Sunday, November 2, 2014

စည္ပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ မွန္ကန္မွ်တရန္ လိုအပ္

ေမခ

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ ယခုႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ျပဳလုပ္မည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ၀င္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမည့္ ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားအတြက္ ကန္႔သတ္မႈ မ်ားျပားျခင္းအေပၚ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိေနသည္။

၀င္ေရာက္ အေရြးခံမည့္ စည္ပင္သာယာ ကုိယ္စားလွယ္ ေလာင္းသည္ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္း မျဖစ္ရျခင္း၊ အသက္အရြယ္ကုိ ၃၅ ႏွစ္ မွ ၅၅ ႏွစ္ဟု ကန္႔သတ္ထားျခင္း၊ ျပစ္မႈ တခုခုေၾကာင့္ ေထာင္ဒဏ္ က်ခံေနရသူ မျဖစ္ရျခင္း၊ ၀န္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပယ္ခံရသူ မျဖစ္ရျခင္း စသည္ျဖင့္ အခ်က္ ၂၀ ေက်ာ္ ပါ၀င္ေနျခင္းေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ အရည္အခ်င္းထက္ပင္ ကန္႔သတ္မႈ မ်ားျပားေန၍ မွ်တမႈ မရွိဟု တိုင္းေဒသႀကီး အမတ္မ်ားႏွင့္ ဝင္ေရာက္ေရြး ေကာက္ခံမည့္သူ တခ်ဳိ႕က ေဝဖန္သည္။

“အမည္ပ်က္ စာရင္းသြင္း ခံထားရေပမယ့္ ႏိုင္ငံကုိ အက်ဳိးျပဳခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ႔ ဒီကို ျပန္ေရာက္လာသူေတြရွိတယ္၊ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းေတြထဲမွာလည္းပဲ လူၾကည္ညိဳတဲ့သူေတြ အခ်ဳိ႕ ရွိပါတယ္။ ေနာက္တခုက အက်င့္သိကၡာ ပ်က္ျပားသူ မပါရဘူးလို႔ ဆိုတယ္၊ အဲဒါကို ဘာနဲ႔တိုင္းတာသလဲ၊ တိက်တဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြမပါဘူး”ဟု ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ အမွတ္ ၂ မဲဆႏၵနယ္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္း က ေျပာသည္။

စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ယခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၇ ရက္တြင္ ျပဳလုပ္မည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ က ထုတ္ျပန္ထားသည္။

ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ိုင္ အဆင့္ဆင့္ ၁၁၅ ေနရာ အတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေနရာ ၃၀၅ ဦး ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ အမည္စာရင္း တင္ သြင္းထားေၾကာင္း၊ ေလွ်ာက္ထားသူမ်ားအား ေအာက္တိုဘာ ၂၉၊ ၃၀ တြင္ စိစစ္၍ ႏို၀င္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔တြင္ တရား၀င္ ေၾကညာ ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း စည္ပင္သာယာေရး ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ ဥကၠဌ ဦးတင္ေအးက ဧရာ၀တီ ကုိ ေျပာသည္။

ေရြးခ်ယ္ရာ၌ ျပည္သူ႔ ကုိယ္စားလွယ္ ၄ ဦး၊ ခ႐ိုင္ တခုလွ်င္ ၃ ဦးႏႈန္းျဖင့္ ခ႐ိုင္ ၄ ခုမွ စုစုေပါင္း ၁၂ ဦး၊ ၿမိဳ႕နယ္ တခုလွ်င္ ၃ ဦးႏႈန္းျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္ ၃၃ ခု အတြက္ ၉၉ ဦး စသည္ျဖင့္ ၁၁၅ ဦး ေရြးခ်ယ္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မည့္ ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ား၏ အသက္ ကန္႔သတ္ခ်က္သည္လည္း လူငယ္မ်ားႏွင့္ လူလတ္ပိုင္းမ်ား အတြက္ ဝင္ေရာက္ႏိုင္မည့္ အေျခအေနမရွိေၾကာင္း ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီး သဃၤန္းကြ်န္းၿမိဳ႕နယ္ မဲဆႏၵနယ္မွ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္က ေျပာသည္။

“အသက္က ၿမိဳ႕နယ္က အေရြးခံမယ့္ လူဆို ၃၅ ကေန ၅၅ ႏွစ္အတြင္းရွိသူပဲ ၿပိဳင္ရမယ္။ ခ႐ိုင္ဆို ၄၀ ကေန ၆၀ အတြင္း၊ တိုင္းဆို ၄၅ ကေန ၆၅ ႏွစ္အတြင္း ရွိသူေတြပဲ ၿပိဳင္ရမယ္။ ဒီေတာ့ လူလတ္ပိုင္း ေနရာမရဘူး။ ဒါေတြက ကန္႔သတ္မႈေတြျဖစ္ေနတယ္”ဟု လည္း ဦးေက်ာ္ က ေျပာျပသည္။

စည္ပင္သာယာ ကုိယ္စားလွယ္ အျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံမည့္ သူသည္ မိမိေနထိုင္ရာသန္းေခါင္ စာရင္း၌ ၁၀ ႏွစ္ ဆက္တိုက္ ေနထိုင္ သူ ျဖစ္ရမည္ဟု သတ္မွတ္ထားေသာေၾကာင့္ ဝင္ေရာက္ေရြးခ်ယ္ ခံႏိုင္ျခင္းႏွင့္ တျခားေသာ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားေသာေၾကာင့္ အၿပိဳင္ အဆိုင္ ဝင္အေရြးခံႏိုင္မည့္သူ နည္းပါးျခင္း အေပၚလည္း ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရွိေနသည္။

“အသက္က ကန္႔သတ္ေတာ့ လူငယ္ေတြမပါရေတာ့ဘူး။ လႊတ္ေတာ္မွာေတာင္ အသက္ ၂၅ ဆို ဝင္လို႔ရတယ္၊ ေနာက္ ၿမိဳ႕နယ္ အေၾကာင္းသိတဲ့ အၿငိမ္းစား ဝန္ထမ္းေတြက ဝင္ခ်င္ေပမယ့္ ၆၅ ဆိုတဲ့ အသက္ သတ္မွတ္ခ်က္ေၾကာင့္ ဝင္လို႔မရေတာ့ဘူး။ ဒါက လူအုပ္စု တစု၊ စည္ပင္နဲ႔ပတ္သက္သူေတြပဲ ဝင္လို႔ရေနတယ္။ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေတာင္ အဲဒီေလာက္ ကန္႔သတ္ခ်က္ မမ်ားဘူး” ဟု ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္း က ေျပာသည္။

ထို႔အျပင္ စည္ပင္သာယာေရး ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ားကို ေက်ာ္လြန္၍ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရန္ စီစဥ္ေနမႈမ်ားလည္း ရွိသည္ဟု သိရသည္။

“ေရြးေကာက္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒ အရ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ ေရြးခ်ယ္ဖို႔ဆိုၿပီး ဦးေဆာင္ေရြးရမယ့္ ေကာ္မရွင္ ဆိုတာ ရွိတယ္။ ဒါက၂၀၁၃၊ စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒမွာ ပါတယ္။ ဥပေဒ အရ ဖြဲ႔စည္းတဲ့ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ က သာ လွ်င္ ေကာ္မရွင္ဖြဲ႔လုပ္ရမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဥပေဒမွာပါတဲ့ အတိုင္း မလုပ္ရေသးဘူး။ လက္ရွိလုပ္ေနတာေတြက ဥပေဒနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနတယ္”ဟု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ က ေျပာသည္။

ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ ဦးလွျမင့္ ကမူ ေ၀ဖန္သူမ်ားသည္ ဥပေဒ၏ အနက္အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈအေပၚ က်ယ္ျပန္႔စြာ စဥ္းစားျခင္း မဟုတ္ဘဲ စကားလုံး အသုံးကိုသာ စဥ္းစား ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုသည္။

“ဒါက ေဝဖန္ၿပီး မညီမွ်ဘူးေျပာၿပီး လႊတ္ေတာ္မွာ တင္သြင္းလာတဲ့သူက ဥပေဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ ဥပေဒရဲ႕ အနက္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈ အေပၚမွာ က်ယ္ျပန္႔စြာ စဥ္းစားတာ မရွိခဲ့ပါဘူး။ စကားလံုး အသံုးကိုသာ ၾကည့္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ စကားရပ္ အနက္ အဓိပၸာယ္ကို ဖြင့္ဆိုတာမွာ တည္ဆဲ ဥပေဒနဲ႔ ဥပေဒက လမ္းညႊန္ေတြ ကို ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒီလမ္းညႊန္ခ်က္ အတိုင္း နည္းဥပေဒကို ေရးဆြဲထားတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒ အရ ဒီနည္း ဥပေဒ က တည္ဆဲ ဥပေဒေတြနဲ႔ ညီပါတယ္”ဟုလည္း ဦးလွျမင့္ က ေျပာသည္။

ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္၍ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားရွိေသာေၾကာင့္ ဥပေဒအတိုင္း ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္း က ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္၌ ၾသဂုတ္လ အတြင္း က အေရးႀကီး အဆို တင္သြင္း ခဲ့ေသးသည္။

ထိုသို႔ ဥပေဒဆန္႔က်င္၍ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းကုိ တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားကလည္း ကန္႔ကြက္ၾကၿပီး လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ ထံ တင္ျပထားေၾကာင္း သိရသည္။

“တရားဝင္ျဖစ္ေအာင္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌကို ေျပာထားပါတယ္။ ဥပေဒနဲ႔ မညီညႊတ္တာကို ညီညႊတ္ေအာင္ ေကာ္မရွင္ကို ရန္ကုန္ တိုင္း ေဒသႀကီးက ဖြဲ႔ဖို႔၊ ဖြဲ႔ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကေန ေကာ္မရွင္ကို အခြင့္အာဏာေပးဖို႔ ေျပာထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ မလုပ္ေသးတာကုိ ေတာ့ ေမးစရာေတြျဖစ္ေနတယ္။ ဒီမိုကေရစီ သြားတာက ေတာ္ေတာ္ေလး စဥ္းစားရေတာ့မယ္။ အရင္ေခတ္ေဟာင္းက လူေတြကေန ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ေကာ္မရွင္က ဘက္မလိုက္ဘဲေရြးေပးႏိုင္ပါ့မလား၊ ေတာ္ေတာ္ စဥ္းစားရမယ္၊ ဟန္ျပ သက္သက္ျဖစ္ေနတယ္”ဟု ဦးေက်ာ္ က ေျပာသည္။

ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္းကလည္း“အခု စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြ လက္ထက္ကတည္းက ဖြဲ႕စည္းခဲ့တာ။ ေကာ္မတီ အသစ္ကို ဥပေဒနဲ႔အညီ ျပန္မဖြဲ႕ရေသးဘူး။ ဒါဟာ ဥပေဒက သူ႔ကိုအပ္ႏွင္းထားျခင္းမရွိတဲ့ အခြင့္အာဏာကို အသုံးခ်ေန တဲ့ သေဘာပါ”ဟု ေထာက္ျပသည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ဖြဲ႕စည္းျခင္း ဥပေဒ၌္ ၿမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီကို အစိုးရ ဘက္ မွ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္သူ ငါးဦး၊ ျပည္သူလူထုမွ တင္ေျမႇာက္သူ ေလးဦးျဖင့္ ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းရမည္ျဖစ္ၿပီး ယင္း ေကာ္မတီမွ ခ႐ိုင္၊ ၿမဳိ႕နယ္ေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ကို ဖြဲ႕စည္းရန္ နည္းဥပေဒမ်ား၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္း ထားေၾကာင္း ေဒါက္တာ ညဳိညဳိသင္း က ေျပာျပသည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္ မရွင္ကို ဖြဲ႔စည္းရမည္ျဖစ္ၿပီး ထုိေကာ္မရွင္၏ တာဝန္မွာ ေကာ္မတီအသစ္ကို ဖြဲ႔၍ ထိုေကာ္မတီသစ္ အေနျဖင့္ ခ႐ိုင္၊ ၿမိဳ႕နယ္ အဆင့္ ဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မ်ားကုိ ဖြဲ႔စည္းေပးရမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ ဥပေဒအရ အသစ္ ဖြဲ႔စည္းရမည့္ ေကာ္မရွင္အား ယေန႔အထိ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေပ။ ေကာ္မတီသစ္ ဖြဲ႔စည္းေပးႏိုင္ရန္ ရန္ကုန္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမာက္ျခင္းဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ားအား ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၁ ရက္ ရက္စြဲျဖင့္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

လက္ရိွ ေကာ္မတီသည္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မရွိဘဲ နည္းဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ဌာန အသီးသီးကလည္း ေကာ္မတီ၏ အမိန္႔၊ ၫႊန္ၾကားခ်က္ မ်ားကို လိုက္နာ အေကာင္အထည္ေဖာ္၍ ေရြးေကာက္ပြဲကို က်င္းပခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာညိဳညိဳသင္း က ေ၀ဖန္သည္။

ထုိေကာ္မတီကို အသစ္ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ရန္ ၾသဂုတ္ ၂၆ ရက္ေန႔၌ ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္း က အဆို တင္သြင္းခဲ့ရာ ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

စည္ပင္သာယာ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း ေရြးခ်ယ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ လူအမ်ားက ေ၀ဖန္ေနေသာ္လည္း ၎တို႔ အေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္း အတိုင္း ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔၀င္တဦးက ေျပာသည္။

၎က“က်ေနာ္တို႔ေလွ်ာက္လႊာ တင္တဲ့ရက္ကို ထပ္ေရႊ႔ဆိုင္းထားပါတယ္။ ရက္ထပ္ပိုေပးထားတယ္။ ဒါက လုပ္ခ်င္တဲ့လူ လုပ္ကိုင္ လို႔ ရေအာင္ကမ္းလွမ္းတာပါ။ ေနာက္ လႊတ္ေတာ္ဘက္က တင္ျပထားတဲ့ အတိုင္း က်ေနာ္တို႔ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ ထားတာေတြရွိတယ္။ ဒီမိုကေရစီစံ အတိုင္း က်ေနာ္တို႔လုပ္ေဆာင္ေနတာပါ”ဟု ေျပာဆိုသည္။

စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္း ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ား အရ မဲေပးခြင့္ ရွိသူမ်ားမွာ အိမ္ေထာင္စု ၂၀၀ လွ်င္ ၃ ဦး ႏႈန္းျဖင့္ လူဦးေရ သံုးေသာင္းခန္႔သာ မဲေပးႏိုင္သည့္ အခ်က္၊ မဲေပးခြင့္ရွိသူ ကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင့္ ကိုယ္ စားလွယ္ အရည္အခ်င္း ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ၾသဂုတ္လအတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း၌္ ေဒါက္တာ ညိဳညိဳသင္း က ကန္႔ကြက္ခဲ့သည္။

ထို႔ကန္႔ကြက္မႈေၾကာင့္ အဆိုပါ နည္းဥပေဒကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ခဲ့ရာ မဲေပးပိုင္ခြင့္ကို တအိမ္ေထာင္လွ်င္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ ျပည့္ၿပီး သူတုိင္း တဦးႏႈန္းျဖင့္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု ျပင္ဆင္ေပးခဲ့သည္။

ထို႔အတူ မဲေပးခြင့္ရွိသူမ်ားအား ကန္႔သတ္ထားသည့္ အမည္ပ်က္စာရင္း တင္သြင္းခံရျခင္း၊ ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္းမျဖစ္ရျခင္း စသည့္အခ်က္ မ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ ပယ္ဖ်က္ေပးခဲ့သည္။

စက္တင္ဘာလ ၃၀ ရက္ ရက္စြဲျဖင့္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ထားသည္႔ ဥပေဒအရ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ျပင္ဆင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ယခင္ နည္းဥပေဒအရ မဲဆႏၵရွင္မွာ အိမ္ေထာင္စုမ်ား၏ ၁ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ လူဦးေရ သုံးေသာင္းေက်ာ္သာ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ ရွစ္သိန္းေက်ာ္ ရွိမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ က“က်ေနာ္တို႔ပါတီ အေနနဲ႔ေျပာရရင္ ဒါက တရားမွ်တမႈ မရွိတဲ့အတြက္ ၀င္မၿပိဳင္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္ ထားတယ္၊ ဘာလို႔ဆိုရင္ အိမ္ေထာင္စု တစုမွာ ၁၈ႏွစ္ျပည္သူ တဦးကပဲ မဲေပးခြင့္ရွိတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမွာေတာ့ ၁၈ႏွစ္ ျပည့္သူတိုင္း မဲေပးခြင့္ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံ ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ေနတယ္။ မမွ်တပါဘူး။ ဒါကို ကန္႔ကြက္ ထားပါတယ္”ဟု ေျပာသည္။

ထို႔အျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမည့္ အခ်ိန္ကာလကုိ ျပည္သူမ်ား သိရွိမႈ ရွိမရွိ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ပါကလည္း သိရွိမႈ နည္းပါးေန ေသး ေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ယခု ေဆာင္ရြက္မႈသည္ လက္သိပ္ထိုး လုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္သည္ဟုလည္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိေနသည္။

“က်ေနာ္တို႔က ရပ္ကြက္ထဲမွာ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္မယ့္ဟာကုိ သိကို မသိခဲ့ဘူး။ အခု သိေတာ့လည္း အသက္အရ ေလွ်ာက္လို႔မရဘူး။ တကယ္ လုပ္ေပးခ်င္တဲ့၊ တက္ၾကြတဲ့ လူငယ္ေတြ၊ တကယ္လုပ္ေနသူေတြ ပါဝင္သင့္တယ္။ ရပ္ ကြက္တခုမွာ သိသူ နည္းတယ္။ ဒါက အေရးႀကီးတယ္၊ ရန္ကုန္မွာ စည္ပင္ျပႆနာက အမ်ားႀကီး၊ ေအာက္ေျခ အမိႈက္သိမ္း တာ က အစရွိတယ္”ဟု ေက်ာက္ေျမာင္း အ႐ိုးကုန္းလမ္းမွ ရပ္ကြက္ေရးရာ လူငယ္တာဝန္ခံ အျဖစ္ လုပ္ေဆာင္ေနသူ ကိုထြန္းျမတ္ က ေျပာသည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒအရ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္မည့္ အဆိုပါ ေကာ္ မတီ၏ သက္တမ္းသည္ အစိုးရအဖြဲ႔ သက္တမ္း အတိုင္း ျဖစ္သည္။

လက္ရွိ အစိုးရ သက္တမ္း တႏွစ္ခြဲသာ က်န္ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ အေရးပါသည့္ တာဝန္မ်ားကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ကသာ ျပန္လည္ ေရြးူခ်ယ္ရမည့္ အခ်က္မွာလည္း မမွ်တေၾကာင္း ေထာက္ျပမႈမ်ား ရွိေနသည္။

ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္း ေလွ်ာက္လႊာတင္ထားသူ ေနာ္ဆူဆန္ လွလွစိုး က“က်မအေနနဲ႔ ဝင္အေရြးခံတာမွာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အေနနဲ႔ဝင္တာပါ၊ အျပင္မွာေျပာေနၾကသလို တကယ္ လုပ္သူေတြပါ ပါ့မလား ဆိုတဲ့ အသံေတြနဲ႔၊ ေရြးခ်ယ္တဲ့ နည္းဥပေဒ က မမွ်တ ဘူးေပါ့။ ဒီမိုကေရစီကို စမ္းသပ္တဲ့ သေဘာေပါ့။ စမ္းသပ္တာဆိုေတာ့ မမွ်တရင္ ေပၚလာမယ္။ စံုစမ္းစစ္ေဆးလို႔ရတယ္။ အဆင့္ဆင့္ေတာ့ လုပ္ရမွာေပါ့”ဟု ေျပာသည္။

ေကာ္မတီ၌ ဥပေဒ အရ ျပည္သူက ေရြးခ်ယ္ထားသည့္ ေကာ္မတီဝင္ ၄ ဦးကို အမွန္တကယ္ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ပါက ျပည္သ႔ူ အက်ိဳးျပဳႏိုင္ ရန္ ေမွ်ာ္လင့္ေၾကာင္း၊ ဘတ္ဂ်က္ ကိစၥမ်ားႏွင့္ မေက်နပ္သည့္အခ်က္မ်ားကိုလည္း တင္ျပေဆြးေႏြးႏိုင္ရန္ ေမွ်ာ္လင့္ေၾကာင္း ေနာ္ဆူဆန္ လွလွစိုး က ေျပာဆိုသည္။

၎က“ေကာ္မတီမွာ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ကို အစိုးရ လူရွိေစဦးေတာ့ က်န္တဲ့ျပည္သူအေပၚ မတရားတာဆို က်န္တဲ့ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္က ကန္႔ကြက္ႏိုင္လာမယ္ထင္တယ္။ အရင္ကထက္ ပိုေကာင္းလာမယ္။ အေကာင္းဆံုးေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ လုပ္ၾကည့္ ရမွာပါ” ဟု ဆုိသည္။

ေရြးခ်ယ္လိုက္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ရရွိလာပါက ရန္ကုန္တုိင္း ေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔ က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္ သာယာေရး ေကာ္မတီကို ခ႐ိုင္ တခုခ်င္းစီမွ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရသူ ကိုယ္စားလွယ္ ေလးဦးႏွင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္က အဆိုျပဳတင္ျပသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အနက္မွ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ေလးဦးအား တာ၀န္ ေပးအပ္ရမည္ျဖစ္သည္။

ထိုကုိယ္စားလွယ္ စာရင္းမွ အတြင္းေရးမႉးႏွင့္ တြဲဖက္အတြင္းေရးမႉးကိုပါ သတ္မွတ္ရမည္ဟု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္မွ သိရသည္။

ခ႐ိုင္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီမ်ားကို ဖြဲ႔စည္းရာတြင္မူ ရပ္မိရပ္ဖမ်ား အနက္မွ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ခံရသူ ကိုယ္စားလွယ္မွာ ဥကၠ႒ အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။

အသိ ပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္မ်ားထဲက တဦးႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရသူ တဦးတို႔ကို အဖြဲ႔၀င္ အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေစမည္ဟု သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း သိရသည္။

အိမ္ေထာင္စု တစုလွ်င္ အသက္ ၁၈ႏွစ္ ျပည့္ၿပီးသူ တဦးအေနျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၀င္၊ ခ႐ိုင္ စည္ ပင္ သာယာေရး ေကာ္မတီ ဥကၠ႒ (ရပ္မိရပ္ဖ)၊ ခ႐ိုင္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၀င္ (အတတ္ပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္)၊ ခ႐ိုင္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၀င္ (လူမႈေရး အဖြဲ႔အစည္း)၊ ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္ သာယာေရး ေကာ္မတီ (ရပ္မိရပ္ဖ)၊ ၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္ သာယာေရး ေကာ္မတီ၀င္ (အတတ္ပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္)၊ ၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ၀င္ (လူမႈေရး အဖြဲ႔အစည္း) စသည္တို႔ အတြက္ ဆႏၵမဲ ၇ မဲ ေပးရမည္ ျဖစ္သည္

No comments: