ဧရာ၀တီ
၂၀၁၃ ၾသဂုတ္လသည္ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ အႀကီးမားဆံုးေသာ ျပည္လံုးကၽြတ္ ၈ ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီ လူထုအံုႂကြမႈႀကီး ျဖစ္ခဲ့သည့္ ၂၅ ႏွစ္ျပည့္မည့္ ကာလျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၈ ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီးတြင္ က႑ အသီးသီးမွ နည္းမ်ိဳးစံု ပါဝင္ပတ္သက္ခဲ့ သူမ်ား၊ ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရသူမ်ား၏ အမွတ္တရ ျမင္ကြင္းမ်ား၊ အျမင္မ်ားကို ဧရာဝတီက စုစည္း ေဖာ္ျပ သြားမည္ ျဖစ္သည္။ သရုပ္ေဆာင္၊ နာေရးကူညီမႈ အသင္း ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္သူ၊ အဆိုေတာ္ တူးတူး၊ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပြင့္လင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္း ကြန္ရက္ ေခါင္းေဆာင္ တဦးျဖစ္သူ ေဒၚနီလာသိန္းႏွင့္ ဇာတ္သဘင္ ပညာရွင္ ဦးမုိးမင္းတုိ႔၏ မေမ့ႏိုင္ေသာ ျမင္ကြင္းမ်ား၊ အျမင္မ်ားကို ဧရာဝတီ ပရိသတ္အတြက္ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပသြားပါမည္။
ဦးေက်ာ္သူ (သ႐ုပ္ေဆာင္၊ နာေရးကူညီမႈအသင္း ဥကၠ႒)
၈၈ ကာလတံုးက က်ေနာ္က သ႐ုပ္ေဆာင္၊ အႏုပညာသမား။ ဒါေပမယ့္ အလႊာစံုက ဆင္ႏႊဲခဲ့တဲ့ ဒီေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာ က်ေနာ္လည္း အႏုပညာ အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ တေထာင့္တေနရာက ပါခဲ့တယ္။။ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီး၊ ဒဂံု ၁ ေက်ာင္း၊ ၿမိဳ႕ထဲတို႔မွာ စင္ျမင့္ေပၚတက္၊ အေရးေတာ္ပံု တရားေတြ ေဟာခဲ့ေသးတယ္။
သ႐ုပ္ေဆာင္ စိုးသူ စတဲ့ သူေတြအမ်ားႀကီးလည္း ပါခဲ့ၾကတယ္။ ဆို႐ွယ္လစ္စနစ္ရဲ႕ ဆိုးက်ိဳးေတြကို ေျပာၾကတာ။ သမား႐ိုးက် အေရးေတာ္ပံုမွာ ေျပာၾက၊ ေဟာၾကတာေတြပါပဲ။ အဲဒီေခတ္တံုးက AIDS ဆိုတာ ေပၚကာစ။ အဲဒါနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ေျပာ၊ ေဟာခဲ့တာ။ လူတိုင္း လုပ္ခဲ့ၾကတဲ့ကိစၥ။ မထူးဆန္းဘူး။
အဲဒီ ၈၈ အေရးေတာ္ပံု အေတြ႕အႀကံဳေတြထဲက ကေန႔ထိ အမွတ္ရေနတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေလးက ဘယ္ေန႔ဆိုတာေတာ့ မမွတ္မိ ေတာ့ဘူး၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေန႔ ညေနပိုင္းမွာ ေသနတ္နဲ႔ စပစ္တာကိုေတာ့ မွတ္မိတယ္။
အဲဒီ ညေနမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ ဘ၀မွာတုန္းက အတူတြဲ၊ အတူလုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ စစ္တပ္က လူကို ၈၈ အေရးေတာ္ပံုမွာ အရပ္၀တ္နဲ႔ ေတြ႕ခဲ့ရတာ။ အေဖ့အိမ္ ႐ွိတဲ့ ျပည္လမ္း ၇ မိုင္ရဲ႕ ၿခံ၀ကေန လမ္းတဘက္ကို လွမ္းၾကည့္လိုက္တာမွာ သူ႔ကို ေတြ႕လိုက္တာပဲ။ ႏိုင္ငံေတာ္ ႐ုပ္႐ွင္ကား ၂ ကားေလာက္ အတူတူတြဲ လုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ စစ္တပ္က အရာ႐ွိတဦးပါ။
သူက အရပ္၀တ္ အကႌ် အျဖဴေရာင္နဲ႔၊ ပုဆိုးနဲ႔ ႐ိုး႐ိုး လူေတြစီးတဲ့ ဂ်စ္ကားကို သူကိုယ္တိုင္ ေမာင္းလာတာ။ ဂ်စ္ကား ေခါင္းခန္းမွာ ထိုင္လိုက္၊ ကားေအာက္ကို ဆင္းလိုက္နဲ႔ လုပ္ေနတယ္။ ဂ်စ္ကားရဲ႕ အေနာက္ဘက္မွာ ႐ွပ္အက်ႌ ၀တ္ထားတဲ့ ေက်ာင္းသားပံုစံ လူငယ္ ၄ ဦးေလာက္ ပါတယ္။ ေက်ာင္းသား အစစ္ေတြလား၊ ဘာလားေတာ့ မသိဘူး။
သူနဲ႔ က်ေနာ္က ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ေလာက္ ကတည္းက စတင္ ရင္းႏွီးလာၾကတာ။ က်ေနာ္တို႔ ႐ုပ္႐ွင္ေလာကမွာ အစိုးရ ေပၚလစီ ကားေတြ ႐ုိက္ရေတာ့မယ္ဆိုရင္ အရင္ဆံုး နယ္လွည့္ ဆက္ဆံေရးတပ္ကို သြားရတယ္။ အဲဒီ နယ္လွည့္ ဆက္ဆံေရးတပ္က ႐ိုက္ကြင္းထဲမွာ စစ္တပ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ပညာရပ္ေတြ မွန္ကန္ဖို႔၊ စစ္၀တ္စံု ၀တ္တာ၊ ၾကယ္ပြင့္ တပ္ဆင္တာက အစ အေလးျပဳပံု၊ ေသနတ္ ပစ္ခတ္ပံုေတြကုိ မွန္ကန္ေအာင္ လမ္းညႊန္ေပးတယ္။
လိုအပ္ရင္ အဲဒီ နယ္လွည့္ဆက္ဆံေရးတပ္က သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြကို ရက္တို သင္တန္းပံုစံမ်ိဳးေတာင္ ေပးတတ္တယ္။ စစ္ကား ႐ိုက္တဲ့အခါ တကယ္လို႔မ်ား စစ္တပ္ရဲ႕ အေနအထားနဲ႔ လြဲမွားရင္ စစ္တပ္သိကၡာက်မွာ စိုးရိမ္လို႔ နယ္လွည့္ဆက္ဆံေရး တပ္က ထိန္းေက်ာင္းေပးတယ္၊ ေ႐ွ႕တန္း ထြက္တယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္ရတယ္ဆိုတာ ႐ိုက္ကြင္း လိုအပ္တာေတြကို ေဘးကေန ညႊန္ၾကားေပးတယ္။ စစ္တပ္မွာ သံုးႏႈန္းတဲ့ အသံုးႏႈန္းေတြ ေဘးကေန ေျပာေပးတယ္။
က်ေနာ္ လက္တဘက္ထဲနဲ႔ ပစၥတိုေသနတ္ကို ေမာင္းတင္တတ္ေအာင္ အဲဒီ စစ္ဗိုလ္ဆီက သင္ယူခဲ့ရတာ။ သူနဲ႔က ျပင္ဦးလြင္မွာ ႐ိုက္ခဲ့ဖူးတဲ့ စစ္ကားမွာ ဆိုရင္ ႐ိုက္ကြင္းမွာ စားအတူတူ၊ အိပ္တာေတာင္ အခန္းျခင္း ေဘးကပ္ အိပ္ၾကတာ။ စားတာ ေသာက္တာမွာလည္း အတူတူနဲ႔ ဆိုေတာ့ သူ႔ကို ျမင္လိုက္တာနဲ႔ မွတ္မိတာေပါ့။
သူ႔ကို ျမင္လိုက္ရေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး အံ့ၾသခဲ့့ရတယ္။ ဒီထက္ပို အံ့ၾသစရာက ၈၈ အေရးေတာ္ပံု ၿပီးတဲဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ ဆက္လုပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ သူက စစ္တပ္ထဲမွာပဲ ႐ွိေနေသးတယ္ ဆိုတဲ့ သတင္းေတြ ၾကားလာရေတာ့ က်ေနာ္ စဥ္းစား မိလာတယ္။ အေယာင္ေဆာင္ ဆိုတာမ်ားလား ဆိုတာ စဥ္းစားမိတာ။
တကယ္ေတာ့ ၈၈ အေရးေတာ္ပံုမွာ စစ္သားေရာ၊ ဘုရားသားေရာ၊ ေက်ာင္းသားေရာ လူတန္းစား အလႊာေပါင္းစံု၊ အစိုးရ ၀န္ထမ္းေပါင္းစံု ပါ၀င္စုေပါင္းခဲ့တဲ့ အေရးေတာ္ပံုႀကီး တခုမွာ ဒီလို ကိုယ့္အသိ စစ္သားတေယာက္ ပါလာတာ မထူးဆန္း ခဲ့ေပမယ့္ တကယ္တမ္း သူက ဘာ့ေၾကာင့္ စစ္တပ္ထဲမွာ ဆက္႐ွိေနတာလဲ၊ ဒီ ၈၈ အေရးေတာ္ပံု ကာလမွာ သူ႔ကို ဘာ့ေၾကာင့္ အရပ္၀တ္နဲ႔ လူငယ္ ေက်ာင္းသားပံုစံမ်ိဳးေတြနဲ႔ ေရာေႏွာ ေတြ႕လိုက္ရတာလဲ။
အဲဒီ စစ္ဗိုလ္နဲ႔ ၈၈ ေနာေက္ပိုင္း ႐ိုက္ကြင္းေတြမွာ ထပ္မဆံုေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ကို ၁၉၉၀ ၀န္းက်င္မွာ ေ႐ႊတိဂံုဘုရား ေပၚမွာ တခါဆံုေသးတယ္။ စကားေတြ ေျပာျဖစ္ေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၈၈ အေရးအခင္းတုန္းက ျမင္လိုက္ရတာ ကိုေတာ့ မေျပာျဖစ္ လိုက္ဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္အထိ သူက စစ္တပ္ထဲမွာ ႐ွိေနတုန္းပဲတဲ့။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့မွ သူဆံုးသြားတဲ့ သတင္းကို ၾကားရတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာ သတိ ႐ွိဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီ သတိကို ကိုယ့္ရဲဲ႕ အသိတရားေလနဲ႔ ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ဘာပဲ လုပ္လုပ္၊ ႏိုင္ငံေရးပဲလုပ္လုပ္၊ စီးပြားေရးပဲ လုပ္လုပ္ လူမႈေရးပဲ လုပ္လုပ္ အၿမဲဒါၾကည့္ရမယ္။ ကိုယ့္အသိေလးနဲ႔ ၾကည့္ရမယ္။ သူမ်ားေယာင္တိုင္း ကိုယ္က လိုက္ေယာင္လို႔ကေတာ့၊ ကိုယ္ပါ ေယာင္စိန္ျဖစ္မယ္။ ေယာင္စိန္မျဖစ္ေအာင္ ကိုယ့္ရဲ႕ အသိဉာဏ္နဲ႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီး သတိ႐ွိ႐ွိ လုပ္ဖိ္ု႔အေရးႀကီးတယ္။
တူးတူး (အဆိုေတာ္)
အဲဒီအခ်ိန္က က်ေနာ္က ေက်ာင္းတက္ေနတုန္း၊ 6th Year MP တက္ေနတာ။ စျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ ကိုဖုန္းေမာ္ကိစၥ ျဖစ္ေတာ့ ေက်ာင္းမွာေတာ့ ရွိမေနဘူး။ ေက်ာင္းေတာ့ တက္ေနတာေပါ့။ အိမ္ကေနပဲ ေက်ာင္းတက္တာေပါ့။ မွတ္မွတ္ရရဆို ၿမိဳ႕ထဲ ျမင္ျမင္သမွ်မွာ လူေတြ အကုန္ျပည့္ေနတာေပါ့ေနာ္။ လူပင္လယ္လို ျဖစ္ေနတာကို ဘဝမွာ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ေတြ႔လာခဲ့ရတာပါ။ အဲဒီအထဲမွာ လူေတြျပည့္ေနတာ ဘာကို ကိုယ္စားျပဳသလဲဆို အာဏာရွင္ စနစ္ကို မလိုလားလို႔ လမ္းေပၚ ထြက္ေနတယ္လို႔ ျမင္ေနရတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္က က်ေနာ့္ အသက္က ၂၄ ႏွစ္ပဲ ရွိေသးတာေပါ့။ ဒီအထဲမွာ ပါဝင္ခဲ့တယ္။ လမ္းေလွ်ာက္တာမွာလည္း ပါတယ္။ လူေတြ စထြက္ကတည္းက လူအုပ္နဲ႔ ပါခဲ့တယ္။ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ လူအုပ္ႀကီးကို ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တက္ေျပာ၊ တက္ေဟာခဲ့တာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။ ေဆးရံု ဝန္းထဲမွာ တခါေျပာတယ္၊ ဘားလမ္းထိပ္ အေနာ္ရထာလမ္းမွာလည္း ေျပာတယ္၊ သိမ္ျဖဴ တင္းနစ္ကြင္းထဲမွာလည္း ေျပာတယ္။ ၃ ခါေလာက္ စကားတက္ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ အမွတ္တရ ျမင္ကြင္းေတြေပါ့။ လူေတြကို ဒီမိုကေရစီရဖို႔၊ အာဏာရွင္စနစ္ က်ဆံုးဖို႔ စကားေတြ တက္ေျပာ ခဲ့တယ္။ ေက်ာင္းသား တေယာက္ အေနနဲ႔ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေတြကေတာ့ အမွတ္တရပါပဲ။ ဒီအခ်ိန္မွာ လူထုႀကီးက အေျပာင္း အလဲကို လိုလားေနတာ။ အာဏာရွင္ စနစ္ကို မလိုခ်င္ေတာ့တဲ့ မ်က္လံုးေတြ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြကို ေတြ႔ခဲ့ရတာ အမွတ္တရ ျဖစ္ေစတဲ့ ျမင္ကြင္းပါပဲ။
ေဒၚနီလာသိန္း (၈၈ မ်ိဳးဆက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပြင့္လင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္းကြန္ယက္ ေခါင္းေဆာင္ တဦး)
က်မ စတင္လႈပ္႐ွားခဲ့တဲ့အခ်ိန္က ၁၉၈၇ ခုႏွစ္တုန္းက၊ ၂၅ က်ပ္၊ ၃၅ က်ပ္၊ ၇၅ က်ပ္တန္ေတြ စသိမ္းတဲ့အခ်ိန္ပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္က က်မက ၉ တန္း ေက်ာင္းသူ ဘ၀ပဲ ရွိေသးတယ္။ ျပင္ပက လူထုရဲ႕ ခံစားရတဲ့အသံက နားမဆံ့ေအာင္ကို ၾကားေနရတယ္။
အဲဒီလို ငယ္ရြယ္တဲ့ ေက်ာင္းသူေတြျဖစ္ေပမယ့္ ဘယ္လို တတ္ႏိုင္တဲ့ဘက္က ဘာလုပ္ေပးႏိုင္မလဲလို႔ စဥ္းစားရင္း စာသင္ခန္းထဲက ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာ ၂၅၊ ၃၅ က်ပ္တန္ေတြ ကပ္ၿပီး ဆရာမေတြ စာသင္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာ စာေရး စာပြဲခံုေပၚ ေမွာက္အိပ္ၿပီး အသံတိတ္ ဆႏၵျပတာကို စတင္လုပ္ခဲဲ့ၾကတယ္။
အဲဒါက က်မက အထက ၂ ဗဟန္းေက်ာင္းမွာ တက္ေနတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ က်မတို႔မွာ ဦးေဆာင္သူဆိုတာ မရွိခဲ့ပါဘူး။ အေတြ႕ အႀကံဳလည္း တခါမွ မရွိခဲ့ေပမယ့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူအခ်င္းခ်င္း တိုင္ပင္ၿပီးလုပ္ၾကတာ။
တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဆံုးသြားၾကၿပီ။ က်မ မွတ္မိသေလာက္က ကိုကိုလြင္၊ မစႏၵာတင္၊ မမီးမီးေလး၊ စတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ အတူ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာ။
အဲဒီေက်ာင္းမွာပဲ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ပက္သက္တဲ့ အမွတ္တရေန႔ေတြမွာ လႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္တယ္။ ဇူလိုင္ ၇ ရက္တို႔လို ေန႔မ်ိဳးဆိုရင္ ေက်ာင္းက စာသင္ခန္းထဲမွာ အနက္ေရာင္ ဖဲႀကိဳးေလးေတြ ဆင္တူတပ္ၾကၿပီး အဲဒီေန႔မွာ က်ဆံုးခဲ့တဲ့ သူေတြကို ရည္မွန္းၿပီး ဂုဏ္ျပဳအခမ္းအနားမ်ိဳး လုပ္ၾကတယ္။
က်မတို႔ ၁ တန္းတည္း မဟုတ္ဘူး။ အတန္းငယ္ေလးေတြပါ ပါ၀င္ၿပီး အဲဒီလို အခမ္းအနား မ်ိဳးကို လုပ္ခဲ့ၾကတာ။ ေက်ာင္းက ခြင့္ျပဳခ်က္ ေပးတာမဟုတ္ဘူး။ မုန္႔စားဆင္းခ်ိန္ေတြမွာ ရုတ္တရက္ လုပ္လိုက္ၾကတယ္။
ေက်ာင္းရဲ႕ အိမ္သာေတြမွာ စာကပ္တာမ်ိဳးလည္း လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီလို စာကပ္တာမ်ိဳးေတြ ရွိလို႔ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက အိမ္သာ အ၀ေတြမွာ ေစာင့္ေနၾကေပမယ့္ က်မတို႔က သူတို႔မသိေအာင္ လွ်ိဳ႕၀ွက္ လုပ္ၾကတယ္။
အဲဒီလို အထက္တန္း ေက်ာင္းသူဘ၀က လုပ္ရာကေန ေနာက္ဆံုး ၈ ေလးလံုး အေရးခင္းလည္း ျဖစ္ေရာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဘက္က ေနာင္ေတာ္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းလိုက္ၾကတယ္။ အဲဒီကို သြားတဲ့ အခါမွာလည္း လက္ကိုင္ပု၀ါေတြကို မ်က္ႏွာမွာစည္းၿပီး သြားၾကတာ။ ေနာက္ေတာ့ အကသ ဆိုတဲ့ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢအဖြဲ႕ကေန ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္း သားမ်ား သမဂၢဘက္မွာ လံုၿခံဳေရးနဲ႔ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးဘက္ကို ဆက္လက္ လႈပ္ရွားခဲ့တယ္။
ဒါေပမယ့္ က်မေျပာခ်င္တာက အထက္တန္း ေက်ာင္းသူဘ၀မွာ လုပ္ခဲ့တာနဲ႔ ပက္သက္ၿပီး က်မတို႔ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးေအာင္သန္း အပါအ၀င္ ဆရာ၊ ဆရာမ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ၈၈ ကာလမွာ မိခင္စိတ္၊ ဆရာသမားစိတ္ အျပည့္ရွိ ၾကတာကိုေတြ႕ရတယ္။
သူတို႔ ကိုယ္တိုင္က ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြအေပၚ ဒီလိုလႈပ္ရွားတာကို အားေပး႐ံုတင္မကဘဲ အကာအကြယ္ ေပးခဲ့ ၾကတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေက်ာင္းထိပ္မွာ လံုထိန္းကားေတြ ေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ က်မတို႔ကို “သားတို႔၊ သမီးတို႔ေရ၊ ေက်ာင္းထိပ္မွာ လံုထိန္းကားေတြ ေရာက္ေနၿပီ၊ ကိုယ့္ရဲ႕လြယ္အိတ္ထဲမွာ တရားမ၀င္ပစၥည္းေတြ ပါတယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းမွာ ထားခဲ့ၾကပါ၊ ေနာက္ေန႔က်ရင္ ျပန္ေပးမယ္” ဆိုၿပီး သတိေပးမႈေတြ၊ ကာကြယ္ေပးမႈေတြ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။
အဲဒီလို ကာကြယ္ေပးခဲ့လို႔လည္း ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ေက်ာင္းေတြ ျပန္ဖြင့္ေတာ့ က်မတို႔ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကုိ အထက္ကို တင္ျပမႈမရွိဘူး ဆိုၿပီး ေရႊ႕ေျပာင္းလိုက္ၾကတယ္။ ေနာက္ထပ္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ေရာက္ေတာ့ က်မလည္း အဖမ္းခံ ထိေတာ့တာ။ သူက ေက်ာင္းမွာ လႈပ္ရွားတဲ့ သူေတြရဲ႕ စာရင္းကို အထက္ကို တင္ျပ လိုက္တာ။ ၁၉၉၁ မွာ က်မက ၁၀ တန္း ေက်ာင္းသူဘ၀မွာ အဖမ္းခံလုိက္ရတာ။
အဲဒီအခ်ိန္က က်မတို႔က ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာမွ မသိခဲ့ၾကဘူး။ မခံခ်င္တဲ့ စိတ္တခုတည္းနဲ႔ လုပ္ခဲ့ၾကတာ။ ဘယ္ေနရာမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္သိမႈ၊ တာ၀န္ယူတတ္မႈ၊ တာ၀န္ခံမႈဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေလးေတြ ရွိဖို႔လိုအပ္တယ္။ ဒီ ၂၅ ႏွစ္တာ ကာလကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၾကတာ ခိုင္ၿမဲတဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္ စိတ္ဓာတ္ေၾကာင့္ ခံစားလာခဲ့ရတာေတြကို ခြန္အားအျဖစ္ ေျပာင္းရင္း လုပ္ခဲ့ၾကတာပဲ။
အဲဒီ ကာလတုန္းက အားလံုးဟာ စုေပါင္းၿပီး လုပ္ခဲ့သလို အခု ျမင္ၾကေတြ႕ၾကတဲ့ သူပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မသိၾကဘဲ အျပန္အလွန္ ေလးစားစြာ၊ စည္းလံုးစြာနဲ႔ အာဏာရွင္ကို ေတာ္လွန္ၾကမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ေတြနဲ႔ ျဖတ္သန္းခဲဲ့ၾကတာ။
မိုးမင္း (ဇာတ္သဘင္ ပညာ႐ွင္)
၈၈ အေရးအခင္းတုန္းက က်ေနာ့္အသက္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အႏုပညာ အလုပ္ေတြ လုပ္ေနတာေတာ့ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ေျခာက္ႏွစ္ေလာက္ ရွိေနၿပီ။
အေရးအခင္း ျဖစ္ေနေတာ့ အႏုပညာအလုပ္ေတြ နားထားရတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္စိတ္က ေက်ာင္းသား တေယာက္ရဲ႕ စိတ္မ်ိဳးပဲ ရွိေနေသးတယ္။
ခ်ီတက္ လမ္းေလွ်ာက္တဲ့ အထဲမွာ က်ေနာ္ပါခဲ့ပါတယ္။ လူေတြက အေရးအခင္း ျဖစ္ေနေတာ့ ရုတ္ရုတ္ရုတ္ရုတ္ နဲ႔ေပါ့။ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း ခ်ီတက္ၿပီးေတာ့ ဆႏၵျပၾကနဲ႔ေပါ့၊ အမွတ္တရ အေနနဲ႔ မဟုတ္ဘဲ မွတ္မွတ္ရရ ေျဟရရင္ က်ေနာ္က ေဒါင္းအလံႀကီးကို ကိုင္ၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္လမ္းအတိုင္း က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕ေတြ ခ်ီတက္ၾကတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ခ်ီတက္လာတာ ဘုရင့္ရုပ္ရွင္ရံု နားလည္းေရာက္ေရာ ဘာျဖစ္လဲဆိုေတာ့ စိန္ေပါလ္ေက်ာင္းနား ကေန ပစ္လိုက္တဲ့ ေသနတ္သံႀကီးကို ၾကားရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔ အားလံုး တန္႔ခနဲ ျဖစ္သြားတယ္။
ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္အားတင္းၿပီး စိတ္ထဲမွာ ေၾသာ္ဘာျဖစ္လဲ … ငါကိုင္ထားတာ ေဒါင္းအလံႀကီးပဲ၊ ငါမေၾကာက္ဘူး၊ ငါတေယာက္ထဲမွ မဟုတ္တာ။ ေသလည္း ေသပါေစဆိုၿပီး စိတ္ကို အားတင္းခဲ့တယ္။
အဲဒီမွာ က်ေနာ္က ေရွ႕ဆံုးကေန ေဒါင္းအလံႀကီးကို ကိုင္ၿပီး လမ္းဆက္ေလွ်ာက္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ ဘုရင့္ ႐ုပ္ရွင္႐ံု နားေလးက ေရွ႕ဆက္သြားဖုိ႔ ျပင္ေနတုန္းမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ကို ေသနတ္နဲ႔ ပစ္တာ မဟုတ္ေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ လက္ထဲက ေဒါင္းအလံႀကီးကို သူတို႔က လုယူလိုက္တယ္။ ခ်ီတက္ေနတဲ့ လူေတြကိုလည္း လက္ေတြခ်ဳပ္ၿပီး လူစုကြဲေအာင္ လုပ္တယ္။
အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ့္ရဲ႕ တကယ့္အမွတ္တရ ျဖစ္ရပ္ပါပဲ။ အဲဒီလို ၈၈ လိုမ်ိဳး အေရးအခင္း အျဖစ္မ်ိဳးႀကီးကို လံုး၀ မျဖစ္ ေစခ်င္ဘူး၊ အဓိက ထိခိုက္ခံရတာ ျပည္သူေတြပဲေလ။
No comments:
Post a Comment