Tuesday, September 3, 2013

အာဆီယံရဲ့ ေႂကြးေၾကာ္သံ ႏိုင္ငံေရးထဲ ျမန္မာလည္း ပါဝင္လာ

ကဝီ ခ်ံဳကစ္တဝန္


ႏိုင္ငံျခားသား ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား အပါအ၀င္ မူ၀ါဒခ်မွတ္သူမ်ား တံခါးပိတ္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ကာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္လည္ေရးသားခဲ့ၿပီးေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေနာက္လာမည့္ႏွစ္တြင္ အာဆီယံဥကၠဌ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္သည့္ အခါ အသံုးျပဳရန္ အတြက္ “သာယာဝေျပာတဲ့ မိသားစုဆီ ညီညာဖ်ဖ် ခ်ီတက္ၾက (Moving forward in unity towards a peaceful and prosperous Community)” ဆိုသည့္ ေၾကြးေၾကာ္သံေဆာင္ပုဒ္ကို ေရြးခ်ယ္လိုက္ၿပီ ျဖစ္သည္။

ယခင္တာ၀န္ယူခဲ့ၾကေသာ ဥကၠဌႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ယခုေဆာင္ပုဒ္သည္ ေနာက္လာမည့္ ရက္တစ္ရာေက်ာ္အတြင္း အာဆီယံအဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္ရေတာ့မည့္ ျမန္မာအစိုးရ၏ အစီအစဥ္ႏွင့္ ဦးစားေပးမႈမ်ားကို ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ေဆာင္ပုဒ္သည္ အာဆီယံအဖြဲ႕၏ သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ အရွည္လ်ားဆံုးျဖစ္ၿပီး မၾကာေသးခင္ကမွ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က လက္ခံသေဘာတူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အေစာပိုင္းက အာဆီယံ၏ ဗဟိုက်မႈ၊ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ၿပီးခဲ့ေသာ ၂ ႏွစ္တာကာလအတြင္း ျဖစ္ေပၚခဲ့ ေသာ စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတို႔ကဲ့သိုေသာ အာဆီယံအဖြဲ႕၏ တည္ေဆာက္မႈမ်ား ေဖာ္ျပသည့္ အျမင္ မ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားခဲ့ေသးသည္။ ယခုေရြးခ်ယ္လိုက္ေသာ ေဆာင္ပုဒ္သည္ သဘာ၀က်ၿပီး အားလံုးကို ၿခံဳငံုမိ သည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။

“အဲဒါက အရမ္းျပည့္စံုၿပီး က်ယ္ျပန္႔ပါတယ္” ဟု ဘ႐ူႏိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ဒါဆီရီ ဘီဂါ၀မ္ ၿမိဳ႕တြင္က်င္းပသည့္ အာဆီယံ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ၀န္ႀကီး အဆင့္အစည္းအေ၀းသို႔ တက္ေရာက္လာေသာ အာဆီယံ အႀကီးတန္းအရာရွိႀကီး တဦးက ေျပာသည္။ အဆိုပါ အစည္းအေ၀းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ေနာင္လာမည့္ႏွစ္တြင္ ကိုင္စြဲမည့္ ေဆာင္ပုဒ္ကို တရား၀င္ေၾက ညာခဲ့သည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံဥကၠဌ ရာထူးထမ္းေဆာင္ရန္အတြက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလတြင္ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက သေဘာတူဆံုးျဖတ္ခဲ့ၿပီးေနာက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံသေဘာတူညီခ်က္ကို စတင္က်င့္သံုးခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွစ၍ အာဆီယံဥကၠဌ တာ၀န္ကိုထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံမ်ား၏ စြမ္းေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ ေဆာင္ပုဒ္မ်ားကို ေလ့လာခဲ့သည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အတြက္ အာဆီယံ ဥကၠဌတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ စကၤာပူႏိုင္ငံက အာဆီယံ အဖြဲ၏ ပံုရိပ္ကို အေရွ႕ ေတာင္ အာရွအျပင္ဖက္အထိ ေက်ာ္လြန္ေစလိုေသာ သူတို႔ႏိုင္ငံ၏ ဆႏၵကုိ ေဖာ္ညႊန္းျပသသည့္ “အာဆီယံသည္ ေျပာင္းလဲ တိုးတက္ေနေသာ အာရွ၏ ႏွလံုးသား (One Asean at the Heart of Dynamic Asia) ” ဆိုသည့္ ေဆာင္ပုဒ္ကို အသံုးျပဳခဲ့ သည္။

စကၤာပူကို ဆက္ခံေသာ ထိုင္းႏိုင္ငံကလည္း အာဆီယံ သေဘာတူညီခ်က္ အသစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ အဓိက တာ၀န္ကို ေပၚလြင္ေစသည့္ “ အာဆီယံသေဘာတူညီခ်က္ သည္ အာဆီယံျပည္သူမ်ားအတြက္ (Asean Charter for Asean People)” ဆိုေသာ ေဆာင္ပုဒ္ကို အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ စိုးရိမ္ေၾကာက္႐ြ႔ံၾကသည့္ အရပ္ဖက္ လူမႈအဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။

ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံကေတာ့ “အာဆီယံ အသိုက္အ၀န္းကို အျမင္မွသည္ လႈပ္ရွားမႈဆီသို႔ ေရွ႕႐ႈေရး(Towards the Asean Community: From Vision to Action) ” ဆိုေသာ ႐ိုးရွင္းသည့္ ေဆာင္ပုဒ္ တခုကို အသံုးျပဳခဲ့သည္။ အာဆီယံ အဖြဲ႕၀င္ မ်ားၾကားတြင္ ဘံုသေဘာေဆာင္သည့္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေစရန္ တြန္းအားေပးေရးသည္ အလြန္ခက္ခဲေၾကာင္း သိရွိႏိုင္ရန္ အတြက္ ဗီယက္နမ္ မ်ားစြာ အခ်ိန္မယူလိုက္ရပါ။

ဗီယက္နမ္ထံမွ ဥကၠဌေနရာ လႊဲေျပာင္းယူခဲ့ေသာ အင္ဒိုနီးရွားကေတာ့ မျဖစ္မေန ေအာင္ျမင္ရမည့္ တာ၀န္ကို ေဖာ္ျပေသာ “ကမာၻ႔ႏိုင္ငံမ်ား အသိုင္းအ၀ိုင္းထဲမွ အာဆီယံ (Asean Community in a Global Community of Nations)” ဟူသည့္ ေဆာင္ပုဒ္ကို အသံုးျပဳခဲ့သည္။

အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ တဦးတည္းေသာ G-20 အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံက အာဆီယံကို ကမာၻ႔စီးပြား ေရး အဖြံ႔ၿဖိဳးဆံုးႏိုင္ငံမ်ားၾကားတြင္ ထင္ေပၚေစလိုခဲ့သည္။ အာဆီယံ၏ အဆင့္အတန္းကိုလည္း ျမွင့္တင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ ေသာ္လည္း ယာယီသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။

လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က ဥကၠဌျဖစ္ေသာ ကေမာၻဒီးယားႏိုင္ငံ၏ “အသိုင္းအ၀ိုင္းတခု၊ ကံၾကမၼာတခု (One Community , One Destiny) ဆိုသည့္ ေဆာင္ပုဒ္ကေတာ့ ဆန္႔က်င္ဖက္သက္ေရာက္မႈ ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္မွ အာဆီယံအဖြဲ႕ထဲသို႔ ေနာက္ဆံုး၀င္ေရာက္လာခဲ့သည့္ ယင္းႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံ၏ လမ္းစဥ္အတိုင္း လက္ေတြ႔က်င့္သံုးႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။

အာဆီယံအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံ အသစ္ အေဟာင္းမ်ားၾကားတြင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကြာဟခ်က္ကို က်ဥ္းေျမာင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည့္ အတြက္ ကေမာၻဒီးယားႏိုင္ငံကို အသိအမွတ္ျပဳသင့္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း လူအနည္းငယ္ကသာ သတိျပဳ မိခဲ့ၾကသည္။

“ကၽြႏ္ုပ္တို႔ျပည္သူမ်ားႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အနာဂါတ္ အတူတကြ (Our People, Our Future Together)” ဆိုသည့္ ေၾကြးေၾကာ္သံက လက္ရွိ အာဆီယံဥကၠဌ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ဘ႐ူႏိုင္းႏိုင္ငံ၏ ေဆာင္ပုဒ္ျဖစ္သည္။ ေဆာင္ပုဒ္၏ အသြင္သ႑န္ႏွင့္ အႏွစ္သာရအတိုင္းပင္ ဘ႐ူႏိုင္းႏိုင္ငံက ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳသည့္ လႈပ္ရွားမႈတိုင္းတြင္ ညွိႏိႈင္းေဆြးေႏြးမႈႏွင့္ အမ်ားသေဘာတူညီမႈကို အေျခခံ ထားသည္။

လက္ရွိက်န္ေနေသးသည့္ ေလးလတာကာလသည္ ေရွး႐ိုးစြဲဆန္ေသာ္လည္း လာမည့္ဥကၠဌ ေနရာအတြက္ အားလံုးၿခံဳ၍ သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္ေနေသးေသာႏိုင္ငံတခုအတြက္ ေခ်ာေမြ႔ေသာလမ္း ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ဥကၠဌ ေနရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ သတိထားရမည့္ အေၾကာင္းမ်ားလည္း ရွိေနသည္။

ပထမဆံုး အခ်က္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္အၿပီး ၁၆ ႏွစ္အၾကာတြင္ ပထမဆံုး တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရျခင္း ျဖစ္သည္။

၂၀၀၅ ခုႏွစ္က ျပည္တြင္းေရးပဋိပကၡမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အျခားအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ားက ဖိအားေပးခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ လက္လႊတ္ခဲ့ရသည္။ ယခုတႀကိမ္တြင္ လူသိရွင္ၾကား ေၾကညာထားေသာ အရာတခုကို မေကာင္းတတ္၍ သေဘာတူလိုက္သည့္ အေျခအေနမ်ိဳးကို ျမန္မာႏိုင္ငံက လက္ခံခ်င္မည္ မဟုတ္ေပ။

ဒုတိယအခ်က္မွာ ေရြးခ်ယ္သည့္ ေဆာင္ပုဒ္သည္ အာဆီယံႏွင့္ ၎၏ျပည္သူမ်ား၏ စိတ္ဆႏၵအပါအ၀င္ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ တန္ဖိုးမ်ားကို ေရာင္ျပန္ထင္ဟပ္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံႏွင့္ မသက္ ဆိုင္ေသာ ၎၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ကိစၥမ်ားကို ႀကိဳတင္ၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ထားရမည္ ျဖစ္သည္။

ေနာက္ဆံုး အခ်က္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရး အေျခအေနျဖစ္သည္။ ဥကၠဌ ႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရး အေျခအေန သည္ ေနာက္ႏွစ္၏ အာဆီယံလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အေပၚ လႊမ္းမိုးမႈရွိမည္မွာ ေသခ်ာေနသည္။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ အေျခအေနႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ မြတ္ဆလင္မ်ား၏ ကံၾကမၼာျဖစ္သည္။

မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ ဘ႐ူႏိုင္းတို႔က အဆိုပါအေရးကို ျမွင့္တင္ေဆာင္ရြက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဥကၠဌႏိုင္ငံသည္ တစံုတရာ အေရးယူေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိဘဲ ေရွာင္ထြက္သြားရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ မြတ္ဆလင္မ်ား အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အထူးအစည္းအေ၀းတခု က်င္းပရန္ အာဆီယံ၏ အစီအစဥ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံက ပယ္ခ်ခဲ့ၿပီး ထိုအစီအစဥ္ကို ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဖ်က္သိမ္းခဲ့သည္။

“႐ိုဟင္ဂ်ာ”ဟု ေခၚေနၾကေသာ ယင္းရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဖ်ားရွိ မြတ္ဆလင္မ်ား၏ ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္လာမႈႏွင့္ ႀကံဳေတြေနရေသာ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားကလည္း ေဒသတြင္း အေျဖတခုကို လိုခ်င္ေနၾကသည္။

အေၾကာင္းအရာ အမ်ားစုကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံေပၚတြင္ မူတည္ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ မိမိ နယ္နိမိတ္အတြင္းတြင္သာမက ႏိုင္ငံတကာအထိ သက္ေရာက္မႈရွိႏိုင္သည့္ အကဲဆတ္ေသာ ထိရွလြယ္ေသာ ကိစၥမ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းသည့္ နည္း လမ္းႏွင့္ပတ္သက္သည္။ ၎က ၃ ႏွစ္ၾကာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ နက္႐ိႈင္းမႈႏွင့္ အက်ယ္အ၀န္းကို ျပသသည့္ ျပဒါးတိုင္သဖြယ္လည္း ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္သည္။

ေနာက္က်မွ အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္လာေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံ၏ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားမွ သင္ယူေနရဆဲျဖစ္သည္။ ၁၉၉၈ ခု ႏွစ္တြင္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီ စံနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းလာခဲ့ၿပီး ေနာက္ႏွစ္အနည္းငယ္ အၾကာတြင္ ပိုမိုပြင့္လင္း လာခဲ့ၿပီး ၎၏ အတြင္းေရးျပႆနာမ်ားကို အာဆီယံႏွင့္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။

လတ္တေလာက်င္းပခဲ့သည့္ အာဆီယံ ႏွစ္ပတ္လည္ အစည္းအေ၀းတြင္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံက အာဆီယံအစိုးရမ်ား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သို႔ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကိုယ့္ဖာသာ အစီရင္ခံတင္ျပခဲ့သည္။

အာဆီယံ မိသားစု အသိုင္းအ၀ိုင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ရန္ ေနာက္ဆံုးရက္ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၃၁ရက္သို႔ ေရႊ႕ဆိုင္း ေပးလိုက္ၿပီး ေနာက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သက္သာခြင့္ရသြားသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံ အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ႏွင့္ အေျခခံမ်ားအတြက္ ျပင္ဆင္ရန္ အခ်ိန္တႏွစ္ပိုရသြားသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ မေလးရွားႏိုင္ငံက ဥကၠဌတာ၀န္ယူမည္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၄ ဥကၠဌရာထူး လက္ခံယူရန္ ေရြးခ်ယ္လိုက္ေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံ ေဆာင္ပုဒ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အတိုင္းဆိုလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံ မိသားစု အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ခိုင္မာေတာင့္တင္းလာေအာင္ တည္ေဆာက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္မႈရွိေနေၾကာင္း ဆိုႏိုင္ပါသည္။

No comments: