Thursday, September 19, 2013

ပညာေရႊအုိးေခတ္နဲ႔ ကေလးတို႔ရဲ႕ပညာေရး

ေခတ္ဘုန္းသစ္

ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္တုန္းက က်မတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ အစုိးရေက်ာင္းမ်ားက ဆရာမမ်ား ရဲ႕ “သည္ ၏ မလြဲ” က်က္ အေျဖခုိင္းတဲ့ စာသင္ပံု နည္းစနစ္ကုိ က်မေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ့ပါတယ္။

ဒီအပတ္ေတာ့ က်မတို႔ ႏိုိင္ငံရဲ႕ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား မဟုတ္တဲ့ အျပင္ေက်ာင္းမ်ားရဲ႕ အေၾကာင္းကို က်မ ေဆြးေႏြးတင္ျပ ခ်င္ပါတယ္။ က်မတို႔ ငယ္ငယ္တံုးကေတာ့ ေရြးခ်ယ္စရာရယ္လို႔ သိပ္မရွိၾကပါဘူး။ အစုိးရေက်ာင္းမွာပဲ တက္ၾကရတာ ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အခု သားေလးတို႔ ေခတ္မွာေတာ့ ေရြးခ်ယ္စရာ ေက်ာင္းေတြက မ်ားလာပါၿပီ။ တလကို ေလးငါးေသာင္း ေပးရတဲ့ ေက်ာင္းက စလို႔ တလကို ဆယ့္ေလးငါးသိန္း ေပးၿပီးေတာ့ တက္ရတဲ့ ေက်ာင္းေတြ အထိ ေက်ာင္းေတြ မ်ားလာပါေတာ့တယ္။ ႏုိင္ငံတကာေက်ာင္း လို႔ ေခၚတဲ့ ေက်ာင္းမ်ားမွာ စင္ကာပူ သင္႐ိုးညႊန္းတန္း၊ အေမရိကန္ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း စသျဖင့္ သင္႐ိုးညႊန္းတန္းမ်ားက ကြဲျပားမႈ ရွိသလို ေပးရတဲ့ ေငြေၾကး ပမာဏျခားမႈ ရွိတဲ့ အျပင္၊ ႏုိင္ငံျခားဆရာ သင္တဲ့ေက်ာင္းနဲ႔ ျပည္တြင္းက အျဖဴ မဟုတ္တဲ့ ျမန္မာ ဆရာ၊ ဆရာမေလးေတြ သင္တဲ့ေက်ာင္း အလိုက္လည္း ေစ်းကြာျခားမႈ ရွိပါတယ္။

ႏုိင္ငံတကာ ေက်ာင္းကို ထားတဲ့ မိဘေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ ရည္ရႊြယ္ခ်က္က မိမိတို႔ ကေလးကုိ အဂၤလိပ္လို တတ္ေစခ်င္၊ ေျပာေစခ်င္ လို႔ပို႔ၾကတာ မ်ားပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာ တတ္ရင္ ကေလးတို႔ ရဲ႕ပညာေရး ေကာင္းလာမယ္။ ႏုိင္ငံျခားမွာ တကၠသိုလ္ ဆက္တက္ႏုိင္ လိမ့္မယ္လို႔ ေတြးၾက ယူဆၾက ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ သူတို႔ရဲ႕ ကေလးကို အျဖဴဆရာေတြ သင္တဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳးကိုမွ တတ္ႏုိင္ရင္ တတ္ႏုိင္သေလာက္ ေရြးခ်ယ္ တက္ေရာက္ေစတတ္ ၾကပါတယ္္။

“အျဖဴ” ဆရာ သင္တဲ့ေက်ာင္းမ်ားရဲ႕ ေက်ာင္းစရိတ္ တႏွစ္စာ ဟာ အေမရိကားမွာ တကၠသိုလ္ တက္ဖို႔ အတြက္ ေပးရတဲ့ တႏွစ္စာ ေက်ာင္းစရိတ္ေလာက္ ရွိေပမယ့္ စိတ္မေကာင္း စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ပဲ က်မတို႔ ဆီကို ၀င္လာတဲ့ (ေက်ာင္းေတြမွာ သင္ေနၾကတဲ့ ) “အျဖဴ”ဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ တကယ့္ ဆရာေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ က်မတို႔ႏုိင္ငံထဲကုိ ၀င္လာတဲ့ လူေတြပါ။ တခ်ိဳ႕ဆုိ ဘာဘြဲ႔မွ မရၾကေသးတဲ့၊ ပညာ မတတ္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ေတာင္မွ ပါၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ ေက်ာင္းေတြဆုိရင္ ဆရာရဲ႕ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းကို ဘာမွ မသိဘဲ၊ မေလ့လာ မစံုစမ္းဘဲ အျဖဴျဖစ္ရင္ ၿပီးေရာ ဆုိၿပီးေတာ့ ဆြဲခန္႕လုိ္က္ၾကတာေတြ လည္း ရွိပါတယ္။

သူတို႔ဟာ ကေလးကုိ စာ ဘယ္လုိ သင္ရမလဲ ဆုိတာကို မသိၾကပါဘူး။ အဲဒီထဲက ဆရာတခ်ိဳ႕ဟာ ဆုိရင္ျဖင့္ ကေလး တို႔ကုိ စာသင္ဖုိ႔ အတြက္ မသင့္ေတာ္တဲ့ ဆရာမ်ား ေတာင္မွ ပါတတ္ၾကပါ ေသးတယ္။ ကေလးတို႔အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ သခ်ာၤရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို ဘယ္လုိ သင္မလဲ၊ သိပၸံဘာသာရဲ႕ သေဘာတရားေတြ ဘယ္လုိသင္မလဲ၊ ပထ၀ီကုိ ဘယ္လုိ သင္မလဲ ဆုိတာကုိ သူတို႔ မသိၾကပါဘူး။ ကေလး အတြက္ အေရးႀကီးလွတဲ့ ထုိးထြင္း သိျမင္ေတြးေတာ စူးစမ္း တတ္တဲ့ဉာဏ္ ( critical thinking) ျဖစ္လာေအာင္၊ ေတြးတတ္ေအာင္ ဘယ္လုိ သင္ၾကမလဲ ဆုိတာလည္း မသိ မတတ္ၾကပါဘူး။ အျဖဴျဖစ္တဲ့ အတြက္မုိ႔ “ဘို” လိုေတာ့ ရႊတ္ရွက္ဒြတ္ဒက္ နဲ႔ ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဂၤလိပ္စာ ဆုိတာဟာ ဘာသာစကားပါ။ ပညာရပ္ မဟုတ္ပါဘူး။

အဂၤလိပ္စာ ဟာ ကမၻာသံုး ဘာသာစကား ေပမုိ႔တတ္ရမယ့္၊ တတ္သင့္တဲ့ ဘာသာစကားပါ။ အဂၤလိပ္ စကားကို သင္ဖို႔၊ အသံထြက္ မွန္ေအာင္ ေျပာဆုိတတ္ဖို႔၊ ဖတ္တတ္ ေရးတတ္ဖို႔ လုိတယ္ ဆုိတာကို က်မ မျငင္းလိုပါဘူး။ ဘယ္ဘာသာရပ္ ကုိပဲ ေလ့လာခ်င္၊ ေလ့လာခ်င္ အဂၤလိပ္လို တတ္ေတာ့မွ ေရဆံုး ေရဖ်ားထိ ဖတ္မွတ္ေလ့လာ ႏိုင္မွာမုိ႔ အဂၤလိပ္စာဟာ တတ္သင့္တဲ့ ဘာသာစကားပါ။ ဒါေပမယ့္ အဂၤလိပ္စာ တတ္႐ုံ တခုတည္းနဲ႔ေတာ့ ထူးခၽြန္တဲ့ ကေလး ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဂၤလိပ္စာ တတ္တုိင္းသာ ထူးခၽြန္ရမယ္ ဆုိရင္ျဖင့္ အဂၤလန္နဲ႔ အေမရိကန္မွာ ရွိေနတဲ့ လူအားလံုး ပညာတတ္ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ေနၾကေတာ့ မွာပါပဲ။


ပညာသင္တဲ့ အရြယ္ဟာ ကေလးတို႔အတြက္ သိပ္ကို မွ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကေလးတို႔ရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈခ်င္း၊ ထူးခၽြန္ထက္ ျမက္မႈခ်င္းဟာ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ မတူၾကပါဘူး။ က်မတို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ မ်ားမ်ားက်က္ႏုိင္၊ မွတ္ႏုိင္သူ၊ ျပန္ၿပီးေတာ့ စာရြက္ေပၚမွာ ခ်ၿပီးေတာ့ ေရးႏုိင္တဲ့သူကို ဉာဏ္ေကာင္းတယ္လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သင္ၾကားေရး သင္႐ိုးညြန္းတန္းကို ဆြဲတဲ့ေ နရာမွာ ကေလးတို႔ရဲ႕ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြးမ်ားကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ဆြဲဖို႔ အတြက္ ဟားဗက္ တကၠသိုလ္က ထင္ရွားတဲ့ ပါေမာကၡ တစ္ဦးျဖစ္သူ Howard Gardner က theory of multiple intelligences မွာ ဉာဏ္ေရဉာဏ္ေသြး ရွစ္မ်ိဳးကုိ ကို ခြဲျခားျပသေပးခဲ့ပါတယ္။

အဲဒါေတြကေတာ့ ၁) တခ်ိဳ႕ကေလးေတြဟာ ဘာသာစကားမွာ ေတာ္ၾကပါတယ္။ စာဖတ္တာ၊ ေရးတာ ၊ စကားေျပာရတာ၊ စတဲ့ ေနရာေတြမွာ ေတာ္ၾကတာပါ။ ၂) တခ်ိဳ႕ကေတာ့ သခ်ာၤတို႔၊ ယုတၱိေဗဒတို႔မွာ စိတ္၀င္စားၾက ေတာ္ၾကပါတယ္။ ကတ္ျပားေလးေတြ ဆက္တာမ်ိဳး၊ ပေဟဠိ ကစားရတာမ်ိဳး၊ တြက္ရခ်က္ရ၊စဥ္းစား ရတာမ်ိဳး ႀကိဳက္ၾကတယ္။ ၃) တခ်ိဳ႕ ကေတာ့ ကတ္ျပားေလးေတြ နဲ႔ အိမ္ေဆာက္ရတာ၊ ဂ်ဳံ႐ုပ္ေတြ နဲ႔ ပံုစံထြင္ရတာ စတဲ့ ထုထည္ေတြ၊ ပံုေတြ၊ အရာ၀တၳဳေတြကို စိတ္၀င္စားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီလို ကေလးမ်ိဳးဟာ ဂ်ီၾသေမႀတီ ဘာသာရပ္မ်ိဳးမွာ ေတာ္ၾကပါတယ္ ၄) တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကိုယ္လက္ လႈပ္ရွား ကစားရတဲ့ အားကစားတို႔၊ ကတာခုန္တာတို႔ စတာေတြကုိ စိတ္၀င္စားၾကတယ္။ ၅) တခ်ိဳ႕ကေလး ေတြကေတာ့ တီးရမႈတ္ရတာ၊ သီခ်င္းဆုိရတာ ၊ တူရိယာ ပစၥည္းေတြကုိ တီးခတ္တာ စတဲ့ ဂီတကို စိတ္၀င္စားတယ္။ ၆) တခ်ိဳ႕ ကေလးေတြကေတာ့ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ အတူတူ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္ရတာ၊ အခ်င္းခ်င္းေ၀မွ် သံုးစြဲရတာ၊ တျခားလူ အေၾကာင္းကုိ စိတ္၀င္တစားနဲ႔ ေမးျမန္း နားေထာင္ ရတာ ကို စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ရ) တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကုိယ့္ရင္ထဲက ျဖစ္လာတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြကို ပန္းခ်ီတို႔၊ ကဗ်ာ တို႔ ၊ ၀တၳဳတို႔ အက္ေဆးတို႔နဲ႔ ထုတ္ေဖာ္ျပသ ရတာ စိတ္၀င္စားတယ္။ ၈) တခ်ိဳ႕ကေတာ့ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ကုိ စိတ္၀င္စားၾကပါတယ္။

ဒီစိတ္၀င္စားမႈနဲ႔ ကေလးတို႔ရဲ႕ ထူးခၽြန္မႈမ်ားဟာ ပညာေရးမွာ အေထာက္ကူျဖစ္ေစတဲ့ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြးမ်ားပါပဲ။ ကေလးတို႔ တက္မယ့္ေက်ာင္းမွာ ကေလးတို႔ရဲ႕ ဒီစြမ္းရည္ေလးေတြကို အေျခခံၿပီး၊ ထုတ္ေဖာ္ၿပီးေတာ့ သင္ေပးႏုိင္တဲ့ သင္႐ိုးညႊန္းတန္းနဲ႔ ဆရာမ်ား ရွိကုိ ရွိရပါမယ္။ ဒါမွ ကေလးေတြ ႏုိင္ငံတကာတကၠသိုလ္ေတြကုိ တက္ၾကတဲ့အခါမွာ အဆင့္မီမီနဲ႔ အေျခခံပိုင္ပိုင္ သင္ယူ ႏုိင္ၿပီး ထူးခၽြန္ၾကမွာပါ။

“ဘုိ”ဆရာေတြ သင္ၾကတဲ့ ႏုိင္ငံတကာ ေက်ာင္းမ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ ထားသေလာက္ အားရစရာ မေကာင္းလွသလို ၊ အဂၤလိပ္ ဆရာေတြကုိ မခန္႔တဲ့ ျမန္မာဆရာေတြကိုပဲ ခန္႕တဲ့ ျပင္ပေက်ာင္းေတြကို ၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း ဆရာ၊ ဆရာမ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ၀ါသနာပါလို႔ ၀င္လုပ္ၾကတဲ့ လူ အင္မတန္မွ နည္းပါတယ္။ ရတဲ့ အလုပ္တခုကုိ ၀င္လုပ္လုိက္တဲ့ သေဘာ။ ဘ၀ရဲ႕ အဆင့္ တခု ၊ခုန္စရာ တံုးခု အေနနဲ႔ ၀င္လုပ္လုိက္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ မ်ားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကေလးတို႔ကို သင္ၾကားတဲ့ အခါမွာလည္း ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ နည္းၾကပါတယ္။ အလုပ္ခန္႕တဲ့ ေက်ာင္းပုိင္ရွင္မ်ား ကလည္း အဂၤလိပ္လို ေလး ေျပာတတ္ရင္ပဲ ဆြဲခန္႕လုိက္ၾကတာမုိ႕ သင္ၾကားေရးမွာ ကေလးတို႔ အတြက္ ရင္ေလး စရာပါပဲ။ အဲဒီလို ေက်ာင္းမ်ိဳး မွာ ျမန္မာစာေတာ့ သင္ေပးပါရဲ႕ ဆရာမက အသတ္ေတြကို ပီပီသသ ေရးသား မျပ၊ ရရစ္ ရပင့္ ၀ဆြဲေတြ မမွန္ စသျဖင့္ ျမင္ေနရတာပါပဲ။ စလံုးနဲ႔ ဆလိမ္နဲ႔ အတူတူပဲ လို႔ ကေလးကို ေျပာၿပီးေတာ့ သင္တဲ့ ျမန္မာစာ ဆရာမေတာင္ ရွိပါေသး တယ္။ ကေလးေတြဟာ စားနဲ႔ ဆားကို အသံအားျဖင့္ မခြဲတတ္ၾကေတာ့ ပါဘူး။

ေလာေလာဆယ္ က်မတို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ပညာေရး ေလာကႀကီးကုိ ေလ့လာၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ျဖင့္ တတန္းကို လူ ၇၀၊ ၈၀ ေလာက္ ရွိၿပီး၊ အျပင္မွာ က်ဴရွင္မယူရင္ ဘာမွ မတတ္တဲ့ အစုိးရေက်ာင္းေတြ ကလည္း စိတ္ပ်က္စရာ ေကာင္းလွသလုိ၊ ျပင္ပေက်ာင္းေတြကလည္း အားရစရာ မရွိလွ ျပန္ပါဘူး။ မိဘမ်ား တႏွစ္ တႏွစ္ ကုန္က်ေနရတဲ့ ကေလးပညာေရး စားရိတ္ေတြ ဟာ ကေလးတို႔ အတြက္ အက်ိဳး ရွိသင့္သေလာက္ မရွိဘဲနဲ႔ ကုန္က်ခံေန ရသလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ပညာေရးဟာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး အတြက္ အင္မတန္မွ အေရးႀကီး ပါတယ္။ ကုိယ္တေယာက္တည္း၊ ကိုယ့္တႏုိင္ငံတည္း ေနလို႔ မရေတာ့တဲ့ အခ်ိန္မုိ႔ က်မတို႔ရဲ႕ ကေလးေတြ တကယ္ ပညာတတ္ဖို႔၊ တကယ္ ထူးခၽြန္ဖို႔ အတြက္ ေကာင္းမြန္ ျပည့္စုံတဲ့ ပညာေရး သင္ယူခြင့္ရဖို႔ လုိပါတယ္။ သဲကႏၲာရထဲမွာ ေရကို ရွာေနရသလုိပဲ ကေလးတို႔ကုိ ပညာေကာင္းေကာင္း ေပးနုိင္မယ့္ ေက်ာင္းေကာင္းကို က်မျဖင့္ အခုခ်ိန္ထိ ရွာလို႔ မေတြ႕ႏုိင္ေသးပါဘူး။ သဲကႏၲာရထဲမွာ အိုေအစစ္ေတာ့ ရွိတတ္ ပါတယ္။ သဲကႏၲာရထဲက အိုေအစစ္လိုမ်ိဳး ကုိယ့္ အက်ိဳးအျမတ္အရ ေက်ာင္းဖြင့္၊ ေက်ာင္းေထာင္ေပမယ့္လည္း ကေလးတို႔ရဲ႕ အက်ိဳး၊ ႏုိင္ငံရဲ႕ အက်ိဳး၊ ကိုယ့္လူမ်ိဳးရဲ႕ အက်ိဳးကုိ တကယ္လုိလားၿပီးေတာ့၊ တကယ့္ ေစတနာနဲ႔ ဖြင့္တဲ့ ေက်ာင္းမ်ိဳးေတြ က်မတို႔ႏုိင္ငံမွာ လုိေနပါၿပီ။

No comments: