ဇြန္ေခါင္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သတင္းစာမ်ားသည္ သာမန္ျပည္သူမ်ားအတြက္ နာေရးသတင္း ဖတ္႐ႈရန္အတြက္ေလာက္သာ အသံုးဝင္ေတာ့သည္။ သတင္းစာတေစာင္ မ်က္ေစ့ေရွ႕ေမွာက္ ေရာက္ရွိလာလွ်င္ အမ်ားစုက မည္သည့္သတင္းမ်ား ပါရွိသည္ကုိ စိတ္ဝင္စားမႈ မရွိေတာ့ဘဲ နာေရးေၾကာ္ျငာ ပါရွိသည့္ စာမ်က္ႏွာသုိ႔သာ လွန္ေလွာဖတ္႐ႈၾကေတာ့သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၂ဝ ခန္႔က ပုဂၢလိက ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းမ်ားမွ သတင္းအမ်ားစုသည္လည္း နာမည္ၾကီး ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ားႏွင့္ အဆိုေတာ္မ်ား၏ အတင္းအဖ်င္းမ်ားႏွင့္သာ ျပည့္ႏွက္ေနသျဖင့္ အမ်ားက အဝါေရာင္ သတင္းတင္ဆက္မႈ yellow journalism ဟု သမုတ္ခဲ့ၾကသည္။
ယခုေနာက္ပုိင္းတြင္မူ ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ားသည္ လူအမ်ား စိတ္ဝင္စားေနသည့္ စီးပြားေရး သတင္းမ်ားႏွင့္ တရားဝင္ မွတ္ပံုတင္ထားၾကသည့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ႏုိင္ငံေရး သတင္းမ်ားကုိ ေဖာ္ျပလာၾကသျဖင့္ အနည္းငယ္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာသည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။
ယခုရက္ပုိင္းအတြင္း အစိုးရသည္ တတိယေျမာက္ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာတေစာင္ကုိ ထုတ္ေဝရန္ ျပင္ဆင္ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ပုဂၢလိက ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ား ထုတ္ေဝခြင့္ မေပးခဲ့လွ်င္ အေရးၾကီးသည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မပါသည့္ သတင္းမ်ား၊ အစိုးရဌာနမ်ား၏ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာမွႈမ်ားျဖင့္သာ ျပည့္ႏွက္ေနသည့္ အစုိးရထုတ္ သတင္းစာမ်ားကုိသာ ဖတ္႐ႈေနရေပလိမ့္မည္။
အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေတြ႔ရေလ့ရွိေသာ လြတ္လပ္သည့္ သတင္းတင္ဆက္မႈ ပံုစံမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႔သေဘာထား အျမင္မ်ားအတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံ သတင္းစာေလာကတြင္ ေနရာမရွိေသးေပ။
ျမန္မာ့မီဒီယာေလာကအတြက္ ေနာက္ထပ္ အားနည္းခ်က္တခုမွာ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ထုတ္ျပန္ရန္အတြက္ မီဒီယာကုိ ေကာင္းစြာ အသံုးျပဳႏုိင္မႈ မရွိျခင္း ျဖစ္သည္။ ပုဂၢလိက အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အေနျဖင့္လည္း မီဒီယာကုိ ေကာင္းစြာ အသံုးခ်ႏုိင္ခ်င္း မရွိေသးဘဲ ၎တုိ႔၏ အခန္းက႑မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေမွးမိွန္ေနသည္။
အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ား၏ အယူအဆတခုျဖစ္ေသာ အစိုးရႏွင့္ အစုိးရ အရာရွိမ်ားသည့္ ျပည္သူကုိ အလုပ္အေကၽြး ျပဳရမည့္ ျပည့္သူ႔အေစခံမ်ား ျဖစ္သည္ဟူေသာ အယူအဆမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ေတာ့ အဓိပၸာယ္ ကင္းမဲ့ေနသည္။
ထုိ႔ျပင္ ျပည္သူ႔ဆက္ဆံေရး ဌာနမ်ားတြင္ တာဝန္ယူထားၾကသည့္ အစုိးရဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လံုၿခံဳေရး အက္ဥပေဒမ်ားကုိ ေၾကာက္ရြံ႕ၾကသျဖင့္ မီဒီယာမ်ားက ေမးျမန္းလာသည့္ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖဆိုရန္ မဝံ့မရဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။ အစိုးရက မၾကာခင္ ထုတ္ေဝေတာ့မည့္ တတိယေျမာက္ သတင္းစာျဖစ္လာမည့္ ျမဝတီ သတင္းစာအေၾကာင္း စံုစမ္းေမးျမန္းခဲ့ရာတြင္ တာဝန္ယူထားသည့္ စစ္ဘက္မွ အရာရွိမ်ားသည္ အေသးစိတ္ ေျဖဆိုရန္ ျငင္းဆန္ခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာ့မီဒီယာ ေလာကကုိ သတိထား ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေနၾကသူ မွန္သမွ် ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္မဟုတ္သည့္ ထူးျခားမွႈမ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရွိေပလိမ့္မည္။ အစုိးရဌာနမ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ရက္မ်ားသည္ မၾကာခဏ ေျပာင္းလဲေနၾကၿပီး၊ တာဝန္ယူထားၾကသည့္ အစုိးရ အရာရွိမ်ားကုိယ္တုိင္ မိမိတို႔ဌာန၏ အနာဂတ္ လုပ္ငန္းစဥ္ကုိ ေရေရရာရာ မသိရွိၾကေပ။
အာဏာပုိင္မ်ား၏ မူဝါဒ အေျပာင္းအလဲမ်ားကလည္း မၾကာခဏ ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိသည္။ ဥပမာျပရလွ်င္ စုိက္ပ်ဳိးေရး က႑တြင္ ပုဂၢလိကပုိင္ လႊဲေျပာင္းၿပီးေနာက္ပုိင္းတြင္ ႏုိင္ငံျခားသုိ႔ ဆန္တင္ပုိ႔မႈအား ပိတ္ပင္ခဲ့ၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ ပိတ္ပင္မႈအား ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခဲ့သည္။ ျပည္တြင္းေစ်းႏႈန္း အေျပာင္းအလဲေပၚ မူတည္၍ မူဝါဒ ကစားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မူဝါဒမ်ား အေျပာင္းအလဲ မ်ားလြန္းသျဖင့္ မီဒီယာအခ်ဳိ႕၏ ေဆာင္းပါးမ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာ တခုတည္းကုိပင္ ေဆာင္းပါး တခုႏွင့္တခု ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲမႈမ်ား ရွိခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာ့ျပည္တြင္း မီဒီယာမ်ား၏ ေဆာင္းပါးမ်ားကုိ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ အခ်ဳိ႕ေဆာင္းပါးမ်ားသည္ အစုိးရ၏ မူဝါဒမ်ားအား ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဖန္ထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း အစုိးရအား အၾကံေပးရန္ ၾကိဳးစားထားသည္ကုိ ေတြ႔ႏုိင္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ထုိေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ထုိကဲ့သုိ႔ သြယ္ဝိုက္အၾကံေပးသူမ်ား၊ သတင္းအရင္းအျမစ္မ်ား၏ အမည္ကုိ ေဖာ္ျပေလ့ မရွိေပ။
အစုိးရ၏ ျပင္းထန္တင္းက်ပ္လွေသာ စာေပစိစစ္မွႈ မူဝါဒ ရွိေနေသးသေရြ႔ ေၾကာက္ရြံမွႈမ်ား၊ မလံုၿခံဳမွႈမ်ားႏွင့္ စိတ္မခ်ႏုိင္မွႈမ်ား ဆက္လက္တည္ရွိေနေပလိမ့္မည္။ ေၾကာက္ရြံ႕မွႈမ်ား မပေပ်ာက္ေသးခင္ အခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပည္တြင္းျပည္ပ၌ ျဖစ္ပ်က္ေနၾကသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ သေဘာထားအျမင္မ်ားကုိ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေဖာ္ျပႏုိင္ၾကသည့္ ျပည္ပျမန္မာမီဒီယာမ်ားအတြက္ ေနရာတခု ရွိေနေပလိမ့္မည္။ ကန္႔သတ္မႈမ်ားႏွင့္ ေၾကာက္ရြံမႈမ်ား မရွိေတာ့သည့္ အခ်ိန္တြင္မူ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ လြတ္လပ္ေသာ မီဒီယာမ်ား ေပၚေပါက္လာေပလိမ့္မည္။
No comments:
Post a Comment