Wednesday, March 4, 2009

မူဆယ္ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းက အ႐ိုးၾကည့္၀ါးေနသူမ်ား

ေရႊေမာင္းသစ္

၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္အတြင္းက အေကာက္ခြန္ ၫႊန္ခ်ဳပ္ ဗိုလ္မႉးႀကီး ခင္ေမာင္လင္း အပါ အဝင္ အေကာက္ခြန္ ဝန္ထမ္းေတြျဖဳတ္၊ ထုတ္၊ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံရမႈ ေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္ အဓိက ကုန္သြယ္ေေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ မခုတ္တတ္တဲ့ ေၾကာင္ေလးကို ခပ္ကုပ္ကုပ္ ေနခဲ့ရတဲ့ အေကာက္ခြန္ ဝန္ထမ္းေတြ အခုေတာ့ ဦးေမာ့ ေခါင္းေထာင္လာပါၿပီ။

တကယ္ေတာ့ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ နန္႔ဖတ္ ကာ နစခ လာဘ္စားမႈနဲ႔ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ (၁ဝ၅) မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ လာဘ္စားမႈ တို႔ဟာ တဖဲြ႕က လာဘ္စား တာကို တဖဲြ႕ က မနာလိုလို႔ တိုင္တန္းၾက။ တဖဲြ႔က လာဘ္ေငြယူၿပီး လႊတ္ေပးတာကို တဖဲြ႔ က ဖမ္းၾကရာမွ အမိႈက္ကစ ျပႆဒ္ မီးေလာင္ တဲ့ကိန္း ဆိုက္ေရာက္ခဲ့တာပါ။ အခုေတာ့ အ႐ိုးၾကည့္ေရွာင္တတ္လာသလို တဖဲြ႕နဲ႔ တဖဲြ႕ၾကား နားလည္မႈ ရေနတယ္ဆိုပဲ။

အထူးသျဖင့္ စုေပါင္းဂိတ္ေတြမွာ လဝက ဝန္ထမ္းက မွတ္ပံုတင္ ပါမပါ။ မွန္ မမွန္ စစ္ေဆးရင္း လက္ဖက္ရည္ဖိုး ေငြ ေတာင္းစားတာကို အျခား ဌာနဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းက မျမင္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္ထား။ သစ္ေတာက ေက်ာက္စိမ္းေတြ ဖမ္းလို ဖမ္း။ မူးယစ္က မွတ္ပံုတင္ စစ္လိုစစ္။ လဝက က ေမွာင္ခို သယ္လာတဲ့ တ႐ုတ္ ကုန္ပစၥည္း သိမ္းလိုသိမ္းနဲ႔ တာဝန္မခဲြ ျခားေတာ့ဘဲ အလိုက္သိသိ အေပးအယူ မွ်မွ် လုပ္ေနၾကတာဆိုပဲ၊ ေမွာင္ခို ကုန္ ပစၥည္း ဖမ္းမိလို႔ ပိုင္ရွင္နဲ႔ အေပးအယူ ညႇိကာ ရရိွလာတဲ့ ေငြေၾကးကို ခဲြေဝစား ေသာက္တာမ်ား တကယ့္ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ စိတ္ေတြနဲ႔တဲ့၊ အဲဒီလို တက္ညီလက္ညီ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ဌာနဆိုင္ရာ အစုအဖဲြ႕ ေတြအထဲ အေကာက္ခြန္ဌာန ကေတာ့ ေရာေရာေႏွာေႏွာ သိပ္မရိွဘူးလို႔ ဆိုရ မွာေပါ့။

အေကာက္ခြန္ အရာရိွေတြက စစ္တပ္ကလာၾကတဲ့ ျပန္ထမ္းဝင္အရာ ရိွေတြကျဖစ္ျပန္။ အေကာက္ခြန္ဦးစီးမႉး ၫႊန္မႉးဆိုတဲ့ ရာထူး ရာခံေတြနဲ႔ ဆိုေတာ့ သူတို႔အထင္ လူပံုအလယ္မွာ မိုးက်ေရႊ ကိုယ္ေလးလို႔ ခံစားရတာ ေနမွာေပါ့။ ဒီေတာ့ လာဘ္စားတာကို အျခား ဌာနေတြနဲ႔ လက္ရည္ တျပင္တည္း မစားဘဲ သီးျခားခဲြ စားတယ္လို႔ ဆိုရမလားပဲ။

မူဆယ္-မႏၱေလးလမ္းကို ျပဳျပင္ေရး ကန္ထ႐ိုက္ရခဲ့ၿပီး အခုအခါ လမ္းေၾကး ေကာက္ေနတဲ့ ေအးရွားေဝါလ္ ကုမၸဏီရဲ႕ ဂိတ္ေတြမွာထိုင္ၿပီး မူဆယ္ဘက္ က ထြက္လာတဲ့ကားေတြကို ေရွာင္တခင္ စစ္ေဆးေရးလုပ္တာမ်ိဳးပါ။ ဥပမာ ရွမ္း (ေျမာက္) ရဲ႕ အေကာက္ခြန္ လက္ ေထာက္ၫႊန္မႉး ဗိုလ္မႉး ယဥ္မင္းေအာင္ ဦးစီးတဲ့ အေကာက္ခြန္အဖဲြ႔က လား႐ႈိး ၿမိဳ႕အဝင္ လမ္းေၾကး ေကာက္တဲ့ဂိတ္မွာ ထိုင္ၿပီး တရားမဝင္ကုန္ပစၥည္း ဖမ္းဆီးေန ပါတယ္။

မူဆယ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္က အစစ္ ေဆးခံယူၿပီး ထြက္လာတဲ့ကားမွာ လမ္းက ေန ျဖတ္တင္လာႏိုင္တဲ့ ကုန္ပစၥည္းေတြ ပါလာေကာင္း ပါႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္မွာ လာဘ္ေငြေပးၿပီး ကုန္ပစၥည္းေတြ သယ္ေကာင္းသယ္ႏိုင္ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တရားဝင္ လမ္းေၾကာင္း ကေန ထြက္လာတဲ့ အဲဒီကုန္ကားေတြကို က်ေတာ့ လား႐ႈိးအဝင္ အေကာက္ခြန္ အဖဲြ႕ကေတာ့ လံုးဝစစ္ေဆးျခင္းမရိွဘူး လို႔ ကားသမားေတြက ေျပာပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဖမ္းမိရင္ အဲဒီကား ျဖတ္သန္း လာခဲ့တဲ့ဂိတ္က တာဝန္က်ေတြ အထိ နာမွာ၊ ျပႆနာျဖစ္မွာကို ထည့္တြက္ထား ဟန္တူပါရဲ႕။

အဲဒီေတာ့ ဘယ္လိုမ်ိဳးကားေတြက ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ လား႐ႈိးကို ေရာက္လာ သလဲ။ ကုန္ပစၥည္းေတြ ဘယ္လို သယ္ေန ၾကသလဲ၊ ဖမ္းမိပစၥည္း ေတြအေပၚ ဘယ္လို လုပ္ေနလဲ ဆိုတာ တင္ျပပါဦးမယ္။

မူဆယ္ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ကေန ကုန္ ပစၥည္း တရားဝင္ ျဖတ္သန္း သယ္ေဆာင္ဖို႔ ဆိုတာ ေတာ္႐ံု အရင္းႏီွးနဲ႔ လုပ္လို႔ မရသလို အခ်ိန္ေပး ၾကရပါတယ္။ ကုန္ပစၥည္းတင္ သြင္းဖို႔အတြက္ ကုန္ပစၥည္း အမ်ိဳးအစား၊ တံဆိပ္၊ အေရအတြက္၊ ကုန္ပစၥည္းေစ်း ႏႈန္း ဆိုတာေတြကို ေနျပည္ေတာ္အထိ တင္ျပၿပီး တင္သြင္းခြင့္ ပါမစ္ေစာင့္ ရပါ တယ္။ တခုခု လဲြေခ်ာ္ရင္ တလေက်ာ္အထိ ၾကာတတ္ပါတယ္။ ကုန္ပစၥည္း ဝယ္ယူ တင္သြင္းဖို႔အတြက္ Earning ရွာထား ရပါ တယ္။ မရိွရင္ အျမတ္ေငြေပးၿပီး ဝယ္ယူ ရပါတယ္။

ကုန္သည္ဆိုတာကလည္း လတ္တ ေလာ အေရာင္းသြက္မယ့္ ကုန္စည္ ကိုသာ ျမန္ျမန္သြက္သြက္ေလး တင္သြင္း ခ်င္တာပါ။ ေနျပည္ေတာ္က Trade Council (TC) ကေန ခ်ေပးမယ့္ ပါမစ္ကို ေစာင့္ဖို႔မလိုဘဲ ေထာ္လာဂ်ီ (TG) နဲ႔ သြားမယ္ဆိုၿပီး ကုန္သည္ေတြ အၾကား “တီစီထက္ တီဂ်ီက ပိုအဆင္ေျပတယ္” ဆိုၿပီး အေျပာမ်ား လာပါတယ္။ အခြန္ေငြ ေၾကး ေပးေဆာင္စရာ၊ ပါမစ္ ေမွ်ာ္စရာ မလိုတဲ့ ေမွာင္ခိုလမ္း ကိုသာ အားကိုးရ ပါေတာ့တယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ က်ယ္ေဂါင္ ၿမိဳ႕ထဲကေန နယ္စပ္ၿခံစည္း႐ိုး တဖက္ကမ္း မူဆယ္ဘက္ကို နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကုန္ေတြ သြင္းယူ၊ အဲဒီ မူဆယ္မွတဆင့္ (၁ဝ၅) မိုင္ကုန္ သြယ္ေရးဇုန္ကို ေရွာင္ကြင္း။ သိႏၵီနားက ေရပူဂိတ္ကို ေရွာင္ကြင္းၿပီး ေတာလမ္းမွာ ေငြခင္းကာ ကားလမ္းေပၚ တက္၊ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ကို ေပါက္ခ်လာတဲ့ နစ္ဆန္း၊ တိုယိုတာ၊ ဟိုင္းလတ္စတဲ့ ေလးဘီးကားေတြနဲ႔ ေထာ္လာဂ်ီေတြပါ။ အဲဒီေတာလမ္းဟာ ေမွာင္ခို ပစၥည္း သယ္တဲ့လမ္းျဖစ္ေနလို႔ ရဲနဲ႔စစ္တပ္က ကင္းပုန္းဝပ္ ေစာင့္ဖမ္းတတ္ၿပီး ေငြေပး ကမ္း ျဖတ္ေက်ာ္ေနရတာပါ။ ေတာလမ္း ကေန ျဖတ္တက္လာတဲ့ ကားေတြကို လား႐ိႈးအဝင္မွာ အေကာက္ခြန္က ႀကိဳတင္ ရရိွထားတဲ့သတင္းေတြအရ ေစာင့္ဖမ္း ေနတာျဖစ္ပါတယ္။

သတင္းေပးေနသူေတြကေတာ့ ကုန္သည္ေတြ၊ ကားသမားေတြၾကားမွာ သြားလာလႈပ္ရွားႏိုင္သူျဖစ္လို႔ပဲ သတင္းေပးႏိုင္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္သူေတြက သတင္းေပးေနတယ္ဆိုတာကို သံသယနဲ႔သတိထား ေစာင့္ၾကည့္။ အဲဒီလူေတြကို ေရွာင္႐ံုကလဲြလို႔ ဘာမွလုပ္လို႔ မရပါဘူး။ စစ္ေဆးေရးအဖဲြ႕နဲ႔ ေတြ႕တဲ့အခါမွသာ ေငြေၾကး သက္သာစြာနဲ႔ ျပတ္ေအာင္ ညိႇရ တယ္လို႔ ကုန္သည္ေတြက ေျပာတယ္။

အေကာက္ခြန္ေတြ ကလည္း ကားတ စင္းလံုး အေပ်ာက္႐ိုက္ ဝါး လိုက္တာ ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အခ်ိဳ႕ပစၥည္း ေတြကို ေငြနဲ႔ ျပန္ေရြး ေစတယ္။ အခ်ိဳ႕ပစၥည္းကိုေတာ့ အဖမ္း ျပပါတယ္။ အဲဒီပစၥည္းကိုလည္း ပစၥည္းအရည္ အေသြးအညံ့နဲ႔ အစား ထိုးၿပီး စာရင္းတင္ပါတယ္။ ဥပမာ- က်ပ္ ေငြတသိန္းတန္ ဒီဗီဒီေအာက္စက္ကို ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္တန္ ခပ္ညံ့ညံ့ ေအာက္ စက္ေတြနဲ႔ အစားထိုးပါတယ္။ ဖမ္းမိပစၥည္း ေတြျပႏိုင္မွလည္း သူတို႔ ေရွာင္တခင္စစ္ ေဆးေရးထိုင္တာကို အလုပ္ျပႏိုင္၊ ဆက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ ပိုင္ ရွင္မဲ့ ဖမ္းဆီးရမိပစၥည္းဆိုၿပီး လုပ္ပါ တယ္။ တခါတေလေတာ့ လူပါဖမ္းၿပီး ေငြေတာင္းျပန္လႊတ္တာလည္း ရိွပါ တယ္။

ရမခစစ္ဌာနခ်ဳပ္တည္ရိွရာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ အဝင္မွာ အခုလို အေကာက္ခြန္ေတြက ဂိတ္ထိုင္ၿပီး ေသာင္းက်န္းေနတာ တိုင္းမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္သန္းထြဋ္ မသိႏိုင္ဘူးလား။ ဘာေၾကာင့္ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္တာေတြ မလုပ္သလဲ ဆိုတာက လည္း စိတ္ဝင္စားစရာပါ၊ ရမခ တိုင္းမႉး ရဲ႕ညီ အၿငိမ္းစား ဗိုလ္မႉး ေအာင္လင္းထြဋ္ ဆိုတာက အဲဒီ မႏၱေလး-မူဆယ္ လမ္းေၾကာင္းမွာ “စိတ္ႀကိဳက္” အမည္ရတဲ့ ကားလိုင္းေထာင္ထားၿပီး ေမွာင္ခိုပစၥည္း သယ္ေနတဲ့အေပၚ အေကာက္ခြန္ေတြ မ်က္စိမိွတ္ထားေပးတာေၾကာင့္ အျပန္ အလွန္နားလည္မႈ ေပးထားေနတဲ့ သေဘာလား ဆိုၿပီး ယူဆစရာရိွပါတယ္။


လူ ေလးဆယ္ဆန္႔ မွန္လံု၊ ကားအႀကီး (၆) စီးေလာက္ရိွတဲ့ အဲဒီစိတ္ႀကိဳက္ကားလိုင္းဟာ နာမည္နဲ႔ ကိုက္ညီစြာ စိတ္ႀကိဳက္တင္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနပါ။ မူးယစ္ေဆးဝါး သယ္ရင္ေတာင္ လြတ္တယ္လို႔ လူအမ်ား ထင္ေၾကးေပးခံေနရတဲ့ ကားေတြျဖစ္ၿပီး အစစ္ေဆးမရိွ သြားလာ ေနတဲ့ ကားလိုင္း လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ တခါတရံ လူေလး ငါးဆယ္ေယာက္ေလာက္နဲ႔ ကားထြက္ တယ္ဆိုေပမယ့္ ကားေပၚမွာ ပါတဲ့ ကယ္ရီ ခကေတာ့ အနည္းဆံုး သိန္း (၂ဝ) ရိွတယ္ လို႔ ကုန္သည္ေတြက ေျပာပါတယ္။ ကယ္ရီခက ေတာလမ္းထက္စာရင္ ေစ်း ျမင့္လို႔ အဖိုးတန္ ပစၥည္းေလာက္သာ ထည့္ႏိုင္ၾကၿပီး သာမန္ကုန္သည္ေတြ အေနနဲ႔ ေထာ္လာဂ်ီကိုသာ ကယ္ရီငွားရမ္း ေနၾကရပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ကုန္ပိုင္းေလာက္ကေတာ့ စိတ္ႀကိဳက္ကားလိုင္းနဲ႔ယွဥ္ၿပီး ရတနာစိုး၊ ေရႊလီဦး၊ ဝင္းနားဆိုတဲ့ ဘတ္စ္ကားလိုင္း ေတြက အလားတူ ေမွာင္ခိုပစၥည္းေတြ သယ္ေနလို႔ အခ်ိဳ႕ အဖမ္းခံထိခဲ့ရပါေသး တယ္။ ေမွာင္ခိုပစၥည္း သယ္ေနတဲ့ “စိတ္ ႀကိဳက္” လိုင္းကားေတြကို (၁ဝ၅) မိုင္၊ ေရပူ၊ ေနာင္ခ်ိဳမူးယစ္ဂိတ္နဲ႔ ရတနာပံု ဂိတ္ေတြကေတာ့ အစစ္ေဆးမရိွ ျဖတ္ သန္းခြင့္ေပးထားသလို အေကာက္ခြန္ ေရွာင္တခင္ဂိတ္ေတြလည္း အလားတူ ေပးထားရတာကို ၾကည့္ရင္ ေဒသအတြင္း နယ္စားပယ္စားလိုျဖစ္ေနတဲ့ ရမခ တိုင္းမႉး တစံုတရာ ၿငိဳျငင္မွာကို ေရွာင္ရွားတဲ့ သေဘာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အ႐ိုးၾကည့္ ေရွာင္ေတာ့လည္း ၾကာၾကာဝါးႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္လား၊ တကယ္ေတာ့ မူဆယ္-မႏၲေလး ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းဟာ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမွာ အဓိက အေရးပါတဲ့ လမ္းေၾကာင္းျဖစ္သလို တံစိုးလက္ေဆာင္။ လာဘ္လာဘရႏိုင္တဲ့ ေနရာလည္းျဖစ္ပါတယ္။ မၾကာခဏ ဆိုသလို ဝန္ထမ္းေတြ ျဖဳတ္၊ ထုတ္၊ အျပစ္ေပး အေရးယူခံေန ရတဲ့ေနရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လို ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လိမၼာပါးနပ္စြာနဲ႔ အ႐ိုးၾကည့္ ေရွာင္ကာ ဝါးေနသေရြ႕ေတာ့ အေကာက္ခြန္အပါအဝင္ ဝန္ထမ္းေတြလည္း အိတ္ေထာင္ေဖာင္း၊ ကုန္သည္ေတြအေနနဲ႔ လာဘ္ေငြေပးေနရလို႔ ကုန္ပစၥည္းတန္ဖိုး ျမင့္ၿပီးေရာင္း၊ အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ စားသံုး သူ လူထု ကုန္ေစ်းႏူန္း ထုေထာင္းဒဏ္ခံၾကရတာေပါ့ဗ်ာ။

No comments: