Sunday, July 26, 2009

သီးသန္႔ ခံု႐ံုးနဲ႔ သီးသန္႔ ဥပေဒ


စြပ္စြဲ ခံရ သူမ်ား ၏ ခုခံ ေခ်ပ ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၂၀၀၀ ျပည့္ ႏွစ္ တရား စီရင္ေရး ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂ (စ) အမႈတြင္ ခုခံ ေခ်ပ ခြင့္ႏွင့္ ဥပေဒ အရ အယ ူခံပိုင္ခြင့္ ေပးျခင္း ဟူ၍ ျပ႒ာန္း ထားရွိ သည္။ ခုခံ ေခ်ပ ခြင့္ဆို သည္မွာ တရား လိုဘက္မွ စြပ္စြဲ ထားသည့္ စြပ္စြဲ ခ်က္မ်ား ကို ခုခံ ေခ်ပရန္ လိုအပ္ သည့္ ဥပေဒ ကြ်မ္းက်င္ နားလည္ သူမ်ား ကို ငွားရမ္း ခြင့္ ျပဳ႐ံု မွ်ႏွင့္ မၿပီး၊ စြပ္စြဲခံ ရသူႏွင့္ ၎၏ အက်ိဳး ေဆာင္ မ်ား က အမႈ စစ္ေဆး ေနသည့္ တရား႐ံုး တရား သူႀကီး မ်ား သံသ ယကင္း ရွင္းစြာ ျဖင့္ ျပစ္မႈ မက်ဴး လြန္ေၾကာင္း လက္ခံ ႏိုင္ေစရန္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ား ႏွင့္အညီ ခုခံ ေခ်ပ ရာတြင္ စြပ္စြဲ ခံရသည့္ ကာယ ကံရွင္ျဖစ္ သူႏွင့္ ဥပေဒ ကို နားလည္ တတ္ကြ်မ္း သည့္ ဥပ ေဒ ပညာရွင္ မ်ား၏ ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ျခင္း သည္ လြန္စြာ မွပင္ အေရး ပါသည္။

စြပ္စြဲသူ တရားလိုမ်ားဘက္မွ တရားလိုျပ သက္ေသမ်ားအျဖစ္ ၂၃ ဦး အမည္စာရင္း တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုသူမ်ားအနက္ တရားလိုျပ သက္ေသမ်ား စာရင္းတြင္ မပါ၀င္သည့္ ဒုရဲမွဴးႀကီး ၀င္းႏိုင္ထြန္းကိုပင္ ကြန္ျပဴတာ႐ိုက္ရာတြင္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္ဟူသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ သက္ေသအျဖစ္ ရန္ကုန္ ေျမာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ တရား႐ံုး တရားသူႀကီးမ်ားက လက္ခံခြင့္ျပဳၿပီး တရားလိုဘက္မွ သက္ေသ ၁၄ ဦးကို စစ္ေဆးခဲ့သည္။

တရားလိုဘက္မွ တင္ျပသည့္ သက္ေသမ်ားအနက္ ျပန္ေခၚသက္ေသအျဖစ္ ၅ ဦးေခၚယူၿပီး ၄ ဦးအား ထပ္မံစစ္ေဆးခဲ့သည္။

စြပ္စြဲခံရသည့္ တရားခံမ်ားဘက္မွ တင္သြင္းသည့္ သက္ေသ ၄ ဦးအနက္ ဦးၾကည္၀င္းႏွင့္ ေဒၚခင္မိုးမိုးတို႔ကိုသာ သက္ေသအျဖစ္ အစစ္ခံခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး၊ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ ဒုဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဦးတင္ဦးႏွင့္ ဦး၀င္းတင္တို႔ကို သက္ေသအျဖစ္ အစစ္ခံရန္မလိုဟူသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ စြပ္စြဲခံရသူ တရားခံ၏ ခုခံေခ်ပခြင့္ကို ကန္႔သတ္ခဲ့ျပန္သည္။

မႈခင္းျဖစ္ရပ္မ်ားကို စစ္ေဆးၿပီးေနာက္ အၿပီးသတ္ ေလွ်ာက္လဲခ်က္ေပးရန္ ေန႔ရက္နီးသည့္အခါ အၿပီးသတ္ ေလွ်ာက္လဲခ်က္ကို ျပင္ဆင္အတည္ျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ တရားခံအျဖစ္ စြပ္စြဲခံရသူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ၎၏ အက်ဳိးေဆာင္မ်ား တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခြင့္ကိုပင္ တရားလိုဘက္မွ ခြင့္မျပဳခဲ့ေပ။

အမႈကို စတင္စြဲဆိုစဥ္ကပင္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ကန္႔သတ္တားဆီးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ စစ္တပ္မွ အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ ထုတ္ျပန္ေက်ညာခဲ့သည့္ ဖ်က္သိမ္းေသာ ဥပေဒမ်ားစာရင္းတြင္ မပါ၀င္ေသာ္လည္း ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၊ ျပည္သူ႔လုပ္ငန္း စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔၊ ျပည္သူ႔ဥပေဒ အက်ဳိးေဆာင္အဖြဲ႔ႏွင့္ ျပည္သူ႔တရားသူႀကီး အဖြဲ႔တို႔ကို ဖ်က္သိမ္းေၾကာင္း ထိုစဥ္က န၀တ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ထုတ္ျပန္ေက်ညာခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ အမိန္႔အမွတ္ ၁/၈၈ စကားရပ္မ်ား အစားထိုးသည့္ ဥပေဒအမွတ္ ၈/၈၈ ၊ ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာတည္ေသာ အမိန္႔အမွတ္ ၂/၈၈၊ ၃/၈၈ ၊ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၂/၈၈ တို႔ အရလည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၁/၉၇၊ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ စကားရပ္မ်ား အစားထိုးသည့္ ဥပေဒအမွတ္ ၁/၉၇ တို႔ အရလည္းေကာင္း၊ သက္ေသခံအမွတ္ (ခ) ကန္႔သတ္မိန္႔တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၆/၈၈ တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ပယ္ဖ်က္ျခင္းအရ ပယ္ဖ်က္ၿပီးျဖစ္သည္ကို သိပါသလားဟု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဘက္မွ ေရွ႕ေနမ်ားက ေမးျမန္းရာတြင္ - အမႈလိုက္ ဥပေဒအရာရွိက ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျဖစ္သျဖင့္ သက္ေသအား ေမးျမန္းရန္ မသင့္ပါေၾကာင္း ကန္႔ကြက္တင္ျပသည္။

ကန္႔သတ္သည့္ ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ေသာ ၁၄၈(၈)၊ ၁၅၇၊ ၁၅၈၊ ၁၅၉ (က)(ခ) ႏွင့္ ၁၆၀ တို႔မွာ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၏ ပုဒ္မမ်ား ျဖစ္သည္ဆိုလွ်င္ မွန္ပါသည္ဟု တရားလိုျဖစ္သူ ဒုရဲမွဴးႀကီးေဇာ္မင္းေအာင္က ထြက္ဆိုထားသည့္အတြက္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ သက္၀င္လႈပ္ရွားျခင္း ရွိ၊ မရွိ ဆိုသည္ကို ေမးျမန္းရန္ အဓိက လိုအပ္လာသည္။

ထို႔အျပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဘက္မွ အက်ဳိးေဆာင္မ်ားက ဆုိရွယ္လစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အတည္ျဖစ္လ်က္ ရွိသည္ဟုဆိုရာ ယခုအခ်ိန္တြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ဥကၠ႒မွ အတည္ျပဳထားၿပီးျဖစ္၍ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ၂ ရပ္ ရွိေနပါသလားဆိုလွ်င္ - ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အာဏာတည္ရွိမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေမးျမန္းျခင္းကိုလည္း တရားရံုးက - ဥပေဒအခ်က္အလက္၊ အမိန္႔ညႊန္ၾကားခ်က္ ေျမာက္ျမားစြာကို သက္ေသအား ေျဖဆိုရန္ အတင္းအက်ပ္ ခိုင္းေစရန္မသင့္ဟု ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ယူဆသည္။ သို႔ျဖစ္၍ အမႈႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္တခုခ်င္းကို အေျဖတခုျခင္းျဖင့္ ေမးျမန္းရန္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ဆံုးျဖတ္သည္ဟုဆိုကာ ေမးျမန္းခြင့္ မျပဳခဲ့ေပ။

တရားခံမ်ားဘက္မွ အက်ဳိးေဆာင္မ်ားက ဥပေဒအခ်က္အလက္၊ အမိန္႔၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို တခုခ်င္း ေမးျမန္းရာတြင္ - သက္ေသခံ (ခ) တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ပါရွိသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ယေန႔မွစ၍ ဖ်က္သိမ္းလိုက္ၿပီဟု ၁၈-၉-၈၈ ရက္စြဲပါ ေက်ညာခ်က္အမွတ္ ၂/၈၈ အရ ေၾကညာထားၿပီးျဖစ္သည္ကို သိပါသလားဟု ထပ္မံေမးျမန္းျခင္းအေပၚ ခ႐ိုင္ ဥပေဒအရာရွိက အမႈႏွင့္ တိုက္႐ိုက္မပတ္သက္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေမးျမန္းျခင္း မျပဳရန္၊ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တည္ရွိမႈ ရွိ၊ မရွိ ေမးျမန္းျခင္းမ်ားအား အမႈႏွင့္ မသက္ဆိုင္၍ ေမးျမန္းခြင့္ မျပဳသင့္ေၾကာင္း ကန္႔ကြက္ခဲ့ျပန္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဘက္မွ လိုက္ပါေဆာင္ရြက္ေသာ ေရွ႕ေနက က်ေနာ္ ပထမဆံုး ေမးျမန္းေသာ ေမးခြန္းအေပၚတြင္ တရား႐ံုးေတာ္မွ ဥပေဒႏွင့္ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာမ်ားကို တခုခ်င္း ခြဲျခား၍ ေမးျမန္းရန္ ညႊန္ၾကားခဲ့ၿပီးျဖစ္သျဖင့္ အဆိုပါ ညႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ ပထမ ေမးျမန္းခဲ့ေသာ ေမးခြန္းတြင္ ပါရွိသည့္ ဥပေဒ၊ အမိန္႔မ်ား၊ ေၾကညာခ်က္မ်ားကို တခုစီခြဲျခား၍ ေမးျမန္းေနျခင္းသာ ျဖစ္သည့္အျပင္ သက္ေသခံ တင္ျပထားေသာ သက္ေသခံ (ခ) ႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္ဆက္စပ္ေနသည့္ ေမးခြန္းမ်ားကိုသာလွ်င္ ေမးျမန္းျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေမးျမန္းျခင္းကို ခြင့္ျပဳပါရန္ ခ႐ိုင္ တရား႐ံုး တရားသူႀကီးမ်ားအား တင္ျပသည္။

သို႔ေသာ္ ခ႐ိုင္ တရား႐ံုး တရားသူႀကီးမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာပိုင္မ်ား၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားအေပၚ သိ၊ မသိ ေမးျမန္းျခင္းျဖစ္၍ အမႈႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္မည္ဟု ဆိုႏိုင္မည္မဟုတ္ဟူသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ေမးျမန္းခြင့္ မျပဳေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္သည္။

တရားလိုဘက္မွ သက္ေသစာရင္းတြင္ မပါသည့္ ဒုရဲမွဴးႀကီး၀င္းႏိုင္ထြန္းကို တရား႐ံုးက လက္ခံစစ္ေဆးျခင္း မျပဳရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ဘက္က ေလွ်ာက္ထားသည့္အခါမွ ကြန္ျပဴတာ စာ႐ိုက္ရာတြင္ က်န္သြားသည့္အတြက္ ဟူသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ကို သီးသန္႔ ခံု႐ံုး တရားသူႀကီးမ်ားက လက္ခံ၍ သက္ေသအျဖစ္ အစစ္ခံခြင့္ ျပဳခဲ့သည္။

ထိုသို႔ အစစ္ခံသူ၏ ထြက္ခ်က္မ်ားအေပၚ တရားခံဘက္မွ ခုခံေခ်ပသည့္အခါ ခ႐ိုင္ ဥပေဒအရာရွိအျဖစ္ လိုက္ပါသူက နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ကန္႔ကြက္၍ တရား႐ံုးကလည္း ေမးျမန္းခြင့္ မျပဳခဲ့သည္ကို အထင္အရွား ေတြ႔ရွိရသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရွိ ခ႐ိုင္ အထူးသီးသန္႔ တရား႐ံုး၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္္အေပၚ အျပစ္ေပးအေရးယူရန္ အဓိကထား လုပ္ေဆာင္ေနသည္မွာ အထင္အရွားပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အမႈတစိတ္တပိုင္းကို တင္ျပလိုက္ရေပသည္။


No comments: