ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ) / ၂၁ ဇြန္ ၂၀၁၀
နအဖစစ္အုပ္စု၏ ေညာင္ႏွစ္ပင္ေအာက္တြင္ အပစ္္ရပ္ လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ထိုင္ခဲ့ဖူးပါသည္။ လက္နက္ကိုင္လူမ်ဳိးစုအဖြဲ႔ (၁၃) ဖြဲ႔က စုေပါင္းတင္ျပခ်က္ (၇) ခ်က္ကိုလည္း တရား၀င္ တင္ျပခဲ့ေသးသည္။
၎တို႔မွာ …
၁- ထပ္တူ ဥပေဒျပဳစာရင္း ထားရွိေရး၊
၂- ႂကြင္းက်န္ ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ထားရွိေရး၊
၃- ဥပေဒျပဳက႑မွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုကို သီးျခားထားရွိေရး၊
၄- ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ လုံၿခံဳေရး၊ ကာကြယ္ေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိေရး၊
၅- ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မွာ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိေရး၊
၆- တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒေတြကို ျပည္နယ္ေတြမွာ ဥပေဒျပဳ ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရးႏွင့္
၇- ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပုံ သီးျခားေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းက်င့္သုံးခြင့္ရွိေရးတို႔ျဖစ္သည္။
ထိုအခ်က္တို႔ကုိ တခ်က္ကေလးမွ် လိုက္ေလ်ာေပးခဲ့ျခင္းမရွိဘဲ နအဖ ေညာင္ႏွစ္ပင္ညီလာခံမွ လုံး၀ပစ္ပယ္ခဲ့သည္။ ယခုမွ လႊတ္ေတာ္ထဲ၀င္ၿပီး ဥပေဒျပင္ပါ ထပ္လိမ္ညာေနေသးသည္။ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစုံ ျပည္သူအားလုံးက လုံး၀အယုံအၾကည္မရွိၾကေတာ့။ တခါေသဖူး ပ်ဥ္ဖိုးနားလည္ေနၾကၿပီ။
တရား၀င္ ဥပေဒထုတ္ပိုင္ခြင့္မရွိသူ မဆလပါတီ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္ေဟာင္း၊ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ နာယကႀကီး၊ ယခု နအဖေကာင္စီဥကၠ႒၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး၊ ပုံ/သန္းေရႊ နာမည္တပ္ကာ ေရြးေကာက္္ပြဲဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းေဖာ္ျပလာပါသည္။ ဥပေဒ အမွတ္ ၃/ ၂၀၁၀ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကို ျပည္သူအမ်ား ၀ိုင္းဟားစရာ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ျမင္ေနရပါသည္။
ဤဥပေဒ ပုဒ္မ-၂ (ဂ) တြင္ “လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဆိုသည္မွာ ဤဥပေဒအရ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရသူကိုလည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ အမည္စာရင္းတင္သြင္းထားေသာ တပ္မေတာ္သား ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ကိုလည္းေကာင္း ဆိုသည္ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ၂၀၀၈ ဥပေဒအရ တပ္မေတာ္က (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္း ယူထားေသာ (ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ (၁၁၀) ဦးႏွင့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ (၅၆) ဦး) တပ္မေတာ္သား စုစုေပါင္း (၁၆၆) ဦးကိုလည္းေကာင္းဟု ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ပုံ/သန္းေရႊက စာရင္းတင္သြင္းသူ (၁၆၆) ဦးသည္ မဲဆႏၵနယ္ (၁၆၆) ၿမိဳ႕နယ္မွ ေရြးေကာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ (၁၆၆) ဦးႏွင့္ ညီမွ်ေနသည္ကို တိတိက်က် ေတြ႔ရသည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ သန္းေရႊတဦးတည္းႏွင့္ (၁၆၆) ၿမိဳ႕နယ္ရွိ မဲေပးရမည့္ ျပည္သူျပည္သားအားလုံးႏွင့္ ညီမွ်ေနသည္။ လူတကိုယ္ မဲတျပား အခြင့္အေရးတူညီသည့္ မူစနစ္ပ်က္သြားေပၿပီ။ ဒီမိုကေရစီေရြးေကာက္ပြဲ အေျခခံမူကို ႏုိင္ငံတုိင္း လိုက္နာရသည္။
အေျခခံမူမွာ …
၁- မဲေပးခြင့္ရွိသူအားလုံး (၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီး၊ အမ်ဳိးသား/အမ်ိဳးသမီး မေရြး)၊
၂- လွ်ိဳ႕၀ွက္မဲေပး၊
၃- လြတ္လပ္ေသာမဲ၊
၄- တုိက္႐ိုက္မဲေပး (ကုိယ္္စားျပဳေပးခြင့္မရွိ)၊
၅- အခြင့္အေရးတူညီရမည္ တို႔ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီမဲေပးစနစ္အရ သတ္မွတ္ထားသည့္ စံခ်ိန္စံၫႊန္းကို ေျဗာင္ခ်ိဳးေဖာက္လိုက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ျမင္ေနရသည္။ ျပည္သူအားလုံးက ဒါ နအဖရဲ႕ စည္းကမ္းျပည့္၀သည့္ ဒီမိုကေရစီဆုိတာလားဟု ၀ုိင္းဟားေနၾကသည္။ ရယ္ေမာဖြယ္ရာပါတကား။
ဥပေဒပုဒ္မတစုံတရာ၏ ႁခြင္းခ်က္ဆုိသည္မွာ ကင္းလြတ္ခ်က္ လုံး၀မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ နအဖ စစ္ဥပေဒစနစ္တြင္ ႁခြင္းခ်က္သည္ ဘယ္ကိစၥမဆို သူတို႔အတြက္ ကင္းလြတ္ခ်က္မ်ားကိုခ်ည္း ေဖာ္ျပထားသည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ နအဖ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၀ တြင္ …
“ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပိုင္ခြင့္ မရွိေစရ။
ပုဒ္မ-၁၀ (ဋ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း၊
ႁခြင္းခ်က္ ။ ။ ယင္းစကားရပ္သည္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းေသာ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ျခင္း ခံရသည့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္မ်ားရွိ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ျခင္းခံရသည့္ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း မသက္ဆိုင္ေစရ” ဟု ေဖာ္ျပသည္။
စစ္သားသည္ စစ္၀န္ထမ္းျဖစ္သကဲ့သို႔ ရဲသားသည္ ရဲ၀န္ထမ္းျဖစ္ပါသည္။ အားလုံးလက္နက္ကုိင္ထားသည္။ အရပ္ဘက္၀န္ထမ္း ႐ုံး၀န္ထမ္းအားလုံး ၀န္ထမ္းခ်င္းတူပါလ်က္ စစ္သားကိုမွ (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္းျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ေနရာ (၁၆၆) ေနရာကို ေပးထားျခင္းသည္ ၂၀၁၀ စစ္အစိုးရတရပ္ကို ထူေထာင္မည္ဟု စစ္ခရာမႈတ္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ရာသက္ပန္ ေၾကညာထားရန္ဟု သေဘာေပါက္ၾကပါသည္။
“ပုဒ္မ-၁၀ (ဌ) - ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ ေငြေၾကး၊ ေျမ၊ အိမ္၊ အေဆာက္အအုံ၊ ယာဥ္၊ ပစၥည္း စသည္တို႔ကို တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္၀ိုက္ေသာနည္းျဖင့္ျဖစ္ေစ ရယူသုံးစြဲသူ သို႔မဟုတ္ ယင္းသို႔ရယူသုံးစြဲသည့္ အဖြဲ႔အစည္း၀င္ျဖစ္သူ” ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ နအဖ ဗိုလ္သန္းေရႊ နာယကအျဖစ္ဖြဲ႔ထားသည့္ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ တၿပံဳလုံး ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ခံပုိင္ခြင့္ မရွိေစရပါ။ ဤပုဒ္မမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရေစရန္ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ တပါတီတည္းကို ရည္ရြယ္ထူေထာင္လို၍ ႁခြင္းခ်က္ကို မရမက ထည့္သြင္းထားသည္။
“ႁခြင္းခ်က္ ။ ။ (၁) ႏုိင္ငံေတာ္က တရား၀င္ ေထာက္ပံ့ခ်ီးျမႇင့္ထားေသာ လစာ၊ စရိတ္၊ ေငြေၾကးေသာ္လည္းေကာင္း မပါ၀င္။
(၂) ႏုိင္ငံေတာ္က သုံးစြဲခြင့္ျပဳထားေသာ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္ထံမွ အခေၾကးေငြျဖင့္ ငွားရမ္းသုံးစြဲေသာ ႏို္င္ငံေတာ္ပိုင္ေျမ၊ အိမ္၊ အေဆာက္အအုံႏွင့္ အခန္းမ်ား၊ အျခားအေဆာက္အအုံႏွင့္ အခန္းမ်ား၊ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ ေလယာဥ္၊ ရထား၊ သေဘၤာ၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္၊ ပစၥည္း စသည္တို႔မပါ၀င္” ဟု ေဖာ္ျပသည္။
အထက္ပါႁခြင္းခ်က္အားလုံးမွာ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ (၀ါ) နအဖစစ္အုပ္စုပါတီ တပါတီတည္းအတြက္ သီးသန္႔ကင္းလြတ္ခြင့္ရရန္ ျပ႒ာန္းထားျခင္းျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ အႏိုင္ရရွိေရးအတြက္ တဖက္သတ္ ဘက္လိုက္ထားျခင္းသည္ ယွဥ္ၿပိဳင္ပါ၀င္မည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတိုင္းအတြက္ အပစ္ပယ္ခံ အႏိုင္က်င့္ခံရသည့္အျဖစ္မ်ဳိး ေရာက္သြားပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးအရ တန္းတူမႈ၊ ေရြးေကာက္ပြဲမူအရ တရားမွ်တမႈ လုံး၀ဆုံး႐ႈံးသြားေစပါသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ကိုလိုနီဘ၀က လြတ္ေျမာက္လာသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အနိမ့္ဆုံးစံျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအရလြတ္လပ္မႈကို လုံး၀ဆိတ္သုဥ္းသြားေစပါသည္။ ႏုိင္ငံသမိုင္းအရ လာမည့္ေရြးေကာက္ပြဲသည္ အဆုိုး၀ါးဆုံးအေနအထား ျဖစ္ေနသည္ကို ႏိုင္ငံတကာ ႐ႈျမင္ႏုိင္ပါသည္။
ဤဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၂ တြင္ “ေရြးေကာက္ခံရသူတဦးသည္ ပုဒ္မ-၈ ႏွင့္ ပုဒ္မ-၁၀ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္တရပ္ရပ္ႏွင့္ ၿငိစြန္းေၾကာင္း တိုင္ၾကားခ်က္ကိုရရွိလွ်င္ ေကာ္မရွင္သည္ ယင္းတုိင္ၾကားခ်က္ကို ေရြးေကာက္ပြဲခုံအဖြဲ႔ ဖြဲ႔၍ စစ္ေဆးၿပီး လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ပုိင္ခြင့္ ရွိမရွိ ဆုံးျဖတ္ေစႏုိင္သည္” ဟု ေဖာ္ျပသည္။ မတရားသည့္ ျပည္သူလႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ၿပီး ေရြးေကာက္ခံရသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာ္မရွင္ ခုံအဖြဲ႔၏ အဆုံးအျဖတ္ျဖင့္ မလိုလွ်င္မလိုသလို ထုတ္ပစ္္ႏိုင္ရန္ ျပ႒ာန္းထားေသးသည္။ ေကာ္မရွင္ခုံအဖြဲ႔၏ အာဏာကို တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ အေပၚတြင္ထားသည့္အတြက္ တရားစီရင္ေရးက ပါ၀င္ႏိုင္ခြင့္မရွိပါ။ အဘယ္မွာ တရားမွ်တမႈကုိ ရွာေတြ႔ႏုိင္ပါမည္နည္း။
ဤဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၃ တြင္ “တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ မိမိ အမည္စာရင္းတင္သြင္းထားေသာ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တဦးဦးကို အစားထိုးေျပာင္းလဲလိုေၾကာင္း ေကာ္မရွင္သို႔ အေၾကာင္းၾကားသည့္အခါ အစားထိုးေျပာင္းလဲလိုသည့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အမည္စာရင္းကို အမ်ားျပည္သူသိရွိႏုိင္ရန္ ေၾကညာရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ဦးစီးခ်ဳပ္က ေကာ္မရွင္သို႔ အေၾကာင္းၾကားသည့္အတိုင္း ေၾကညာရမည္ျဖစ္၍ ေကာ္မရွင္သည္ ႐ုပ္ေသးစာေရးႀကီးဘ၀ အဆင့္သာသာရွိေၾကာင္း ပြဲထုတ္ထားသည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ ခိုင္းသည့္ကြၽန္ ထြန္သည့္ႏြားအျဖစ္ အမႈေတာ္ထမ္းရသည္။ ေကာ္မရွင္ ဘယ္သူ႔ဘက္ ဘက္လိုက္မလဲ။ ဤသည္လည္း အမဂၤလာတပါးပါ။
ပုဒ္မ-၃၃ အရ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ တဦးတည္းက ႀကိဳက္သလို ခန္႔တာျဖဳတ္တာ၊ အစားထိုးလဲလွယ္တာ အားလုံးသည္ ေရြးေကာက္ပြဲမဟုတ္ပါ။ စစ္ရာထူးခန္႔ထားျခင္းသက္သက္သာျဖစ္ပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္လိုလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာမူမ်ားကို လိုက္နာရပါမည္။ စစ္တပ္မွ ကိုယ္စားလွယ္စစ္စစ္ကို လုိခ်င္လွ်င္ စစ္တပ္အတြင္း မဲပုံးေထာင္ပါ။ ပါလီမန္က ျပ႒ာန္းထားသည့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ (အက္ဥပေဒ အမွတ္-၆၅) ရွိႏွင့္ၿပီးျဖစ္သည္။ အတိုက္အခံမဲပုံးႏွင့္ ဗိုလ္သန္းေရႊမဲပုံး။ တရားလိုႏွင့္ တရားခံ။ အျဖဴအမဲ သဲကြဲသြားပါလိမ့္မည္။ အတိုက္အခံမဲပုံးဟု ေျပာလိုက္႐ုံႏွင့္ တပ္မေတာ္တြင္းရွိ ျပည္ခ်စ္သားမ်ား သေဘာေပါက္ပါသည္။ အာဏာရွင္ ဗိုလ္သန္းေရႊအုပ္စုကို မုန္းသေလာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို ခ်စ္ၾကပါသည္။
ပုဒ္မ-၃၄ (ဂ) တြင္ “ေကာ္မရွင္သည္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမည့္ေန႔ရက္ကုိ ႀကိဳတင္၍ သတ္မွတ္ေၾကညာရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မက်င္းပမီ ဘယ္ေလာက္ေစာ၍ ႀကိဳတင္ေၾကညာရမည္ဟု ေဖာ္ျပမထားျခင္းမွာ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ တျပည္ေထာင္ဖြဲ႔စည္းပုံကို ျပင္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုေနသည္။ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းအားလုံးကလည္း ထိုအတိုင္းျဖစ္သည္။ အပစ္ရပ္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကလည္း နယ္ျခားေစာင့္ရဲ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ျငင္းပယ္ေနသည္။ တုိင္းျပည္တြင္း ဗုံးအဆက္မျပတ္ ေပါက္ကြဲေနသည္။ မီးေလာင္ျပာက်အျဖစ္မ်ားႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရသည့္ နအဖစစ္အုပ္စု၏ အေနအထားေအာက္တြင္ စစ္တပ္ပါတီ ႀကံ့ဖြံ႔တပါတီတည္းျဖင့္ ေလွာ္မရ၍ ေလွေမွာက္မည့္ကိန္း ႀကံဳႀကိဳက္ေနေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရသည္။
ပုဒ္မ-၃၅ တြင္ “အခန္း (၈) ပါ လြတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွအပ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ မဲဆႏၵနယ္မ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ ဆႏၵမဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိသူမ်ားက လွ်ိဳ႕၀ွက္ဆႏၵမဲျဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ အခန္း (၈) ပါ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွာ တပ္မေတာ္သားမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ၎တို႔အား ျပည္သူ႔ဆႏၵျဖင့္ မဲေပးခြင့္မရွိဟု ပိတ္ပင္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ တဆက္တည္း မဲေပးခြင့္မူ လွ်ိဳ႕၀ွက္၊ တိုက္႐ိုက္မဲေပးစနစ္ကိုလည္း ျငင္းပယ္ျခင္းျဖစ္ေနသည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ လက္ညိႇဳးၫႊန္ရာ စစ္တပ္အမတ္ျဖစ္ရမည္ဟု ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္စံၫႊန္းကို ေဖာက္ဖ်က္ၿပီး လူထုဆႏၵကို ဆန္႔က်င္လိုက္ျခင္းအတြက္ ျပစ္မႈႀကီးတခုျဖစ္သြားပါသည္။ စစ္ရာဇ၀တ္ေကာင္မ်ား လုပ္ေလ့ရွိသည့္ အက်င့္စ႐ုိက္ဆိုးကို ေဖာ္ျပေနသည့္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာရာဇ၀တ္တရား႐ုံး၊ ႏ်ဴရင္ဘတ္ခုံ႐ုံး ပုိ႔ရန္သာရွိေတာ့မည္။
ပုဒ္မ-၄၁ (က) တြင္ “မဲဆႏၵနယ္တနယ္တြင္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံမည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း တဦးတည္းသာရွိလွ်င္ ယင္းမဲဆႏၵနယ္အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပျခင္းမျပဳေတာ့ဘဲ ထိုပုဂၢိဳလ္အား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ခြဲက ေၾကညာရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ မဆလ တပါတီအာဏာရွင္္စနစ္ထက္ အဆတရာသာေၾကာင္း ဤပုဒ္မက သက္ေသခံျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲမ၀င္ဘဲ (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္း ယူထားသည့္အျပင္ ေနာက္ထပ္ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္စရာမလို္ဘဲ စစ္တပ္္အားကိုးျဖင့္ ဗိုလ္က်ဦးမည္ဟု စိန္ေခၚလုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲ႐ႈံးမည့္သူ (၀ါ) စစ္အုပ္စု၀င္အတြက္ ခြင္ (အကြက္ထြင္) ဖန္တီးထားေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ တဦးတည္းရွိလွ်င္္လည္း (၅၀) ရာခုိင္ႏႈန္း ရမရ မဲအေရြးခံရပါမည္။ မရလွ်င္ ပယ္ရပါမည္။ မည္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္တြင္ေသာ္မွ ဤသို႔မရမ္းကားခဲ့ပါ။ ယခုေတာ့ ေကာ္မရွင္လက္ကိုင္တုတ္ ဖန္တီးထားၿပီး ဒုတ္ျပခဲျပ ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည္။ တခ်ိန္က ငန္းဇြန္ၿမိဳ႕နယ္ ေရြးေကာက္ပြဲတုန္းကလို ဘယ္ႏွစ္ေလာင္းၿပိဳင္ေတြ ေပၚဦးမလဲ မေျပာႏုိ္င္ပါ။ လူထုက သမိုင္းကုိ လက္ပုိက္ၾကည့္ေနမွာေတာ့ မဟုတ္ပါ။
ပုဒ္မ-၄၈ (ခ) တြင္ “သက္ဆိုင္ရာ မဲ႐ုံအလိုက္ ဆႏၵမဲေပးျခင္း ၿပီးျပတ္လွ်င္ ၿပီးျပတ္ခ်င္း မဲ႐ုံမႉးကုိယ္တိုင္ျဖစ္ေစ၊ ယင္းက တာ၀န္ေပးအပ္ေသာ မဲ႐ုံအဖြဲ႔၀င္က ျဖစ္ေစ၊ မဲ႐ုံတြင္ပင္ မဲ႐ုံအဖြဲ႔၀င္မ်ား၊ မဲ႐ုံကုိယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ ဆႏၵမဲလက္မွတ္မ်ားကုိ ေရတြက္ရမည္။ ဆႏၵမဲမ်ားေရတြက္ရာတြင္ ခိုင္လုံေသာ ဆႏၵမဲႏွင့္ မခိုင္လုံေသာ ဆႏၵမဲမ်ားကို နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ခြဲျခား၍ ေရတြက္ရမည္။ မဲ႐ုံမႉးသည္ ေရတြက္ရရွိေသာ ဆႏၵမဲအေရအတြက္ကုိ သတ္မွတ္သည့္အတိုင္း ဆႏၵမဲစာရင္းဇယားမ်ားျပဳစုၿပီး ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စုေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ခြဲသို႔ ေပးပုိ႔ရမည္။ မိတၱဴတေစာင္ကို ၿမိဳ႕နယ္ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ခြဲသို႔ ေပးပို႔ရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
ျပည္သူတို႔၏ေရွ႕ေမွာက္၌ ဆႏၵမဲလက္မွတ္မ်ားကုိ ေရတြက္ရမည္။ ဤအတိုင္း လုပ္မလုပ္မွာ အခရာက်ပါသည္။ ျပည္သူ႔ဆႏၵမဲ (၈၂) ရခုိင္ႏႈန္းျဖင့္ မဲအျပတ္အသတ္ႏိုင္ခဲ့သည့္ျဖစ္ရပ္ကုိပင္ ပစ္ပယ္ၿပီး နအဖစစ္အုပ္စုက အာဏာသိမ္းပိုက္ထားသည္ကို ႀကီးမားစြာ သတိထားရပါမည္။ ျပည္သူ႔ဆႏၵ စစ္စစ္မွန္မွန္ကို ေဖာ္ထုတ္ၾကမွ လမ္းေပၚထြက္မွ ျဖစ္ပါမည္။ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ မေႏွာင့္ေႏွးသင့္ပါ။ နအဖစစ္အုပ္စုက နည္းဥပေဒထုတ္ဖို႔ ဉာဏ္နီဉာဏ္နက္ အကြက္္ဆင္ေနသည္ကုိ သတိမေပါ့သင့္ပါ။
ပုဒ္မ-၄၈ (ဃ) တြင္ “ဆႏၵျပဳထားသည့္ ႀကိဳတင္ဆႏၵမဲလက္မွတ္မ်ား” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ တုိက္႐ုိက္မဲေပးရမည့္မူကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ၿပီး တရြာလုံးကုိယ္္စား စြမ္းအားရွင္ႏွင့္ ႀကံ့ဖြံ႔တေယာက္ႏွစ္ေယာက္တည္း မဲေပးၿပီး ဆႏၵမဲကို ကိုယ္ႀကိဳက္သလို ေရတြက္သြားသည့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံလိုအျဖစ္မ်ိဳး မေရာက္ရန္ ႀကိဳတင္ေဖာ္ထုတ္ျပရပါမည္။ ယခုအခ်ိန္ကစၿပီး ႀကံ႕ဖြံ႔က ႀကိဳတင္မဲေကာက္ေနသည္ကို သတင္းစာနယ္ဇင္းမ်ားက လက္္မေႏွးသင့္ပါ။ ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ပုလင္းတူဘူးဆို႔ ေက်းဇူးခံေက်းဇူးစားမ်ားအေပၚ ျခယ္လွယ္ၿခိမ္းေျခာက္ ကလိန္က်ေနသည္ကို ျမင္ေတြ႔ေနရသည္။ ဓာတ္ပုံမ်ားျဖင့္ ပုံႀကီးခ်ဲ႕ေဖာ္ျပရန္ အခ်ိန္ေရာက္လာပါၿပီ။
ပုဒ္မ-၅၃ တြင္ “ေကာ္မရွင္၏ အဆုံးအျဖတ္သည္ အၿပီးအျပတ္ ျဖစ္ေစရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပခ်က္မွာ တရားစီရင္ေရးစနစ္တခုလုံး ေျမာင္းထဲေရာက္သြားေၾကာင္း သက္ေသခံတင္ျပသလို ျဖစ္ေနသည္။ လြတ္လပ္ပါသည္ဆုိေသာ ႏုိင္ငံေတာ္၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ တရားမွ်တေရး အေျခခံလြတ္လပ္မႈတစုံလုံး ေပ်ာက္ဆုံးသြားေပသည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံရွိ တရားသူႀကီး ခ်ဳပ္မ်ား အားလုံး ႏုတ္ထြက္ေပး သင့္ပါသည္။
ပုဒ္မ-၆၅ (က) တြင္ “ဤအခန္းပါ ျပစ္မႈမ်ားကို ရဲအေရးယူပုိင္္ခြင့္ရွိေသာ ျပစ္မႈမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္သည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ရဲအေရးပုိင္ေသာ ျပစ္မႈသည္ ျပစ္မႈဆုိင္ရာတရား႐ုံးႏွင့္္သာ သက္ဆိုင္ပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ဖြဲ႔ေပးမည့္ ခုံအဖြဲ႔ႏွင့္ လားလားမွ် မသက္ဆုိင္ပါ။ ျပစ္မႈက်င့္ထုံးဥပေဒအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ တရားစီရင္ေရးလမ္းေၾကာင္းမွ သီးျခားခြဲ၍ စစ္ေဆးစီရင္ပုိင္ခြင့္ လုံး၀မရွိပါ။ တရားဥပေဒမ်ား၊ တရား႐ုံးမ်ား၏ အထက္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး မရွိသင့္ပါ။ လုံး၀ ဖယ္ရွားပစ္သင့္ပါသည္။
ေနာက္ဆုံးေဖာ္ျပခ်က္ ပုဒ္မ-၉၁ (က) တြင္ “ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ (ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥပေဒအမွတ္၊ ၁၄/၈၉) ကို ဤဥပေဒျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္သည္။
(ခ) ဤဥပေဒျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္သည့္ ဥပေဒအရ က်င္းပခဲ့ေသာ ပါတီစုံဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ မရွိေတာ့သည့္အတြက္ ယင္းေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မ်ားသည္ အလိုအေလ်ာက္ ပ်က္ျပယ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ဤေနရာတြင္ န၀တစစ္အုပ္စုႏွင့္ နအဖစစ္အုပ္စု ဘာမ်ားကြာျခားပါသလဲ။ ဒီလူဒီလူေတြပဲမဟုတ္ပါလား။ ဒီအတိုင္းလုပ္၍ ရေကာင္းသည္ကားမဟုတ္။ ကိုယ္မဟုတ္တ႐ုတ္လုပ္ခဲ့သမွ်ကို ဤလိုျပည္ဖုံးကားခ်၊ သမိုင္းကို ေဖ်ာက္လို႔ရစတမ္းလား။ သမိုင္း႐ိုင္းရာ က်ပါလိမ့္မည္္။ ေျဗာင္လိမ္ေျဗာင္စား ဖဲ၀ုိင္းမဟုတ္။ ပါတီစုံစနစ္သြားမည့္ ပါတီစုံဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ နာမည္ကုိပင္ ျဖဳတ္ပစ္ခဲ့ေခ်ၿပီ။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ သူ႔အ႐ိုးႏွင့္ သူ႔ထိုးရပါမည္။
ဥပေဒပုဒ္မ-၇၁ (ဂ) တြင္ “လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ မဟုတ္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ ထင္ရွားျခင္း။ ေတြ႔ရွိလွ်င္ ပ်က္ျပယ္ေၾကာင္း ေရြးေကာက္ပြဲခုံအဖြဲ႔က ဆုံးျဖတ္ႏုိင္သည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ျပည္သူ႔ခုံ႐ုံးတြင္ ျပည္သူ႔အဆုံးအျဖတ္ကို ခံယူရပါမည္။ လူထုဟာ သမိုင္းဖန္တီးသူျဖစ္ပါသည္။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို ဘယ္လို၀ုိင္းမလဲ။ လြတ္လည္းမလြတ္လပ္ လုံး၀လည္း တရားမွ်တမႈကုိ ေဖာ္ေဆာင္္ႏုိင္္ေသာ ဥပေဒမ်ားမဟုတ္သျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းသင့္ပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ကစတင္၍ပင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိ ၀ိုင္းပုံ၀ုိင္းနည္းအား စုေပါင္းရွာေဖြလုပ္ေဆာင္ၾကပါကုန္ …။ ။
No comments:
Post a Comment