Tuesday, July 23, 2013

ျပန္ၾကားေရးကို စာနယ္ဇင္းက ဘာေၾကာင့္ ကန္႔ကြက္သလဲ

ဧရာ၀တီ

ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ေရးဆြဲထားသည့္ ပုံႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း ဥပေဒၾကမ္းကုိ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတြင္ အတည္ျပဳလုိက္ျပီး ျပန္ၾကားေရးဝန္ၾကီးဌာနကပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ (ယာယီ) က ေရးဆြဲထားေသာ သတင္း မီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းကို လက္မခံႏုိင္ဟု အေၾကာင္းျပန္ကာ အစုိးရပုိင္ သတင္းစာမ်ားတြင္ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုျခင္းကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပေပးရန္ ပ်က္ကြက္ေနျခင္းတို႕သည္ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ ေရွ႕တန္းေရာက္သည္ဟု နာမည္ရခဲ့ေသာ ျပန္ၾကားေရးဝန္ၾကီးဌာနအဖို႕ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည့္ျပီေလာဟု အမ်ားက ေမးခြန္းထုတ္ ေဝဖန္ခ်င္စရာ အေၾကာင္းမ်ားျဖစ္သည္။

ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ ဇူလိုင္ ၄ ရက္ေန႔က အတည္ျပဳလုိက္ေသာ ပံုႏိွပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေဝျခင္း လုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ (ယာယီ)၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ သတင္းစာဆရာအသင္း (MJA)၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဂ်ာနယ္လစ္မ်ား ကြန္ရက္ (MJA)၊ ျမန္မာသတင္းသမဂၢ (MJU) တို႔က ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ေၾကညာခ်က္မ်ား အသီးသီး ထုတ္ျပန္ခဲ့ၾကသည့္အျပင္ ပံုႏိွပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေဝျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံစာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ (ယာယီ) က ေရးဆြဲေသာ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္အတူ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းရန္ သေဘာတူခဲ့ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕တြင္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့မႈအေပၚ “လူႀကီးလူေကာင္း မဆန္ေသာ ကတိက၀တ္ ခ်ဳိးေဖာက္မႈ”ဟု စာနယ္ဇင္းေကာင္စီဝင္မ်ားက ေျပာဆိုလာကာ အဖြဲ႕မွ ႏုတ္ထြက္ရန္အထိ စဥ္းစားလာခဲ့ၾကသည္။

ျပန္ၾကားေရး ဒုတိယ ဝန္ႀကီး ဦးရဲထြဋ္က ပုံႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း လုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းသည္ ပံုႏိွပ္ ထုတ္ေ၀လုပ္ငန္းမ်ား မွန္မွန္ကန္ကန္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေစရန္ ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ အပါအ၀င္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ကို ကန္႔သတ္ရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ မရွိဟု မည္မွ်ဆိုေစကာမူ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားက ပံုႏွိပ္ ဥပေဒမူၾကမ္းသည္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ ႏွင့္ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ မ်ားကို ေနာက္ျပန္ဆြဲယူရန္ အဓိကက်သည့္ ေျခလွမ္းတခုျဖစ္ၿပီး အရင္က ရွိခဲ့သည့္ စိစစ္ေရးမူ၀ါဒ ႏွင့္ စာနယ္ဇင္းမ်ားအေပၚတြင္ အစိုးရ၏ အျပည့္အ၀ထိန္းခ်ဳပ္မႈ တို႔ကို ျပန္လည္ အသက္သြင္းရန္ဟု အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ေနပါသည္။

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ပံုႏွိပ္ဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းအတည္ျပဳခ်က္ရယူျပီး တဖက္တြင္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ သတင္းသမားမ်ား လံုျခံဳေရးကို အာမခံမည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏ မီဒီယာဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ဟန္႔တားေနသည္မွာ အႏိုင္က်င့္ အာဏာျပေနသလိုလည္း ျဖစ္ေနသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ယခုလို အာဏာပိုင္ဝါဒကို အရင္အတိုင္း ျပန္လည္ စတင္ က်င့္သုံးေနသည္ကို ျမင္ေတြ႕ေနရလွ်င္ ျပန္ၾကားေရးဝန္ၾကီးဌာန အလိုက် ဥပေဒမ်ားသာ အတည္ျပဳျပီးခဲ့လွ်င္ မီဒီယာမ်ားအေပၚတြင္ အစိုးရက တိုက္႐ိုက္ ထိန္းခ်ဳပ္ လႊမ္းမိုးခြင့္ ရရွိသြားေတာ့မည္ကို စိုးရိမ္သည္မွာ တရားနည္းလမ္းက်ပါသည္။

ျပန္ၾကားေရးဝန္ၾကီးဌာန၏ ပံုႏွိပ္ဥပေဒကို အဘယ့္ေၾကာင့္ မီဒီယာသမားမ်ားက ဆန္႕က်င္ကန္႕ကြက္ရျခင္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ကမ႓ာတလႊား သတင္းအခ်က္အလက္ လြတ္လပ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္တို႕ကို ျမႇင့္တင္ေဆာင္ရြက္ေနေသာ လန္ဒန္အေျခစိုက္ ARTICLE 19 အဖြဲ႕က ေအာက္ပါအတိုင္း သုံးသပ္မႈက ထင္ဟပ္ေနသည္။

(၁) လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ ကို အသိအမွတ္ျပဳေဖာ္ျပထားျခင္းမရွိျခင္း


ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ပံုႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေဝျခင္း လုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရးဥပေဒမ်ားအရ အကာအကြယ္ေပးရမည့္ အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္ေသာ သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္တို႔ကို အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္းမရွိေပ။

(၂) အစိုးရက စာနယ္ဇင္းမ်ားအေပၚတြင္ တင္းၾကပ္စြာ ၾကပ္မတ္ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ ရရွိသြားမည္ ျဖစ္ျခင္း

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားက က်ယ္ျပန္႔ၿပီး ၎ကို အသံုးခ်၍ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ ကိုယ္ဖာသာကိုယ္ တရားခံျဖစ္ေစျခင္းမ်ိဳး ရွိလာႏိုင္သည္။ ဥပမာျပရလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ႏို္င္ငံေရးပါတီမ်ား၊ အင္တာနက္ ဘေလာ့ဂါမ်ား ႏွင့္ အြန္လိုင္း လူမႈေရးကြန္ယက္သံုးစြဲသူမ်ား အားလံုး ကို လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ားဖန္တီးျခင္း၊ အေၾကာင္းအရာအျဖစ္အပ်က္မ်ားေရးသားတင္ျပျခင္းကို တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ “ထုတ္ေ၀သူမ်ား” ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္သလို မိတၱဴကူးစက္ပိုင္ရွင္မ်ားသည္လည္း “ပံုႏွိပ္တိုက္ပိုင္ရွင္မ်ား” ျဖစ္လာႏိုင္သည္။

ထိုနည္းတူစြာပင္ “ထုတ္ေ၀ျခင္း” ဆိုသည့္ အဓိပၸါယ္ သတ္မွန္ခ်က္သည္လည္း က်ယ္၀န္းၿပီး သဘာ၀ မက်သည့္အျပင္ အေရးမပါသည့္ အေသးအဖြဲကိစၥမ်ားသာျဖစ္ေသာ ပိုစတာမ်ား သို႔မဟုတ္ အီးေမးလ္မ်ား ျဖန္႔ေ၀ျခင္း သည္လည္း ထို ဥပေဒတြင္ အက်ံဳး၀င္ေနသည္။

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား၊ ပံုႏွိပ္တိုက္မ်ား ႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ီေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အစိုးရ၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္ တြင္ရွိေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ ဒီမိုကေရစီ စနစ္တြင္ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း၊ ထုတ္ေ၀သူမ်ားႏွင့္ ပံုႏွိပ္သူမ်ားသည္ အစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္မွ အလံုးစံု ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိေန သည့္အတြက္ မီဒီယာမ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ နားႏွင့္ မ်က္စိအျဖစ္ တာ၀န္ကို ျပည့္ျပည္၀၀ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကသည္။

(၃) ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိရန္ ခြင့္ျပဳခ်က္ရယူရန္လိုျခင္းသည္ ယခင္စိစစ္ေရး ပံုစံမ်ိဳးသာ ျဖစ္ေနျခင္း

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ပံုႏွိပ္သူမ်ားႏွင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ားသည္ အစိုးရထံမွ မွတ္ပံုတင္လက္မွတ္ ရယူရန္ လိုအပ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ လိုင္စင္ ယူရသည့္ စံနစ္သည္ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒစံႏႈန္းမ်ား အရၾကည့္လွ်င္ မသကၤာဖြယ္ ရာျဖစ္သည္။ အစိုးရက စာေပစိစစ္ေရးအဖြဲ႕ကို ပယ္ဖ်က္လိုက္ၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း လိုင္စင္ရရွိရန္လိုအပ္ျခင္းေၾကာင့္ အတိုက္အခံမ်ား သို႔မဟုတ္ အစိုးရကိုေ၀ဖန္ေထာက္ျပတတ္သူမ်ားက လိုင္စင္ေလွ်ာက္ထားလာသည့္အခါ အစိုးရဖက္ က ျငင္းပယ္ခြင့္ရွိေနသည္။ ယခင္က က်င့္သံုးခဲ့ေသာ ႀကိဳတင္စိစစ္ေရး စနစ္ႏွင့္ သက္ေရာက္မႈ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။

ကမာၻ႔ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၏ အထူးျပဌာန္းခ်က္မ်ား ႏွင့္ အျခားႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကလည္း အလြဲသံုးစား ျပဳရန္ လြယ္ကူျခင္း၊ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ျပႆနာမ်ားျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေစျခင္းႏွင့္ ေႏွာင့္ေႏွးခက္ခဲမႈမ်ားမွ ေရွာင္က်ဥ္ ႏိုင္ေစရန္ အတြက္ မွတ္ပံုတင္ရန္မလိုအပ္ဟု သတ္မွတ္ထားသည္။

(၄) ပါ၀င္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားက က်ယ္ျပန္႔လြန္းေနျခင္း

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးအစား သတ္မွတ္ရာတြင္ မေရမရာ ႏွင့္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဥပေဒတြင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရွင္းလင္းစြာ ေဖာ္ျပထားရန္ လိုအပ္သည္။

အျခားသူတေယာက္၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကို ထိခိုက္မႈ မရွိေစရန္၊ အမ်ိဳးသားလံုၿခံဳေရးကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းရန္၊ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အမိန္႔မ်ား သို႔မဟုတ္ ျပည္သူ႔က်န္းမာေရး သို႔ မဟုတ္ ျပည္သူ တို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား သက္ဆို္င္ေသာကိစၥမ်ား စသည္ျဖင့္ တရား၀င္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအတြင္းတြင္သာ ကန္႔သတ္ထားၿပီး ကန္႔သတ္မႈမွာလည္း ရည္ရြယ္ခ်က္ ၿပီးျပည့္စံုသည့္အထိ လိုအပ္သေလာက္ အတိုင္းအတာသာျဖစ္သည္။

မရွင္းလင္းေသာ၊ မလိုအပ္ေသာ အခ်ိဳးအစားမညီညြတ္ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္မႈမ်ားသည္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အလြဲသံုးစားျပဳ ျခင္းႏွင့္ စိစစ္ေရးစနစ္ကို ျဖစ္ေပၚလာေစႏိုင္သည္။ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းပါ တားျမစ္ခ်က္မ်ားစာရင္းက အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ဆိုင္ေသာစကားရည္လုျခင္း၊ ျငင္းခုန္ျခင္းမ်ားႏွင့္ ယခင္စစ္အာဏာရွင္ဥပေဒမ်ားကို ေ၀ဖန္ေျပာဆိုျခင္း သို႔ မဟုတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပရန္ဦးေဆာင္ျခင္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္ထားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ယခုအခ်ိန္တြင္ လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း၊ လိင္ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းစသည္တို႔ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ပဋိပကၡမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေနရသည္ဆိုေသာ္လည္း ထိုျပႆနာ အမ်ားစုသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာခဲ့သည့္ စိစစ္ေရးႏွင့္ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ေျပာဆိုေဆြးေႏြးျခင္းသည္ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းရန္ တခုတည္းေသာ နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ လူသိရွင္ၾကားေဆြးေႏြး ျငင္းခုန္ျခင္းကို စိစစ္ပိတ္ပင္ျခင္းေၾကာင့္ မျမင္ႏိုင္သည့္ တင္းမာမႈမ်ားကို ပိုမိုမ်ားျပားလာေစႏိုင္ၿပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ ေပါက္ကြဲပြင့္ထြက္ သြားေစႏိုင္သည္။

(၅) ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္က ႀကီးေလးျခင္း

ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၏ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ႀကီးေလးသည့္ ဒဏ္ေငြ ႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္မ်ားပါ၀င္ၿပီး လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုေရးသားမိသူမ်ားအတြက္ မွ်တမႈမရွိေပ။ ထိုသို႔ ႀကီးမားသည့္ ျပစ္ဒဏ္ေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္းမ်ားသည့္ ကိုယ္ဖာသာ ျပန္၍ စိစစ္ျဖတ္ေတာက္ ရေတာ့မည္ျဖစ္ၿပီး အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ၊ ဒီမိုကေရစီ၊ ဥပေဒအေျပာင္းအလဲမ်ား၊ ခြဲျခားဖိႏွိပ္မႈမ်ား၊ ရာဇ၀တ္မႈခင္းမ်ား ၊ အဓိက႐ုဏ္းမ်ား ႏွင့္ အျခားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးသားႏိုင္ၾကေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။

No comments: