ေစာေက်ာ္ေက်ာ္မင္း
ယခင္ ေဆာင္းပါး အမွတ္ (၁) ၌ ရဲမ်ား တြင္လည္း ၄င္းတို႔ လုိက္နာရမည့္ ‘ရဲဥပေဒ’ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ယေန႔ ေခတ္ကာ လတြင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံရဲမ်ား လုိက္နာ က်င့္သုံး ရမည့္ ဥပေဒ အမ်ားအျပား ရွိသည့္အနက္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ အနီးစပ္ဆုံး၊ အသက္ ဆိုင္ဆုံး ဥပေဒ တစ္ရပ္ကို ယခု ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖာ္ျပ အပ္ပါသည္။
ယင္းဥပေဒမွာ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖဲြ႔က ျပဳလုပ္ျပဌာန္းလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔(ယခု ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ) သည္ “ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႔ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး ဥပေဒ” ကို ၁၉၉၅ ခု၊ ဧၿပီလ (၂၆) ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္ျပဌာန္းခဲ့သည္။
ယင္းဥပေဒ ျပဌာန္းလိုက္သည့္အခ်ိန္က “ျပည္သူ႔ရဲ” အျဖစ္ ေခၚေဝၚသုံးစြဲခဲ့ေသာ္လည္း ယေန႔အခ်ိန္တြင္ “ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ”အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ေခၚေဝၚသုံးစြဲေနၿပီျဖစ္သည္။ ယင္းဥပေဒ၏ ပုဒ္မ- ၂ ျပဌာန္းခ်က္အရ “ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႔တြင္ အမႈထမ္းေနၾကေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္အားလုံးသည္ မည္သည့္အရပ္၌ ေရာက္ရွိေနေစကာမူ ဥပေဒကို လိုက္နာၾကရမည္” ဟု ျပဌာန္းထားသည္မွာ အဓိပၸာယ္ကို ရွင္းလင္းတင္ျပရန္ မလိုေအာင္ပင္ ေပၚလြင္လွပါသည္။
ယင္းဥပေဒ ပုဒ္မ - ၁၇(က)တြင္ ဥပေဒအရ ဖမ္းဆီးခြင့္မရေသာ သူအား အေၾကာင္းမဲ့ဖမ္းဆီး ထားလွ်င္၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားလွ်င္ (သုိ႔မဟုတ္) ထိုသူ၏အမႈကို စုံစမ္းစစ္ေဆးရန္အတြက္ ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားထံ တင္ျပရန္ ပ်က္ကြက္လွွ်င္ …… ဟု ျပဌာန္းထားသည္။
ပုဒ္မ - ၁၇(ဆ)တြင္ အက်ဥ္းသား၊ အခ်ဳပ္သား (သုိ႔မဟုတ္) ဖမ္းဆီးထားသူတစ္ဦးအား ႐ိုက္ပုတ္လွ်င္ (သုိ႔မဟုတ္) အျခားနည္းျဖင့္ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္လွ်င္ …… ဟု ျပဌာန္းထားၿပီး ယင္းျပစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို က်ဴးလြန္ပါက ၃ ႏွစ္ထိ ေထာင္ဒဏ္က်ခံေစရမည္ဟု အတိအလင္း ေဖၚျပထားသည္။
အထက္ေဖၚျပခ်က္မ်ားကို ေလ့လာပါက ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးအတြက္ အေၾကာင္းမဲ့ ဖမ္းဆီးျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံထားရျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ စသည့္အခြင့္အေရးမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ားက မလြဲမေသြ ေလးစားလုိက္နာ ကာကြယ္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ (အေၾကာင္းမဲ့ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း၊ စုံစမ္းစစ္ေဆးရန္အတြက္ ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားထံ တင္ျပရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း စသည့္စကားရပ္မ်ားကို ေနာက္ပိုင္းတြင္ အလ်ဥ္းသင့္သလုိ ရွင္းလင္းတင္ျပသြားပါမည္။)
ပုဒ္မ - ၁၇(ဆ) တြင္ “႐ိုက္ပုတ္လွ်င္ (သုိမဟုတ္) အျခားနည္းျဖင့္ ညႇဥ္းပန္းႏွ္ိပ္စက္လွ်င္” ဟု ျပဌာန္းထားခ်က္အရ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈဆိုရာတြင္ “စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ” ႏွင့္ “႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ” ဟု နားလည္လက္ခံရမည္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ျပင္ “အက်ဥ္းသား၊ အခ်ဳပ္သား (သို႔မဟုတ္) ဖမ္းဆီးထားသူ” ဟု ျပဌာန္းထားျခင္းအားျဖင့္ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း ခံထားရသူ မည္သူကိုမဆို ႐ိုက္ႏွက္ခြင့္၊ ညႇဥ္းပမ္းႏွိပ္စက္ခြင့္ မရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရေပသည္။
ယင္းမွာ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ားက မလြဲမေသြ ေလးစားလုိက္နာ ကာကြယ္ေပးရမည္ဟု ယင္းဥပေဒက ျပဌာန္းေပးထားျခင္းျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ “ရဲတပ္ဖြဲ႔” ဟူသည္ အေရးႀကီးေသာ အစိတ္အပိုင္းတရပ္မွ ပါဝင္လ်က္ရွိေပသည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ားက အဂတိလိုက္စားသျဖင့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူတို႔ တရားဥပေဒေဘာင္မွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရေနလွ်င္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ထိခိုက္နစ္နာေစသည့္အျပင္ အက်င့္စရိတၱ ေကာင္းမြန္သူတို႔ပင္ အက်င့္စာရိတၱ ပ်က္ျပားလာေစႏိုင္သည္ကို အေလးအနက္ထား ဂ႐ုျပဳရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ျပင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈကိုပင္ ထိခိုက္ေစႏိုင္သည္။
အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ျပစ္္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းမရွိသူတို႔ တရားဥပေဒ၏ အကာအကြယ္ကို မရရွိပါကလည္း တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာေရာက္ေပသည္။
အထူးသျဖင့္ ယုံၾကည္ခ်က္တစ္ခုခုေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ၏ ေရးရာကိစၥရပ္တစ္ခုခုတြင္ ပါဝင္လႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္ၾကသူမ်ားသည္ မိမိတို႔ရသင့္ရထိုက္ေသာ ဥပေဒအရ အကာအကြယ္ေပးမႈမ်ားကို လုံေလာက္စြာ မရရွိပါက တိုင္းျပည္အတြက္ လြန္စြာ ထိခိုက္နစ္နာမည္ ျဖစ္ေပသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ျမႇင့္တင္သူမ်ားကြန္ယက္၏ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဦးျမင့္ေအးကို ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ စစ္ေဆးခဲ့သည့္အခ်ိန္၌ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ မတ္တပ္ရပ္ခိုင္းၿပီး စစ္ေဆးေမးျမန္းျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ျမႇင့္တင္သူမ်ားကြန္ယက္ အဖဲြ႔ဝင္ ကိုသန္းေဇာ္ျမင့္ကို ႐ိုက္ႏွက္ညႇဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ထိုကဲ့သို႔ ႐ိုက္ႏွက္ညႇဥ္းပန္းမႈကိို ဦးျမင့္ေအးျမင္ေအာင္ ျပသမႈျဖင့္္လည္းေကာင္း ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ားကို စစ္ေဆးေမးျမန္းေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႔င္မ်ားက က်ဴးလြန္ခဲ့ဲၾကေပသည္။
ထိုနည္းတူ အျခား ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရသူေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိေပေသးသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရေၾကာင္းကုိ သက္ဆိုင္ရာ တရား႐ုံးမ်ားတြင္ အမႈရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရစဥ္ အခ်ိန္မ်ား၌ တင္ျပခဲ့ၾကေသာ္လည္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ပစ္ပယ္ျခင္းကို ခံခဲ့ၾကရေပသည္။
ဆုံး႐ႈံးနစ္နာသူတို႔၏ ဥပေဒအရ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို အကာအကြယ္ မေပးႏိုင္ေသာ တရား႐ုံးေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးကိုလည္း ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္ေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရေပသည္။
No comments:
Post a Comment