ေအးခ်မ္းေျမ႕
သူတို႔ကို ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားက “Human Zoo” ဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။ သူတို႔က မွန္ဘီရိုထဲတြင္ အလွျပထားသည့္ အရုပ္မ်ားႏွင့္လည္း တူေနသည္။ တကယ္လည္း သူတို႔က အလွျပ ခံ ထားရသူမ်ား ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ သူတို႔သည္ လူသားမ်ားသာျဖစ္ၾကၿပီး တျခား တျခားေသာ လူသားမ်ားကဲ့သို႔ပင္ အေသြးအသားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းထား သူမ်ား ျဖစ္ သည္၊ တျခားသူမ်ားကဲ့သို႔ အစာစားသည္၊ ေရေသာက္သည္ ၿပီးေတာ့ တျခားသူမ်ား လိုပင္ နာဖ်ားမက်န္းျဖစ္ၾကသည္။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔သည္ တိရစၦာန္ရံုထဲတြင္ ထည့္ျပခံထားရေသာ တိရစၦာန္မ်ားႏွင့္မျခား လူျပတိုက္ထဲက လူသားမ်ားပင္။
ထိုင္းႏုိင္ငံေျမာက္ပိုင္း မယ္ေဟာင္ေဆာင္နယ္ အတြင္းရွိ နန္းစြယ္ ရြာတြင္တည္ရွိေသာ ပေဒါင္တိုင္းရင္းသား (အမ်ားအေခၚ လည္ပင္း ရွည္) ရြာကေလးကို ျပကာ ထိုင္း အာဏာ ပိုင္မ်ားႏွင့္ ထိုင္း စီးပြားေရး ကုမၸဏီ မ်ားက ေငြရွာ ၾကသည္ မွာ ယခု ဆိုလွ်င္ ၁၀ ႏွစ္ ေက်ာ္ ဲ့
ပီျဖစ္သည္။
ထိုတိုင္းရင္းသား ေက်းရြာမ်ားထဲသို႔ ဝင္ၾကည့္ခ်င္သည့္ ႏိုင္ငံျခားသား ဧည့္သည္တဦးလွ်င္ ဝင္ေၾကး ဘတ္ေငြ ၂၅၀ (၇၅၀၀ က်ပ္ေက်ာ္) ေပးေဆာင္ရသည္။
ယခင္က ဧည့္သည္အလာမ်ားေသာ္လည္း ယခုႏွစ္ဆန္းမွစ၍ ဧည့္သည္အလာက်ဲေသာေၾကာင့္ ထိုင္း ကုမၸဏီမ်ား အရႈံးေပၚၾကရာ တိုင္းရင္းသားမ်ားကို ေပးေနက် တဦးအတြက္ တလ ဘတ္ေငြ ၁ ေထာင္ (က်ပ္ ၃ ေသာင္းေက်ာ္) မွ ဘတ္ ၁၅၀၀ (က်ပ္ေငြ ၄ ေသာင္းခြဲေက်ာ္) ႏွင့္ ရိကၡာ ပဲ၊ ငါးေသတၱာ အစရွိသည္တို႔ မရရွိေတာ့ေၾကာင္း ပေဒါင္ တိုင္းရင္းသား နန္းစြယ္ရြာလူႀကီး ဦးလဒူက ေျပာျပသည္။
“ရိကၡာအေနနဲ႔ ဆန္တမ်ိဳးပဲ ရေတာ့တာ ၆ လ၊ ၇ လ ေလာက္ရွိၿပီ။ ပံုမွန္မရတာက ၈ ႏွစ္ေလာက္ ရွိၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ရလိုက္ မရလိုက္ေပါ့။ ဒီႏွစ္ကေတာ့ အဆိုးဆံုးပဲ။ ရေနက် ေငြလည္းမရဘူး၊ ဟင္းစားလည္း ဘာမွမရေတာ့ဘူး။ ေဆးဝါးကုသဖို႔ အခက္အခဲျဖစ္တယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။
ထိုရြာကေလးတြင္ ပေဒါင္ (လည္ပင္းရွည္) ႏွင့္ ကေယာ (နားေပါက္က်ယ္) တိုင္းရင္းသား ၉၄ ဦး ေနထိုင္ ၾကၿပီး လည္ပင္းကို ေၾကးကြင္းစြပ္ထားသည့္ ပေဒါင္တိုင္းရင္းသား အေရအတြက္မွာ ၂၃ ဦး ရွိသည္ဟု သိရသည္။
ပေဒါင္တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ ကယားျပည္နယ္အတြင္း၊ ဒီေမာဆိုး တဝိုက္ရွိရြာမ်ားမွ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘက္သို႔ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၂၀ ကာလကတည္းက တျဖည္းျဖည္း ထြက္လာၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္း၌ စီးပြားေရးအေျခအေန ခၽြတ္ၿခံဳက်ေသာေၾကာင့္၊ မိုးေခါင္ ေရရွားသျဖင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ကိုင္ရာ၌ အဆင္မေျပ ေသာေၾကာင့္၊ ျမန္မာစစ္အစိုးရ၏ ဖိႏွိပ္ ညႇဥ္းပန္းသျဖင့္ နယ္ေျမေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ အစရွိသည့္ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျမန္မာ ျပည္တြင္းမွ ဒုကၡသည္မ်ား အျဖစ္ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကရသည္။
ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းႀကီးရံုး၏ စာရင္းမ်ားအရ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွ ဒုကၡသည္ ၂ သိန္းေက်ာ္ ထိုင္းႏုိင္ငံဘက္သို႔ ထြက္လာစဥ္တြင္ ပေဒါင္တိုင္းရင္းသားမ်ားလည္း အေျမာက္ အျမား ပါရွိခဲ့သည္ဟု သိရသည္။
နန္းစြယ္ရြာကေလးကို ျမင္ရသည္မွာ လူမစည္ကားေသာ ပြဲေစ်းတန္းတခုႏွင့္လည္း တူလွသည္။ သူတို႔ရြာ လက္ျဖစ္ အရုပ္ကေလးမ်ား၊ ေၾကးနားကြင္း၊ ေၾကးလက္ေကာက္မွစ၍ အလွထားသည့္ ပစၥည္းမ်ားအျပင္ တိုင္းရင္းသားမ်ား ကိုယ္တိုင္ယက္ေသာ ပုဝါပိုင္းကေလးမ်ားကို ဆိုင္ငယ္ကေလးမ်ား ခင္းက်င္း ေရာင္းခ် ေနသည္။ ထိုေရာင္းရေငြကိုမူ ဆိုင္ပုိင္ရွင္တို႔ ရသည္ဟုဆိုသည္။
မရိုစာအမည္ရွိ ကေယာ (နားေပါက္က်ယ္) တိုင္းရင္းသူ တဦးက သူ၏ ၁၁ လအရြယ္ သားငယ္ကို ႏို႔တိုက္ေနသည္။ မလူမြခ္ ဆိုသည့္ ကေယာ အမ်ိဳးသမီးကေတာ့ ယက္ကန္းယက္ေနသည္။ သူတို႔ ႏွစ္ဦးစလံုး၏ ေန႔လယ္စာဟင္းမွာ “ဖ႐ံုရြက္ျပဳတ္” ျဖစ္သည္။ တျခားေသာ ပေဒါင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ အိမ္တအိမ္ေရွ႕တြင္ ထိုင္၍ ခရမ္းသီးသုပ္ကို ၿမိန္ရွက္စြာ စားေနၾကသည္။
မရိုစာက ထိုရြာသို႔ေရာက္သည္မွာ ၁၅ ႏွစ္ခန္႔ရွိၿပီျဖစ္သည္။ မလူမြခ္ကေတာ့ ၅ ႏွစ္ခန္႔သာ ရွိေသးသည္။ ကယားျပည္နယ္၊ ဟိုယာတဲ ရြာမွ လာသည္ဟု ဆိုသည္။
“ဧည့္သည္အလာမ်ားရင္ တလ ဘတ္ ၁ ေထာင္၊ ၁၅၀၀ ရတယ္။ မရွိရင္ မရဘူး။ ဒီႏွစ္ လံုးဝမရဘူး။ စိုက္ခင္းက ရတာနဲ႔ စားတယ္” ဟု မလူမြခ္က ေျပာျပသည္။
သူတို႔အားလံုးနီးပါး ျမန္မာစကား ေျပာတတ္ၾကသည္။ ဦးလဒူ၏ ဇနီးျဖစ္သူ မမူထီလည္း လည္ပင္းတြင္ ေၾကးကြင္းစြပ္ထားသည္။ သူ႔သမီးျဖစ္သူက ၎ရြာအနီးရွိ ကရင္နီ ဒုကၡသည္စခန္း ၁ တြင္ (၉) တန္း ပညာ သင္ၾကားေနသည္။ ၉ တန္းေက်ာင္းသူ သူ႔သမီးကေတာ့ လည္ပင္းတြင္ ေၾကးကြင္းစြပ္ မထားေတာ့ဟု ဆိုသည္။
“အစက ကြင္းစြပ္ထားတဲ့သူ ၅၀ ေက်ာ္တယ္။ ခုေတာ့ တဝက္ေလာက္က ျဖဳတ္လိုက္ၿပီ” ဟု ဦးလဒူက ေျပာသည္။
လည္ပင္းတြင္ ေၾကးကြင္းစြပ္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ပတ္သက္၍မူ သူတို႔ မေျပာႏုိင္ၾက။ ကေလးဘဝ ကတည္းက ႐ိုးရာအစဥ္အလာအရ သူတို႔ မိဘမ်ားက စြပ္ေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ကေလးအမ်ားစုမွာ ထိုရြာမွ ၁ နာရီခန္႔ လမ္းေလွ်ာက္ရသည့္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္း ၁ တြင္ ေက်ာင္းတက္ ၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္း ကေလးမ်ားကို ေၾကးကြင္းစြပ္ရန္ မိဘက အားမေပးေတာ့ေၾကာင္း ကရင္နီ ဒုကၡသည္ ေကာ္မတီ (KnRC) ဥကၠဌ ဦးေလးေမာင္က ေျပာျပသည္။
ပေဒါင္ရြာတြင္ ယခုႏွစ္ဆန္းမွ စ၍ ရိကၡာအခက္အခဲျဖစ္သည့္အတြက္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္းမွ ရိကၡာ မွ်ေပးရန္အထိ အကူအညီ ေတာင္းလာေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။
“ဒုကၡသည္စခန္းက ရိကၡာမွ်ေပးဖို႔က်ေတာ့လည္း ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး” ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။
ထိုအနီးဝန္းက်င္တြင္ ပေဒါင္ရြာ ၃ ရြာရွိၿပီး စုစုေပါင္း လူဦးေရ ၃၀၀ ခန္႔ရွိကာ ၁၀၀ ခန္႔သာ ေၾကးကြင္းစြပ္ၾက ေတာ့ေၾကာင္း ဦးေလးေမာင္က ရွင္းျပသည္။
ယခင္ ဧည့္သည္အလာမ်ားစဥ္အခါက တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာသင္ဆုမွစ၍ ထိုင္းကုမၸဏီမ်ားက တာဝန္ယူခဲ့ေသာ္လည္း ယခုကဲ့သို႔ ဧည့္သည္ နည္းပါးလာသည့္အခ်ိန္တြင္ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ ရိကၡာပင္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ မေပးႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း ၎က ဆိုသည္။
ထုိ႔ျပင္ ၎ ပေဒါင္ရြာမ်ားတြင္ ေနထိုင္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားအေနႏွင့္ တတိယႏိုင္ငံ သြားရန္ အခြင့္အေရး ေပၚလာပါက ေလွ်ာက္ထားခြင့္မရိွဟု ထုိင္းအာဏာပိုင္မ်ားက သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း သိရသည္။
“ရိကၡာ ပံုမွန္မေထာက္ပံ့ႏိုင္ေပမယ့္ ထိုင္းအာဏာပိုင္ေတြက အခြင့္အေရးတခုေတာ့ေပးတယ္။ ကုလသမဂၢ (UN) က ထုတ္ေပးတဲ့ လက္မွတ္ ရွိလို႔ ဒုကၡသည္ စခန္းထဲ ဝင္ခ်င္ရင္ဝင္၊ ဒါမွမဟုတ္ ထိုင္းမွာ ေနထိုင္ခြင့္ လက္မွတ္လုပ္ေပးမယ္၊ ကေလးေတြ ပညာေရးအတြက္ ရြာေက်ာင္းေတြမွာ တက္ခြင့္ျပဳမယ္လို႔ ေျပာပါတယ္” ဟု ဦးေလးေမာင္က ရွင္းျပသည္။
ဒုကၡသည္စခန္းတြင္း ဝင္သူမ်ားအေနႏွင့္မူ တတိယႏိုင္ငံထြက္ခြာခြင့္ ေလွ်ာက္ထား ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လူငယ္အမ်ားစုမွာ ေၾကးကြင္းစြပ္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး ပညာသင္ၾကားေရးဘက္တြင္ အားစိုက္လာၾကသကဲ့သို႔ မိဘမ်ားကလည္း ပညာသင္ၾကားေရးကို ဦးစားေပးသည္ဟု ဆိုသည္။ ထို တိုင္းရင္း သား လူငယ္မ်ားမွာ ဘာသာစကား သင္ယူရာတြင္ ထူးခၽြန္ေသာေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕က ဧည့္လမ္းညႊန္ အလုပ္ လုပ္ၾကေၾကာင္း ဦးေလးေမာင္က ေျပာသည္။
“ဧည့္လမ္းညႊန္လုပ္တာက တလကို ဝင္ေငြ ဘတ္ ၁၅၀၀ ေလာက္ ရၾကတယ္” ဟု ၎က ဆိုသည္။
ယခင္က ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားျဖင့္ စည္ကားေနေသာ ရြာကေလးမွာ ယခုေတာ့ ေျခာက္ကပ္ေနသည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဟန္တူသည့္ ဧည့္သည္ ၃ ေယာက္က ဓာတ္ပံုလိုက္ရိုက္ေနသည္။ ဇူလိုင္လ အတြင္းတြင္ ထိုေန႔ ၁၀ ရက္ေန႔က အစည္ကားဆံုးေန႔ဟု ဦးလဒူက ေျပာျပသည္။ ဧည့္သည္ ၂၀ ေက်ာ္ လာသြားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ေလာေလာဆယ္တြင္ေတာ့ ဦးလဒူတို႔ မိသားစု အပါအဝင္ ပေဒါင္ရြာတြင္ ေနထိုင္သည့္ ပေဒါင္ႏွင့္ ကေယာ တိုင္းရင္းသားမ်ားမွာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားအတြက္ ထူးဆန္းသည့္ လူမ်ိဳးစုတစုအျဖစ္ တည္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
သူတို႔အားလံုး အလွျပခံထားရေသာ္လည္း မွန္ဘီ႐ိုထဲတြင္ထားသည့္ သက္မဲ့အရုပ္မ်ား မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ထမင္းဝဖို႔၊ က်န္းမာေရးအတြက္ ေဆးကုသခြင့္ရဖို႔၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္ရဖို႔၊ လူသားမ်ား၏ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ မ်ား ရဖုိ႔ေတာ့ လိုပါလိမ့္မည္။
သမီးျဖစ္သူ၏ အနာဂတ္အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဦးလဒူက “က်ေနာ္ျဖစ္ေစခ်င္တာကေတာ့ သူ႔ကို တတိယ ႏုိင္ငံသြားၿပီး ပညာဆက္သင္ေစခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ ၃၊ ၄ ႏွစ္မွာ ေယာက္်ားယူၿပီး ဒီနားမွာပဲ ေလွ်ာက္သြားခ်င္လည္း သြားေနမွာေပါ့” ဟု ေျပာသည္။
No comments:
Post a Comment