Friday, January 16, 2009

ေဒါင္မေရ ကလိုက္ခ်ည္ေသး

ေနသန္ေမာင္

ဆီးႏွင္းေတြ သိပ္သည္းစြာက်ေနၿပီး ဝါးတ႐ိုက္အကြာေလာက္ကို မျမင္ႏိုင္ေတာ့တဲ့အထိ ျမဴခိုးေတြ အံု႔ဆိုင္းေနေပမယ့္လည္း ရြာထဲကေန လူေတြဟာ ဆိုင္ကယ္ေတြ၊ ဆိုင္ကယ္ရဲ႕ေနာက္မွာ တြဲလ်က္ ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ပစၥည္းေတြ ထည့္ထားလို႔ရတဲ့ သံုးဘီးပါ ေနာက္တြဲလ်က္ေတြ ကိုယ္စီနဲ႔ ေျမနီလမ္း က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲကေန ေစ်းရွိရာကို ထြက္သြားေနၾကပါတယ္။

အလွ်ဳိအလွ်ဳိေပါက္ေနတဲ့ သစ္ပင္ၾကီးေတြေပၚကေန ဆီးႏွင္းက်သံ တေဖ်ာက္ေဖ်ာက္နဲ႔အတူ ဘန္းမိုင္ဆမားကီးရြာကေလးဟာ ႏိုးထအသက္ဝင္လာပါတယ္။ အာ႐ုဏ္က်င္း အလင္းေရာင္ဟာ ျမဴေတြၾကား မပြင့္တပြင့္ ေပၚထြက္လာေနသလို ရြာကလူေတြကလည္း ထူးျခားတဲ့ေန႔တေန႔အတြက္ ရင္ခုန္စြာ သက္ဝင္လႈပ္ရွားေနၾကပါတယ္။

''ေစ်းသြားၾကမယ္။ လိုတဲ့ဟာေတြ ဝယ္ျခမ္းေပါ့။ သိပ္မေဝးပါဘူး၊ ေအာက္ဖက္မွာပဲ'' လို႔ ဆိုင္ကယ္ေပၚကေန ကခ်င္လူငယ္တဦးက ေလသံခပ္ဝဲဝဲနဲ႔ ဗမာလို လွမ္းေအာ္ေျပာပါတယ္။ အသက္ ၆ဝ နီးပါး ကခ်င္အမ်ဳိးသမီးၾကီး ခမ္းအင္က ေျခတံရွည္အိမ္ အေပၚထပ္ကေန မ်က္ႏွာသစ္ဖို႔ သစ္သားေလွကားအတိုင္း တေရြ႔ေရြ႔ ဆင္းလာပါတယ္။ သူမမ်က္ႏွာက ပြင့္လင္းတဲ့ အၿပံဳးခ်ဳိခ်ဳိနဲ႔ ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ျမဴေတြၾကားထဲ တလႈပ္လႈပ္နဲ႔ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါတယ္။

ရြာထဲကေန ေစ်းရွိရာကိုသြားတဲ့ ကားလမ္းမဆီ ၁၅ မိနစ္ေလာက္ ေလွ်ာက္ရပါတယ္။ အဲဒီကမွတဆင့္ ၂ ကီလိုမီတာေလာက္ ေဝးတဲ့ ေတာင္ေပၚေစ်းေလးကို ေရာက္ပါတယ္။ အနီးအနားမွာ ရွိၾကတဲ့ ကခ်င္၊ လားဟူ၊ လီဆူး တိုင္းရင္းသားေတြ၊ တ႐ုတ္လူမ်ဳိးေတြ၊ ေဒသခံ ထိုင္းရြာသားေတြနဲ႔ ေတာင္ေပၚေစ်းေလးဟာ နံနက္ေစာေစာမွာ ပ်ားပန္းခတ္မွ် လႈပ္ရွားေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရေလ့ရွိတဲ့ ေဒသအစားအစာျဖစ္တဲ့ ရွမ္းတို႔ဟူးေရာင္းတဲ့ ဆိုင္ေတြရွိၾကသလို ျမန္မာႏိုင္ငံထြက္ ေဆးေပါ့လိပ္၊ တို႔ဟူး၊ ရွမ္းခ်ဥ္၊ လက္ဖက္၊ အဝတ္အထည္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ျမန္မာစကား ခပ္ဝဲဝဲအသံေတြ၊ ရွမ္းစကား ကခ်င္စကားသံေတြဟာ ေတာင္ေပၚေစ်းေလးထဲမွာ လြင့္ပ်ံ႕ေနပါတယ္။

ဘန္းမိုင္စမားကီးလို႔ ေခၚတဲ့ ကခ်င္ရြာေလးဟာ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕ကေန ကီလိုမီတာ ၁၄ဝ အကြာမွာရွိတဲ့ ခ်င္းေဒါင္းခ႐ိုင္ထဲကျဖစ္ၿပီး ျမန္မာနယ္စပ္နဲ႔ ၅ ကီလိုမီတာသာ ကြာေဝးပါတယ္။ အဲဒီေန႔ဟာ ထိုင္းဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ႕ ၇၅ ႏွစ္ေျမာက္ ေမြးေန႔ျဖစ္တာမို႔ ဒီရြာမွာ ပထမဦးဆံုး က်င္းပျပဳလုပ္မယ့္ မေနာပြဲေတာ္ေၾကာင့္ ရြာသားေတြဟာ သိပ္ကိုတက္ၾကြေနပါတယ္။

''ဒီေန႔က ေနာက္ဆံုးေန႔ေလ။ အကုန္လံုး ကၾကမယ္။ ေပ်ာ္စရာၾကီးေပါ့'' လို႔ ကခ်င္မေလး လုအင္က ေျပာျပပါတယ္။ ''ျမန္မာျပည္က ကိုယ္နဲ႔သိတဲ့သူေတြ၊ အမ်ဳိးအေဆြေတြကိုလည္း ဖိတ္ထားၾကတယ္။ လာၾကတယ္။ ဒီေန႔ ေနာက္ဆံုးေန႔ဆိုေတာ့ မေနာအက ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီး ကမယ္ေလေနာ့''

ေနပြင့္လာခ်ိန္မွာ မေနကြင္းရွိရာ ရြာလမ္းတိုတိုေလးထဲက ေစ်းဆိုင္တန္းေတြမွာ ေဒသခံလူေတြ၊ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕က လာၾကသူေတြ၊ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြနဲ႔ စည္ကားစ ျပဳလာပါတယ္။ မေနာအက ကဖို႔အတြက္ ကခ်င္႐ိုးရာဝတ္စံုေတြကို ေရာင္းခ်ေပးတဲ့ ဆိုင္ေတြရွိသလို ငွားတဲ့ဆိုင္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ မညီမညာ ေျမနီလမ္းေပၚ ကခ်င္႐ိုးရာ ဝတ္စံုေတြဝတ္ၿပီး တဖြဲဖြဲ ေရာက္လာခ်ိန္မွာေတာ့ ေနက မြန္းတည့္ေရာက္ေနပါၿပီ။

မေနာပြဲအတြက္ ပြဲေပးတယ္လို႔ ျမန္မာလို မွတ္ယူႏိုင္တဲ့ ထမင္း၊ အမဲေျခာက္ျပဳပ္၊ ၾကက္သား၊ ဂ်င္းေတြကို သစ္ရြက္ဖက္နဲ႔ထုပ္ၿပီး ေက်ာမွာလြယ္ရာတဲ့ ပလိုင္းျခင္းထဲ အစီအရီ ထည့္သိုထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အေပၚကေန ပိတ္ျဖဴနဲ႔အုပ္ၿပီး ဖံုးအုပ္ထားပါတယ္။ ''မေနာအက ေနာက္ဆံုးပူေဇာ္တဲ့ေနရာမွာ ဒီအစားအစာျခင္းကို ထည့္ၿပီး ပူေဇာ္ရတယ္ေလ။ မေနာပြဲ ေအာင္ျမင္ျခင္းအေနနဲ႔ လုပ္တာေပါ့'' လို႔ ခမ္းအင္က လက္ကေလးလႈပ္လႈပ္နဲ႔ ေျပာျပရွာပါတယ္။

''ေဖာ့မီ၊ ၃ နာရီမွာ စကမယ္တဲ့'' ဆိုၿပီး ၿခံဝိုင္းထဲ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ဝင္လာရင္း ေနာ္ဂ်ာက ကခ်င္လို ေအာ္ေျပာပါတယ္။ အသက္ ၁၉ ႏွစ္သာ ရွိေသးတဲ့ ေနာ္ဂ်ာရဲ႕ကိုယ္ေပၚမွာ ကခ်င္႐ိုးရာဝတ္စံုအျပည့္ကို ဝတ္ထားပါတယ္။ ေအာက္ခံအကၤ်ီအျဖဴေရာင္ေပၚ ကခ်င္႐ိုးရာအဆင္နဲ႔ ရက္လုပ္ထားတဲ့ နက္ခ္တိုင္၊ ပုခံုးမွာ စလြယ္သိုင္းထားတဲ့ ကခ်င္လြယ္အိတ္၊ ေဘာင္းဘီအနက္နဲ႔ ေငြေရာင္ေျပးေနတဲ့ ဓားလြယ္တခု၊ ခရမ္းေရာင္ အနက္ေရာင္အဆင္နဲ႔ ရက္ေဖာက္ထားတဲ့ ေခါင္းေပါင္းကို တင္ထားတဲ့ ေနာ္ဂ်ာ့ရဲ႕ဟန္က တက္ၾကြေနပါတယ္။

''မေနာဆိုတာ အထိမ္းအမွတ္ တခုခုရွိတဲ့အခါ ကခ်င္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြျဖစ္ၾကတဲ့ ဂ်ိမ္းေဖာ၊ ရဝမ္၊ လီဆူး၊ လြန္ဗို၊ လာခ်စ္နဲ႔ ဇိုင္ဝါးတို႔ အားလံုး စုစည္းၿပီး ကျပေဖ်ာ္ေျဖၾကတဲ့ ပြဲေတာ္တခုေပါ့။ မေနာအက ဘယ္ကေန ဆင္းသက္လာသလဲဆိုေတာ့ ေအာက္ခ်င္းငွက္ဟာ ေနနတ္မင္း ကျပတာကို ျပန္ၿပီးေတာ့မွ ကတာကို လူေတြက အတူယူၿပီး လိုက္ကၾကတာပဲ'' လို႔ မေနာပြဲ ကပြဲမွာ ဦးေဆာင္သူ ဆရာေဂၚဆိုင္းက ရွင္းျပပါတယ္။

သူဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕ကေန ထိုင္းႏိုင္ငံနယ္ျခားက ကခ်င္ရြာေလးရဲ႕ ပထမဦးဆံုးေသာ မေနာပြဲအတြက္ ဖိတ္ၾကားခံရလို႔ ေရာက္လာသူေတြထဲက တဦးပါ။ ေအာက္ခ်င္းငွက္နဲ႔ ေနနတ္မင္းရဲ႕အကကို လူသားေတြဆီ ျပန္ကျပတာမို႔ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားေတြက နမူနာယူၿပီး ကၾကတယ္လို႔ သူက ဆက္ရွင္းျပပါတယ္။

မေနာတိုင္ေတြမွာ ကကြက္ ၅၈ ကြက္ရွိတဲ့အနက္ အဓိကက်တဲ့ ၆ ကြက္ကို ပံုေဖာ္ေရးဆြဲထားၿပီး မေနာတိုင္ရဲ႕ ေအာက္ေျခမွာ ေအာက္ခ်င္းငွက္ကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။ မေနာတိုင္ရဲ႕ ေအာက္ဘက္မွာ ဖားစည္ၾကီးေတြ ခ်ိတ္ဆြဲထားၿပီး မေနာကတဲ့အခါ ကခ်င္လူငယ္ ၁ဝ ေယာက္ေလာက္က ဖားစည္ကို တခ်က္ၿပီးတခ်က္ အဆက္မျပတ္ ထုႏွက္ရပါတယ္။

''မေနာအကကို တရက္ထဲလည္း ကလို႔မရဘူး။ လံုးဝလည္း အမွားမခံဘူး။ မွားရင္ ပြဲအထမေျမာက္ဘူး။ အနည္းဆံုး ၄-၅ ရက္ေတာ့ ကရတယ္။ ေနာက္ဆံုးေန႔မွာ လက္က်န္ကကြက္ကို ပံုေဖာ္ကရတယ္။ တခါကရင္ ၂ နာရီေက်ာ္ေလာက္ ၾကာတတ္တယ္ဗ်'' လို႔ ဆရာ ေဂၚဆိုင္းက ရွင္းျပပါတယ္။

ကခ်င္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြရဲ႕ ပထမဆံုး မေနာပြဲဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက ကခ်င္အၾကီးအကဲျဖစ္တဲ့ ဒူမရစ္ဝါခြန္းဂ်ာက ခ်ဳိင္ခုမေဂ်ာမွာ စတင္ခဲ့တာလို႔ အဆိုရွိပါတယ္။ ေနာက္ သူရဲ႕သားျဖစ္သူ ဆြတ္မဒူးဟာ ေနာ္ရေယာင္မွာ ဒုတိယေျမာက္ မေနာပြဲကို ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ေတာ့ ကခ်င္႐ိုးရာ မေနာပြဲေတာ္ကို ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ျပဳလုပ္ၾကသလို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ရင္ဂ်န္း၊ မန္ရွီ၊ ေရႊလီနဲ႔ ကူမင္း စတဲ့ အရပ္ေတြမွာ ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ အာသံနယ္က တင္ဆူကီးယားနဲ႔ မာဟီရီတာတို႔မွာ ျပဳလုပ္ေလ့လည္း ရွိပါတယ္။

ကခ်င္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြ အားလံုးဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဝးကြာေနၾကတဲ့ မိတ္ေဆြ၊ သူငယ္ခ်င္း၊ ေဆြမ်ဳိးေတြကို မေနာပြဲမွာသာ ျပန္လည္ဆံုေတြ႔ႏိုင္ၾကတာမို႔ သူတို႔အတြက္ေတာ့ အထူးျခားဆံုးနဲ႔ အထင္ရွားဆံုးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္ကာလေတြတုန္းကေတာ့ မေနာပြဲေတာ္ဟာ ႐ိုးရာဓေလ့အရ နတ္ေတြကို ယစ္ပူေဇာ္ ပသတဲ့ အခမ္းအနားၾကီး ျဖစ္ခဲ့ၿပီး၊ ဒီကေန႔ေခတ္မွာေတာ့ နတ္ဘုရားေတြကို အကနဲ႔သာ ေဖ်ာ္ေျဖၾကတဲ့ လူမႈေရး ပြဲေတာ္ၾကီးတခု ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ကခ်င္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြဟာ မြန္ဂိုလီးယားေတာင္တန္းေတြဆီက ခရစ္ေတာ္မေပၚခင္ ႏွစ္ ၂ဝဝ ေလာက္ကေန တိဘက္ ကုန္းျပင္ျမင့္ေတြဆီ ေျပာင္းေရႊ႔လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကမွတဆင့္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းနဲ႔ ျမန္မာျပည္ ေျမာက္ဖ်ားပိုင္းက ေျမျပန္႔လြင္ျပင္ေပါမ်ားတဲ့ ကခ်င္ေတာင္တန္းေတြဆီ ၈ ရာစုခန္႔မွာ ေျပာင္းလာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အိႏိၵယပိုင္ အာသံနယ္အထိ ေရာက္ၿပီး အဲဒီမွာ အေျခခ်ေနထိုင္တဲ့ ကခ်င္ေတြကို ခ်ိန္ဖို၊ တိဘက္နဲ႔ ယူနန္နယ္တဝိုက္မွာ က်န္ခဲ့တဲ့ မ်ဳိးႏြယ္ေတြကို ဂ်င္ဖိုလို႔ ေခၚၾကၿပီး ျမန္မာျပည္ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္းနဲ႔ ကခ်င္ျပည္ထဲက မ်ဳိးႏြယ္ေတြကိုေတာ့ ဂ်ိမ္းေဖာလို႔ ေခၚၾကပါတယ္။

ကခ်င္မ်ဳိးႏြယ္စုေတြဟာ ဘယ္လိုအခါသမယမ်ဳိးမွာ မေနာပြဲကို က်င္းပၾကသလဲ၊ ၿပီးေတာ့ ဘာအတြက္ေၾကာင့္ က်င္းပၾကတာလဲ။

''မေနာပြဲက လုပ္ခ်င္တိုင္း လုပ္မရဘူးဗ်။ တႏွစ္တခါ လုပ္ရမယ္ဆိုတာလည္း မရွိဘူး။ ေျပာရရင္ တိတိပပ သတ္မွတ္ထားတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူးေပါ့။ မေနာပြဲဆိုတာ မ်ဳိးႏြယ္စုတခုထဲက၊ လူတေယာက္ထဲကေန လုပ္ခ်င္းတိုင္းလည္း လုပ္လို႔ မရဘူး။ အားလံုး အားလံုး တစိတ္တဝမ္းထဲ ရွိၾကၿပီး အထမ္းအမွတ္ တခုခုဆိုမွ လုပ္ၾကတာ။ အရင္တုန္းကေတာ့ မ်ဳိးႏြယ္စု အၾကီးအကဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ ဘာသာေရးဆရာ အၾကီးအကဲရဲ႕ ၂၅ ႏွစ္ေျမာက္တို႔၊ ႏွစ္ ၅ဝ ေျမာက္တို႔မွာဆိုရင္ အၾကီးအက်ယ္ လုပ္ၾကတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မေနာေပါ့ေနာ့။ စစ္ေအာင္ႏိုင္တဲ့ အက ကတဲ့ မေနာဆိုတာလည္း ရွိေသးတယ္။ ေကာက္သစ္စားပြဲလို ရာသီဥတုေကာင္းၿပီး မ်ဳိးႏြယ္စုေတြအကုန္ ၾကီးပြားခ်မ္းသာၾကဖို႔အတြက္ဆိုၿပီး လုပ္တဲ့ မေနာပြဲမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္"' လို႔ ပူတာအိုဇာတိသား ဦးေယာနသန္က ဆိုပါတယ္။

ေနျပင္းျပင္း ပူလွတဲ့ေအာက္မွာ မေနာကြင္းတား လူေတြ ႐ုံးစု႐ုံးစု ျဖစ္စျပဳေနၿပီ။ အစဥ္အလာေတြအတိုင္း ဆိုရင္ေတာ့ မေနာပြဲမွာ မပါမျဖစ္ အေရးၾကီးတာက ေခါင္ရည္ပါ။ မေနာကြင္းထဲမွာ ေခါင္ရည္ကို ဝါးဆစ္ပလိုင္းေတြထဲ အလွ်ံအပယ္ထည့္ထားၿပီး ေခြ်းသံရဲႊရဲႊနဲ႔ မေနာကလိုက္၊ ေခါင္ရည္တက်ဳိက္ေသာက္လိုက္ ရွိၾကစၿမဲေပမယ့္ ထိုင္းနယ္စပ္ ရြာကေလးရဲ႕ မေနာပြဲမွာေတာ့ ေခါင္ရည္ကို ေပၚေပၚထင္ထင္ ေတြ႔ရခဲပါတယ္။

အသက္ ၃ဝ ဝန္းက်င္ အမ်ဳိးသားေတြကေတာ့ အိမ္မွာ တႏိုင္တပိုင္ ကိုယ္တိုင္ခ်က္လုပ္ထားတဲ့ ေခါင္ရည္ကို အိမ္ဝိုင္းထဲမွာ ေသာက္ၾကၿပီး ပြဲခင္းထဲကိုေတာ့ ယူခြင့္ပိတ္ထားပါတယ္။ ဆန္၊ ေကာက္ညႇင္းနဲ႔ ႐ိုးရာအတိုင္း ခ်က္ထားတဲ့ ကခ်င္ေခါင္ရည္ဟာ အလည္ေရာက္လာတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကိုေတာ့ အေတာ္ကေလး ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။

မနက္ခင္းက အေအးဓာတ္ေတြ လံုးဝလြင့္စင္ေပ်ာက္ကြယ္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ မေနအက စတင္ခ်ိန္ နီးလာတဲ့အခါ အပူရွိန္က အေတာ္ျပင္းေနပါၿပီ။ ေနျမင့္လာေပမယ့္ ထူထူထဲထဲ ကခ်င္႐ိုးရာ ဝတ္စံုေတြဝတ္ထားတဲ့ တိုင္းရင္းသူေတြကေတာ့ အၿပံဳးဝင့္ဝင့္ရွိဆဲ။ ေငြေရာင္၊ ေဘာ္ေရာင္ အျဖဴဝိုင္းၾကီးေတြကို အကၤ်ီအနက္ေပၚက ရင္ဘတ္မွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားၿပီး ေခါင္းမွာေတာ့ ဂ်ိမ္းေဖာဝတ္စံု ေခါင္းေပါင္းအနီနဲ႔ အနက္ဟာ သူတို႔ရဲ႕အၿပံဳးေတြနဲ႔ ပနံရေနပါတယ္။

မေနာကြင္းထဲ ႏွစ္ေယာက္တတြဲ ယွဥ္တြဲဝင္ၿပီး တန္းစီၾကတဲ့အခါ ေရွ႕ဆံုးက အကဦးေဆာင္သူ ေနာ္ေရွာင္ အမ်ဳိးသားၾကီး ၆ ေယာက္ (တဖက္ ၃ ဦးစီ) က လက္မွာ ဓားကို ညာဘက္နဲ႔ကိုင္၊ ဘယ္ဘက္က ဓားဦးျပာကိုကိုင္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ကို ဖားစည္သံ တဒံုဒံုအတုိင္း ဘယ္ညာယိမ္းၿပီး ကြင္းထဲစဝင္ပါတယ္။ ေနာ္ေရွာင္ေတြက အဝါေရာင္ ဝတ္႐ုံရွည္ၾကီးေတြကို ဝတ္ဆင္ထားၿပီး ဝတ္႐ုံေပၚမွာ ဥေဒါင္း႐ုပ္၊ ေအာက္ခ်င္းငွက္႐ုပ္နဲ႔ အျခားငွက္ေတြရဲ႕ ပံုေတြကို အစိမ္းေရာင္နဲ႔ ခ်ယ္သေရးဆြဲထားပါတယ္။ ဦးေခါင္းမွာ ေဒါင္းေမြးေတြကို ေထာင္ထားၿပီး ေတာဝက္အစြယ္ေတြကို ေအာက္ေျခမွာ အက်အန တပ္ဆင္ထားတဲ့ ဦးေပါင္းေတြကို ဆင္ယင္ထားပါတယ္။

အမ်ဳိးသမီးေတြက လက္ကိုင္ပုဝါအျဖဴကို ႀတိဂံပံုကိုင္၊ အမ်ဳိးသားေတြက ညာဘက္က ဓားကိုကိုင္ၿပီး ေရွ႕ဆံုးက ေနာ္ေရွာင္ေတြရဲ႕ အကအတိုင္း တလွမ္းမကြာ ကခုန္ၿပီး မေနာကြင္းထဲမွာ အကေတြ တစတစ ပီျပင္လာပါတယ္။

မေနာတိုင္ေတြ ေရးဆြဲထားတဲ့ ကကြက္၊ ကဟန္ေတြအတိုင္း ေရွ႕က ဦးေဆာင္သူေတြဟာ ပံုေဖာ္ၿပီး ကြင္းကို စတင္ပတ္ပါေတာ့တယ္။ ေနာ္ေရွာင္ ၆ ဦးအနက္ ၄ ဦးဟာ အကတန္းရွည္ၾကီးကို ၄ တန္းျဖစ္သြားေအာင္ ခြဲထုတ္ၿပီး ဆက္လက္ပံုေဖာ္ေနစဥ္မွာ က်န္ ၂ ဦးက ကြင္းစပတ္ပါတယ္။ သီးျခားစီျဖစ္သြားတဲ့ အကတန္းရွည္ၾကီး ၄ တန္းဟာ ကြင္းတပတ္ျပည့္တိုင္း မေနာတိုင္ေရွ႕မွာ ျပန္ဆံုလိုက္၊ ျပန္ခြဲထုတ္လိုက္နဲ႔ လွလွပပ စီစီရီရီ ကကြက္ကို ပံုေဖာ္ၾကပါတယ္။ တနာရီေက်ာ္လာတဲ့အခါ လူေတြဟာ ေမာဟိုက္စျပဳလာတယ္။ စက္ဝိုင္းပံု ရစ္ေခြၿပီး ကတဲ့အခါ တျခားတဖက္ လူတန္းနဲ႔ ဆံုလိုက္၊ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာလိုက္နဲ႔ စည္သံ တဒံုဒံုၾကားမွာ ကကြက္ဟာ သြက္လာလိုက္ အရွိန္ေလ်ာ့သြားလိုက္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ေနပူရွိန္ က်ဆင္းလာတာနဲ႔အမွ် မေနာကကြက္ေတြဟာ ပိုၿပီး သြက္သြက္လက္လက္ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ မၾကာခင္မွာ ၿပီးဆံုးေတာ့မယ့္ မေနာပြဲေတာ္ၾကီးအတြက္ စိတ္အားတက္ၾကြမႈေတြနဲ႔ တီးခတ္ေနတဲ့ ဖားစည္သံက ႐ိုက္ခ်က္ေတြဟာ ပိုၿပီးျမဴးလာတယ္လို႔ ထင္ရၿပီး မေနာပ်ဳိျဖဴေတြကလည္း ေခြ်းေပါက္ေတြၾကားက အၿပံဳးေတြက လွပေနဆဲ။

မေနာတိုင္ဆီ ေနာက္ဆံုးအေခါက္ ဦးတိုက္ၿပီး အစားအစာေတြ ထည့္ထားတဲ့ ျခင္းပလိုင္းကို ကခ်င္အမ်ဳိးသမီးၾကီး ၃ ဦးက မေနာတိုင္ေအာက္ေျခက ေျမျပင္မွာခ်၊ အကဦးေဆာင္သူ ေနာ္ေရွာင္တဦးက သူ႔ရဲ႕ေျခတဖက္ကို ျခင္းေတာင္းေပၚတင္ရင္ ကခ်င္ဘာသာနဲ႔ ဆုေတာင္းသံေတြ ထြက္လာပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ကြင္းထဲကေန လာလမ္းအတိုင္း ျပန္ထြက္သြားၿပီး အေနာက္ဘက္မွာရွိတဲ့ ႐ိုးရာေျခတံရွည္ အိမ္ၾကီးေပၚ တက္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ မေနာကပြဲၾကီး ၿပီးဆံုးသြားပါတယ္။

ည ၈ နာရီမွာ စတင္မယ့္ ေထာင္ကာ အကနဲ႔ အဆိုေတာ္ ေကဂ်ာႏူးနဲ႔ အဆိုေတာ္ ၄ ဦးရဲ႕ ဂီတေဖ်ာ္ေျဖပြဲနဲ႔အတူ ဘန္းမိုင္စမားကီး ေက်းရြာေလးရဲ႕ ပြဲေတာ္က အဆံုးသတ္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပြဲေတာ္ရက္အတြင္း မၿငိမ္းဘဲထားတဲ့ မေနာမီးပံုကို ၿငိႇမ္းသတ္ရဦးမွာပါ။

ခ်င္းေဒါင္းခ႐ိုင္ထဲက ဘန္းမိုင္စမားကိီး ေက်းရြာေလးကို ၁၉၇၆ ခုႏွစ္ေလာက္ကစၿပီး ျမန္မာျပည္ဘက္က ကခ်င္လူမ်ဳိးေတြက ရွမ္းျပည္နယ္ မိုင္းတံုၿမိဳ႕ကေန နယ္စပ္ကိုျဖတ္ၿပီး ေရာက္လာခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို ဦးေဆာင္လာခဲ့သူကေတာ့ မာရစ္ေနာ္ဆိုသူ ကခ်င္အမ်ဳိးသားၾကီးတဦး ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မွာ ထိုင္းဘုရင္ရဲ႕ ေတာင္တန္းေဒသ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံခ်က္အရ ဘန္းမိုင္စမားကီးဟာ လူမႈဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေတြ ေပၚလာၿပီး အထူးေဒသအျဖစ္ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ေနထိုင္ခြင့္ ရလာခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၄ ခုႏွစ္မွာ မိဖုရားၾကီး သီရိေခတ္ကိုယ္တိုင္ ဒီရြာကေလးကို ေရာက္လာၿပီး ကခ်င္တိုင္းရင္းသားေတြကို တရားဝင္ေနထိုင္ခြင့္ (ေတာင္ေပၚသားလက္မွတ္) ေပးခဲ့ပါတယ္။ ''အရင္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကိုယ္က်ေနာ္တို႔ လားဟူေတြလို႔ လိမ္ေျပာထားရတယ္၊ ေတာင္ေပၚသားကတ္မွာလည္း လားဟူေတြလို႔ပဲ ေဖာ္ျပထားတယ္၊ အခုေတာ့ က်ေနာ္တို႔မွာ ကိုယ္ပိုင္႐ိုးရား "ေလ့ယဥ္ေက်းမႈေတြ ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ကခ်င္ေတြပါလို႔ ဘုရင္ကို ဖြင့္ေျပာၿပီးေတာ့မွာ အခုလို ကခ်င္ေတြအျဖစ္ တရားဝင္ ေနခြင့္ရသြားတာေလ'' လို႔ ေဇာ္ေအာင္က ဆိုပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္း ထိုင္းဘုရင္နဲ႔ မိဖုရားဆီ ကခ်င္႐ိုးရာ ဝတ္စံုနဲ႔ လက္မႈပစည္းေတြကို လက္ေဆာင္ဆက္ခဲ့ၿပီး၊ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားေတြအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ ခံရသလို အခုလို ႐ိုးရာအကနဲ႔လည္း ေဖ်ာ္ေျဖခြင့္ရခဲ့တယ္လို႔ ေဇာ္ေအာင္က ဆက္ေျပာျပပါတယ္။

ဒီရြာေလးမွာ လူဦးေရ ၄၈၇ ဦးေနတဲ့ အိမ္ေျခ ၆၈ ခုရွိၿပီး အဓိကအားျဖင့္ ေျပာင္းနဲ႔ေျမပဲကို စိုက္ပ်ဳိးၾကပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ အစိုးရဆီက အမေတာ္ေၾကး ေခ်းေငြေတြ ရၾကပါေသးတယ္။ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႐ိုးရာအစဥ္အလာေတြကို ထိန္းသိမ္းတဲ့အေနနဲ႔ မေနာပြဲၾကီး က်င္းပျဖစ္ခဲ့တာေၾကာင့္ သူ သိပ္ကို ေပ်ာ္တယ္လို႔ အသက္ ၇ဝ ေက်ာ္ၿပီျဖစ္တဲ့ တိန္႔႐ိုင္ (အေမၾကီး) က ႐ိုးရာဝတ္စံုကို ခြ်တ္လဲရင္း ဆိုပါတယ္။

''အေမတို႔ သိပ္ဝမ္းသာတာပဲ။ ေမာေပမယ့္လည္း ကရတာပဲ။ ကခ်င္လြန္းလို႔ကို မေရာက္ေရာက္ေအာင္ လာခဲ့ရတာေပါ့။ ဝမ္းသာတယ္။ ဝမ္းသာတယ္'' လို႔ ျမန္မာလို တတြတ္တြတ္ဆိုပါတယ္။ အေမၾကီးက ဗန္းေမာ္ကေန ရွမ္းျပည္တေလွ်ာက္၊ ေနာက္ နယ္စပ္ကိုျဖတ္ၿပီး ဒီရြာရဲ႕ မေနာပြဲကုိ လာႏႊဲသူပါ။ ေနာက္တခါဆိုရင္ ေဆြမ်ဳိးေတြကိုပါ ေခၚခဲ့ဦးမယ္လို႔ ဆိုပါေသးတယ္။ ''အေမတို႔က အသက္ၾကီးၿပီ။ ကိုယ့္ဇာတိမွာပဲ ျပန္ၿပီး ေခါင္းခ်ေတာ့မယ္''

ညက ေမွာင္လာတာနဲ႔ ႏွင္းေတြ တဖြဲဖြဲက်လာသလို ၿငိမ္းလုဆဲဆဲ မေနာမီးပံုေလးဟာ ႏွင္းစက္ေတြၾကားထဲ တေငြ႔ေငြ႔ ေလာင္းကြ်မ္းေနဆဲ။ ကခ်င္သီခ်င္းသံေတြ လြင့္ပ်ံ႕ေနတဲ့ ရြာကေလးထဲက စတိတ္႐ႈိးဆီက အသံေတြဟာ ခပ္ေဝးေဝးက ေတာင္တန္း စိမ္းညိဳ႕ညိဳ႕ေတြဆီထိ ေမ်ာလြင့္ေနဆဲ။

အေႏြးထည္ကို ရင္ဘတ္အထိ ဆြဲေစ့ရင္း ပြဲခင္းထဲေရာက္ေနတဲ့ ေနာ္ဂ်ာက ေနာက္ ၃ ႏွစ္က်ရင္ ေနာက္တခါ မေနာကဦးမယ္ဗ်လို႔ ျမန္မာသံဝဲဝဲနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ''အေမက ဒီရြာမွာပဲ ေနေတာ့မယ္လို႔ေတာ့ ေျပာတယ္။ ထိုင္းစကားသင္ရဦးမယ္ေလ။ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ေပါ့''

ဂ်ပ္ခုတ္သံေတြ မၾကားရေပမယ့္ ကခ်င္စကားသံ၊ သီခ်င္းသံေလးေတြ လြင့္ေမ်ာေနတဲ့ ဘန္းမိုင္စမားကီးဟာ ေျပာင္းလဲမႈေတြၾကားမွာ တျဖည္းျဖည္း ေရႊ႔လ်ားေနပါတယ္။

''ေခါင္ရည္မရွိေပမယ့္ မေနာအကနဲ႔တင္ ခ်ာခ်ာလည္ မူးပါတယ္ဗ်ာ''

ေနသန္ေမာင္

No comments: