ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)
ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ စာတမ္း
၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒ။
သီးစားခ။ ။ ဆုိသည္မွာ လယ္ယာေျမ တရပ္ရပ္ေပၚတြင္ လုပ္ကိုင္စုိက္ပ်ဳိး၍ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရရွိသည့္အတြက္ေျမရွင္တဦးဦးအား ေပးရသည့္ အခေၾကးေငြကို ဆုိလိုသည္။ (ပုဒ္မ ၂ (၁) (ဂ) သီးစား။ ။ ဆုိသည္မွာ လယ္ယာေျမကို စုိက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္သည့္ အတြက္ သီးစားခ ေပးရန္ တာဝန္ရွိသူကုိ ဆုိလုိသည္။ (ပုဒ္မ ၂ (၁) (င)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ ထုိစကားရပ္တြင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ပါဝင္သည္။
ေျမရွင္။ ။ ဆုိသည္မွာ ေျမႏွင့္ အခြန္အက္ဥပေဒ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အထက္ပိုင္းေျမႏွင့္ အခြန္ရက္ဂူေလးရွင္း ဥပေဒအရ လယ္ယာေျမ လက္ဝယ္ထားရွိႏုိင္သည့္၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ပုိင္ဆုိင္သည့္ အခြင့္အေရးရေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႔အစည္းကို ျဖစ္ေစ ဆုိလုိသည္။ ထုိစကားရပ္တြင္ ေျမရွင္၏ ကုိယ္စားလွယ္ ပါဝင္သည္။ (ပုဒ္မ ၂ (၁) (စ)
ေျမခြန္။ ။ ဆိုသည္မွာ အစိုးရက ေျမႏွင့္ အခြန္အက္ဥပေဒသို႔တည္းမဟုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံအထက္ပိုင္း ေျမႏွင့္အခြန္ ရက္ဂူေလးရွင္း ဥပေဒအရ၊ အစိုးရက လယ္ယာေျမ မ်ားအေပၚ စည္းၾကပ္သည့္ အခြန္ကုိ ဆုိလုိသည္။ ထိုစကားရပ္တြင္ ဆည္ေျမာင္း အက္ဥပေဒအရ အစုိးရက လယ္ယာေျမမ်ားကုိေရသြင္းေပးသည့္အတြက္ စည္းၾကပ္သည့္ ေရခြန္ မပါဝင္ေခ်။ (ပုဒ္မ ၂ (၁) (ဃ)
၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ေတာင္သူလယ္သမား အခြင့္အေရး ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒ။
လယ္ယာေျမ။ ။ ဆုိသည္မွာ စုိ္က္ပ်ိဳးေရးအတြက္ အသုံးျပဳသည့္ သို႔တည္းမဟုတ္ လက္ရွိထားရွိသည့္ ေျမကို ဆုိလုိသည္။
ရွင္းလင္းခ်က္ ၁။ ။ ထိုစကားရပ္တြင္ လူအမ်ား အေခၚအေဝၚအားျဖင့္ လယ္၊ ယာ၊ ကိုင္းေျမဟုေသာ္၎၊ ၾကက္ေပါင္ေစး၊ ဓနိ၊ ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမဟု၎၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ ပန္းမာလ္ စိုက္ပ်ဳိးသည့္ ၿခံေျမဟုေသာ္၎၊ ကၽြန္း၊ ေျမႏုကၽြန္းေပၚဟုေသာ္၎ သတ္မွတ္သည့္ ေျမမ်ား ပါဝင္သည္။
ရွင္းလင္းခ်က္ ၂။ ။ ထိုစကားရပ္တြင္ ၿမိဳ႕နယ္နိမိတ္၊ ေက်းရြာနယ္နိမိတ္အတြင္းရွိ လူေနအိမ္ယာမ်ား၊ ဘာသာေရး အေဆာက္အအံုႏွင့္ ပရဝုဏ္မ်ား၊ အမ်ားပိုင္ဆုိင္၍ စုိက္ပ်ဳိးေရးအတြက္ အသုံးမျပဳေသာ ေျမကြက္မ်ား မပါဝင္ေခ်။
ရွင္းလင္းခ်က္ ၃။ ။ ထိုစကားရပ္တြင္ လယ္ယာေျမေပၚတြင္ တည္ရွိေနသည့္ အေဆာက္အအုံမ်ား အက်ဳံးဝင္သည္။
(ပုဒ္မ ၂ (က)
ေတာင္သူ လယ္သမား။ ။ ဆုိသည္မွာ လယ္ယာေျမကို မိမိ၏ အဓိက အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အျဖစ္ျဖင့္၊ မိမိလက္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္သူကုိ သို႔တည္းမဟုတ္ မိမိလက္ျဖင့္ အစဥ္တစုိက္ လုပ္ကိုင္ခဲ့သူကုိ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ဆိုင္ရာႏွစ္တြင္ လယ္ယာေျမကုိ၊ မိမိ၏ အဓိက အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအျဖစ္ျဖင့္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ခ်ိန္ တေလွ်ာက္လုံး ကိုယ္တုိင္ ၾကီးၾကပ္လုပ္ကိုင္သူကို ဆုိလုိသည္။ (ပုဒ္မ ၂ (ခ) ဤဥပေဒ ပုဒ္မ ၃။ ။ (၁) တည္ဆဲ အျခားတရားဥပေဒ တရပ္ရပ္တြင္ မည္သို႔ပင္ ပါရွိေစကာမူ၊ တရားမ႐ုံး တခုခု၏ ဒီဂရီ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ အမိန္႔ျဖင့္ -
(က) လယ္ယာေျမကိုေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမ လုပ္ကိုင္ရာ၌ အသုံးျပဳသည့္ ကၽြဲ၊ ႏြားႏွင့္ ကိရိယာ တန္ဆာပလာ၊ ထြန္စက္ႏွင့္ ကိရိယာ တန္ဆာပလာ၊ အျခား သက္ရွိသက္မဲ့ ကိရိယာ တန္ဆာပလာမ်ားကိုေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမမွ ထြက္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကိုေသာ္၎၊ ဝရမ္းကပ္ျခင္း၊ သိမ္းဆည္းျခင္း မျပဳရ။
(ခ) လယ္ယာေျမကုိ မလုပ္ကိုင္ရဟုေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမထဲသို႔ မဝင္ရဟုေသာ္၎ တားဆီးျခင္း မျပဳရ။
(ဂ) လယ္ယာေျမကို လုပ္ကိုင္သည့္ ကၽြဲ၊ ႏြားႏွင့္ ကိရိယာ တန္ဆာပလာ၊ ထြန္စက္ႏွင့္ ကိရိယာ တန္ဆာပလာမ်ား ကုိေသာ္၎၊ အျခားသက္ရွိ သက္မဲ့ ကိရိယာ တန္ဆာပလာမ်ားကိုေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမမွ ထြက္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကိုေသာ္၎ မေရႊ႔မေျပာင္းရဟု သို႔တည္းမဟုတ္ ေရာင္းခ်သုံးစြဲ ထုခြဲျခင္း မျပဳရဟု တားဆီးျခင္း မျပဳရ။
(ဃ) အပိုဒ္ (က) (ခ) (ဂ) ပါ ကိစၥတခုခုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေတာင္သူလယ္သမား တဦးဦးကို ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း
မျပဳရ။ ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။
၈) အနိမ့္ဆုံး အခေၾကးေငြႏွင့္ သီးစားခ
လြတ္လပ္ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပထမဆုံးေသာ ”ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒကို ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၂၄ ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ဤအေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း ၃ ။ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ားႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ တာဝန္ ဝတၱရားမ်ား၊ ပုဒ္မ ၃ဝ -
(၁) ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ေျမယာအားလုံး၏ ပင္ရင္းပုိင္ရွင္ ျဖစ္သည္။
(၂) ဤအေျခခံဥပေဒ၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေစဘဲ၊ ေျမယာပိုင္ဆုိင္ခြင့္ စနစ္မ်ားကို စည္းမ်ဥ္းတက်ျဖစ္ေစရန္ေသာ္၎၊ လႊဲေျပာင္းရန္ေသာ္၎၊ ဖ်က္သိမ္းရန္ေသာ္၎၊ ႏိုင္ငံေတာ္၌ အခြင့္အေရး ရွိရမည္။ သို႔တည္းမဟုတ္ မည္သည့္ေျမယာကို မဆိုလည္း သိမ္းယူၿပီးလွ်င္၊ ထိုေျမယာကုိ စုေပါင္းစိုက္ပ်ဳိးေရးအတြက္ျဖစ္ေစ၊ သမဝါယမ စုိက္ပ်ဳိးေရးအတြက္ျဖစ္ေစ၊ လယ္သီးစားသမားမ်ားသို႔ျဖစ္ေစ၊ ေဝငွေပးရန္ အခြင့္အေရး ရွိရမည္။
(၃) မည္သည့္ အေျခခံစနစ္ႏွင့္မွ် ေျမယာအေျမာက္အျမား ပိုင္ဆုိင္ႏုိင္ေသာ အခြင့္အေရး မရွိေစရ။ တဦးတည္းပုိင္ျဖစ္ေသာ ေျမယာ၏ အမ်ားဆုံး ေျမဧက အေရအတြက္ကို အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ ညီညြတ္ျခင္း တရားဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ရမည္။ ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးမရမီက လယ္ယာေျမအမ်ားစုကုိ ေတာင္သူလယ္သမား မဟုတ္ေသာ ေငြရွင္ေၾကးရွင္မ်ား လက္ထဲသို႔ လယ္ယာမ်ား ေရာက္ေနျခင္းေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား အမ်ားထုၾကီးသည္ သီးစားခ ၾကီးမားလြန္း၍ လယ္ယာကုိ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ မလုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း၊ လက္ငုတ္လယ္ယာ လက္မဲ့ျဖစ္ရျခင္း၊ ေၾကြးၿမီတင္ျခင္း စသည့္ ျပႆနာ ေျမာက္ျမားစြာႏွင့္ ေတြ႔ၾကံဳရင္ဆုိင္ခဲ့ၾကရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ”လယ္လုပ္သူသာ လယ္ပိုင္ရမည္” ဟူေသာ သေဘာတရား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ လယ္ယာမလုပ္သူတို႔ ပုိင္ဆုိင္ထားသည့္ လယ္ယာေျမမ်ားကို သိမ္းယူ၍ လယ္လုပ္ခြင့္ မရသူတို႔အား ေဝေပးရန္အတြက္ ”၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒႏွင့္ လယ္ယာေျမႏုိင္ငံပိုင္ ျပဳလုပ္ေရး ဥပေဒမ်ားကုိ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လယ္ယာေျမ ႏိုင္ငံပုိင္ ျပဳလုပ္ေရး အက္ဥပေဒကို လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ၁၉၅ဝ ခုႏွစ္တြင္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕၌ စတင္က်င့္သုံးရာတြင္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ရေသာ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္မ်ား ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ ထိုေၾကာင့္ ၎ခၽြတ္ယြင္းခ်က္မ်ားကို ျပဳျပင္ၿပီး ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ လယ္ယာေျမႏိုင္ငံပုိင္ ျပဳလုပ္ေရး အက္ဥပေဒကုိ အသစ္တဖန္
ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒကိုလည္း ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ (၁) ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ သီးစားအက္ဥပေဒ (၂) ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ သီးစားအက္ဥပေဒ (၃) ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ သီးစားခ်ထားေရး အက္ဥပေဒ (၄) ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ သီးစားခ်ထားေရး အက္ဥပေဒ ဟူ၍ သီးစား ဥပေဒမ်ားေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ဆုံး ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီလက္ထက္ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒကိုျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ဤဥပေဒကို ၿပီးျပည့္စုံၿပီဟု မယူဆသည့္အတြက္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ ကိုထပ္မံျပ႒ာန္းခဲ့ျပန္သည္။ လြတ္လပ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒေတြ အထပ္ထပ္ အခါခါ ျပ႒ာန္းၿပီး လယ္သမား အေျမာက္အျမား ေသြးစုတ္ခံေနရသည္ကို မခံႏုိင္လြန္း၍ ”ဥပေဒ ေနာက္ထပ္ မတုိးလုိက္ပါနဲ႔ သူအေမ ေၾကာက္တတ္တဲ့ အမ်ဳိးဟာမို႔” ဟု စာခ်ဳိးခဲ့သည့္ အဖိုးသခင္ ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း ကုိ တိုင္တည္ရပါေတာ့မည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အနိမ့္ဆုံး အခေၾကးေငြႏွင့္ ပတ္သက္၍ ”လယ္ယာ အလုပ္သမား အနည္းဆုံး အခေၾကးေငြ အက္ဥပေဒ (၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဥပေဒအမွတ္ ၄၄) ကို ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၃ဝ ရက္ေန႔တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ဤ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ - ၃ တြင္ ”မည္သည့္ အလုပ္ရွင္မဆုိ သူရင္းငွား တေယာက္ကုိ ငွားသည္ရွိေသာ္ ထိုသူရင္ငွားအား -
(က) တတုံးထြန္ထက္ ပိုမိုသည့္ လုပ္ခြင္ကုိ ခ်ထားလုပ္ကိုင္ေစျခင္း မျပဳရ။
(ခ) လယ္ယာထြန္ယက္ျခင္း မျပဳသည့္ အခ်ိန္တြင္ ခိုင္းႏြားတရွဥ္း ထိန္းေက်ာင္းေကၽြးေမြးရန္ တာဝန္ထက္ပိုေသာ တာဝန္ကို ခ်ထားျခင္း မျပဳရ၊
ဤဥပေဒ ပုဒ္မ - ၄ တြင္ ”(၁)(က) က်ီဝင္ သူရင္းငွားတဦး၏ အခေၾကးေငြမွာ ထိုသူ၏ လုပ္ခြင္မွ ထြက္သည့္ သီးႏွံ၏ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္း အနည္းဆုံး ျဖစ္ေစရမည္။ ထို႔အျပင္ အလုပ္ရွင္က ထိုသူရင္းငွားအား ငွားရမ္းသည့္ အခ်ိန္ကာလပတ္လုံး ေကၽြးေမြးထားရမည္။ (ခ) က်ီဝင္ သူရင္ငွားမွအပ အျခားသူရင္းငွားမ်ား ပုတ္ျပတ္ လယ္ယာအလုပ္သမားမ်ား၊ ေန႔စား လယ္ယာအလုပ္သမားမ်ားအတြက္ အခေၾကးေငြကို ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက က်ီဝင္သူရင္းငွားမ်ား၏ ႏႈန္းႏွင့္ ႏႈိႈင္းယွဥ္ၿပီး သင့္ေတာ္သည့္ ႏႈန္းကို ကန္႔သတ္ေပးရမည္။ သို႔ေသာ္ တႏွစ္ပတ္လုံး လုပ္ကိုင္ရသည့္ သူရင္းငွားမ်ားကို ပိုမို၍ ငွားရမ္းေစျခင္းငွာ ႏႈန္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ျပဳျပင္ေပးႏုိင္သည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။
အနည္းဆုံး အခေၾကးေငြ အက္ဥပေဒ (၁၉၄၉ ခုႏွစ္၊ ဥပေဒအမွတ္ ၆၆) ကုိလည္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္း အရပ္ရပ္တို႔၌ လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိၾကေသာ အလုပ္သမားမ်ားအား သင္တင့္ေလ်ာက္ပတ္စြာေနထိုင္စားေသာက္ႏုိင္ေလာက္ေသာ အခေၾကးေငြကုိ ရရွိေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္လာလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ဤဥပေဒပုဒ္မ (၂) (၁) တြင္ ”အလုပ္သမား” ဆုိေသာ စကားရပ္တြင္ အလုပ္ရွင္ႏွင့္ ပဋိညာဥ္ျပဳလုပ္ခဲ့သူ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ပဋိညာဥ္အရ အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနဆဲ ျဖစ္သူကုိ ဆုိလုိသည္။
(က) အလုပ္ရွင္၏ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းအတြက္ မဟုတ္ဘဲ အျခားကိစၥအတြက္ ေခတၱခဏ ခုိင္းေစျခင္း ခံရသူ၊
(ခ) အစုိးရဌာနကျဖစ္ေစ၊ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္ကျဖစ္ေစ၊ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္း၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး လုပ္ငန္းမွတပါး အျခားကိစၥအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရက ခိုင္းေစျခင္းခံရသူ၊ ထို႔အျပင္ -
(ဂ) ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လယ္ယာအလုပ္သမား အနည္းဆုံး အခေၾကးေငြ အက္ဥပေဒႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ အလုပ္သမား။ ဟူ၍ ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။
အနည္းဆုံး အခေၾကးေငြ ေကာင္စီမ်ား ဖြဲ႔စည္းျခင္း၊ ထိုေကာင္စီမ်ား၏ အရာရွိမ်ားႏွင့္ ေကာင္စီမ်ား၏ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား။ကုိ ပထမ ဇယား (ပုဒ္မ ၈) တြင္၎၊ စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔မ်ား ဖြဲ႔စည္းျခင္း၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔၏ အရာရွိမ်ားႏွင့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔မ်ား၏ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား။ ကို ဒုတိယဇယား (ပုဒ္မ ၉) တြင္၎ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဒုတိယဇယား အပုိဒ္ (၁) တြင္ ”စုံစမ္းေရးအဖြဲ႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ခန္႔ထားသူမ်ား ပါဝင္ရမည္။ ထုိသူမ်ားသည္ -
(က) အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမားတုိ႔ႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအနက္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက ေရြးခ်ယ္သည့္ ၃ ဦးထက္ မပိုေသာ သူမ်ား။
(ခ) အလုပ္ရွင္ ကိုယ္စားအျဖစ္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက ေရြးခ်ယ္သည့္ ႏွစ္ဦးထက္ မပိုေသာ သူမ်ား။
(ဂ) အလုပ္သမား ကိုယ္စားအျဖစ္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက ေရြးခ်ယ္သည့္ ႏွစ္ဦးထက္ မပိုေသာ သူမ်ား။” ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။
ျပ႒ာန္းဥပေဒမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားကုိ မုခ်မေသြ အလုပ္သမား လယ္သမားမ်ား ခံစားၾကရေပမည္။ သုိ႔ေသာ္ ေခတ္အဆက္ဆက္ အစိုးရမ်ားက ဥပေဒသည္ ဥပေဒျပ႒ာန္းသူမ်ား အတြက္သာ ျပ႒ာန္းျခင္ ျဖစ္သည္ဟု ေၾကြးေၾကာ္လာခဲ့ၾကသည္မွာ ယခုေလာေလာဆယ္ နအဖ စစ္အစိုးရလက္ထက္ထိပင္ ျဖစ္သည္။ လက္ေတြ႔ ျဖစ္ပ်က္ေနသည္မ်ားကို တေစ့တေစာင္း ေဖာ္ျပရလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ အလုပ္သမား တဦး၏ အနိမ့္ဆုံး လစာမွာ (တလ ၁၂ဝဝဝ/က်ပ္) ျဖစ္ကာ အစုိးရဝန္ထမ္းတဦး၏ အနိမ့္ဆုံး လစာမွာ (တလ ၃ဝဝဝဝ/က်ပ္)ျဖစ္ေနသည္ကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႔ေနရေပသည္။ လုံးဝ ျငင္းမရပါ။
အထက္ပါ ဥပေဒမ်ားအျပင္ ေနာက္ဆုံး လက္ရွိတည္ဆဲ ဥပေဒျဖစ္သည့္ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ သီးစား ခ်ထားေရး ဥပေဒႏွင့္ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ ေတာင္သူလယ္သမား အခြင့္အေရး ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒမ်ား၌ သီးစားခကို ေငြျဖင့္သာေပးရမည္။ (၆၃ သီးစားခ်ထားေရး ဥပေဒ ပုဒ္မ ၄ (၃) ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ ေတာင္သူလယ္သမား အခြင့္အေရး ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃ (၁) (က) တြင္ ”လယ္ယာေျမကုိေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမ လုပ္ကိုင္ရာ၌ အသုံးျပဳသည့္ ကၽြဲ၊ ႏြားႏွင့္ ကိရိယာ တန္ဆာပလာ၊ ထြန္စက္ႏွင့္ ကိရိယာတန္ဆာပလာ၊ အျခားသက္ရွိ သက္မဲ့ ကိရိယာ တန္ဆာပလာမ်ားကိုေသာ္၎၊လယ္ယာေျမမွထြက္ေသာပစၥည္းမ်ားကိုေသာ္၎၊ ဝရမ္းကပ္ျခင္း၊ သိမ္းဆည္းျခင္း မျပဳရ။” (ခ) တြင္ ”လယ္ယာေျမကုိ မလုပ္ကိုင္ရဟုေသာ္၎၊ လယ္ယာေျမထဲသို႔ မဝင္ရဟုေသာ္၎ တားဆီးျခင္း မျပဳရ။” ဟူ၍ အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားပါသည္။
တရားဥပေဒကို ေလးစားလုိက္နာၿပီး တရားဥပေဒပါ အခြင့္အေရးမ်ားကို လယ္သမား၊ အလုပ္သမားမ်ား ရရွိခံစားခြင့္ ရွိပါသလား။ ယခုက်င္းပခဲ့ေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ (၉ -၃ - ၂ဝ၁၁) ေန႔တြင္ ဦးေအာင္ခင္ (ပုဇြန္ေတာင္၊ မဲဆႏၵနယ္) ႏွင့္ ဦးရဲထြန္း (သီေပါ မဲဆႏၵနယ္) တို႔ ေမးျမန္းခဲ့ေသာ ”လယ္သမားမ်ား၏ လယ္ေျမမ်ားကိုေလ်ာ္ေၾကးေငြျဖင့္ သိမ္းယူျခင္း၊ စက္႐ုံတည္ေဆာက္ရန္ သိမ္းယူျခင္း ကိစၥမ်ားကုိ ေျဖရွင္းေပးရန္ ရွိမရွိ” ေမးခြန္းႏွင့္ ”ကုမၸဏီမ်ား၏ ေလ်ာ္ေၾကးအနည္းငယ္ေပး သိမ္းယူမႈ၊ လယ္လုပ္သူတုိင္း လယ္လုပ္ပိုင္ခြင့္သာရွိ၊ လယ္လုပ္သူတိုင္း လယ္ပိုင္ခြင့္ မရွိျခင္း၊ လယ္သမားမ်ား လယ္ယာေျမပိုင္ဆုိင္ခြင့္ကုိ အာမခံခ်က္ေပးရန္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းေပးႏုိင္ျခင္း ရွိမရွိ” ေမးခြန္းမ်ားကို ေမးျမန္းခဲ့ၾကသည္မ်ား ရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဦးေ႒းဦး (လယ္ဆည္ဝန္ၾကီး) က တခြန္းတည္း ေျဖၾကားသည္မွာ ဥပေဒ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္ ဟူ၍သာ ျဖစ္သည္။ ဤစကားကို ၾကားရ႐ုံျဖင့္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ ႏိုင္ငံႏွင့္အဝွန္း လယ္သမားမ်ားထံမွ လယ္ေျမမ်ားကို မတရား သိမ္းဆည္း ထားျခင္းေၾကာင့္ ILO (ႏိုင္ငံတကာ အလုပ္သမားသမဂၢ) က ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနရသည္ကို ႏုိင္ငံတကာမွာ သက္ေသခံ အေထာက္အထားမ်ား ေရာက္ရွိေနပါလ်က္သားႏွင့္ လိမ္ညာေျဖၾကားခဲ့ေသာေၾကာင့္အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္းျဖစ္ကုန္ပါသည္။ လည္ဆယ္ဝန္ၾကီး ဦးေ႒းဦးေၾကာင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တခုလုံး ျပည္သူလူထုကို လိမ္ညာေနေၾကာင္း မေတာ္မတရား ဥပေဒေတြ ထြက္ေပၚလာေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိေနၾကေပၿပီ။
အလုပ္သမား၊ လယ္သမား တည္းဟူေသာ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ၾကီးကုိ မျဖစ္စေလာက္ လႊတ္ေတာ္မ်ားက ဇီးေစ့ႏွင့္ ေပါက္၍ ေရြ႔ႏုိင္ပါမည္ေလာ။
ေနာက္ဆံုးအပိုင္း ၁၄ ကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
No comments:
Post a Comment