ေဒါက္တာေနမင္း
“ပင္းတယ ၿမိဳ႕နယ္ေဆး႐ုံတြင္ လက္ေထာက္ ဆရာဝန္ (၄) ဦး၊ လက္ေထာက္ သြားဆရာဝန္ (၁) ဦး၊ ဓာတ္ခြဲကြ်မ္းက်င္ ၃ (၁) ဦး လို အပ္ေနပါသျဖင့္ ခန္႔အပ္ေပးနိုင္ရန္အစီအစဥ္ရွိ မရွိ သိရွိလိုေၾကာင္း” ဆိုၿပီး လႊတ္ေတာ္မွာ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးကို အမတ္တဦးက ေမး ျမန္းထားတာရွိပါတယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ တျခား ေမးခြန္းေတြကလည္း ဆရာဝန္တိုးခန္႔ဖို႔၊ ေဆး႐ုံေတြ အဆင့္ျမွင့္ေပးဖို႔ စတာ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြပဲ မ်ားေနပါတယ္။ လူေတြ ေရာဂါဘယကင္းေဝးၿပီး အသက္ရွည္ေအာင္ ေခတ္ေပၚေဆးဝါးေတြနဲ႔ ဆရာဝန္၊ ေဆး႐ုံေတြကုိပဲ ပုံအပ္ထားေတာ့မွာလား။
အထက္ပါေမးခြန္းကို အေျဖရွာဖို႔ အခုခ်ိန္မွာ ကမာၻ႔ထိပ္တန္းနိုင္ငံတခုျဖစ္ၿပီး စာရင္းဇယား အတိအက်ရွိတယ္လို႔ ယူဆရတဲ့ အေမရိ ကန္ ျပည္ေထာင္စုကို ဥပမာအျဖစ္ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။
၁၉၀၀ ျပည့္နွစ္ကစလို႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ ေသႏႈန္း (Mortality rate) ၂ ခုစလုံး က်ဆင္းသြား တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ေဖာ္ျပပါပုံဟာ ၁ နွစ္မွာ လူ ၁၀၀၀ လွ်င္ ဘယ္နွေယာက္ေသသလဲ ဆိုတာကို ေဖာ္ျပထားတာျဖစ္ၿပီး အသက္ကန္႔သတ္ခ်က္ (ဥပမာ – ၅ ႏွစ္ေအာက္ကေလး ေသႏႈန္းစသျဖင့္) မထားဘဲဲ အသက္အရြယ္အားလုံးရဲ႕ ေသႏႈန္းကို ၿခဳံငုံေဖာ္ျပထားတာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ကူးစက္ေရာဂါတခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ ေသဆုံးရႏႈန္းေတြကိုေတာ့ သက္ဆုိင္ရာ အစြမ္းထက္ ေဆးဝါးေတြနဲ႔ ကာကြယ္ေဆးေတြ မေပၚခင္နဲ႔ ေပၚၿပီး အေျခအေနနွစ္ခုကို ခြဲျခားၾကည့္ဖို႔ေတာ့ လုိအပ္ပါတယ္။
အူေရာင္ငန္းဖ်ားေရာဂါအတြက္ ကလိုရမ္ဖီနီေကာ (Chloramphenicol) ကို ၁၉၄၉ ခုႏွစ္၊ တီဘီေရာဂါကုေဆးျဖစ္တဲ့ အိုင္ဆိုနိုင္ရာဇိုက္ (Isoniazide) ကို ၁၉၅၁ ခုႏွစ္၊ ဝက္သက္ကာကြယ္ေဆးကို ၁၉၆၃ ခုနွစ္ေတြမွာ အသီးသီး ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿပီး အသုံးျပဳနိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အံ့အားသင့္စရာ ေတြ႔႔ရွိခ်က္ကေတာ့ အူေရာင္ငန္းဖ်ားေရာဂါ၊ တီဘီေရာဂါနဲ႔ ဝက္သက္ေရာဂါေတြေၾကာင့္ ေသႏႈန္းေတြဟာ ၄င္းတို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေဆးဝါးေတြ မေပၚခင္ကတည္းက က်ဆင္းေနတာပါပဲ။
လူေတြ ကူးစက္ေရာဂါေၾကာင့္ ေသႏႈန္းက်ဆင္းသြားရျခင္းရဲ႕ အဓိကအခ်က္ဟာ ေဆးဝါးကို အေျချပဳတဲ့ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ အေတြ႔႔အႀကဳံကို ဥပမာယူရင္ သိနိုင္ပါတယ္။ ဒါဆို မူဝါဒေရးရာ ခ်မွတ္သူ ေတြအ ေနနဲ႔ ဘယ္အခ်က္၊ ဘယ္နည္းလမ္းေတြကို အေလးေပးၿပီး လုပ္ေဆာင္သင့္သလဲ၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ အေနနဲ႔ ဘယ္လုိ ေမးခြန္း ေတြ ကို ေမးျမန္းအႀကံျပဳသင့္လဲဆုိတာ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
က်န္းမာေရးကိစၥရပ္မ်ားကို ကုသမႈနဲ႔ ကာကြယ္မႈဆိုၿပီး အၾကမ္းဖ်ဥ္း ခြဲျခားနိုင္ပါတယ္။ အကန္႔အသတ္နဲ႔ ခြင့္ျပဳထားတဲ့ က်န္းမာေရး ဆုိင္ ရာ အသုံးစရိတ္ကို ေဖာ္ျပပါကိစၥရပ္၂ ခုအတြက္ ခြဲေဝသုံးစြဲရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္လုိ နိုင္ငံမ်ိဳးမွာ ပိုရွားပါးတဲ့အတြက္ ခြင့္ျပဳထားတဲ ့ဘတ္ ဂ်က္ အသုံးစရိတ္ကို ကာကြယ္ေရးနဲ႔ ကုသေရး ၂ ခုမွာ ဘယ္ဘက္ကို အဓိကထားၿပီး သုံးစြဲမလဲဆိုတာ အေလးထား ဆုံးျဖတ္ ရမယ့္ ကိစၥတခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ကာကြယ္ျခင္းက ကုသျခင္းထက္ ေကာင္းတယ္ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားကို လက္ခံတယ္ဆိုရင္ ေရာဂါေတြကို ကာ ကြယ္နုိင္ဖို႔ လူထုရဲ႕ က်န္းမာေရး အသိပညာ တိုးပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔လုိပါတယ္။
ကုသမႈအတြက္ဆိုရင္ ဆရာဝန္၊ ေဆးဝါး ျပည့္စုံဖုိ႔လိုအပ္သလို ပညာေပးဖို႔ဆိုရင္လည္း က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ စနစ္အရ လူထုနဲ႔ အနီးကပ္ဆုံး ထိေတြ႔ေနတဲ့ က်န္းမာေရးလုပ္သား၊ သြားဖြားဆရာမ၊ အရန္သားဖြားဆရာမေတြရဲ႕ စည္း႐ုံးပညာေပးနိုင္စြမ္း ျမင့္တက္ေနဖို႔ လုိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ေနလူထုရဲ႕ က်န္းမာေရးျပႆနာေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ယုံၾကည္မႈေတြကို အနီးကပ္ ထိေတြ႔သိရွိနိုင္မယ့္ ဆရာဝန္မဟုတ္တဲ့ ေအာက္ေျခ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းေတြကို နိုးၾကားတက္ၾကြလာေအာင္ လုပ္ၿပီး အက်ိဳး အရွိဆုံး ျဖစ္ေအာင္ အသုံးခ်ဖို႔လိုပါတယ္။
လက္ရွိက်န္းမာေရးဝန္ႀကီး ေဒါက္တာ ေဖသက္ခင္ (ကေလးေဆးပညာ ပါေမာကၡေဟာင္းနဲ႔ ေဆးတကၠသိုလ္ (၁) ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေဟာင္း) အေနနဲ႔ ရာထူးလက္ခံၿပီးေနာက္ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၁ လကို ခ်ီးျမွင့္ေငြ ၁၀၀၀ ၀န္းက်င္သာ ရရွိခဲ့တဲ့ အလုပ္သင္ ဆရာဝန္ေတြကို ၅၅,၀၀၀ က်ပ္အထိ တုိးျမွင့္ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေအာက္ေျခ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ စြမ္းရည္ကို ျမွင့္တင္ဖို႔၊ ထိထိေရာက္ေရာက္ အသုံးခ်နိုင္ဖုိ႔ အသုံးစရိတ္ေတြ ဘယ္လိုတိုးျမွင့္မယ္ဆိုတာကို ေဆြးေႏြးေျပာဆုိသံေတြ မၾကားရေသးပါဘူး။ က်န္းမာေရးလုပ္သားတခ်ိဳ႕ဆို သင္တန္း ၿပီး တဲ့ေနာက္ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မြမ္းမံသင္တန္းေပးျခင္း၊ ေစာင့္ၾကပ္လမ္းညႊန္ျခင္း မခံရတဲ့အတြက္ မူလရည္မွန္းခ်က္ကေန ေသြ ဖည္ၿပီး ရပ္ရြာထဲမွာ အရပ္ေဆးထုိးဆရာ (Quack) အျဖစ္ေတာင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကတာကို ေတြ႔ေနရပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ အေနနဲ႔ လူထု ထဲကိုဆင္းၿပီး စည္း႐ုံးပညာေပးရမယ့္ က်န္းမာေရးလုပ္သား၊ သားဖြားဆရာမ၊ အရန္သားဖြား ဆရာမေတြအတြက္ ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္ ေပး မလဲဆိုတာ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးကို ေထာက္ျပေမးျမန္းဖို႔ လုိပါတယ္။
ျပည္သူလူထုရဲ႕ က်န္းမာေရးအဆင့္အတန္းကို ျမွင့္တင္ဖို႔ဆိုရင္ ပညာေပးတာအျပင္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြ ခ်မွတ္ၿပီး ထိေရာက္တဲ့ ကာ ကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ ေပးဖုိ႔လိုပါတယ္။ ေဆးလိပ္၊ အရက္၊ ဘီယာေသာက္သုံးမႈ ၾကာရွည္ေလ အဆုတ္ကင္ဆာ၊ အသည္း ကင္ဆာ လို အသက္အႏၲရာယ္ေပးနုိင္တဲ့ ေရာဂါေတြ ရဖို႔မ်ားေလပါ။ ေခတ္မီ ကင္ဆာကုထုံးေတြ ေပၚေနေပမယ့္ ကုန္က်စရိတ္ အလြန္ျမင့္မား တာေၾကာင့္ လူတိုင္း လက္လွမ္းမွီဖို႔ မျဖစ္နုိင္ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရက္၊ ဘီယာ ေသာက္သုံးမႈ ေလ်ာ့နည္းေအာင္ ဥပေဒခ်မွတ္ၿပီး တား ဆီးေပးဖို႔လိုပါတယ္။
အရြယ္မေရာက္ခင္ (ဥပမာ – ၁၈နွစ္မျပည့္မီ) အရက္၊ ဘီယာေသာက္သုံးမႈကို တားဆီးဖို႔ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြအေနနဲ႔ ဘယ္လုိ ဥပေဒ ေတြ ခ်မွတ္ဖို႔စီစဥ္ထားသလဲ၊ ခ်မွတ္မယ့္ ဥပေဒကို အသက္ဝင္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ ဆိုတာေတြကို သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးကို ေမးျမန္း သင့္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ရွိၿပီးဥပေဒျဖစ္တဲ့ ေဆးလိပ္ကို တလိပ္စီခြဲ မေရာင္းဖို႔ တားျမစ္ထားတဲ့ ဥပေဒကို ဘယ္လုိ အသက္ဝင္ေအာင္ လုပ္ ေဆာင္ေနသလဲ ဆိုတာကိုလည္း ေမးျမန္းဖို႔ေကာင္းပါတယ္။
လူထုရဲ႕က်န္းမာေရးကို သူတို႔ရဲ႕လူမႈေရးရာ အေျခအေနေတြက အမ်ားႀကီးလႊမ္းမိုးေနပါတယ္္။ ကမာၻ႔က်န္းမာေရးအဖြဲ႔ (WHO) ကေတာ့ က်န္းမာေရးအဆင့္အတန္းကို ျမွင့္တင္နိုင္ဖို႔၊ အထူးသျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အထိခိုက္လြယ္ဆုံးသူေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးအေပၚ လူမႈ ေရး ရာ အေျခအေနေတြရဲ႕သက္ေရာက္ခ်က္မ်ား (Social determinants of health) ကို အေရးယူေျဖရွင္းဖို႔လုိတယ္လို႔ အႀကံျပဳ တင္ျပ ထား ပါတယ္။ လူမႈေရးရာအေျခအေနေတြကို စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးဆိုင္ရာမူ၀ါဒေတြနဲ႔ နိုင္ငံေရးတို႔က ပုံေဖာ္ေပးတယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သက္ဆိုင္ရာ မဲဆႏၵနယ္ကလူထုရဲ႕ က်န္းမာေရးကုိ ျမွင့္တင္ခ်င္တဲ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္အေနနဲ႔ သူ႔ကို ေရြးေကာက္ တင္ေျမာက္ ခဲ့တဲ့သူေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းခြင္အေျခအေနကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈလို႔ မရပါဘူး။ က်န္းမာေရးနဲ႔ မညီညႊတ္တဲ့ လုပ္ငန္းခြင္မွာ လုပ္ကိုင္ေနသမွ် ေရာဂါ ကင္းရွင္းဖို႔ ေမွ်ာ္မွန္းလို႔မရပါဘူး။ ငွက္ဖ်ားထူထပ္တဲ့ေဒသရွိ ေရႊေတာ၊ ေရနံေမွာ္ေတြမွာ လုပ္တဲ့သူေတြကိုၾကည့္ရင္ ဒီအခ်က္ကို နား လည္ နိုင္မွာပါ။ အလုပ္နားရက္ရယ္လို႔ သီးသီးသန္႔သန္႔မရွိ၊ ငွက္ဖ်ားအႏၲရာယ္အတြက္ ႀကိဳတင္ပညာေပး ျခင္းမရွိ၊ ေဆးစိမ္ျခင္ေထာင္ ေထာက္ပံ့ေပးျခင္းမရွိ၊ ေနမေကာင္းလို႔ ခြင့္ခံစားခြင့္၊ တတ္ကြ်မ္းတဲ့ဆရာဝန္နဲ႔ ေဆးကုသခြင့္မရွိတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ လုပ္ကိုင္ ေနၾကရ တာပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ စက္႐ုံ၊ အလုပ္႐ုံလုိ Formal sector မွာ လုပ္သူေရာ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ကားဝပ္ေရွာ့၊ ေရႊေတာလို Informal sector မွာ လုပ္တဲ့သူေတြအတြက္ပါ သင့္တင့္မွ်တတဲ့ အလုပ္ခ်ိန္၊ ခြင့္ခံစားခြင့္၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ ရရွိဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ လႊတ္ ေတာ္အမတ္မ်ားအေနနဲ႔ က်န္းမာေရးအတြက္ လူမႈေရးရာ အေျခအေနေတြရဲ႕ အေရးပါမႈကို လႊတ္ေတာ္မွာ ေထာက္ျပေျပာဆုိၿပီး လုပ္ ငန္း ခြင္အေျခအေန တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ အေရးယူေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ တုိက္တြန္းႏိႈးေဆာ္သင့္ပါတယ္။
က်န္းမာေရးအဆင့္အတန္းကို ဆရာဝန္ေတြ၊ ေခတ္ေပၚေဆးဝါးေတြနဲ႔ ျမွင့္တင္လုိ႔မရဘဲ လူထု အေျချပဳနည္းနဲ႔ စည္း႐ုံးပညာေပးျခင္း၊ ေဘးဥပဒ္ေတြကေန တားဆီးကာကြယ္တဲ့ မူဝါဒေတြ၊ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြ ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးျခင္းျဖင့္သာ လိုရာပန္းတုိင္ ေရာက္နုိင္မယ္ဆိုတာကို အႀကံျပဳတင္ျပအပ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment