Wednesday, July 17, 2013

ရန္ကုန္ – ေနျပည္ေတာ္ – မႏၱေလး အျမန္လမ္း ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးလား

ေမစစ္ပိုင္

ရန္ကုန္ – ေနျပည္ေတာ္ – မႏၱေလး အျမန္ လမ္းမႀကီးေပၚမွာ လူထိခိုက္ ေသဆုံးတာေတြ မ်ားလာတာေၾကာင့္ လူမႈကြန္ရက္ ေတြ၊ ဆိုရွယ္မီဒီယာေတြမွာ အျမန္လမ္းမႀကီးကို ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးလို႔ ေျပာင္းေခၚသင့္ေနၿပီဆိုတဲ့ သုံးသပ္ခ်က္ေတြ၊ အသံေတြ ထြက္ေပၚလာပါတယ္။

အခုလို အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခုိက္မႈေတြ၊ လူေသဆုံးမႈေတြ အမ်ားအျပား ျဖစ္လာတာဟာ လမ္း တည္ေဆာက္မႈ အားနည္းတာ၊ လမ္း အရည္အေသြး မမီတာေၾကာင့္ဆိုၿပီး လူထုဆီက ေဝဖန္သံေတြ ဆက္တုိက္ ထြက္လာတဲ့ အတြက္ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာေတြလည္း လမ္းႀကီး ပိုၿပီးေကာင္းမြန္ဖို႔ကို ႀကိဳးစား အေျဖရွာ ေနၾကတယ္လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမႉး ဦးမ်ိဳးျမင့္က ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အျမန္လမ္းမႀကီးကို ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးလို႔ ေခၚေနသလို လမ္းအင္ဂ်င္နီယာေတြ ကိုလည္း လူသတ္သမားေတြလို႔ ေဝဖန္သုံးသပ္ေနတဲ့ အေပၚကိုေတာ့ သူက မွတ္ခ်က္ မေပးပါဘူး။

“လမ္းမွာ ကာကြယ္မႈေတြ လုပ္ေနတဲ့ၾကားထဲက ယာဥ္တုိက္မႈေတြ ျဖစ္ေနရတာကို က်ေနာ္တုိ႔လည္း စိတ္မေကာင္းပါဘူး၊ က်ေနာ္တို႔ ဘက္ကလည္း လမ္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျပင္ေနပါတယ္။ ဒီလမ္းႀကီးက မျပည့္စုံေသးတဲ့ လမ္းႀကီးတခုျဖစ္ၿပီး အမ်ားျပည္သူ သြားလို႔ရေအာင္ဆိုၿပီး ဖြင့္လွစ္ခဲ့ရတာေၾကာင့္ လုိအပ္ခ်က္ေတြလည္း ရွိပါတယ္” လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမႉးႀကီး ဦးမ်ိဳးျမင့္က ေျပာပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီး စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ မတ္လကေန ၂၀၁၃ ဧၿပီလ အထိ လမ္းေပၚမွာ ယာဥ္အစီးေရ စုစုေပါင္း ၁၁၀၀၀၀၀ ေက်ာ္ ျဖတ္သန္းသြားလာခဲ့ၿပီး ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ၄၃၂ မႈ၊ ေသဆုံးသူ ၂၁၆ ဦး၊ ထိခုိက္ဒဏ္ရာ ရသူ ၆၇၈ ဦး ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအထဲကမွ ယာဥ္ေမာင္း ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ ၃၀၅ မႈ၊ ယာဥ္ခၽြတ္ယြင္းမႈ ၁၁၀ မႈ၊ ခရီးသည္ ေပါ့ဆမႈ ၂ မႈနဲ႔ တျခား အေၾကာင္းအရာ ေတြေၾကာင့္က ၁၁ မႈျဖစ္တယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြအရ သိရပါတယ္။

အျမန္လမ္းကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ဖို႔အတြက္ USAID နဲ႔ JICA ကလည္း လမ္းေတြကို ဆာေဗးတိုင္းတာမႈ၊ စစ္ေဆးမႈေတြ လုပ္ေနဆဲ အဆင့္မွွာသာ ရွိေသးၿပီး ျပဳျပင္ဖို႔နည္းလမ္း၊ ကုန္က်စရိတ္ စတဲ့ ဘယ္ကိစၥကိုမွ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ မစတင္ ရေသးဘူးလို႔ သိရပါတယ္။

လတ္တေလာမွာတင္ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ အဆိုေတာ္ ဆိုေတးရဲ႕ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈမွာဆိုရင္ ယာဥ္ေမာင္းႏွင္သူဟာ သတ္မွတ္ ကီလိုမီတာ ႏႈန္းထက္ မ်ားစြာ ပိုမိုေမာင္းႏွင္တာ ေတြ႔ရသလို၊ လမ္းေၾကာကၽြမး္က်င္မႈလည္း လိုအပ္ေနတာေတြေၾကာင့္ ေျဖာင့္တန္းေနတဲ့ လမ္းေၾကာေပၚမွာ မျဖစ္သင့့္ဘဲ ျဖစ္သြားရတဲ့ အေျခအေနတခုလို႔ အင္ဂ်င္နီယာမႉးႀကီးက ရွင္းျပပါတယ္။

အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာေတြက လမ္းေပၚမွာ သြားလာေနတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြကို ေမးျမန္းၾကည့္ရာမွာေတာ့ ရံဖန္ရံခါ သြားလာတဲ့သူေတြ အျဖစ္မ်ားၿပီး လမ္းတေလွ်ာက္ တံတားေတြက အနိမ့္အျမင့္ေတြ မ်ားသလို၊ လမ္းေပၚ ေရဝပ္တာေတြ ကိုလည္း ျပင္ဖို႔လိုေၾကာင္း အႀကံျပဳၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ပုံမွန္ အျမန္လမ္းေပၚ သြားလာေနက် ကုမၸဏီ ယာဥ္ေမာင္းတဦးျဖစ္သူ ကုိသန္႔ဇင္ ကေတာ့ “အျမန္လမ္းကို သြားရင္ အႏၱရာယ္ ရွိတာ က်ေနာ္တို႔ေတြ ေတြးေနက်ပဲ၊ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလမ္းကို သြားၿပီဆိုတာနဲ႔ ကုိယ့္ကိုယ္ကုိယ္ သတိထားရတယ္။ ပုံမွန္ ကီလို ၁၀၀ နဲ႔ ေမာင္းရင္ ၾကာေတာ့ အိပ္ငိုက္လာတာ ေတြေၾကာင့္ ကီလိုကို နည္းနည္း ကစားၿပီး ေမာင္းေပးရတယ္” လို႔ ဆိုပါတယ္။

ယာဥ္ေမာင္းသူေတြက လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ေတြ အမ်ားအျပား စိုက္ထူထားတာ ေတြ႔ၾကေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ေတြက ေဆးပ်က္ေနတာေတြ၊ ယိုင္လဲ ေနတာေတြေၾကာင့္ လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ကိုခ်ည္း အားမကိုးဘဲ လမ္း အေနအထားကို ၾကည့္ ၿပီး ေမာင္းႏွင္ရတာေတြလည္း ရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

“အျမန္လမ္းက ကြန္ကရစ္လမ္း ျဖစ္ေနေတာ့ ေနပူေနတဲ့ အခ်ိန္ဆိုရင္ ကားဘီးေလေပါင္ခ်ိန္က ကြန္ကရစ္လမ္းနဲ႔ ေတြ႔ၿပီး တက္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တာယာေတြ ကဲြကုန္တာ။ အျမန္လမ္းမွာျဖစ္တဲ့ ယာဥ္တိုက္မႈ တခ်ိဳ႕ကုိ ေတြ႔တာေတာ့ ရုိးရိုးေလပဲ ထိုးတာဆုိေတာ့ အပူမ်ားၿပီး ေလေပါင္ခ်ိန္တက္ရာက တာယာကဲြ၊ ယာဥ္ေမွာက္တာပဲ” လို႔ အျမန္လမ္းမႀကီးကို သြားလာေလ့ ရွိတဲ့ ယာဥ္ေမာင္း ကိုေအာင္ျမင့္ေက်ာ္က ေျပာျပပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကားေမာင္းတဲ့သူ အမ်ားစုကေတာ့ ကြန္ကရစ္လမ္းျဖစ္တဲ့ အျမန္လမ္းကို ျဖတ္သန္းေတာ့မယ္ဆိုရင္ ကားကို ႏိုက္ထရုိဂ်င္ေလ ထိုးၿပီးမွ သြားၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ပုံမွန္ေလ ေပါင္ခ်ိန္က ကြန္ကရစ္လမ္းနဲ႔ ေတြ႔ရင္ ခုန္ၿပီး ေလေပါင္ခ်ိန္ ၁၀ ေပါင္၊ ၁၅ေပါင္ ေလာက္အထိ ျမင့္တက္လာေစတာေၾကာင့္ တာယာကဲြႏိုင္တယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။ ကတၱရာ လမ္းေတြြမွာေတာ့ ရိုးရိုး ေလေပါင္ခ်ိန္္က ကတၱရာဆဲြအားေၾကာင့္ ေလေပါင္ခ်ိန္ မတက္ေတာ့ ျပႆနာ မရွိတာေၾကာင့္ ကြန္ကရစ္ ခင္းထားတဲ့ ရန္ကုန္ – မႏၱေလးအျမန္လမး္မႀကီးကို သြားမယ္ဆိုရင္သာ ကားေလကုိ ႏိုက္ထရိုဂ်င္ထိုးၿပီး ယာဥ္ မေတာ္တဆမႈ မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ ေနၾကရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးကို ျပဳျပင္ႏိုင္ဖို႔ အကူအညီေပးမယ့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA) က ျမန္မာႏုိင္ငံဆိုင္ရာ အႀကီးအကဲ တာနာကာက Myanmar Times ဂ်ာနယ္မွာ အျမန္လမ္းမႀကီးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ “ဘတ္ဂ်က္ေငြ မလံုမေလာက္နဲ႔ လမ္းေဖာင္ေဒးရွင္း ေကာင္းေအာင္ လုပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အခုေတာ့ ျမန္မာေတြဟာ ထိန္းသိမ္း ျပဳျပင္ဖို႔ေရာ၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ ဖို႔ေရာ အင္မတန္ အကုန္အက်မ်ားမယ့္ အျမန္လမ္း (အဆင့္မမီႀကီး) လက္ထဲ ပိုက္လ်က္သား ျဖစ္ေနပါၿပီ” လို႔ သုံးသပ္ ေရးသားထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ဇူလိုင္ ၁၅ ရက္ထုတ္ ႏိုင္ငံပိုင္ ေၾကးမုံ သတင္းစာမွာေတာ့ ေဆာင္းပါးရွင္ ေဖဒီ ဆိုသူက အျမန္လမ္းမႀကီးကို သြားဖို႔အတြက္ ခရီးသည္ေတြ အေနနဲ႔ ကားေပၚမွာ အိပ္မေနဘဲ စကားမ်ားမ်ား ေျပာသင့္တဲ့အေၾကာင္း၊ မီးေတြမပိတ္ဘဲ ေမာင္းသင့္တဲ့ အေၾကာင္း၊ ကားဆရာ အေနနဲ႔လည္း စပယ္ယာနဲ႔ စကားေျပာေနတာက အိပ္ငိုက္တာကို ေျပေပ်ာက္ ေစတဲ့အေၾကာင္း အႀကံျပဳ ထားပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ အျမန္လမ္းကို ျဖတ္သန္းရမယ့္ ကိုယ္ပိုင္ကား၊ ခရီးသည္တင္ ကားေတြအေနနဲ႔ သြားလာတဲ့ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ေမတၱာပို႔သ အမွ်ေပးေဝျခင္းေတြကို သတိတရ လုပ္သြားဖို႔ ေဆာင္းပါးရွင္က အႀကံျပဳထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

No comments: