Saturday, December 26, 2009

ခံတပ္တခု ၿပိဳျခင္း


(၁)

စာမ်ား အတြင္းမွ ဇာတ္ေကာင္မ်ားသည္ အျပင္တြင္ အမွန္ပင္ရွိသည့္အလား ရင္းႏွီးေနၾကရသည့္ သူမ်ားရွိ၏။ ဆရာေမာင္ထင္၏ ငဘ….။ ဆရာ ဗန္းေမာ္ တင္ေအာင္၏ ေဒါက္တာေရခ်မ္း …. ငၾသ။ ဆရာ သိန္းေဖျမင့္၏ ကိုညိဳထြန္း….၊ မခင္ထား….။ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ေမ….။ ဆရာျမသန္းတင့္၏။ သံေခ်ာင္း….၊ ကိုနႏၵ။ ဆရာ ဆင္ျဖဴကၽြန္း ေအာင္သိန္း၏ ကိုေဆး႐ိုး …. စသည့္ျဖင့္ … စေသာ သူမ်ားက … အျပင္တြင္ အမွန္ပင္ ရွိသည့္အလား…. က်ေနာ္တုိ႔ စိတ္တြင္ စြဲထင္၍ ရင္းႏွီးေန၏။ ဝတၳဳထဲမွ ဇာတ္ေကာင္မ်ားဟူ၍ မထင္….။


ထိုထုိေသာ ဇာတ္ေကာင္မ်ားတြင္ ဆရာ အီၾကာေကြး၏ ဆိုက္ကားဆရာ စာကေလး၊ ဟာၾကဴလီ ငေပ်ာ့ … ဂု႐ုေကြး၊ ပုဂံရာမမွ ကိုရင္အီေကြးလ်ား၊ ကိုရင္ေပ်ာ့ႏွင့္ အိုမိသင္၊ အိုဇာယုတုိ႔လည္း ပါ၏။ ဆရာက ဂု႐ုေကြး၊ ဟာၾကဴလီငေပ်ာ့၊ စာကေလးတို႔ႏွင့္ အတူ ….မ်က္ေမွာက္ျပဳေနရသည့္ ေခတ္ကို သေရာ္၏။ ေထ့၏။ ဟား၏။ အက်ပ္အတည္း အခက္အခဲမ်ားကို ရယ္ေမာ္ဖြယ္ရာလုပ္၍ ကလိ၏။ ဆရာက …. အေထ့၊ အေသာ့ေရးသည့္ ဟာသစာေရးဆရာဟု ဆိုရမည္။ ျမန္မာစာေပ၏ ‘အေထ့၊ အေသာ့၊ ဟာသ’ စာေပမ်က္ႏွာစာ ခံစစ္စည္းတြင္ ဆရာအီၾကာေကြးသည္က မားမားထည္ထည္ ရပ္ခံထားသည့္ ခံတပ္တခု….။

၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ ဆရာအီၾကာေကြး ကြယ္လြန္ေၾကာင္း သတင္းၾကားရ၏။ အာ႐ုံတြင္မူ …. တစစီ ၿပိဳက်ပ်က္စီးေနသည့္ ခံတပ္ၾကီးတခုကို ျမင္ေနရ၏။


(၂)

ျမန္မာစာေပတြင္ ဟာသႏွင့္ သေရာ္စာေရးသည့္ စာေရးဆရာဟူ၍ နည္း၏။ ရွား၏။ ရွားသည္ဟူသည္က … မရွိသေလာက္ပင္….။ မ်ဳိးစိတ္ျပဳန္းမည့္ အေျခအေန…။ လက္ခ်ဳိး၍ ေရတြက္လွ်င္ … လက္တဖက္တည္းႏွင့္ပင္ ရ၏။ လံုေလာက္၏။ ဆရာေသာ္တာေဆြ…ဆရာအီၾကာေကြး…။ သြားၿပီ။ ဆက္၍လက္ခ်ဳိးရန္က စဥ္းစားရၿပီ။ ထားေတာ့….။ ယခုမူ …. ဆရာတုိ႔ႏွစ္ဦးလံုးက မရွိေတာ့…။ ကြယ္လြန္ခဲ့ၾကေလၿပီ။

ျမန္မာစာေပ၏ ဟာသႏွင့္ သေရာ္စာ ခံစစ္စည္းမ်ားက တစည္းၿပီးတစည္း က်ဳိးေပါက္၍ေန၏။ ခံတုတ္က်င္းမ်ားက တခုၿပီး၊ တခု ၿပိဳ၍ေနသည္။ ဆရာတုိ႔ႏွစ္ဦး ပထမဦးဆံုးအၾကိမ္ ေတြ႔ဆံုခဲ့ၾကသည္က … ၾကည္ႏူးေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာမ်ားႏွင့္….။

ရႈမဝတိုက္တြင္ ဆံုေတြ႔ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာေသာ္တာေဆြက …. လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ဟာသစာေရးဆရာၾကီး …။ ရႈမဝ၏ ပင္တုိင္စာေရးဆရာ…။ ဆရာအီၾကာေကြး (ဓႏုျဖဴ) က ရႈမဝ၏ ‘အဟိက႑’ တြင္ ကဗ်ာေလးတပုဒ္၊ ႏွစ္ပုဒ္ တမ်က္ႏွာဝတၳဳေလးတပုဒ္ ႏွစ္ပုဒ္ … ထည့္သြင္းေဖာ္ျပျခင္း ခံရကာစ စာေရးဆရာ ….။ အီၾကာေကြးစစ္စစ္ မျဖစ္ေသး … အေနာက္တြင္ ကြင္းစကြင္းပိတ္ႏွင့္ ဓႏုျဖဴၾကီးက ပါေနေသး၏။

ရႈမဝဦးေက်ာ္၏ သားက ဆရာေသာ္တာေဆြႏွင့္ ဆရာအီၾကာေကြးကို မိတ္ဆက္ေပး၏။
“ဦးေလး က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းက ဦးေလးနဲ႔ သိခ်င္လို႔တဲ့”
“ေအ သိခ်င္ရင္ သိလို႔ရပါတယ္။ မင္းက ဘယ္ကလဲ၊ ရန္ကုန္ကလား”
“ မဟုတ္ဘူးခင္ဗ်၊ က်ေနာ္ ဓႏုျဖဴကပါ”
“ဘာလုပ္သလဲ…”
“က်ေနာ္ အသင္း လုပ္တယ္”
“ေဟ…”
“ဘာအသင္းလဲ။ ေရၾကည္ေတာ္ဝတ္အသင္းလား၊ တံျမက္လွည္းအသင္းလား၊ မင္းအရြယ္နဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအသင္းေတာ့ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး”
“မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္လုပ္တဲ့အသင္းက စာေပဝါသနာရွင္မ်ားအသင္းပါ။ ဓႏုျဖဴမွာပါ”
“ေအး …. အဲဒါဆို ဝါသနာရွင္ဘဝနဲ႔ ရပ္မေနနဲ႔။ စာေလးဘာေလးေရး၊ စာေရးဆရာျဖစ္ေအာင္လုပ္။ အရက္ကေလး ဘာေလးေသာက္၊ ဝါသနာပါရင္ ၾကက္ကေလးဘာေလး တိုက္”
“သူေရးတယ္ ဦးေလးေဆြ၊ က်ေနာ္တို႔ ရႈမဝအဟိက႑မွာ ေရးတာ။ သူ႔သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုေတြ က်ေနာ္ဆြဲတယ္”
“ေဟ့ေကာင္ မင္းဘယ္သူလဲ။ ေျပာစမ္း ျမန္ျမန္”
“ အီၾကာေကြး (ဓႏုျဖဴ) ဆိုတာ သူေလ”
“ေခြးမသား လက္စသတ္ေတာ့ မင္းကိုး” ဟု ေျပာၿပီး ေခါင္းကို လွမ္းပုတ္သည္။ နာေအာင္မပုတ္ပါ။ ေခါင္းကိုပုတ္ၿပီး ေမာင္ေဆြတင့္ဘက္ လွည့္သည္။
“မင္း အလကားေကာင္ပဲ ေမာင္ေဆြ”
“ဘာ အလကားလဲ ဦးေလး”
“ဒီေကာင္ အီၾကာေကြးဆိုတာ ခ်က္ခ်င္းေျပာလည္း ၿပီးသားနဲ႔။ ေဟ့ေကာင္ ... အီၾကာေကြး မင္းလည္း အလကားေကာင္ပဲ”
“ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆရာ…..”
“မင္းဟာမင္း ေျပာလည္း ရသားနဲ႔၊ ေမာင္ေဆြနဲ႔ မိတ္ဆက္ခိုင္းေနရေသးတယ္”
“ဟား…ဟား…ဟား ငါက မင္းတို႔လို အလကားေကာင္မဟုတ္ဘူး။ ပိုက္ဆံနဲ႔ေကာင္ကြ။ ခုေလးတင္ ကိုေက်ာ့္ဆီက အႏုိင္က်င့္ၿပီး စာမူခထုတ္ထားတာ။ ေဟ့ေကာင္…. မင္းအရက္ေသာက္မလား၊ ငါတိုက္မယ္၊ တာဝါဘားမွာ တိုက္မယ္”
“က် … က်ေနာ္ အရက္မေသာက္တတ္ဘူးဆရာ”
“မေသာက္တတ္ရင္ ေသာက္တတ္ေအာင္လုပ္”
“မလုပ္ပါရေစနဲ႔ဆရာ….”
ဤတြင္ ဆရာေသာ္တာေဆြက တဟားဟားေအာ္ရယ္ၿပီး ေကာက္ခ်က္ခ်သည္။
“မင္း အလကားေကာင္ဆိုတာ ငါ ေသေသခ်ာခ်ာ သိသြားၿပီ”
ၾကည္ႏူးေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ဆရာႏွစ္ဦး၏ ဆံုေတြ႔ခဲ့မႈက …. ယခုမူ လြမ္းေမာဖြယ္ရာ ျဖစ္၍ေန၏။

(၃)

ဆရာက … ငယ္စဥ္ကပင္ မိဘႏွစ္ပါးလံုးကမရွိ…။ အဘိုး၊ ဘၾကီး၊ အေဒၚတို႔၏ လက္ဝယ္တြင္ပင္ ၾကီးျပင္းခဲ့ရ၏။ အိမ္ေတာင္မရွိ တကိုယ္ေရ၊ တကာယသမား ျဖစ္ေသာ္လည္း ဘၾကီး၊ အေဒၚတို႔ႏွင့္ အတူေန၍ ဘၾကီး၊ အေဒၚတုိ႔ကို ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရ၏။ ဓႏုျဖဴမွ အားလံုးေျပာင္းေရႊ႔ခဲ့ၾကၿပီး၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ ေတာင္ဥကၠလာပ၊ မဂၤလာလမ္း ၁၂ ရပ္ကြက္ရွိ ေနအိမ္တြင္ ေနသည္။ လမ္း၏တဖက္ ၁၃ ရပ္ကြက္ထိပ္တြင္က ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ေန၏။

ဆရာက စာေရးျခင္းတခုတည္းႏွင့္ပင္ ရပ္တည္ႏုိင္ရန္ ၾကိဳးစား၏။ မလြယ္…။ အိမ္ေရွ႕ဖိနပ္ခၽြတ္၏ ေခါင္းရင္းဘက္အျခမ္းကို ကန္႔ၿပီး စာအုပ္အငွားဆိုင္ေလး ဖြင့္ရ၏။ ဆိုင္၏ နာမည္က …. ‘ေနရဥၥရာ’ စာေပ…။ ဆိုင္းဘုတ္ကုိ ၁၂ ရပ္ကြက္၊ မာဃ ၇ လမ္းတြင္ ေနသည့္ ပန္းခ်ီဆရာ ဦေအာင္သန္းၾကီးက ေရးေပး၏။ ေငြေၾကးမယူ…။ ဆုိင္းဘုတ္ေရးၿပီး၍ ႏွစ္ေယာက္သား လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ထိုင္ၿပီး လက္ဖက္ရည္တုိက္ျခင္းႏွင့္ပင္ ၿပီး၏။ အႏုပညာသည္အခ်င္းခ်င္း ဝိုင္းဝန္းၾက၏။

လံုးခ်င္းဝတၳဳစာအုပ္မ်ားက တအုပ္လွ်င္ … ႏွစ္က်ပ္၊ သံုးက်ပ္…။ စံေရႊျမင့္၊ ထြန္းမင္းလတ္၊ ၾကံ့ဗဟုန္း …. စသည့္ ႐ုပ္ျပကာတြန္းမ်ားကမူ … တက်ပ္ေခတ္…။ ငွားရမ္းခက … တရက္လွ်င္ …. ဆယ္ျပား၊ ဆယ့္ငါးျပား၊ တမတ္…။ မဂၢဇင္းမ်ားက ဆရာေရးသည့္ မဂၢဇင္းတိုက္မ်ားမွေရာ …. ဆရာမေရးသည့္ မဂၢဇင္းတိုက္မ်ားကပါ လက္ေဆာင္ရသျဖင့္ ဝယ္စရာမလုိ….။ အျခားအျခားေသာ စာအုပ္တိုက္မ်ားကလည္း ဆရာ စာအုပ္အငွားဆိုင္ဖြင့္သည္ဟူ၍ ၾကားသည့္အတြက္ လက္ေဆာင္ေပးၾက၏။

ဤသို႔ႏွင့္….ဆရာ့၏ ‘ေနရဥၥရာ’စာအုပ္အငွားဆုိင္ေလး ျဖစ္သြား၏။ ဆရာ့မိသားစုအတြက္ ေန႔စဥ္ဝင္ေငြ ရွိသြား၏။ ဆိုင္ပိတ္လွ်င္ …. ငါးျပားေစ့၊ ဆယ္ျပားေစ့…မတ္ေစ့သံတို႔က တခၽြင္ခၽြင္ႏွင့္…။

ဆရာက … ေန႔ခင္းတြင္ စာေရး … ၿပီးလွ်င္ ၿမိဳ႕ထဲသို႔သြားၿပီး စာမူမ်ားလိုက္ပို႔၏။ အျပန္တြင္ စာအုပ္မ်ားယူလာ … အိမ္ေရာက္လွ်င္ …. စာအုပ္မ်ားကို အဖံုးခ်ဳပ္၏။ ညေနတြင္မူ … စာအုပ္အငွားဆုိင္ ဖြင့္၏။ စာအုပ္စာရင္း ေရးမွတ္လိုက္၊ စာအုပ္မ်ားကို စီလုိက္ႏွင့္ ဆရာက … စြပ္က်ယ္ခ်ဳိင္းျပတ္ႏွင့္ ေခၽြးသံတရြဲရြဲ…။ ဆုိင္သိမ္းၿပီးလွ်င္မူ …. စာျပန္ေရး၏။

ဆရာက …. ၂၄ နာရီအတြင္း စာေရးဆရာျဖစ္လိုက္၊ စာအုပ္အငွားဆုိင္ရွင္ျဖစ္လိုက္ႏွင့္ …. ဆရာ၏ တခါက ႏွစ္ဘဝ…။

(၄)

စာအုပ္အငွားဆုိင္ ‘ေနရဥၥရာ’ မဖြင့္မီက … ဆရာသည္ ျမစ္႐ိုး၊ ေခ်ာင္း႐ိုးတေလွ်ာက္ …. တ႐ိုးဝင္၊ တေခ်ာင္းကူးႏွင့္ ေစ်းေရာင္းခဲ့ေသး၏။ ဆရာတုိ႔ေနသည့္ ေတာင္ဥကၠလာ ၉ ရပ္ကြက္တြင္ ဓႏုျဖဴမွ ဦးဘုိးခ်မ္း၏ သမီး ေဒၚစိန္ေသာင္း ေန၏။ ေဒၚစိန္ေသာင္းက ေရႊရည္စိမ္လုပ္ငန္း လုပ္၏။ လက္စြပ္၊ လက္ေကာက္၊ ဆြဲၾကိဳး … ဆြဲျပား၊ နာရီၾကိဳး၊ ဟမ္းခ်ိန္း … ေရႊရည္စိမ္မ်ား…။ ေရႊရည္စိမ္လက္ရာက ေရႊႏွင့္ ခြဲမရ…။

ဆရာ့ဘၾကီး ဦးေက်ာ္ဒင္က …. အာမခံၿပီး ပစည္းမ်ားကို အေၾကြးယူေပး၏။ ဆရာက….ဝါးခယ္မ၊ လမ္းသမိုင္၊ က်ဳံေပါက္ကြင္းတေလွ်ာက္ ရြာစဥ္အလိုက္ေရာင္း၏။ ေရာင္းၿပီးမွ ေငြျပန္ေခ်သည္။ ‘ေခါက္ျပန္ေခ်’ ပံုစံ…။ က်ဳံေပါက္ရြာမွ ဆရာ့သူငယ္ခ်င္း ဖိုးၾကဳတ္က ေလွေလွာ္၏။ က်ဳံေပါက္ေခ်ာင္း အရီးမအုန္းပြင့္ေခ်ာင္း….။ တေခ်ာင္းဝင္၊ တေခ်ာင္းထြက္….။ တတဲဝင္၊ တတဲထြက္…။ နံနက္ေစာေစာမွသည္ ညမိုးခ်ဳပ္သည့္တုိင္ လယ္တဲမ်ားကို လွည့္၍ေရာင္းခ်ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ညတြင္မူ …. က်ဳံေပါက္မွ ဖိုးၾကဳပ္၏ တဲ၌ ျပန္နား၏။ ထုိအခါမွ …. မီးခြက္တလံုးႏွင့္ တကုတ္ကုတ္ စာေရးရ၏။ သန္းေခါင္းယံၾကက္တြန္သည္အထိ ေရး၏။
ဆရာက …. ေစ်းသည္ၾကီး၊ စာေရးဆရာ …. ျဖစ္၍ေနသည္။


(၅)

ဆရာက …. ဆရာ့ဇာတိေျမ ဓႏုျဖဴရွိ က်ဳိက္ကလြန္ဗြန္ ေစတီေတာ္၏ တန္ေဆာင္းေတာ္ၾကီးတခုကို မကြယ္လြန္မီအထိ ျပဳျပင္ခဲ့၏။ ထုိတန္ေဆာင္းေတာ္ၾကီးက ဆရာ၏ အဘုိး ဦးကံၾကီး တည္ေဆာက္လႉဒါန္းခဲ့သည့္ တန္ေဆာင္းေတာ္ၾကီးျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းတရာေက်ာ္ၿပီျဖစ္သည့္ တန္ေဆာင္းေတာ္ၾကီး….။ ဒုတိယကမၻာစစ္၊ စစ္ေျပးစဥ္က ဆရာတုိ႔ ထိုတန္ေဆာင္ၾကီးတြင္ ခုိခဲ့ၾကရ၏။ ယခုမူ အပ်က္အစီး၊ အယိုအယြင္းမ်ားႏွင့္….။ ဆရာက … စာေရး၍ရသည့္ စာမူခ…၊ စာဆိုေတာ္ပြဲမ်ားတြင္ ေဟာ၍ေျပာ၍ ရသည့္ ဝတၳဳအစုစု …. တို႔ကို စားရန္ခ်န္ၿပီး၊ က်န္သည့္ ေငြႏွင့္ တန္ေဆာင္းၾကီးကုိ ျပဳျပင္၏။ ၁ဝ ေက်ာ္ခဲ့ၿပီ….။ ၿပီးလွ်င္ …. ဆရာက …. သူကြယ္လြန္ၿပီးပါက …. သူေနထိုင္ခဲ့သည့္ ေတာင္ဥကၠလာမွ ေနအိမ္ကို သာသနာေရးဝန္ၾကီးဌာနသို႔ လႉဒါန္းခဲ့၏။ ဓႏုျဖဴ က်ဳိကၠလြန္ဗြန္းဘုရားကုိ ရည္းစူး၍ျဖစ္၏။

ဆရာက … ငယ္စဥ္ကပင္ …. ဆရာမိဘႏွစ္ပါး မရွိေတာ့ ….။ အဘုိး၊ အဘြား၊ ဘၾကီး၊ အေဒၚတို႔ႏွင့္ ၾကီးျပင္းခဲ့ရ၏။ ေနာက္ … အဘိုး ဦးကံၾကီး အနိစၥေရာက္သည္။ ၿပီးလွ်င္ …. ဘၾကီးဦးေက်ာ္ဒင္ ဆံုးပါး၏။ ေနာက္ဆံုး … အေဒၚ ေဒၚႏုႏု ကြယ္လြန္ျပန္သည္။ ဆရာက …. မိသားစုတြင္ တဦးတည္း …. တေယာက္တည္း က်န္၏။

မေဟသီမဂၢဇင္း၌ …. ဆရာဟိန္းလတ္ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးတခုတြင္ ဆရာေျပာခဲ့သည္ကို အမွတ္ရမိ၏။
“… ဦးကံၾကီး ဂ်င္နေရးရွင္း … အဘိုးဦးကံၾကီးမ်ဳိးဆက္က က်ေနာ္ကြယ္လြန္ရင္ … သည္တြင္ ၿပီးဆံုးပါၿပီ….”
၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ ဆရာကြယ္လြန္ခဲ့၏။ ဆရာေျပာခဲ့သကဲ့သုိ႔ … “ဦးကံၾကီး၏ မ်ဳိးဆက္က … သည္တြင္ ၿပီးပါၿပီ …” ဟူ၍။

သို႔ေသာ္ … ျမန္မာစာေပ၏ ဟာသႏွင့္ သေရာ္စာ ခံစစ္စည္းတြင္ကား …. ခံတပ္တခု ၿပိဳေလျခင္း….။


No comments: