လ
နယူးေဒလီ (မဇိၥ်မ)။ ။ “ရန္ကုန္ကုိ မေရာက္လာႏိုင္ခဲ့ရင္ သူငယ္ခ်င္းေတြလို ဒီအခ်ိန္ဆို ဘိန္းစားျဖစ္မလား၊ စစ္သား ျဖစ္မလား၊ ဘိန္းစို္က္ ေနမလား၊ လယ္စိုက္ စားမလား မသိေတာ့ဘူး” ဟု ကိုဆိုင္းပီးက တယ္လီဖုန္း လိုင္းေပၚမွ တဆင့္ တံု႔ဆုိင္းတံု႔ဆိုင္း ေျပာေနသည္။
ရန္ကုန္တိုင္း ဒဂုံတကၠသိုလ္မွ ျမန္မာစာ ဘြဲ႔ရခဲ့သူ ၂၅ ႏွစ္အရြယ္ ဝ အမ်ဳိးသား ကိုဆိုင္းပီးသည္ ခရစ္ယာန္ အသင္းေတာ္တခုက ဆရာမ်ား ဦးေဆာင္ ေခၚလာသည့္ သက္ရြယ္တူ ဝ ကေလး ၃၀ ေက်ာ္ အုပ္စုတြင္ ပါဝင္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
“အဓိက မိဘေတြကို ေက်းဇူးတင္တယ္။ ဘုရားသခင္ ေက်းဇူးေတာ္ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္လာခဲ့ရတာပါ” ဟု သူက ေလသံဝဲဝဲျဖင့္ ဆုိလာသည္။
ရန္ကုန္ေရာက္ေတာ့ ေမြးစားခ်င္သည့္သူမ်ားက လာေရာက္ ေရြးခ်ယ္ၾကသည္။
“က်ေနာ္တို႔ကို ေစ်းဝယ္သလိုေပါ့ဗ်ာ။ ေမြးစားမယ့္ အိမ္ရွင္ေတြက အားလံုးကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ႀကိဳက္တဲ့ ကေလးရွိရင္ ေခၚသြားတယ္။ အဲလိုပါ” ဟု သူအေရြးခံရစဥ္က ကံထူးရွင္ တဦးကဲ့သို႔ ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ရသည့္ အျဖစ္ကို ေျပာျပသည္။
ဝ လူမ်ဳိးစုသည္ ျမန္မာစစ္အစိုးရ အသိမွတ္ျပဳ လက္ခံထားသည့္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္း ၁၃၅ စုတြင္ လူမ်ဳိးစုတစု ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္သား အမ်ားအျပားအတြက္ ဝ လူမ်ဳိးဆိုသည္ကား နားရည္ဝေနေသာ္လည္း အျမင္စိမ္း ေနေသးသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဝ လူဦးေရ ၇ သိန္းေက်ာ္ရွိသည္။ ေျမာက္ပိုင္း ဝ ႏွင့္ ေတာင္ပိုင္း ဝ ဟူ၍ ၂ ပိုင္းခြဲထားရာ၊ ေတာင္ပိုင္း ေဒသသည္ ထိုင္းနယ္စပ္ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ေျမာက္ပိုင္း ေဒသသည္ တ႐ုတ္နယ္စပ္ႏွင့္ လည္းေကာင္း ထိစပ္ေနသည္။ ဝ တို႔သည္ လားဟူ၊ ရွမ္း စသည့္ လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ စုေပါင္း ေနထိုင္ၾကသည္။
တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံအတြင္း၌မူ ဝ လူဦးေရမွာ ၃ သိန္း ၅ ေသာင္းေက်ာ္ ရွိသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း လား႐ႈိးတြင္ ၄ တန္းအထိ ပညာ သင္ၾကားခဲ့ဖူးသည့္ ကိုဆိုင္းပီး၏ မိဘမ်ားသည္ ေတာင္ယာ လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ျပဳၾကသည္။ ေငြေၾကး မတတ္ႏိုင္သည့္ အဆံုး သားျဖစ္သူကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ လူကုန္ထံ အိမ္တအိမ္တြင္ အိမ္အကူအျဖစ္ ထားရင္း ဆက္လက္၍ ပညာသင္ၾကားေစျခင္း ျဖစ္သည္။
ဘာသာစကား အခက္အခဲႏွင့္ ပညာေရး ေရခ်ိန္ေၾကာင့္ ပထမတန္းသို႔ အတန္းခ်မည္ကို သေဘာတူၿပီးေနာက္ ထိုအတန္းတြင္ သူ႔ထက္ ငယ္ရြယ္သူမ်ားႏွင့္ အတူ စာသင္ၾကားခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။
“က်ေနာ္က ထြားတယ္။ တတန္းက ကေလးေတြနဲ႔ သြားထုိင္ေတာ့ အစက တအားရွက္တယ္။ ဆရာမကို အတန္း ေျပာင္းေပးဖို႔ ေျပာေတာ့ တတန္း မေနခ်င္ရင္ ရြာျပန္ရမယ္ ေျပာလာလို႔ က်ေနာ္ ထပ္မေျပာေတာ့ဘူး” ဟု သူက ရယ္ကာေမာကာ ေျပာေလသည္။
အိမ္သစ္တြင္ ဆြမ္းခ်က္၊ သန္႔ရွင္းေရးႏွင့္ အဝတ္ေလွ်ာ္တို႔အျပင္ ေတာက္တိုမယ္ရ အလုပ္မ်ားကို ေန႔စဥ္ လုပ္ကိုင္ရသည္။
“က်ေနာ့္မွာ စာက်က္ခ်ိန္ဆိုလို႔ သီးသန္႔မရွိခဲ့ပါဘူး။ မနက္အေစာႀကီး ၅ နာရီဆိုရင္ အိပ္ရာထၿပီးေတာ့ ဆြမ္းခ်က္ရတယ္။ ေက်ာင္းသြားၿပီး ျပန္လာ။ ညဆိုရင္ ၁၂ နာရီေက်ာ္မွ အိပ္ယာဝင္ရတယ္''
“ဒီမွာရွိတဲ့ လူငယ္ေလးေတြက က်ေနာ့္ထက္ေတာ့ အေျခအေန ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းပါတယ္” ဟု လက္ရွိ ရန္ကုန္တုိင္း မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ဝ လူငယ္စင္တာတြင္ ဘဝတူ ဝ လူငယ္မ်ားကို တာဝန္ယူ ထိန္းေၾကာင္း ေပးေနရင္း သူ႔ဘဝ ျဖတ္သန္းမႈမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္၍ ေျပာျပသည္။
လူငယ္စင္တာကို ၂၀၀၀ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ဝ ကေလးငယ္မ်ား၏ ပညာ၊ စိတ္ဓာတ္၊ ဘာသာေရး စသည့္ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျမႇင့္တင္ေပးရန္အတြက္ ရည္ရြယ္သည္ဟု ဆုိသည္။
ထို႔ျပင္ လူမႈ ပတ္ဝန္းက်င္အတြင္း သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္စြာ ျပဳမူေနထိုင္ကာ၊ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈ အျပည့္အဝရွိသည့္ အနာဂတ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္လာေစရန္ ဦးတည္ပါေၾကာင္း စင္တာကို ဦးေဆာင္ တည္ေထာင္ခဲ့သူ ဝ အမ်ဳိးသမီး ေဒၚေအးႏြယ္က ေျပာသည္။
“(စင္တာ) စလုပ္တုန္းက အင္မတန္ ခက္ခဲပါတယ္။ ကေလး အေရအတြက္နဲ႔ လုိအပ္တဲ့ ေထာက္ပံ့ ကူညီမႈေတြကို ဘာသာေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ တဦးခ်င္း အလႉရွင္ေတြ၊ လက္မႈ ပစၥည္းေလးေတြကို ရန္ပံုေငြ ေစ်းေရာင္းပြဲ လုပ္ၿပီးေတာ့ ရွာေဖြခဲ့ရတာပါ” ဟု သူမက ေျပာသည္။
ဝ လူငယ္စင္တာတြင္ ပညာ သင္ၾကားေနသည့္ မိဘမဲ့မ်ား အပါအဝင္ လူငယ္ေပါင္း ၄၅ ဦးရွိကာ မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားမွ တကၠသိုလ္ အဆင့္အထိ ပညာသင္ေနသူမ်ား ပါဝင္သည္။ လား႐ႈိး၊ ေတာင္ႀကီး၊ က်ဳိင္းတံု၊ မိုင္းရႉး စသည့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ေက်းလက္ေဒသမ်ားမွ လာေရာက္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
လာမည့္ႏွစ္အတြင္း ေဆးဘက္ဆိုင္ရာ၊ စက္မႈ အင္ဂ်င္နီယာ၊ ကြန္ျပဴတာသိပၸံႏွင့္ ေရေၾကာင္းသိပၸံ သာသာရပ္မ်ားျဖင့္ ဘြဲ႔ရရွိမည့္ လူငယ္တခ်ဳိ႕ ရွိေနသည္။ စင္တာမွေန၍ ဘြဲ႔ရရွိသြားသူ ဦးေရသည္ ၃၀ နီးပါးရိွခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။
ဝ လူငယ္စင္တာသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီး ပညာသင္ၾကားႏိုင္သူ အခ်ဳိ႕ ရွိေသာ္လည္း အမ်ားစုကေတာ့ ရန္ကုန္တြင္ အိမ္အကူအျဖစ္ ဝင္လုပ္ေနၾကရာ စုစုေပါင္းမွာ ၅၀၀ ေက်ာ္ ရွိႏိုင္သည္ဟု ဆရာမ ေဒၚေအးႏြယ္က ဆိုသည္။
“တခ်ဳိ႕အိမ္ေတြက ကေလးေတြကို လခမေပးဘဲနဲ႔ ေက်ာင္းထားေပးတယ္။ အိမ္မွာ ေတာက္တိုမယ္ရေလးေတြ သူတို႔ လုပ္ခိုင္းတယ္။ မိဘေတြက သူတို႔ ပညာမတတ္ေပမယ့္ ကေလးေတြကို ပညာတတ္ေစခ်င္ၾကတယ္” ဟု သူမက ေျပာသည္။
လူငယ္ စင္တာတြင္ ပညာသင္ၾကားေနသူမ်ားထဲတြင္ ေငြေၾကး အဆင္မေျပသူ အမ်ားစုကို အခမဲ့ ေနထိုင္ စားေသာက္ခြင့္ပါ ေပးထားသည္။ အခ်ဳိ႕ကိုမူ ကုန္က်စရိတ္၏ ထက္ဝက္ကို ေပးေဆာင္ေစျခင္း၊ ေငြေၾကး တတ္ႏိုင္သူမ်ားကို အျပည့္အဝ ေပးေဆာင္ေစသည္။
“ပညာေရးကို အေထာက္အကူျဖစ္မယ့္ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြျဖစ္တဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြက အစ လို္ေနပါေသးတယ္။ အခုေတာ့ သူတို႔ ပညာေရး အေထာက္ပံ့ေၾကးေငြ အျပည့္အစံု မပံ့ပိုးႏိုင္ေသးပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ ႀကိဳးစားရဦးမွာပါ” ဟု ေျပာျပသည္။
လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ ႏွစ္ခန္႔မွ စတင္ကာ ဝ လူငယ္ အမ်ားအျပားသည္ ၿမိဳ႕ျပေဒသမ်ားသို႔ သြားေရာက္ကာ ပညာသင္ယူမႈ တိုးပြားလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဝ ေဒသ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ေက်းရြာ သံုးပံုတပံုတြင္ ပညာသင္ေက်ာင္းမ်ား ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုေက်ာင္းမ်ားကို အေရာက္သြားႏိုင္ရန္ အနည္းဆံုး ၁ နာရီၾကာျမင့္သည္။ ဝ အထူးေဒသ (၂) ရွိ ကုန္းမင္ဆန္း (Kong Ming Sang) ၿမိဳ႕နယ္တြင္မူ ေက်ာင္းကိုေရာက္ရန္ ၁ နာရီခြဲေက်ာ္ ေျခက်င္သြားရသည္။
ထို႔ျပင္ အရြယ္ေရာက္သူ စာတတ္ေျမာက္မႈ ႏႈန္းမွာလည္း နည္းပါေနေၾကာင္းႏွင့္ မန္မန္စိန္ ၿမိဳ႕နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) ႏွင့္ နမ္ခမ္းဦး ၿမိဳ႕နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) တို႔တြင္ အရြယ္ေရာက္ စာတတ္ေျမာက္မႈႏႈန္းမွာ ၁၂ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
မိန္းကေလးမ်ား ေက်ာင္းတက္မႈ ႏႈန္းသည္ ေယာက္်ားေလးမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ မန္မန္စိန္တြင္ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေအာက္သာ ရွိသည္။
မန္မန္စိန္ ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ၇၆ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ရွမ္းဘာသာႏွင့္ စကားကို ေရးႏိုင္ဖတ္ႏိုင္ ေျပာဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း၊ နမ္ခမ္းဦး ၿမိဳ႕နယ္တြင္ အမ်ားစုက တ႐ုတ္ဘာသာႏွင့္ စကားကို ေရးႏိုင္ဖတ္ႏိုင္ ေျပာဆိုႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာစကား ကြဲျပားမႈသည္ ဝ ေဒသရွိ ေက်ာင္းပညာ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း ေရးဆြဲရာတြင္ အတားအဆီးတခု ျဖစ္ေစသည္ဟု ထိုေဒသကို မၾကာခဏ ေရာက္ရွိသူ နယ္သာလန္ ႏုိင္ငံသား တဦး၏ လွ်ဳိ႕ဝွက္မွတ္တမ္းတခုက ေဖာ္ျပထားသည္။
“ဘိန္းအစားထိုး သီးႏွံ စလုပ္ခဲ့ကတည္းက ကေလးေတြ သိသိသာသာ ဒီဘက္ထြက္လာတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ လယ္ယာထြက္ သီးႏွံေတြက အရင္ကေတာ့ မထြက္ေတာ့ဘူး။ မိဘေတြက ကေလးေတြကို ေက်ာင္း ဆက္မထားႏိုင္တာေတြ ျဖစ္လာတယ္” ဟု ဝ လူမ်ဳိး၏ သမိုင္းေၾကာင္းကုိ ေရးသားျပဳစုခဲ့သူ ဆရာမ ေဒၚေအးႏြယ္က ဆိုသည္။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (ITUC) က ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ ‘ျမန္မာႏိုင္ငံက မ်ဳိးဆက္ တဆက္လံုး စေတးခံလိုက္ရသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ား’ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာစစ္အစိုးရ၏ ႏွစ္စဥ္ စစ္သံုးစရိတ္သည္ ပညာေရး အသံုးစရိတ္ထက္ ၂၈ ဆ မ်ားျပားေၾကာင္း ႏႈိင္းယွဥ္ ေဖာ္ျပသည္။
သူက “က်ေနာ္တို႔ ရြာေတြမွာ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္က အရမ္းနည္းတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကလည္း ခဏခဏ ပ်က္တယ္။ စာေကာင္းေကာင္း မသင္ရဘူး” ဟု ကိုဆုိင္းပီးက ေျပာသည္။
သူသည္ ဝ စင္တာတြင္ ၉ တန္းမွစတင္၍ ေဘာ္ဒါေဆာင္ေနခဲ့ၿပီး ယခုအခါ တကၠသိုလ္ပညာအထိ ဆည္းပူး ေအာင္ျမင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။
ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ႀကီးစိုးခဲ့ရာ ေဒသျဖစ္ခဲ့ၿပီး ဘိန္းစုိက္ပ်ဳိးျခင္းကို အေမြရယူခဲ့သည့္ ဝ ေဒသတြင္ ေက်ာင္းေန ပညာသင္ျခင္းမွာ ဆိုးရြားစြာ နည္းပါးခဲ့သည္။
၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစိုးရႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူၿပီးေနာက္ ဝ ေဒသတြင္ ဘိန္းစိုက္ပ်ဳိးမႈ ဧကႏွင့္ ဘိန္းအထြက္ႏႈန္း အဆမတန္ ႀကီးထြားလာရာ ႏိုင္ငံတကာတြင္ နာမည္ဆိုးျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။
ယခုႏွစ္ ကုလသမဂၢ မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ ရာဇဝတ္မႈ ဆိုင္ရာဌာန - UNODC အစီရင္ခံစာက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘိန္း စိုက္ပ်ဳိးမႈသည္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ႏွင့္ ဘိန္းစိုက္ပ်ဳိးမႈ အစဥ္အလာရွိခဲ့သည့္ ဝႏွင့္ ကခ်င္လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ႏုိင္ငံတကာက လက္ညိႇဳးထိုးေနခ်ိန္တြင္ တဖက္က ဘိန္းႏွင့္ မူးယစ္ေဆးဝါး ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ရာတြင္ ထိုေဒသတြင္း ျမန္မာ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ပါဝင္ ပတ္သက္ေနမႈကိုမူ ႏိုင္ငံတကာက လ်စ္လွ်ဴ႐ႈ ထားေၾကာင္း မူးယစ္ေဆးဝါး ထုတ္လုပ္မႈကို အနီးကပ္ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာေနသူမ်ားက ေဝဖန္ေထာက္ျပၾကသည္။
ဘိန္းစိုက္ပ်ဳိးမႈက ဝ ေတာင္သူမ်ားကိုေတာ့ ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝမႈဆီသို႔ ေခၚယူေပးႏုိင္သည္မဟုတ္။ သို႔ေသာ္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ လွ်ပ္စစ္မီးကို ဝယ္ယူ သြယ္တန္းထားသျဖင့္ လူေနအိမ္မ်ားတြင္ ၂၄ နာရီ လွ်ပ္စစ္မီး ရရွိေနသည္။
တ႐ုတ္ယြမ္ေငြကို အဓိက ထားသံုးစြဲေနၿပီး ကာစီႏို ေလာင္းကစားဝိုင္းမ်ား၊ ကာရာအိုေက ဆိုင္မ်ားျဖင့္ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုး စည္ကားခဲ့သည္။
ဝ လူမ်ဳိး အၾကားမွာပင္ ဥစၥာပစၥည္း ပိုင္ဆိုင္မႈ ကြာဟခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ပညာေရးသာလွ်င္ အဓိက ျဖစ္သည့္အတြက္ ဘဝတူ လူငယ္မ်ားကို ပညာတတ္မ်ား ျဖစ္လာေစရန္ မိမိလူမ်ဳိးအတြက္သာ
ဆက္လက္ လုပ္ကိုင္သြားေတာ့မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကိုဆိုင္းပီးက ယခုလုိ ေျပာဆိုခဲ့သည္။
“ဒီမွာရွိေနတဲ့ က်ေနာ့္ဘဝတူ ဝ လူငယ္ေလးေတြကို က်ေနာ့္ဘဝအေၾကာင္း၊ အခက္အခဲေလးေတြကို ႏိႈင္းယွဥ္ ေျပာျပၿပီးေတာ့ စာႀကိဳးစားဖို႔ အၿမဲေျပာတယ္” ၊ “ပညာေရးမွာ ေနာက္က်ေနေသးတဲ့ ဝ မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြကို က်ေနာ္ ဒီကေနၿပီးေတာ့ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္ေပးသြားမယ္” ဟု ေျပာသည္။
No comments:
Post a Comment