သန္း၀င္းလိႈင္
ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီေခၚ နအဖစစ္အစိုးရသည္ လက္ရွိစစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို တရားမ၀င္အစုိးရအဆင့္မွ တရား၀င္အစုိးရအဆင့္သို႔ ကူးေျပာင္းႏုိင္ရန္အတြက္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွစ၍ လက္တဆုပ္စာ ပါတီသစၥာေဖာက္မ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ စစ္အစုိးရလက္ကိုင္တုတ္၀န္ထမ္းမ်ား၊ အဖဲြ႔အစည္းအသီးသီးမွ လက္ညိႇဳးေထာင္ေခါင္းညိတ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို စုစည္း၍ အတုအေယာင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို က်င္းပလာခဲ့ၿပီး (၁၅) ႏွစ္အၾကာတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအား ျပည္သူ႔ဆႏၵသေဘာထားကို လုံး၀မ်က္ကြယ္ျပဳ၍ ႀကိဳတင္ဆႏၵမဲ အပါအ၀င္ အတင္းအဓမၼ မဲဓားျပတုိက္ကာ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ဤသည္ကိုပင္ ျပည္သူလူထုက (၉၂) ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံပါသည္ဟု လိမ္ညာ၀ါဒျဖန္႔ခဲ့ေလသည္။ ထုိ႔အျပင္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ (၇) ရက္ေန႔၌ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ပါတီစုံအေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲကို က်င္းပျပဳလုပ္ပါမည္ဟု မၾကာမီက ထုတ္ျပန္ခဲဲ့ေလသည္။
နအဖ၏ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ယင္းဥပေဒသည္ တုိင္းရင္းသားမ်ားအခြင့္အေရး လုံး၀မရွိသည့္အျပင္ ဒီမုိကေရစီအေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးလည္း လုံး၀မပါရွိေခ်။ ယင္းဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ နအဖစစ္အစုိးရအား ကမာၻက အသိအမွတ္ျပဳ တရား၀င္အစိုးရအျဖစ္ ေျပာင္းလဲရန္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးအေပၚ စစ္ကြၽန္ျပဳေရး၊ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအားလုံးကို မ်ဳိးျဖဳတ္ေရးတုိ႔ကိုသာ အစီအစဥ္ရွိရွိ ခ်မွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိ႔အျပင္ နအဖ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀) ေက်ာ္ ေတာက္ေလာင္ေနေသာ ျပည္တြင္းစစ္မီးကို ပိုမုိေတာက္ေလာင္ေစမည့္ ဥပေဒလည္းျဖစ္သည္။ တဖန္ ယင္းဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ အသက္စည္းစိမ္လုံၿခံဳေရး၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးတုိ႔ကို လုံး၀လ်စ္လ်ဴ႐ႈကာ ႏုိင္ငံသားတုိင္း၏ ကံၾကမၼာကို လုံး၀လႈပ္၍မရေအာင္ တုပ္ေႏွာင္ခ်ဳပ္ထားသည့္ စစ္ကြၽန္ျပဳေရးဥေပဒသာျဖစ္သည္။ ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံသားမ်ားအတြက္ အသက္တမွ်အေရးႀကီးေသာ အရာကိစၥျဖစ္ရာ ႏုိင္ငံသားတုိင္းက နအဖ၏ စစ္ကြၽန္ျပဳေရးအတြက္ ေရးဆဲြထားေသာ ၂၀၀၈ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခဥပေဒကို ေလ့လာၾကည့္႐ႈၾကပါစုိ႔။
(၁) နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၁) အေျခခံမူ (၆) တြင္ စစ္တပ္သည္ ႏုိင္ငံေရးကို ဦးေဆာင္ရန္။
(၂) အခန္း (၁) ပုဒ္မ (၁၄) တြင္ စစ္တပ္သည္ ျပည္ေထာင္စု၊ တုိင္းႏွင့္ ျပည္နယ္အဆင့္တုိင္းတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(၃) ပုဒ္မ (၂၀) အရ တခုတည္းေသာ စစ္တပ္ျဖစ္ျခင္း၊ တပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ကိစၥမ်ားအာလုံးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခဲြ စီရင္ေဆာင္ရြက္ရန္။
(၄) ပုဒ္မ (၆၀) (ခ) (၃) အရ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဆင့္ဆင့္တြင္ ပါရွိရန္။
(၅) အခန္း (၇) ပုဒ္မ (၃၃၈) အရ တခုတည္းေသာ စစ္တပ္မွအပ အျခားမည္သည့္လက္နက္ကိုင္တပ္ဖဲြ႔မွ် ခြင့္မျပဳရန္။
(၆) ပုဒ္မ (၄၁၂)၊ ပုုဒ္မ (၄၁၃)၊ ပုဒ္မ (၄၁၈)၊ ပုဒ္မ (၄၁၉) အရ အေရးေပၚကာလတြင္ စစ္တပ္အား အာဏာသိမ္းပုိင္ခြင့္ကို ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ တရား၀င္ေပးထားသည့္အျပင္ ပုဒ္မ (၄၁၇) အရလည္း တႏွစ္အထိ သတ္မွတ္ႏုိင္ျပန္သည္။ အခ်ိန္ကာလ အကန္႔အသတ္မရွိ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖင့္ တုိင္းျပည္အား အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကို ခြင့္ျပဳထားရန္။
(၇) စစ္တပ္အေရးကိစၥအား မည္သူမွ် ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ခြင့္ မရွိေစရန္။
(၈) ပုဒ္မ (၂၀) အရ စစ္တပ္ေရးရာကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သမွ်အားလုံးကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကသာ စီမံေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(၉) အခန္း (၄) ပုဒ္မ (၇၄)၊ (၁၀၉)၊ (၁၄၁)၊ (၁၆၁) တုိ႔ႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ဥပေဒျပဳက႑အဆင့္ဆင့္တြင္ စစ္တပ္မွ (၂၅) ရာခုိင္ႏႈန္း ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရန္။
(၁၀) ပုဒ္မ (၁၁၅) ႏွင့္ (၁၄၇) (ခ) အရ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရးကိစၥမ်ား၊ စစ္တပ္ေရးရာႏွင့္ပတ္သက္၍ စစ္တပ္ကသာ လုပ္ပို္င္ခြင့္ရွိေစရန္။
(၁၁) ပုဒ္မ (၁၂၁) (ည) အရ စစ္တပ္အား အထူးအခြင့္အေရးမ်ား ေပးရန္။
(၁၂) ပုဒ္မ (၂၀၁) အရ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရး၊ ျပည္ထဲေရးႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာတုိ႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ (၂၃၂) ႏွင့္ (၂၃၄) အရ ဒု-၀န္ႀကီးမ်ား ခန္႔ထားရာတြင္လည္းေကာင္း၊ စစ္သည္မ်ားကုိသာ အဓိကထား ခန္႔အပ္ရန္။
(၁၃) ပုဒ္မ (၂၆၂) အရ တုိင္း (သုိ႔) ျပည္နယ္ကာကြယ္ေရးႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာကိစၥမ်ားအတြက္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကသာ တုိက္႐ုိက္စီမံခန္႔ခဲြရန္။
(၁၄) စစ္တပ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ရာထူးမွႏုတ္ထြက္ျခင္း၊ ရပ္စဲျခင္းႏွင့္ ခန္႔အပ္ျခင္းကိစၥတုိင္းတြင္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ (သုိ႔) ၎ခန္႔အပ္ထားေသာ ပုဂၢိဳလ္ကသာ လုပ္ေဆာင္ခြင့္ျပဳရန္။
(၁၅) ပုဒ္မ (၂၅၈) အရ စစ္တပ္ႀကီးစုိးေနေသာ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အျမင့္ဆုံးအာဏာရွိေစရန္။
(၁၆) အေရးေပၚအေျခအေနကာလတြင္ အခန္း (၁၁) ပုဒ္မ (၄၁၂)၊ (၄၁၃)၊ (၄၁၈)မွ (၄၃၂) ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးတုိ႔ကို စစ္တပ္မွသာ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ အခ်ိန္အကန္႔အသတ္မရွိ အာဏာသိမ္းပိုက္ႏိုင္ျခင္းတုိ႔ကို ခြင့္ျပဳေပးရန္။
(၁၇) အခန္း (၁၄) ပုဒ္မ (၄၄၃) (၄၄၅) မွ (၄၄၇) အထိ ျပ႒ာန္းခ်က္အရ စစ္အစုိးရတုိ႔၏ အေမြကို ဆက္ခံျခင္း၊ ယခင္စစ္အစုိးရတုိ႔ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒမ်ားကို ဆက္လက္အသုံးျပဳႏုိင္ရန္ ေရးဆဲြထားရာ ၂၀၀၈ နအဖ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥေပဒသည္ စစ္အျမင္၊ စစ္ရပ္တည္မႈ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ တည္တံ့ေရးအတြက္ ေရးဆဲြထားသည္မွာ သိသာထင္ရွားလွေပသည္။
ယခုအခါ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ (၇) ရက္ေန႔တြင္ နအဖစစ္အစုိးရက က်င္းပျပဳလုပ္မည့္ ပါတီစုံအေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲသည္ စစ္အစုိးရ သက္ဆုိးရွည္ေရးအတြက္ စိတ္ႀကိဳက္ေရးဆဲြထားသည့္ ၂၀၀၈ နာဂစ္ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအေပၚ အေျခခံ၍ က်င္းပျပဳလုပ္မည္ျဖစ္သျဖင့္ မည္သုိ႔မွ် တရားမွ်တမႈမရွိႏုိင္ေပ။ အျခားၿပဳိင္ဘက္ပါတီမ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပဲြဥပေဒမ်ားအရ နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံေနရေသာ္လည္း ႀက့ံဖြံ႔အသင္းတျဖစ္လည္း ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီသည္ ၎တို႔ထုတ္ျပန္ထားသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကိုပင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးခ်ိဳးေဖာက္ကာ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေနေပသည္။ ထုိ႔ျပင္ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီေခါင္းေဆာင္ ဦးသိ္န္းစိန္သည္ ႏုိင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ရာထူးကို လက္ကုိင္ထား၍ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အခြင့္အာဏာျဖင့္ ၀န္ထမ္းမ်ားအား အတင္းအဓမၼ မဲဆြယ္ေနသည္မွာ ယုိသူမရွက္ ျမင္သူရွက္ပမာ ျဖစ္ေနသည္မွာ လူထုေအာ့ႏွလုံးနာစရာပင္။
ႏုိင္ငံေရးပါတီဆုိသည္မွာ ျပည္သူလူထု၏ လုိလားခ်က္ႏွင့္ ဆႏၵကို ညီၫြတ္စုစည္းမႈျပဳႏုိင္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံေရးအရ စနစ္တက် ဖဲြ႔စည္းထားသည့္ အဖဲြ႔အစည္းတခုျဖစ္ရာ ႏုိင္ငံေရးပါတီတုိင္းသည္ ဒီမုိကေရစီကို မွန္ကန္စြာ က်င့္သုံးႏုိင္ခြင့္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုကို စစ္မွန္စြာ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရရွိရန္ လုိအပ္ေပသည္။ ထုိ႔အျပင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီသည္ အရွည္သျဖင့္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္၊ ခုိင္မာရပ္တည္ႏုိင္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံတြင္း၌ လြတ္လပ္စြာ စည္း႐ုံးလႈပ္ရွားခြင့္ ရရွိသင့္ေပသည္။ ပါတီစံုစနစ္ဟု ဆုိထားရာ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီကိုသာ တရား၀င္ မဲဆြယ္ခြင့္ေပး၍ ၿပဳိင္ဘက္ပါတီ္မ်ားအား နည္းမ်ဳိးစုျဖင့္ ဟန္႔တားေႏွာင့္ယွက္ၿခိမ္းေျခာက္္ေနသည္မွာ ကမာၻသုိ႔ အသံေကာင္းဟစ္၍ ပါတီစံုဒီမုိကေရစီစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနပါသည္ဟု မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ လက္ေတြ႔တြင္ နအဖ၏ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပဲြသည္ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ပါတီစုံ တနည္း ဂုဏ္သိကၡာရွိသည့့္ ပါတီစုံစနစ္ဟု ေျပာ၍မရေပ။ သုိ႔ကလုိ မွ်တမႈမရွိဘဲ က်င္းပျပဳလုပ္မည့္ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပဲြရလဒ္ကိုလည္း ျပည္သူတရပ္လုံးႏွင့္ ကမာၻက အသိအမွတ္ျပဳလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။
ထုိ႔ျပင္ နအဖစစ္အစုိးရသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ပါတီစုံဒီမုိေရစီအေထြေထြေရြးေကာက္ပဲြႀကီးတြင္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေရး၊ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေရး ထူေထာင္ေရးတုိ႔အတြက္ ျပည္သူလူထုႀကီးက (၈၂) ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ျဖင့္ တခဲနက္ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာ အပ္ႏွင္းျခင္းခံရေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္ကိုလည္း အဓိက ရန္သူသဖြယ္ သေဘာထားၿပီး ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေနျခင္း၊ မိမိယံုၾကည္ခ်က္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးေဆာင္ရြက္ေနသူ (၂,၀၀၀) ေက်ာ္တုိ႔ကိုလည္း မတရားဖမ္းဆီးႏွိပ္စက္ ေထာင္ခ်ထားျခင္း၊ ေနာက္ဆုံး အဖဲြ႔ခ်ဳပ္ရပ္တည္ေရးကိုပင္ ခက္ခဲေစရန္ မတရားေသာဥပေဒမ်ား ထုတ္ျပန္၍ ကန္႔သတ္ထားျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပမည့္ရက္ကိုလည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ လြတ္မည့္ ရက္ထက္ေစာ၍ ျပဳလုပ္ျခင္းကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ နအဖစစ္အစိုးရ၏ ယုတ္မာမႈအေပါင္းက အကြင္းလိုက္ေပၚလြင္ေနေပသည္။
သို႔ကလုိ တင္းက်ပ္္သည့္ ေရြးေကာက္ပဲြဥပေဒမ်ားေၾကာင့္ စစ္အစုိးရအား တရားမ၀င္အစုိးရအျဖစ္မွ တရား၀င္ျဖစ္ေစမည့္ ေရြးေကာက္ပဲြကို လက္ေျမႇာက္ဒူးေထာက္ အားလ်ားေမွာက္ၿပီး ေခြးတုိးေပါက္မွ ၀င္ေရာက္ရမည့္ကိန္းဆုိက္ေနေပရာ ယေန႔သမုိင္းေပးတာ၀န္အရ စစ္ကြၽန္ဘ၀ သြတ္သြင္းမည့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ (၇) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပဲြအား ဆန္႔က်င္သြားရေပမည္။ တနည္းဆုိရေသာ္ နအဖပါတီစုံေရြးေကာက္ပဲြသည္ (၈၈) ဒီမုိကေရစီ အေရးေတာ္ပုံႀကီး၏အဆက္ ျပည္သူတုိ႔ ေနာက္ဆုံးေအာင္ပြဲခံရမည့္ ဒီမုိကေရစီပန္းတုိင္ မဟုတ္သည့္အတြက္ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုအားလုံးႏွင့္ ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးက အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္အား ၀န္းရံလ်က္ ေရြးေကာက္ပဲြကို စုစည္းညီၫြတ္စြာ ဆန္႔က်င္သြားမွသာလွ်င္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ က်ဆုံးသြားေပမည္။
စစ္အာရွင္စနစ္ဆုိးေၾကာင့္ ျပည္သူတရပ္လုံးသည္ ကိုယ္ေရးလုံၿခံဳမႈ၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးတုိ႔ဆုံး႐ႈံးကာ တုိင္းျပည္၏ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးတုိ႔ ပ်က္သုဥ္းလ်က္ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆုိးေၾကာင့္ တုိင္းျပည္မင္းမဲ့စ႐ုိက္ျဖစ္ကာ ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေနသည့္အျဖစ္ကို ျပည္သူတရပ္လုံးက သိရွိနားလည္သေဘာေပါက္ၿပီး နအဖ၏ ထာ၀ရ စစ္ကြၽန္ျပဳေရး ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ (၇) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပမည့္ အတုအေယာင္ ေရြးေကာက္ပြဲအား မဲမေပးဘဲ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ၾကရန္မွတပါး အျခားမရွိၿပီမဟုတ္ပါေလာ။ ။
No comments:
Post a Comment