Saturday, September 14, 2013

ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ား ရပ္၊ ခ်၊ တင္၊ ထြက္ စနစ္ က်င့္သံုးရန္ ထုတ္ျပန္

ညိမ္းျပည့္စံု


ယာဥ္စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရး ႀကီးၾကပ္မႈ ေကာ္မတီက ယာဥ္ေၾကာ က်ပ္တည္းမႈကို ေျဖရွင္းရန္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ယာဥ္အမ်ားဆံုး သြားလာလွ်က္ ရွိသည့္ အဓိက လမ္းမမ်ားတြင္ ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ားက မွတ္တိုင္မ်ားတြင္ ရပ္၊ ခ်၊ တင္၊ ထြက္ စနစ္မွအပ တျခား မည္သည့္ယာဥ္မွ် မရပ္နားေစရန္ သတိေပးစာ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

ထိုသတိေပးစာကို ယခုလ ၁၀ ရက္ေန႔က ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ယာဥ္စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရး ႀကီးၾကပ္မႈ ေကာ္မတီက ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ကာ ခရီးသည္တင္ယာဥ္မ်ားက မွတ္တိုင္မ်ားတြင္ ရပ္၊ ခ်၊ တင္၊ ထြက္ စနစ္မွအပ တျခား မည္သည့္ ယာဥ္မွ် မရပ္နားရဟု ေၾကညာထားသည့္ ေနရာမွာ ေျခာက္လမ္းသြား လမ္းမႀကီးမ်ား အပါအဝင္ အဓိက လမ္းမႀကီးမ်ားတြင္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“အဲဒီ လမ္းမေတြမွာ တခိ်ဳ႕ယာဥ္ေတြက စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္ၾကတယ္၊ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း ညအိပ္ရပ္ၾကတာေတြ ရွိတယ္။ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္တာဟာ အဲဒီလို ယာဥ္ေတြေၾကာင့္ နဲ႔လည္း ဆိုင္တယ္။ ဒီ စည္းကမ္းထုတ္ထုတ္ျခင္း ၂ ပတ္ေလာက္ေတာ့ ပညာေပး ကာလလို႔ပဲ သတ္မွတ္ေပး ထားတယ္။ ၂ ပတ္ ေက်ာ္သြားရင္ေတာ့ တကယ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပစ္ဒဏ္နဲ႔ အေရးယူတာေတြ လုပ္မယ္” ဟု ယာဥ္ထိန္းရဲ တပ္ဖြဲ႔မွ ရဲမႉးႀကီး သာေဌးက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။

စည္းကမ္း ထုတ္ထားသည့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ လမ္းမမ်ားတြင္ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားသည့္ ယာဥ္မ်ားကို ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ဥပေဒ အျပင္ စီမံခ်က္ ဒဏ္ေငြျဖင့္ပါ ဖမ္းဆီး အေရးယူသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ဥပေဒက အမ်ိဳးအစား အမ်ိဳးမိ်ဳး ရွိေတာ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြ က်ဴးလြန္တဲ့ အမႈအေပၚ မူတည္ၿပီး သူတို႔နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ျပစ္ဒဏ္မ်ိဳး ေပးသြားမွာေပါ့။ ဘယ္လို ျပစ္ဒဏ္ ဆိုတာကေတာ့ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာရခက္တယ္။ စီမံခ်က္ ဒဏ္ေငြကေတာ့ ၁၁၅၀၀ က်ပ္ျဖစ္ၿပီး စည္းကမ္း မလိုက္နာတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြက ေပးေဆာင္ သြားရမွာပါ” ဟု ရဲမႉး သာေဌးက ဆက္လက္ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္း အစုိးရက ကားသစ္မ်ား တင္သြင္းခြင့္ ျပဳလုိက္ၿပီးေနာက္မွစ၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာမွာ အလြန္ ဆိုး႐ြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ယာဥ္စည္းကမ္း လမ္းစည္းကမ္း ႀကီးၾကပ္မႈ ေကာ္မတီက ထုတ္ခဲ့သည့္ သတိေပးခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ေရွ႕ေလွ်ာက္တြင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ေလ်ာ့နည္းသြားႏိုင္သည္၊ မေလ်ာ့နည္းႏိုင္သည္ကို ျပည္သူအမ်ားက ခန္႔မွန္းေနလွ်က္ ရွိသည္။

“ဘယ္ယာဥ္မဆို ဘတ္စ္ကားျဖစ္ျဖစ္၊ Taxi ျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ္ပိုင္ကားျဖစ္ျဖစ္ ယာဥ္ထိန္းရဲ မရွိတဲ့ ေနရာဆို လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ေနၾကတာပဲ။ အခုလည္း သူတို႔က ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လို မရပ္ရဘူး ေၾကျငာခ်က္ ထုတ္ထားေတာ့ေရာ၊ သူတို႔ေရွ႕မွာပဲ အားလံုးက စည္းကမ္းလိုက္နာ ေနတာ။ ေနာက္ကြယ္ ေရာက္သြားရင္ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း ျပန္ျဖစ္ေနတာပဲေလ။ ဒီေတာ့ အခုလို စည္းကမ္းထုတ္လည္း ဘာမွ မထူးေလာက္ဘူး ထင္တယ္” ဟု တာေမြၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္သူ မမို႔မို႔က ေျပာသည္။

ယခင္က ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ား ရပ္၊ ခ်၊ တင္၊ ထြက္စနစ္ ပံုစံမ်ိဳး ျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္မႈ ရွိသည္ဟု မၾကားဖူးၾကေၾကာင္း ေဝဖန္သူမ်ားလည္း ရွိသည္။

ထုိသို႔ေသာ ေဝဖန္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရဲမႉး သာေဌးက “အခု တေခါက္ေတာ့ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔မႈေတြ သက္သာ သြားေအာင္ က်ေနာ္တို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ႀကိဳးစားၿပီး လုပ္သြားမွာပါ” ဆိုသည္။

ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနသည့္ ေနရာမ်ားမွာ ခံုးေက်ာ္တံတား စီမံကိန္းေနရာမ်ား၊ ေငြေၾကး တတ္ႏိုင္သူမ်ား၏ သားသမီးမ်ား တင္ေရာက္ၾကေသာ အထက္တန္းေက်ာင္းအခ်ိဳ႕ အနီးေနရာမ်ားအျပင္၊ ေခ်ာ္တြင္းကုန္း မီးပိြဳင့္၊ ကုကၠိဳင္း မီးပိြဳင့္၊ ေ႐ႊဂံုတုိင္ မီးပိြဳင့္၊ ဘုရင့္ေနာင္ မီးပိြဳင့္၊ တာေမြ မီးပြိဳင့္၊ ပန္းဆိုးတန္း မီးပိြဳင့္ အစရွိသည့္ ေနရာမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ယာဥ္ေမာင္း အမ်ားစုက ဆိုသည္။

“ဒဂံု ၁ ေရွ႕မွာဆိုရင္ ေက်ာင္းတက္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ဆို ဘယ္လိုမွကို သြားလို႔မရေတာ့တာ။ ကိုယ္ပိုင္ကား အၿပိဳင္အဆိုင္နဲ႔ ေက်ာင္းေရွ႕က လမ္းမမွာ ရပ္ထားၾကတယ္။ ေက်ာင္းကားေတြကလည္း အမ်ားႀကီး တန္းစီ ရပ္ထားတာ။ ေက်ာင္းေရွ႕က လမ္းမမွာဆို လမ္းရဲ႕ ၃ ပံု ၁ ပံုက ေက်ာင္းသားေတြကို လာႀကိဳတဲ့ ကားေတြခ်ည္းပဲ။ ေတာ္ေတာ္ ဒုကၡေရာက္ရတယ္။ ၿမိဳ႕ထဲ တခါေရာက္ဖို႔ကို အခ်ိန္က ၁ နာရီခြဲ ၂ နာရီေလာက္ကို ကုန္တာ။ ဒါေတြကို ျမန္ျမန္ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းမွာပါ” ဟု ခေရပင္ရိပ္မြန္ – ဆူးေလ ေျပးဆြဲေနသည့္ ၄၃ အထူးယာဥ္မွ ယာဥ္ေမာင္းတဦးက ေျပာသည္။

ယာဥ္ထိန္းရဲ မရွိသည့္ ေနရာမ်ားအတြက္ မည္သည့္ယာဥ္မဆို စည္းကမ္းမဲ့ ေမာင္းႏွင္ျခင္း၊ စည္းကမ္းမဲ့ ေကြ႔ျခင္း၊ စည္းကမ္း မဲ့ ရပ္နားျခင္း၊ ညာဘက္အစြန္ ယာဥ္ေၾကာမွ ဘယ္ဘက္အစြန္ ယာဥ္ေၾကာသို႔ လုယက္ ဝင္ေရာက္ျခင္း၊ လမ္းေဘး ေစ်းသည္ မ်ားက လမ္းေဘးတင္မက၊ လမ္းမေပၚ အထိ တက္၍ ေစ်းေရာင္းခ်ျခင္း မ်ားေၾကာင့္ ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ားက လမ္းလယ္ ေခါင္တြင္ ရပ္ကာ ခရီးသည္ အတင္အခ် ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားေၾကာင့္လည္း ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ကိုယ္တိုင္ ေမာင္းႏွင္ သြားလာၾကသူ တခ်ိဳ႕ထံမွ သိရသည္။

“တကယ္လို႔ ယာဥ္ထိန္းရဲေတြက စည္းကမ္းတက် တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ေတာ့ သက္သာသြားလိမ့္မယ္။ အခုေျပာၾကတဲ့ လမ္းက်ပ္တယ္ဆိုတဲ့ လမ္းမေတြမွာက ယာဥ္မရပ္ရလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အနီ၊ အျဖဴ ေနရာေတြမွာပါ ယာဥ္ေတြက စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္ထားၾကလို႔ ျဖစ္တာ။ အခု ယာဥ္ထိန္း႐ံုးက သတ္မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ အဆင္ေျပႏိုင္ေလာက္မယ္ ထင္ပါတယ္” ဟု အၿငိမ္းစား အစိုးရ ဝန္ထမ္းတဦးက ေျပာသည္။

ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ားက ရပ္၊ ခ်၊ တင္၊ ထြက္ စနစ္မွအပ တျခား မည္သည့္ယာဥ္မွ် မရပ္နားရသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ျပည္လမ္း၊ ကမာၻေအး ေစတီလမ္း၊ ဘုရင့္ေနာင္လမ္း၊ ကမ္းနားလမ္း၊ ဗဟိုလမ္း၊ အင္းစိန္လမ္း၊ ေလးေထာင့္ကန္လမ္း၊ ဗညားဒလလမ္း၊ သုဓမၼာလမ္း၊ အေရွ႕/ အေနာက္ ေ႐ႊဂံုတိုင္လမ္း၊ ေဝဇယႏာၱလမ္းႏွင့္ ကန္ေတာ္ႀကီးပတ္လမ္းတို႔ ျဖစ္သည္။

အဆိုပါ လမ္းမမ်ားအျပင္ ပါရမီလမ္း၊ သံသုမာလမ္း၊ မင္းနႏၵာလမ္း၊ ကုန္သည္လမ္း၊ မဟာဗႏၶဳလလမ္း၊ အေနာ္ရထာလမ္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလမ္း၊ အင္းယားလမ္း၊ ဓမၼေစတီလမ္း၊ ဗားကရာလမ္း၊ သမိုင္းဘူတာ႐ံုလမ္း၊ လွည္းတန္းလမ္းႏွင့္ ေအာက္ပုဇြန္ေတာင္လမ္းတို႔လည္း ပါဝင္သည္။

No comments: