Thursday, June 4, 2009

နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စည္းမ်ဥ္းတင္းက်ပ္၊ တံစိုးလက္ေဆာင္ပစၥည္း ေပးေနရ


NEJ / ၄ ဇြန္ ၂၀၀၉

ေနျပည္ေတာ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး ဦးစီးဌာန (သြင္းကုန္) တြင္ ၫႊန္မႉး အသစ္မ်ား ႏွင့္ စည္းကမ္း သစ္မ်ားေၾကာင့္ သြင္းကုန္ လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား ကုန္သြယ္မႈ အခက္ခဲ မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ႀကံဳ ေနရၿပီး သြင္းကုန္ လိုင္စင္ အျမန္ ရရိွေရး အတြက္ တံစိုး လက္ေဆာင္မ်ား ေပးကမ္း ေန ၾကရ သည္။

ဧၿပီလကုန္ပိုင္းက စတင္တာဝန္ယူလာသည့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး (သြင္းကုန္) ၫႊန္မႉး ဗုိလ္မႉး ဆန္းႏြယ္ဝင္းႏွင့္ ဒု-ၫႊန္မႉး ဗိုလ္မႉး ဝင္းလြင္တို႔သည္ မၾကာေသးမီကစ၍ သြင္းကုန္လိုင္စင္ (၁) ေစာင္လွ်င္ ကုန္ပစၥည္း အမ်ိဳးအမည္ (၂၅) ခုသာ ကန္႔သတ္လိုက္သျဖင့္ ေထာ္လာဂ်ီ၊ ကား၊ ဆိုင္ကယ္ႏွင့္ စက္ဘီး အပိုပစၥည္း တင္သြင္းလိုသူမ်ား အမ်ိဳးအမည္မ်ိဳးစံု ပါဝင္ေန၍ လိုင္စင္မ်ား ခဲြလုပ္ေနရသည္ဟု တ႐ုတ္နယ္စပ္ ကုန္သည္တဦးက ေျပာသည္။

သတ္မွတ္ခ်က္စာရင္းတြင္ မပါ၀င္သည့္ ကုန္အမ်ိဳးအမည္မ်ားအား သြင္းလိုလွ်င္ (၃) လထက္ေက်ာ္လြန္သည့္ ပါမစ္မ်ားအား လက္မခံေတာ့ေၾကာင္း အဆိုပါကုန္သည္က ေျပာသည္။

“Price Data base ဆိုတာ ရိွတယ္။ သြင္းကုန္ပစၥည္းတန္ဖိုးေတြကို သတ္မွတ္ထားတာ။ အဲဒီထဲမွာ မပါတဲ့ ကုန္ဆိုရင္ ေစ်းႏႈန္းေတြကို စိစစ္ဦးမယ္ဆိုၿပီး အခ်ိန္တလေလာက္ ေစာင့္ရေရာ။ အဲလို မေစာင့္ရဖို႔အတြက္ အရင္က သြင္းဖူးတဲ့ လိုင္စင္အေဟာင္းကို ျပၿပီး သြင္းမယ္ဆိုရင္ အရင္ၫႊြန္မႉးေတြဆို တႏွစ္ေလာက္ကဟာကို ျပၿပီး သြင္းလို႔ရတယ္။ အခုက သံုးလထဲေပးတယ္။ ေစ်းႏႈန္းကို ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးတဲ့အဖဲြ႔ စိစစ္ၿပီးတဲ့အထိ ေစာင့္ေနရတယ္။ အခ်ိန္နဲ႔တေျပးညီ လုပ္လို႔မရေတာ့ဘူး” ဟု ၎က ေျပာသည္။

လိုင္စင္ေလွ်ာက္လိုပါကလည္း ကုန္ပစၥည္းဓာတ္ပံုမ်ားကို တင္ျပရၿပီး ဓာတ္ပံုမႀကိဳက္လွ်င္ ျပန္တင္ခိုင္းျခင္း၊ အေရာင္းအဝယ္စာခ်ဳပ္ပါ ထိုးထားသည့္ လက္မွတ္မ်ားကို မႀကိဳက္၍ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ခိုင္းျခင္း၊ ေထာက္ခံစာမ်ား ယူခိုင္းျခင္းတို႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းၾကန္႔ၾကာမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနသည္ဟု ၎က ဆက္လက္ရွင္းျပသည္။

၎က “sale contract မွာ အဂၤလိပ္လို လက္မွတ္ထိုးထားလို႔ လက္မခံဘူး။ တ႐ုတ္လက္မွတ္နဲ႔ တ႐ုတ္ရဲ႕ တံဆိပ္တံုးပါရမယ္တို႔၊ အမွန္ က အဲဒါေတြက အတုေတြပဲ။ လုပ္ငန္းသေဘာအရသာ တင္ေနၾကတာပဲ။ အဲဒါကို ရစ္ေနတာ။ ေဟာလစ္တို႔၊ မိုင္လိုတို႔၊ အရက္ပုလင္းတို႔၊ မုန္႔ပံုးတို႔ပါတဲ့ လက္ေဆာင္ျခင္းေတြ ေပးကမ္းလိုက္ရင္ေတာ့ အိုေကတယ္။ အဲလို ေပးကမ္းလာေအာင္ပဲ ခြင္လုပ္ေနသလားလို႔ ယူဆရ တယ္။ သူတို႔စည္းကမ္းေတြက ကုန္သြယ္ေရးကို ျမန္ဆန္ေခ်ာေမြ႔ေအာင္ လုပ္ေနတာမဟုတ္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းေအာင္ လုပ္သလိုျဖစ္ ေနတာ” ဟု ေျပာသည္။

ကုန္သြယ္ေရး ကေမာက္ကမ ျဖစ္ေစသည့္ စည္းမ်ဥ္းမ်ား တင္းက်ပ္ရာတြင္ ဗိုလ္မႉး ဝင္းလြင္သည္ ၫႊန္မႉးထက္ ေက်ာ္လြန္ လုပ္ေန သည္ ဟု လည္း မူဆယ္မွ ကုန္သြယ္ေရး ေအးဂ်င့္တဦးက ေျပာသည္။

“ဗိုလ္မႉး ဝင္းလြင္ပဲ အဓိကလုပ္ေနတာ။ က်ေနာ္တို႔ ေအးဂ်င့္ေတြလည္း လုပ္ရကိုင္ရတာ အေတာ္ခက္လာတယ္။ ကုန္သည္ေတြကလည္း ကုန္ေတြဝယ္ၿပီး နယ္စပ္မွာ ေအာင္းထားရ၊ ေငြကမေပၚ၊ လိုင္စင္ေစာင့္ရတာလည္း စိတ္မရွည္လာေတာ့ ေတာလမ္းကိုပဲ လွည့္လုပ္လာ ေနၾကတာ” ဟု ေျပာသည္။

နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွ ပုံမွန္ကုန္သြယ္ေရး ကူးေျပာင္းလုပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီးေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ ဓာတ္ေျမၾသဇာမွလဲြ၍ ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္း၊ လယ္ယာသံုးစက္ပစၥည္း၊ လူသံုးကုန္ပစၥည္း၊ ေဆးႏွင့္ေဆးပစၥည္း၊ ယာဥ္အပိုပစၥည္း စသည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ပုံမွန္ကုန္သြယ္ေရး (Normal Trade) အေနျဖင့္ သြင္းေနၾကရၿပီး ေနျပည္ေတာ္တြင္ သြင္းကုန္လိုင္စင္ ေလွ်ာက္ေနၾကရသည္။

No comments: