ေအးခ်မ္းေျမ႕
ထိုင္း - ျမန္မာနယ္စပ္ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ ေစ်းႀကီးဟာ စေန၊ တနဂၤေႏြလို ရံုးပိတ္ရက္ ေတြမွာေတာင္ ခါတိုင္းနဲ႔ မတူဘဲ စည္ကားမႈ ကင္းမဲ့ ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အရင္လို ေခါင္းရြက္ ဗ်ပ္ထိုး ေစ်းသည္ေတြရဲ႕ ေအာ္ဟစ္သံေတြ၊ ေစ်းဝယ္ေတြရဲ႕ ေစ်းဆစ္ သံေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားသလို၊ လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြ စီတန္းေနရာယူထားေလ့ရွိတဲ့ ေစ်းလမ္းေတြေပၚမွာ ေစ်းသည္ေတြ က်ဲပါးေနတယ္။
မဲေဆာက္-ျမ၀တီ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ခ်စ္ၾကည္ေရး တံတားႀကီးကို ျမန္မာ အာဏာပိုင္ေတြ ဘက္က ၁၀ ရက္ ေက်ာ္ၾကာတဲ့ အထိ ဆက္တိုက္ ပိတ္ထား တာေၾကာင့္ ျမ၀တီကေန မဲေဆာက္ေစ်းကို ေန႔စဥ္ လာေရာက္ ေရာင္းခ်ေလ့ ရွိတဲ့ ေခါင္းရြက္ ဗ်ပ္ထိုး ေစ်းသည္ေတြ အတြက္ အခက္အခဲနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ ေနၾကရၿပီး ေန႔စဥ္ လာေရာင္း ေနက်ရဲ႕ တဝက္ေလာက္ ေလ်ာ့က် သြားတယ္လို႔ ေစ်းသည္ေတြက ေျပာပါတယ္။
“အရင္တုန္းက တခါကူးရင္ က်ပ္ ၅၀၀ ေလာက္ပဲ ေပးရတယ္၊ အခု ၃၀၀၀ နီးပါးေလာက္ ကုန္တယ္။ အဆင့္ဆင့္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ၅၀၀၊ ၁၀၀၀ အဲဒီလို ေပးသြားရတာ။ တံတားက ျဖတ္ခြင့္ မရေတာ့ ဂိတ္ေတြ ကေန ပိုက္ဆံေပးၿပီး ျဖတ္ရတာေပါ့” လို႔ ကုန္စိမ္း ေရာင္းခ်သူ အမ်ဳိးသမီး တဦးက ဆိုတယ္။
တံတားပိတ္ထားတဲ့ ေန႔ေတြမွာေတာ့ ျမဝတီဘက္ကေန မဲေဆာက္ကို ေစ်းသြားေရာင္းဖို႔အတြက္ ေစ်းသည္ေတြဟာ မနက္ ၄ နာရီေလာက္ကတည္းက စတင္ ျပင္ဆင္ရၿပီး စစ္အစိုးရနဲ႔ တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ကရင္အမ်ိဳးသား တပ္မေတာ္ (DKBA) တို႔ ပူးေပါင္း ေကာက္ခံေလ့ရွိတဲ့ ဇီးကုန္းဂိတ္၊ ကိုးသံုးလံုးဂိတ္၊ သုညဂိတ္၊ ၂ ဂိတ္ အစရွိတဲ့ ဂိတ္ေတြကေန ဂိတ္ေၾကးေပးၿပီး ျဖတ္သန္းလာၾကရတာပါ။ သူတို႔ေတြနဲ႔အတူ ျမန္မာျပည္ထြက္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ ဒညင္းသီး၊ ပန္းနဲ႔ ျမစ္ငါးတခ်ိဳ႕ ပါလာတတ္ပါတယ္။
တံတားပိတ္ထားလို႔ လမ္းစရိတ္ပိုသံုး ခဲ့ရေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ ကုန္ပစၥည္းေတြကို ေစ်းတင္ေရာင္းလို႔မရဘူးလို႔ ပန္းေရာင္းတဲ့ မမီးမီးက ဆိုပါတယ္။
“ပံုမွန္ ပန္း ၁၀ စည္းေလာက္ ယူေရာင္းရတယ္ဆိုရင္ ဂိတ္ေၾကးေတြပိုေပးရေတာ့ ကာမိေအာင္ အစည္း ၂၀ ပိုယူခဲ့ရတာေပါ့။ ေစ်းကေတာ့ တင္လို႔ မရဘူး” လို႔ သူက ေျပာတယ္။
ျမန္မာျပည္ဘက္က ကုန္ေျခာက္ေတြကို ေလွာင္ေရာင္းတဲ့ သူေတြကေတာ့ အေရာင္းအဝယ္ပါးေပမယ့္ တလစာ ေလွာင္ထားတဲ့ ကုန္ေတြရွိေနလို႔ အေျခအေန သိပ္ မဆိုးရြားလွဘူး၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္သည္ေတြသာ ေလွာင္ထားလို႔မရတဲ့ ပုပ္ကုန္ေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ အရင္းအႏီွး မရွိေတာ့တဲ့သူေတြအတြက္ ေစ်းေရာင္း နားထားရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
“ဆိုင္ခန္းနဲ႔ ေရာင္းတဲ့ သူေတြက ေလွာင္ထားတဲ့ ကုန္နည္းနည္းရွိေတာ့ ေစ်းတင္ၿပီး ဆက္ေရာင္းေနလို႔ ရေသးတယ္။ က်မတို႔လို လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြက ကုန္စိမ္းေတြေရာင္းတာဆိုေတာ့ လတ္ဆတ္မွေလ၊ ဒီေန႔ သယ္လာ ဒီေန႔ေရာင္း ဆိုေတာ့ ဒီဘက္လာေရာင္းဖို႔ ပိုက္ဆံမရွိတဲ့ သူေတြဆို မလာႏိုင္ေတာ့ဘူး” လို႔ ကုန္စိမ္းသည္တဦးက ဆိုတယ္။
ျမဝတီ - မဲေဆာက္ တံတားရဲ႕ မဲေဆာက္ဘက္ျခမ္း တံတားရင္းမွာရွိတဲ့ ေစ်းေလးဟာလည္း စည္ကားမႈ ကင္းမဲ့ေနတဲ့ အျပင္ ပစၥည္း ျပတ္လပ္ေနတာေတြပါ ႀကံဳေတြ႕ေနရပါတယ္။
ရန္ကုန္ကေန မိန္းမစီး ကတၱီပါ ဖိနပ္မ်ိဳးစံုတင္သြင္းၿပီး အဲဒီေစ်းေလးမွာ ဆုိင္ဖြင့္ ေရာင္းေနသူ တဦးက “အေရာင္းအဝယ္လည္း ေတာ္ေတာ္ပါးသြားတယ္၊ ပစၥည္းေတြလည္း ျပတ္ေနၿပီ။ တံတားမဖြင့္မခ်င္း ရွိတာေလးပဲ ေမွးေရာင္းရမယ္” လို႔ ေျပာပါတယ္။
အဲဒီေစ်းေလးေဘး ကမ္းနဖူးေပၚမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္ဘက္ကလာတဲ့ ကဏန္းအရွင္ေတြ၊ ငါးေျခာက္နဲ႔ ၾကက္သြန္နီေတြ ေရာင္းခ် ေနပါတယ္။ ကဏန္းတကီလိုကို ဘတ္ ၂၀၀၊ ၂၅၀ (က်ပ္ ၆၀၀၀ ကေန ၇၅၀၀ ခန္႔)၊ ၾကက္သြန္နီ တကီလို ၁၅ ဘတ္ (က်ပ္ ၄၅၀ ခန္႔) နဲ႔ ငါးေျခာက္ကေတာ့ တထုပ္ကို ဘတ္ ၆၀၊ ၇၀ (က်ပ္ ၂၀၀၀) ဝန္းက်င္ အထုပ္ငယ္ေတြ ထုပ္ေရာင္း ေနတာပါ။
“တံတားပိတ္ထားလို႔ လမ္းစရိတ္ကာမိေအာင္ ေစ်းနည္းနည္း တင္ေရာင္းရတာပါ” လို႔ ကဏန္းေရာင္းတဲ့ အမ်ိဳးသမီးက ေျပာပါတယ္။
မဲေဆာက္ဘက္ ျမစ္ကမ္းနဖူးေပၚမွာရွိတဲ့ DKBA ပိုင္ ဂိတ္ ၁၇ ဝန္းထဲမွာလည္း ကုန္ပစၥည္းေတြ ေတာင္ပံုရာပံု ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဂ်ပန္လုပ္ ေရခဲေသတၱာေတြ၊ စက္ဘီးေတြ၊ ကားေတြအျပင္ ပုစြန္ႏွစ္ေကာင္ တံဆိပ္ စားအုန္းဆီ ပံုးဝါေတြဟာ ျမန္မာျပည္ဘက္ကမ္းကို သြားဖို႔ ေစာင့္ဆိုင္းေနၾကတာပါ။
တကယ္ေတာ့ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ကကုန္ပစၥည္းေတြသာ ျမဝတီဘက္ကို ကူးဖို႔ ေစာင့္ေနရတာ မဟုတ္ဘဲ ျမဝတီၿမိဳ႕ေပၚက ဂိုေဒါင္ေတြထဲမွာ ေရာက္ေနၿပီးျဖစ္တဲ့ ထုိင္းပစၥည္းေတြဟာလည္း ျမန္မာျပည္အရပ္ရပ္ကို ဆက္လက္ စီးဆင္းသြားဖို႔ ေစာင့္ဆိုင္း ေနရတာ ၁၀ ရက္ေက်ာ္ပါၿပီ။
“တံတားဖြင့္တုန္းက တေန႔တေန႔ကို ဆယ္ဘီးကားႀကီး အစီးေပါင္း ၃၀၀၊ ၄၀၀ နဲ႔ တင္ပို႔ေနရာကေန ပိတ္လိုက္ေတာ့ တေန႔ အစီး ၁၀ ဂဏန္းေလာက္ပဲ သြားႏုိင္ေတာ့တယ္” လို႔ ကုန္သည္ေတြနဲ႔ နီးစပ္သူ တဦးက ဆိုပါတယ္။
ဇူလိုင္လ ၁၁ ရက္ေန႔က စၿပီး ျမဝတီ - မဲေဆာက္ တံတားကို ျမန္မာဘက္ကေန ပိတ္လိုက္၊ ဖြင့္လိုက္ လုပ္ေနရာက ၁၇ ရက္ေန႔ကစၿပီး ဒီေန႔အထိ ပိတ္ထားတဲ့အတြက္ ထိုင္း၊ ျမန္မာ ၂ ဘက္စလံုးက ကုန္သည္ေတြမွာ ထိခိုက္ နစ္နာမႈ အမ်ားႀကီး ရွိေနတယ္လို႔ ကုန္သည္ေတြက ဆိုပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ ရပ္ဆိုင္းသြားတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ ျမန္မာျပည္ထဲက ဂိတ္အသီးသီးမွာ ဂိတ္ေၾကး ရယူေနသူ ေတြလည္း ဝင္ေငြမရွိေတာ့သလို ကုန္ပစၥည္း ျပတ္လပ္မႈေၾကာင့္ ေစ်းတက္ လိုက္ရတဲ့အတြက္ လက္လီလက္ကားျဖန္႔သူေတြ၊ စားသံုးသူေတြပါ နစ္နာၾကရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
အခုလို တံတားပိတ္ရတာဟာ ထုိင္းဘက္ျခမ္းက ျမစ္ကမ္းတာရိုးေဆာက္တဲ့အတြက္ ျမန္မာဘက္ျခမ္းမွာ ကမ္းပါးၿပိဳတာေတြ ပိုျဖစ္လာႏုိင္တယ္ဆိုၿပီး ကန္႔ကြက္တဲ့အေနနဲ႔ ပိတ္တာလို႔ ျမန္မာအာဏာပိုင္ေတြက တရားဝင္ စာထုတ္ခဲ့ေပမယ့္ တကယ့္ တကယ္မွာေတာ့ အဲဒီထက္မကတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြ ရွိေနေသးတယ္လို႔ ထုိင္းႏုိင္ငံ အေျခစိုက္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား ကူညီ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအသင္း တြဲဖက္အတြင္းေရးမႉး ဦးဘိုၾကည္က ဆိုပါတယ္။
မဲေဆာက္အေျခစိုက္ ထိုင္း ကုန္သည္ႀကီးမ်ား အသင္းနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ သတင္းေထာက္တဦးကေတာ့ “ျမစ္ကမ္းတာရိုးေဆာက္လို႔ ျမန္မာဘက္က ပိတ္တာဆိုေတာ့ ထုိင္းကုန္သည္ေတြက တာရိုးဆက္ မေဆာက္ဖို႔ ထိုင္းအစိုးရကို ကန္႔ကြက္ၾကတယ္။ အဲဒီမွာ မဲေဆာက္အာဏာပိုင္ေတြက ျမဝတီဘက္က အာဏာပိုင္ကို အေၾကာင္းရင္း လွမ္းေမးေတာ့ တာရိုးေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူး လံုၿခံဳေရးေၾကာင့္ ပိတ္တာဆိုၿပီး ျပန္ေျပာတယ္လို႔ သိရတယ္” လို႔ ေျပာျပပါတယ္။
လံုၿခံဳေရးအရဆိုတာဟာ ထိုင္းျမန္မာနယ္ျခားေစာင့္တပ္ ဖြဲ႕စည္းေရးအတြက္ ျငင္းဆန္ေနတဲ့ DKBA တပ္ေတြနဲ႔ နယ္စပ္ အေျခစိုက္ ျမန္မာ အစိုးရ အတုိက္အခံအဖြဲ႕ေတြကို ထိုင္းအာဏာပိုင္ေတြ အေနနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ေစခ်င္တာကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္ႏုိင္တယ္လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။
၂၆ ရက္ေန႔ကေတာ့ ျမဝတီၿမိဳ႕မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံက ဒုတိယႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဦးေမာင္ျမင့္ကို ထုိင္းႏိုင္ငံက စီးပြားေရးနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝန္ေရး ဒုဝန္ႀကီး Alongkorn Ponlaboot က သြားေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို ေတြ႕ဆံုရာမွာ ဦးေမာင္ျမင့္က ခ်စ္ၾကည္ေရး တံတားပိတ္ရတာဟာ ထိုင္းဘက္က ျမစ္ကမ္း တာတမံ ေဆာက္တဲ့အတြက္ ျဖစ္တယ္ လို႔ပဲ ေျပာခဲ့ပါတယ္။
လာမယ့္ ဇူလိုင္ ၃၀ ရက္ေန႔မွာေတာ့ ခ်စ္ၾကည္ေရး တံတားကိစၥကို ျမန္မာနဲ႔ ထုိင္း ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးၾကမယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ဘယ္လိုေၾကာင့္ တံတားပိတ္တယ္ ဆိုဆို ၁၀ ရက္ေက်ာ္ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ ရပ္ဆိုင္းေနတာေၾကာင့္ ႏွစ္ဘက္ ကုန္သည္ေတြကေတာ့ စီးပြားေရးအရ သိသိသာသာ ထိခိုက္နစ္နာေနၾကပါတယ္။
မဲေဆာက္အေျခစိုက္ ထိုင္းကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း ဥကၠ႒က “အခုလို တံတားပိတ္ထားတာ က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ေတာ္ေလး ထိခိုက္နစ္နာပါတယ္” လို႔ ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။
ထုိင္းဘက္က ျမန္မာဘက္ကမ္းကို ေန႔စဥ္ ဘတ္ သန္း ၁၀၀ (က်ပ္သန္း ၃၀၀၀ ခန္႔) ေလာက္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ကုန္စည္ေတြ တင္ပို႔ေနရတာျဖစ္ၿပီး တခ်ိဳ႕ ထုိင္း ကုန္သည္ႀကီးေတြက ဘဏ္ေတြက ေငြေခ်းၿပီး စီးပြားေရး လုပ္ေနရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ လည္ပတ္မႈရပ္ဆိုင္းေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဘဏ္တိုးေတြတက္ၿပီး နစ္နာမႈ ႀကီးမားတယ္လို႔ ထုိင္း ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းနဲ႔ နီးစပ္သူ တဦးက ဆိုပါတယ္။
ထုိင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္ဂိတ္ေတြအနက္ ခ်စ္ၾကည္ေရးတံတား တည္ရွိတဲ့ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ဟာ ကုန္စည္ စီးဆင္းမႈ အႀကီးဆံုးဂိတ္ တခုျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ထုိင္းကို သစ္၊ ဆန္၊ ငရုပ္၊ ၾကက္သြန္၊ ကၽြဲ၊ ႏြား၊ ဆိတ္၊ သိုးေတြ အပါအဝင္ ေက်ာက္စိမ္းအထိ တင္ပုိ႔ေနတာပါ။
ျမန္မာကေန ထုိင္းကို တင္ပုိ႔တဲ့ ကုန္ပစၥည္းတန္းဖိုးဟာ တလ ဘတ္သန္း ဆယ္ဂဏန္း (က်ပ္ သန္း ၃၀၀) ခန္႔ပဲရွိေပမယ့္ ထိုင္းႏိုင္ငံက ျမန္မာဘက္ကို တင္ပို႔ေနတဲ့ ကုန္ပစၥည္းတန္ဖိုးကေတာ့ ဘတ္ သန္း ၁၀၀၀ (က်ပ္ သန္း ၃၀၀၀၀ ခန္႔) ရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
စေန၊ တနဂၤေႏြ ေန႔ေတြတုန္းက ေျခာက္ကပ္ေနတဲ့ မဲေဆာက္ေစ်းဟာ ဇူလိုင္ ၂၆ ရက္ေန႔ တနလၤာေန႔မွာေတာ့ နည္းနည္း ျပန္စည္ကား လို႔ေနပါတယ္။ ျမန္မာေတြရဲ႕ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ ျဖစ္တာေၾကာင့္ မဲေဆာက္က စက္ရံု၊ အလုပ္ရံုေတြပိတ္ၿပီး ျမန္မာအလုပ္သမားေတြ အားလပ္ရက္ ရလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာဝတ္စံုေလးေတြ လွလွပပ ဝတ္စားထားၿပီး သနပ္ခါး ခပ္ထူထူ လိမ္းထားတဲ့ မိန္းကေလးေတြဟာ သစ္သီး၊ ပန္း၊ အေမႊးတုိင္၊ ဖေယာင္းတိုင္၊ သကၤန္း စတာေတြကို ေစ်းထဲမွာ သူ႔ထက္ငါ ဝယ္ယူေနၾကလို႔ ေစ်းက ခါတိုင္းတံတားပိတ္ ရက္ေတြထက္ စည္ကားေနတာလို႔ ေစ်းသည္ေတြက ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ေန႔ေတြမွာေတာ့ ျမန္မာအလုပ္သမားေတြလည္း အလုပ္ ပံုမွန္ ျပန္ဆင္းၾကမွာျဖစ္ၿပီး ေစ်းႀကီးလည္း ျပန္လည္ ေျခာက္ကပ္သြားေတာ့မွာပါ။
ေသခ်ာတာကေတာ့ ေစ်းသည္ေတြနဲ႔ ကုန္သည္ေတြရဲ႕ ပင္မေသြးေက်ာ တခုလို ျဖစ္ေနတဲ့ ျမဝတီ - မဲေဆာက္ ခ်စ္ၾကည္ေရးတံတားႀကီးကို အျမန္ဆံုး ျပန္ပြင့္ဖို႔ အားလံုး ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကတယ္ ဆိုတာပါပဲ။
No comments:
Post a Comment