Wednesday, September 18, 2013

အင္းဝကေန ေမွ်ာ္ေနမည္

ဇာနည္မာန္

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယခုႏွစ္အတြင္း ကမာၻလွည့္ခရီးသည္ တသန္းေက်ာ္ကို ႀကိဳဆိုလက္ခံႏိုင္ေရး ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္၌ မႏၲေလး အနီး ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ အင္း၀ရွိ အမွတ္တရ ပစၥည္းေရာင္းသူမ်ား၊ ခရီးသြား လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္သူမ်ား ကလည္း လုပ္ငန္းေတြေကာင္းလာေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ျမင့္တက္လာေနသည္။

“တႏွစ္ထက္ တႏွစ္ အင္း၀ကို ခရီးသည္ေတြက ပိုေရာက္လာၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မတို႔စီးပြားေရးကေတာ့ ဒီအတိုင္းပါ ပဲ။ က်မတို႔ ေရာင္းေကာင္းတယ္လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီႏွစ္ေတာ့ ပို ေရာင္းေကာင္းမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါ တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီႏွစ္ထဲမွာ က်မတို႔ႏိုင္ငံကို ကမာၻလွည့္ခရီးသည္ေတြ ပိုလာၾကမယ္လို႔ ၾကားရလို႔ပါ” ဟု ၂၇ မီတာျမင့္သည့္ ေမွ်ာ္စင္နားမွ အမွတ္တရပစၥည္း ဆိုင္ငယ္ကေလး ဖြင့္ထားသည့္ မ၀င္းက ေျပာသည္။ ခရီးသြား ဧည့္သည္ ေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္သည့္ ထိုေမွ်ာ္စင္သည္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းအတြင္းရွိ ၁၉ ရာစုေခတ္က နန္းေတာ္တြင္ တခုတည္း က်န္ခဲ့သည့္ အရာျဖစ္သည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ႏွင့္ ၂၁ ကီလိုမီတာအကြာ ျမစ္ငယ္ျမစ္၏ တဖက္ကမ္းတြင္ရွိေသာ အင္း၀သည္ ၁၄ ရာစုမွ ၁၉ ရာစု အေစာပိုင္း ကာလမ်ားအထိ ျမန္မာဘုရင္တို႔၏ အရွိန္အ၀ါႀကီးေသာ မင္းေနျပည္ေတာ္ ျဖစ္ ခဲ့သည္။ အင္း၀တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွ ကမာၻလွည့္ ခရီးသြားေတြ သြားေလ့ရွိသည့္ အျခားေနရာမ်ားလိုပင္ အမွတ္တရ ပစၥည္းအေရာင္းဆိုင္ေတြ ျပည့္ေနသည္။ အမွတ္တရ ပစၥည္း လက္ေပြ႔ေရာင္းသူေတြႏွင့္ ကေလးငယ္ေတြကလည္း လမ္းေတြေပၚမွာ ပို႔စ္ကဒ္ေတြႏွင့္ အမွတ္တရ ပစၥည္းေတြ ေရာင္းခ်ေနၾကသည္။

“ဒီႏွစ္ေတာ့ ပိုက္ဆံပိုရမယ္လို႔ က်ေနာ္ယံုပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ လဲဆိုေတာ့ ဒီႏွစ္ ခရီးသြားရာသီမွာ ဧည့္သည္ေတြ ပို ၿပီး လာမယ္လို႔ က်ေနာ့္ကို ေျပာၾကတယ္” ဟု အသက္ ၁၃ ႏွစ္ အရြယ္ရွိ ကိုသူ(နာမည္ရင္းမဟုတ္) ကေျပာသည္။ သူက ေက်ာင္းပညာေရးကို ေလးတန္းႏွင့္ အဆံုးသတ္ခဲ့ရသူျဖစ္သည္။

သူ႔လိုပင္ အင္း၀မွ ကေလးငယ္မ်ားသည္ ပို႔စကဒ္အတြဲေတြ ေရာင္းရင္း ၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ သမိုင္းႏွင့္ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အဦးေတြအေၾကာင္း ရွင္းျပကာ မုန္႔ဖိုးပိုက္ဆံေတြ ပိုရႏိုင္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္ေနၾကသည္။

“က်ေနာ္တို႔က ျမန္မာ ဘုရားဖူးေတြကိုပဲ ရွင္းျပေပးတာပါ။ တေန႔ကို ၁၀၀၀ ကေန ၁၅၀၀ က်ပ္ေလာက္ရတတ္ပါတယ္။ ပို႔စ္ ကဒ္ေတြခ်ည္း သက္သက္ေရာင္းတာက သိပ္တြက္ေခ် မကိုက္ဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ဘယ္သူမွ မ၀ယ္ခ်င္ၾကဘူးေလ။ ႏိုင္ငံျခားသား တခ်ိဳ႕တေလပဲ စိတ္၀င္စားၾကတယ္။ ကံေကာင္းတဲ့ ေန႔ေတြက်မွ တတြဲ ႏွစ္တြဲ ေလာက္ေရာင္းရတယ္။ ကဒ္ ၁၀ ခုပါတဲ့ တြဲကို ၁၅၀၀ နဲ႔ေရာင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီႏွစ္မွာ အေရာင္းအ၀ယ္ ပိုေကာင္းဖို႔ က်ေနာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾက တာပါ” ဟု ကိုသူက ေျပာသည္။

ထို႔ျပင္ သူတို႔ အလုပ္မွာ အခက္အခဲေတြရွိေၾကာင္းလည္း ေျပာသည္။

“က်ေနာ္တို႔ ရဲေတြကိုလည္း ေၾကာက္ရတယ္။ တကယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ကို သိသြားရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ အင္တာနက္မွာ က်ေနာ္တို႔ ဓာတ္ပံုေတြေတြ႔သြားရင္ သူတို႔ေရာက္လာၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို ဆူမယ္။ ဒီမွာလာၿပီး ေစ်းမေရာင္းနဲ႔လို႔ အတင္း ေမာင္း ထုတ္မယ္ေလ” ဟု သူကဆိုသည္။

အင္း၀ကို မႏၲေလး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေလဆိပ္လမ္းကေန ကားႏွင့္သြားလွ်င္ တနာရီခန္႔ ေမာင္းရသည္။ ကမာၻလွည့္ ခရီးသည္ အမ်ားစုကေတာ့ ၃ မိနစ္မွ ၅ မိနစ္မွ်ၾကာမည့္ ျမစ္ကို ေလွႏွင့္ ျဖတ္ၿပီးသြားရသည့္ခရီးကို ပိုသေဘာက်ၾကသည္။ ထိုသို႔သြားလွ်င္ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္မွ ႂကြင္းက်န္ခဲ့ေသာ့ ၿမိဳ႕႐ိုးမ်ား၊ နန္းေတာ္ေနရာႏွင့္ ေမွ်ာ္စင္ တို႔သာမက မပ်က္စီးေသးဘဲ က်န္ေနသည့္ သဘာ၀အလွအပမ်ားကို ႐ႈစားခြင့္ရမည္ ျဖစ္သည္။

“ေရွးေဟာင္း သုေတသန နယ္ေျမ” ဟု သတ္မွတ္ထားသည့္ ဆိပ္ကမ္းငယ္ေလးတြင္ ဖုန္ထူ၍ ၾကမ္းတမ္းေသာ လမ္းအတိုင္း ၿမိဳ႕ေဟာင္းသို႔သြားမည့္ ခရီးသည္ေတြကို ႀကိဳဆိုေနေသာ ျမင္းလွည္းေတြ တန္းစီေနသည္။

“မႏွစ္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး အေျခအေနေကာင္းတယ္။ ဒီႏွစ္ ၀င္ေငြပိုေကာင္းမယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ ထား ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ လွည္းေတြကို ျပန္ၿပီးမြမ္းမံ ထားပါတယ္။ ျမင္းေတြကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ ဂ႐ုစိုက္ပါတယ္။ သူတို႔ က က်ေနာ္တို႔ စီးပြားဖက္ေတြေလ” ဟု ျမင္းလွည္းသမား ကိုသန္းထြန္းကေျပာသည္။

ျမင္းလွည္းသမားေတြ ၏၀င္ေငြမွာ တေန႔လွ်င္ ၅၀၀၀ မွ ၆၀၀၀ က်ပ္ၾကားတြင္ရွိၿပီး တခါတရံ အပို ဆုေၾကးလည္း ရတတ္သည္။

ျမန္မာ့ ခရီးသြားရာသီ၏ အျမင့္ဆံုး အခ်ိန္က နီးကပ္လာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အင္း၀က က်င္းခ်ိဳင့္ေတြေပါသည့္ လမ္းေတြကေတာ့ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး အတြက္ေစာင့္ဆိုင္းေနရဆဲျဖစ္သည္။

“ေမွ်ာ္စင္ကို သြားတဲ့လမ္းနဲ႔ ဗားဂရာေက်ာင္းကို သြားတဲ့လမ္းတခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ လမ္းက အရမ္းဆိုးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမင္းလည္း ဒဏ္ရာမရေအာင္ လွည္းလည္း မထိခိုက္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ အရမ္းဂ႐ုစိုက္ၿပီး ေမာင္းရတယ္” ဟုလည္း ကိုသန္းထြန္း ကေျပာသည္။

မႏၲေလးမွ ဧည့္လမ္းညႊန္ေတြကလည္း ခရီးသည္ေတြ သက္ေတာင့္သက္သာသြားႏိုင္ဖို႔ အတြက္ အင္း၀က လမ္းေတြ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ရွိဖို႔ လိုအပ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္။

“အင္း၀က လမ္းေတြရဲ႕ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ေတာ္ေတာ္ အေျခအေနဆိုးပါတယ္။ တခါတေလ ျမင္းေခ်ာ္လဲၿပီး ခရီးသည္ ေတြ အနည္းအက်ဥ္း ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရတာေတြလည္း ရွိတယ္။ အင္း၀က မႏၲေလးနဲ႔ မိုင္ နည္းနည္းပဲေ၀းတာပါ။ လမ္း ေကာင္းေကာင္းေတြ ရွိသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ခရီးသြားရာသီမွာ လမ္းေတြကိုျပင္လိမ့္မယ္လို႔ေတာ့ က်ေနာ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္” ဟု ေဒသခံ ဧည့္လမ္းညႊန္တေယာက္က ေျပာသည္။

စြန္႔စြန္႔စားစား သြားရတာကို သေဘာက်သည့္ ခရီးသည္ေတြကေတာ့ ဤအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယခုအခ်ိန္အထိ ႀကီးႀကီးမားမား အျပစ္တင္ အေရးဆိုျခင္း မရွိေသးပါ။

“ခုခ်ိန္ထိေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဆီကို အေရးတႀကီး ေစာဒက တက္လာတာမ်ိဳးေတြ မရွိလာေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လမ္းေတြက အရမ္းၾကမ္းတဲ့ အတြက္ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္တဲ့သူေတြ အင္း၀ကို ျမင္းလွည္းနဲ႔ သြားဖို႔ မသင့္ေတာ္ဘူးလို႔ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ဧည့္လမ္းညႊန္တခ်ိဳ႕က အႀကံေပးၾကပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ခရီးသြားလုပ္ငန္းရွင္ တေယာက္ကေျပာသည္။

တိရိစာၦန္မ်ားႏွင့္ ဓာတ္မတည့္သည့္ ကမာၻလွည့္ ခရီးသည္မ်ားက ေတာင္းဆိုလာလွ်င္ေတာ့ ခရီးသြားလုပ္ငန္းမ်ားက ျမင္းလွည္း အစား ကားႏွင့္သြားဖို႔ စီစဥ္ေပးသည္ဟု သိရသည္။ ထိုသို႔ေသာ ကိစၥမ်ိဳးဆိုလွ်င္ ၾကမ္းတမ္းသည့္ လမ္းေပၚတြင္ ခရီးသြားရာတြင္ ေဘးကင္းလံုၿခံဳမႈ ရွိေရးက အဓိကျဖစ္လာသည္။

“ဒီႏွစ္တြင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံကို ခရီးသည္ေတြ လာေရာက္မႈ အမ်ားဆံုးျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အင္း၀က လမ္းေတြကို အခ်ိန္မီ ျပင္ဆင္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္ အေျခစိုက္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းရွင္ က ေျပာ သည္။

၁၈၃၉ ခုႏွစ္ သာယာ၀တီမင္းလက္ထက္တြင္ ျပင္းထန္သည့္ ငလ်င္ႀကီးတခု လႈပ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို အမရပူရ သို႔ ေရႊ႔ ေျပာင္းခဲ့သည့္ ေနာက္တြင္ အင္း၀သည္ စြန္႔ပစ္ခံရသည့္ ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕ ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ဟိုတယ္ႏွင့္ ခရီးသြား၀န္ႀကီးဌာနမွ ျပဳစုထားသည့္ စာရင္းဇယားမ်ား အရဆုိလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကမာၻလွည့္ ခရီးသြား ၀င္ေရာက္မႈသည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ၈ သိန္းေက်ာ္အထိတိုးတက္လာခဲ့ၿပီး ယမန္ႏွစ္က တသန္းေက်ာ္သြားခဲ့သည္။ ယခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ အားကစားပြဲ က်င္းပရန္ရွိေနရာ ခရီးသြားမ်ား ယခင္ႏွစ္ကထက္ ပိုမိုေရာက္ရွိလာလိမ့္မည္ဟု ဟိုတယ္ႏွင့္ ခရီးသြား၀န္ႀကီးဌာနမွက ခန္႔မွန္းေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။

ဟိုတယ္ႏွင့္ ခရီးသြား၀န္ႀကီးဌာနမွ မၾကာေသးမီက ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ီခဲ့ေသာ ခရီးသြားလုပ္ငန္းဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံခ်က္မ်ား အရ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ကမာၻလွည့္ခရီးသည္ ၃ သန္းေက်ာ္လာေရာက္လည္ပတ္ေစရန္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ထား ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။

No comments: