Sunday, May 17, 2009

ပန္းႏုေရာင္အို ပြင့္ခ်ပ္မ်ား


ထုိညက က်ေနာ္ အိပ္မေပ်ာ္ပါ။ ညက အပူရွိန္ ျပင္းလြန္းလွသည္။ ဘယ္အခ်ိန္ ရွိေနၿပီလဲ၊ က်ေနာ္ မသိ။ တလူးလူး တလြန္႔လြန္႔ႏွင့္ အိပ္ မေပ်ာ္။ မထူး ေတာ့သည့္ အတူတူ က်ေနာ္ အိပ္ရာ ထဲမွ ထထြက္ ခဲ့သည္။ ဝရန္တာ ဆီသို႔။ သည္ေတာ့မွ က်ေနာ္ ေနသာထိုင္သာ နည္းနည္း ရွိသြားသည္။

လမ္းေပၚတြင္ေတာ့ လူသြားလူလာ ရွင္းလင္းလ်က္။ တခါတခါ ျဖတ္သန္းသြားေသာ ကားတစီးႏွစ္စီးမွအပ ညက ပကတိ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ အေဝးဆီမွ သံေခ်ာင္းေခါက္သံ တခ်က္ ၾကားလိုက္ရမွ က်ေနာ္ အခ်ိန္ကို သတိျပဳမိသည္။ ည တနာရီပင္ ထိုးပါပေကာ။ အမွတ္မထင္ ေကာင္းကင္ေပၚသို႔ ေမာ့ၾကည့္မိေတာ့ ေငြလမင္းကို ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ ျမင္လိုက္ရသည္။ လေတာင္ ျပည့္ေတာ့မွာပါလား။ “လချမည၊ ပပၾကိဳးၾကြ၊ လွလွေပစြ၊ မြမြ႐ြ႐ြ၊ ၾကယ္စစိန္စ၊ စိမ္းစျပာစ၊ ျဖဴဖြဖြလြ၊ ညက” တဲ့။ ကဗ်ာတစကို က်ေနာ္ သတိရလာသည္။ ဘာကိုလြမ္းရမွန္း မသိ။ လမင္းကို ေမွ်ာ္တမ္းရင္း က်ေနာ္ လြမ္းေနမိသည္။

ထိုစဥ္မွာပင္ ဘယ္အရပ္က တိုက္ခတ္လာမွန္းမသိ။ ေလႏုေအးကေလးက က်ေနာ့္ဆီ ေဝ့ဝဲရွပ္တိုက္လာသည္။ ေခြ်းတို႔ျဖင့္ စိုကပ္ေစးထန္းေနေသာ က်ေနာ္ ႐ုတ္တရက္ လန္းဆန္းသြားသည္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္။ “ေလႏုေအးသည္ တေနာ့ေနာ့ ႏြဲ႔ေနဆဲကို” ဟူေသာ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၆ဝ ၊ ၇ဝ နီးပါးက ဝါက်ကေလး တစ္ေၾကာင္းကို က်ေနာ္ သတိရမိလိုက္သည္။ ေလႏုေအးကေလး…။ ေတြးေနတုန္းပင္ ေလက ျပန္ၿငိမ္သြားျပန္သည္။ ေလႏုေအးကေလး ဘယ္ေရာက္သြားပါလိမ့္။ ေဟာ … က်ေနာ္ သည္စကားလံုးကို ထပ္သံုးမိျပန္ၿပီ။ က်ေနာ္ ဘာတတ္ႏိုင္မွာလဲ။

ျဖဴေဖြးမြ႐ြ ဆံႏြယ္ဆံစေတြက အကၤီ်ေကာ္လာေပၚေက်ာ္၍ ခပ္႐ိုင္း႐ိုင္း ဝဲက်ေနသည္။ အနားသတ္က ဖြာရရာၾကဲလ်က္။ ဆံပင္ေတြကို ေနာက္ျပန္ၿဖီးထားသည္။ ေဘာ္ေငြေရာင္ လႈိင္းတြန္႔တြန္႔။ ဒါကိုက လြတ္လပ္ျခင္း၏ သ႑ာန္။ အ႐ိုင္း၏ ေခၚသံ။ က်ေနာ္ သေဘာက်သြားသည္။ ဆံပင္ရွည္ ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ၾကီးျပင္းလာခဲ့သူမို႔လားမသိ။ အၿပံဳးေငြ႔ေငြ႔က မ်က္ႏွာေပၚတြင္ အထင္းသားအရွင္းသား ေပၚေနသည္။ ၿပီး က်ေနာ့္ဆီ ႐ိုက္ခတ္လာသည္။ အသားအေရာင္ကေတာ့ ခပ္လတ္လတ္။ ဝတ္ထားသည္က ပါတိတ္အကၤ် ီႏွင့္ က်ေနာ္ အမ်ဳိးအမည္ ခြဲျခားမသိေသာ ထူထူထဲထဲ ပုဆိုး။ ခ်ည္ပုဆိုးေတာ့ မဟုတ္ႏိုင္။ ဘန္ေကာက္လံုခ်ည္လည္း ျဖစ္မည္မဟုတ္။ အကၤ်ီေကာ ပုဆိုးပါ အေရာင္အေသြးက စိုစိုစြတ္စြတ္။ အသားအေရ စိုစိုညက္ညက္၊ မည္းမည္းနက္နက္ မ်က္မွန္။ အသက္ ၈ဝ နားနီးေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း က်န္းမာေရးက အထူးေကာင္းမြန္ပံုရသည္။

ပလတ္စတစ္ ကုလားထိုင္ေပၚတြင္ ေအးေအးသက္သာ ထိုင္ရင္း နံေဘးမွ လူလတ္ပိုင္း တဦးႏွင့္ စကားေျပာေနသည္။ ၾကည့္ေနရင္းႏွင့္ က်ေနာ္ အေရာင္ေတြကို သတိရလာသည္။ ေရးေရးရိပ္ရိပ္။ ေၾသာ္ … စာေပသစ္၏ ဖခင္ဆိုတာ ဒါပါလား။ အိုးေဝမဂၢဇင္း၏ အယ္ဒီတာဆိုတာ ဒါပါလား။ သခင္ဗဟိန္း၏ သူငယ္ခ်င္းဆိုတာ ဒါပါလား။ ေအာင္ဆန္း သို႔မဟုတ္ အ႐ိုင္း၏ မိတ္ေဆြဆိုတာ ဒါပါလား။ ဦးဗေဆြ၊ သခင္သန္းထြန္းတို႔ႏွင့္ အကြ်မ္းတဝင္ျဖစ္ခဲ့သူဟာ ဒါပါလား။ အလွတရားကို ကိုးကြယ္သူဆိုတာ ဒါပါလား။ ႐ုပ္ပံုလႊာတို႔၏ အ႐ွင္သခင္ဆိုတာ ဒါပါလား။ ေျခဆံုးေခါင္းဆံုး သမိုင္းျဖစ္ေနသူဆိုတာ ဒါပါလား။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို ေနာက္ဆံုးရဲေဘာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့သူဟာ ဒါပါလား။ တာရာဆိုတာ ဒါပါလား။ ကဗ်ာဆိုတာ ဒါပါလား။ ခပ္လွမ္းလွမ္းမွေန၍ က်ေနာ္ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ့ကို ေငးၾကည့္ရင္း ေတြးမိေတြးရာ ေတြးေနမိသည္။

အျခားေနရာမွာ ဆိုလွ်င္ေတာ့ က်ေနာ္ ဆရာ့ကို သြားဂါရဝျပဳမိမည္ အမွန္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္ ယခုေရာက္ေနသည္က သုသာန္။ ဆရာ့ေဘးတြင္လည္း လူငယ္လူၾကီး စာေပသမားမ်ား၊ ကဗ်ာဆရာ အယ္ဒီတာမ်ား ဝိုင္းရံလ်က္။ ဟိုမွာ ဆရာေအာင္သင္း၊ ဟိုမွာ ဆရာေမာင္ေသြးသစ္၊ ဟိုမွာ ဆရာခ်စ္ဝင္းေမာင္၊ ဟိုမွာ ဆရာေအာင္ေဝး၊ ဟိုမွာ…။ သည္မွ် မ်ားျပားေသာ လူေတြၾကားထဲ က်ေနာ္ ဆရာ့အနား ခ်ဥ္းကပ္ခြင့္မသာ။ အေဝးမွသာ ေငးေမာေနရသည္။ ႐ုပ္ပံုလႊာ၊ ပ်ားအံုခံစားမႈ၊ ကားခ်ပ္၊ မွန္ကူကြက္၊ သမိုင္း၊ စာလံုး ေဆးစက္ႏွင့္ ေစာင္းၾကိဳး၊ ေမႊးျမေဝရီ….ၿပီးေတာ့ ကဗ်ာ။ ဆရာျမသန္းတင့္ကို သၿဂၤ ိဳဟ္ရန္ အခ်ိန္နီးကပ္လာၿပီမို႔ က်ေနာ္ ဆရာျမသန္းတင့္ လဲေလ်ာင္းေနရာဆီသို႔ ထြက္လာခဲ့သည္။

ဆရာ့စာႏွင့္ က်ေနာ္ ပထမဆံုး အထိအေတြ႔ကို ယခု ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ကဗ်ာျဖစ္ေနသည္။ “သရက္ပြင့္တို႔ နီၾကင့္ဝါဝါ ေၾကြရင့္ဖြာၾက” တဲ့။ “တဟီတီသြားရေအာင္” ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ဘယ္မဂၢဇင္းထဲတြင္ ဖတ္မိသည္လည္းေတာ့ က်ေနာ္ မမွတ္မိေတာ့။ ဖတ္ၿပီးၿပီးခ်င္း စြဲမက္ၿငိတြယ္ခဲ့သည္ ကိုသာ မွတ္မိေတာ့သည္။ ေရးသူက ဒဂုန္တာရာ ဆိုပါလား။ ဘယ္သူပါလိမ့္။ က်ေနာ္မသိ။ က်ေနာ္က ဆယ္ႏွစ္သားသာသာ။ ဖခင္ကို ေမးျမန္းၾကည့္ေတာ့ ဖခင္က စာအုပ္ပံုထဲမွ စာတစ္အုပ္ကို ႐ွာေဖြထုတ္ယူလာသည္။ “တို႔ေခတ္ကို ေရာက္ရမည္မွာ မလြဲပါ” ဆိုပါလား။ နာမည္ေလးက လွလွခ်ည္လား။ က်ေနာ္ စာအုပ္ကို ခ်က္ခ်င္း ေကာက္လွန္လိုက္မိသည္။ က်ေနာ္ မတတ္ႏိုင္။

တကယ့္တကယ္ ဆရာ့စာေတြ ကဗ်ာေတြကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ရွာေဖြဖတ္႐ႈမိသည္က က်ေနာ္ ၁၅ ႏွစ္၊ ၁၆ ႏွစ္သားခန္႔မွ ျဖစ္မည္။ ၉ဝ ျပည့္လြန္ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ား။ က်ေနာ္ ပန္းဆိုးတန္းစာအုပ္တန္းတြင္ စတင္က်က္စားမိကာစ အခ်ိန္။ သည္ေတာ့မွ က်ေနာ္ ဆရာ့၏ နာမည္ေက်ာ္ ႐ုပ္ပံုလႊာအဖြဲ႔အႏြဲ႔မ်ားႏွင့္ စတင္တို႔ထိမိျခင္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္ ထပ္မံ တိုးမိတိုက္မိသည္က ဆရာ့၏ ကဗ်ာမ်ား။ “မာယာ” ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ ျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။ က်ေနာ္ကလည္း ကဗ်ာကို စတင္ စမ္းသပ္ေရးသားေနခ်ိန္။ ေလာကနတ္ပန္းခ်ီျပခန္းသို႔ ဝင္ခလုတ္ ထြက္ခလုတ္ ေရာက္႐ွိေနခ်ိန္။ ေလထန္ကုန္းတြင္ တေမ့တေမာ ထိုင္ေနမိခ်ိန္။ လည္ကတံုး၊ ကခ်င္ပုဆိုးႏွင့္ ေဆးေပါ့လိပ္ကို စတင္စြဲလမ္းခ်ိန္။ တကယ္က က်ေနာ္ ရင္ခုန္ေနပါလား။ သည္သို႔ပင္ က်ေနာ္ ယခု ျပန္လည္သံုးသပ္မိသည္။

သည္ႏွစ္ကာလေတြမွာပဲ ျဖစ္မည္ထင္ပါသည္။ ဆရာ့စာမ်ားသာမက ဆရာ့ဘဝ ျဖတ္သန္းမႈ မွန္ကူကြက္ ၿပိဳးျပက္ဖိတ္လက္မ်ားကိုပါ က်ေနာ္ လွစ္ခနဲ လွစ္ခနဲ စတင္သိ႐ွိလာခဲ့သည္။ ဘန္ေကာက္ပုဆိုးကို ခံုခံုမင္မင္ ဝတ္ဆင္ တတ္ေသာဆရာ၊ စႏၵရားတီးေနေသာ ဆရာ့႐ုပ္ပံုလႊာ၊ ကဗ်ာျဖင့္ စတင္သေႏၶတည္ခဲ့ေသာ ဆရာ့စာေပဘဝ ျမစ္ဖ်ားခံရာ၊ ႏုပ်ဳိစိုလက္ခဲ့ေသာ ဆရာ့ငယ္ဘဝ ေန႔ရက္မ်ား၊ အရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ျငင္းပယ္၍ အႏုပညာျဖင့္သာ ဝင္သက္ႏွင့္ ထြက္သက္ကို အတိၿပီးေစခဲ့သည့္ ဆရာ၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေရာင္အေသြးတို႔ကို တြဲစပ္၍ ပန္းခ်ီေရးဆြဲလိုသည့္ ဆရာ၊ ဆိတ္ဖလူးရနံ႔ သင္းထံုေမႊးယစ္ဖူးသည့္ ဆရာ၊ အိပ္မေပ်ာ္ေသာ ညမ်ား၊ ပန္းႏုေရာင္ႏွစ္ကာလမ်ား၊ အလင္းအေမွာင္ အေရာင္အရိပ္မ်ား၊ ဆရာ့ ႐ုပ္ပံုလႊာမ်ားက နည္းနည္းေနာေနာ မဟုတ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ေဆးေရာင္စံု ဒဂုန္တာရာဟု ေခၚေဝၚသံုးစြဲၾကေလသလား။

ေနာက္ထပ္ က်ေနာ့္ အမွတ္ရမႈ ေၾကးမံုျပင္တြင္ ထင္လာသည္က ဆရာ တြဲစပ္သံုးစြဲခဲ့ေသာ စကားစုကေလးမ်ား။ ေလႏုေအး႐ွတ္၊ ေဝါ႔ဒစၥေနအျပာ၊ ဝတ္လစ္စလစ္လမ္းမၾကီး၊ စိမ္းသစ္ရသ စသည္။ ဒါေတြကိုပဲ စကားလံုး လွ်ပ္ေပၚေလာ္လည္သည္ဟု ဆရာ အေဝဖန္ခံရဖူးသည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ထိုသို႔မျမင္။ အထူးသျဖင့္ ကဗ်ာ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္လွ်င္ ပို၍မျမင္။ ခံစားခ်က္ကို အနီးစပ္ဆံုး ထင္ဟပ္ျပႏိုင္ရန္ စကားလံုးမ်ားကို သင့္ေလ်ာ္ညီညြတ္သလို တြဲစပ္သံုးစြဲႏိုင္စြမ္း ႐ွိရမည္။ သို႔မွသာ ဘာသာစကား၏ အတိုင္းအတာ က်ယ္ျပန္႔လာမည္။ ခံစားမႈေဗဒ၊ အလွေဗဒကို ပိုမိုေဖာ္က်ဴးႏိုင္လာမည္။ က်ေနာ္က ထိုသို႔ ယံုၾကည္ေနမိသည္။

ထိုႏွစ္ကာလမ်ားက ဆရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ဂယက္မ်ားက တခုၿပီးတခု ထခဲ့ေသာ ကာလမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ ႏွစ္မ်ားကိုေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက် မမွတ္မိေတာ့။ ထားေတာ့။ က်ေနာ္မွတ္မိသည့္ ပထမဆံုး ဂယက္က ကဗ်ာႏွင့္ စကားေျပအၾကား အယူအဆေရးရာ ဂယက္ျဖစ္သည္။ ဆရာက ကဗ်ာသည္ စကားေျပအဆင့္သို႔ ေလွ်ာက်မသြားသင့္ဟု ယူဆသည္။ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္က ယေန႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ စကားေျပအျဖစ္ ေလွ်ာက်သြားျခင္းမဟုတ္၊ အဆင့္တဆင့္သို႔ ကူးေျပာင္းသြားျခင္းမွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု ေခ်ပသည္။ စကားလံုးအတိအက် မမွတ္မိေတာ့ေသာ္လည္း သည္သေဘာအတိုင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ နားလည္မိသည္။

ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္၏ ေဆာင္းပါး အဆံုးသတ္တြင္ “အကယ္၍ ဆရာက စိန္ေခၚလွ်င္ က်ေနာ္ တိမ္ေပၚအထိ တက္လိုက္ခဲ့ပါမည္” ဟု အဆံုးသတ္ထားသည္။ သည္မွာပင္ ဂယက္ထသြားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ထိုစဥ္က ဖူးစပြင့္စအ႐ြယ္။ စမ္းတဝါးဝါး။ တရားကိုယ္ သေဘာတရားေတြကို ဘာမွဆုပ္ဆုပ္နယ္နယ္ နားမလည္ေသး။ ဗ်ာ/ေျပ မ်ဥ္း၏ အထူအပါးက ဘယ္ေလာက္႐ွိသလဲ။ တေနရာမွ ၾကည့္လွ်င္ စကားေျပျဖစ္၍ ေနာက္တေနရာမွ ၾကည့္လွ်င္ ကဗ်ာ ျဖစ္ႏိုင္သလား။ စံတခုကို အတိအက် သတ္မွတ္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္သလား၊ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။ ထုိစဥ္က က်ေနာ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပန္ေမးေနမိခဲ့ေသာ ေမးခြန္းမ်ား ျဖစ္သည္။

က်ေနာ့္အတြက္ တခုေကာင္းသြားသည္က မိမိဘာသာ စာ၊ ကဗ်ာမ်ား ေရးသားေနရာက သေဘာတရားေရးရာမ်ားကုိပါ ေလ့လာရေကာင္းမွန္း သိသြားရျခင္း ျဖစ္သည္။ လက္လွမ္းမီသေလာက္ ဆိုပါေတာ့။ သည္မွာပင္ ဆရာ၏ မုဆိုးစိုင္သင္၊ ေလးကိုင္းသဖြယ္ ညႊတ္ေပ်ာင္းျခင္း စသည္ အယူအဆ ဆိုင္ရာမ်ားႏွင့္ က်ေနာ္ ႏွီးႏႊယ္ခဲ့မိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေနာက္ဂယက္တခုက ဆရာေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) ၏ ကတၱီပါလမ္းခြဲ ကိစၥျဖစ္သည္။ သည္ဂယက္ကလည္း မေသး။ က်ေနာ္ မွတ္မိသေလာက္ မဂၢဇင္းတခ်ိဳ႕တြင္ ႏွစ္ပါေပါက္သြားခဲ့သည္။ သည္ “လမ္းခြဲ” ဆိုေသာ ကိစၥကိုေတာ့ က်ေနာ္ ယေန႔အထိ နားမလည္။ သေဘာမေပါက္။ ဘာလမ္းခြဲတာလဲ။ လမ္းခြဲရေအာင္ ဘာလမ္းခြဲရမည့္ ကိစၥက ႐ွိေနလို႔လဲ။ ေနာင္မွ ဆရာေမာင္သာႏိုး၏ “လမ္းခြဲတယ္ဆိုတာ” ေဆာင္းပါးထြက္လာသည္။ သည္ေတာ့မွ က်ေနာ္ ဘဝင္က်သြားသည္။ တကယ္ေတာ့ ဆရာေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) ကလည္း က်ေနာ္ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္သည့္ ကဗ်ာဆရာတေယာက္။ သည္ကိစၥတြင္ေတာ့ ဂႏၶဗၺနတ္သား စိတ္လိုက္မာန္ပါ ႏို္င္သြားသည္ဟု က်ေနာ္ နားလည္မိသည္။ သံုးစြဲလိုက္သည့္ စကားလံုး မွားယြင္းသြားသည္ဟု က်ေနာ္ ယူဆမိသည္။ ဆရာဒဂုန္တာရာ့ထံမွေတာ့ ဘာမွျပန္မၾကားမိ။ ဒါကလည္းမဆန္း။ ဆရာက ဘာမွ တံု႔ျပန္တတ္သူ မဟုတ္။ ေလႏုေအးကေလးျဖင့္သာ ေနာ့ေကာင္းေနာ့မည္။ သူ ယံုရာတြင္သာ ၿမဲၿမဲၿမံၿမံ ရပ္တတ္သူ။

တခါတုန္းက ဆရာက သည္လို ေျပာဖူးပါသည္။ “က်ေနာ္ တခုခုကို လက္မခံခင္ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာတယ္၊ ဆန္းစစ္တယ္၊ လက္ခံၿပီးရင္ မေျပာင္းေတာ့ဘူး“ ဟူ၍။ စကားလံုးအတိအက် မဟုတ္ေသာ္လည္း ထိုသေဘာအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္ ေရးသကဲ့သို႔ “လိပ္ရင္ဘတ္လို” ဟုပဲ ေရးရမလား မသိ။ ဆရာက သူသေဘာမေပါက္လွ်င္၊ စိတ္ထဲဘဝင္မက်လွ်င္ ဘာမွလုပ္သူမဟုတ္။ ဒါကိုက ဆရာ၏ သ႐ုပ္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ဒါေၾကာင့္ပဲ ထင္သည္။ ဆရာပါရဂူက ပရကထာတြင္ သည္လိုေရးဖူးသည္။ “ ဒဂုန္တာရာက သာမန္ သူလိုငါလို လူမ်ဳိး မဟုတ္ေပ။ သူ႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သူေရးေသာစာကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း ပတ္ဝန္းက်င္၌ အျငင္းပြားရေသာ ျပႆနာျဖစ္ရေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ သူ႔ကို ေလးစားၾကည္ညိဳသူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ဆန္႔က်င္သူမ်ားလည္း ႐ွိသည္။ ထူးထူးခြ်န္ခြ်န္ ျဖစ္လာရေသာ ပုဂၢိဳလ္အဖို႔ ၾသဘာလက္ခုပ္သံကိုလည္း ၾကားရသကဲ့သို႔ပင္ တေထာင့္တေနရာက ထြက္ေပၚလာေသာ အမနာပ ေျပာသံဆိုသံကိုလည္း ၾကားရတတ္သည္။ ဒဂုန္တာရာ ဇာတာ၌ ၾသဘာလက္ခုပ္သံႏွင့္ အမနာပ ေျပာသံဆိုသံ ႏွစ္မ်ဳိးလံုး ေရာေမႊေပါင္းစပ္ေနသလား မသိ” ဟူ၍။

အယူအဆမ်ားက မ်ားေျမာင္ကြဲျပားႏိုင္ၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ ဒါက မဆန္း။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲရပ္တည္ ေနႏိုင္ျခင္းကိုသာ ေရွးရႈၾကရမည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ထိုသို႔ သေဘာေပါက္ေနမိသည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ဘာရယ္မဟုတ္။ အယူအဆေရးရာမ်ားထက္ ပုဂၢိဳလ္ေရးရာေတြ အဖုအထံုးမ်ားက ကဲေနသလားမသိ။ ဘာအေၾကာင္းျပခ်က္မွလည္း ေရေရရာရာ မ႐ွိ။ ပတိဒဂုန္တာရာမ်ား ျဖစ္ေနတတ္ၾကသည္။ ဆရာ့အတြက္ကေတာ့ ဘာမွဆန္းက်ယ္လွသည္ မဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဆရာ တခါက သည္လိုေရးဖူးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ “က်ေနာ့္ကို ဆန္႔က်င္သူမ်ားႏွင့္ က်ေနာ္ တဝိုင္းတည္း ထိုင္၍ ရသည္။ က်ေနာ္ ဘာမွမျဖစ္” ဟု။ သည္စကားမွာ ဆရာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရး စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚ သေဘာထားကို လွစ္ခနဲ ျမင္လိုက္ရသည္ဟု က်ေနာ္ ယခု ျပန္လည္စဥ္းစားမိပါသည္။

ေျပာသာေျပာေနရသည္။ ထိုစဥ္က ကြ်န္ေတာ့္ အသက္က ဘာမွ်မ႐ွိ။ ႏွစ္ဆယ္ပင္မျပည့္တတ္ေသး။ ဘဝပံုပန္းက ဘာမွ ပီပီျပင္ျပင္မ႐ွိ။ အေတြ႔အၾကံဳကလည္း ႏုႏုငယ္ငယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ဆရာသည္ က်ေနာ္ စိတ္အဝင္စားဆံုးေသာ သူ တေယာက္ျဖစ္ေနသည္။ ဆရာ့ဘဝ ျဖတ္သန္းမႈက ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ႏွင့္ စာေပနယ္ပယ္ ႏွစ္ခုစလံုးတြင္ ရွိေနသည္။ က်ေနာ္ကလည္း သည္နယ္ပယ္ႏွစ္ခုစလံုးကို စိတ္ဝင္စားသူ၊ တပ္မက္စြဲလမ္းသူ။ က်ေနာ္ ဘာတတ္ႏိုင္မွာလဲ။ ဆရာကေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူ ႏိုင္ငံေရးသမားမဟုတ္ပါ။ စိတ္ပါဝင္စားသူ၊ ေလ့လာသူ မွ်သာဟု တခါက ေျပာဖူးသည္။ တခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ားကလည္း ေဝးနီးျမင္ကြင္း အမွန္ႏွင့္ မၾကည့္တတ္လွ်င္ ခြ်တ္ေခ်ာ္လြဲမွားတတ္သည္။ လႈိင္းၾကားတြင္ ေရာက္ေနသူကေတာ့ လႈိင္းဟု ျမင္ခ်င္မွျမင္မည္။ ဆရာကေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူ “ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စာေပ နယ္ျခားမ်ဥ္းေၾကာင္းတြင္ ရပ္ေနမိသူ” ဟု ဖ်တ္ခနဲေတြ႔ရေသာ ႐ုပ္ပံုလႊာကားခ်ပ္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးသည္။ “စိတ္လႈပ္႐ွားမႈ ဒဏ္ကို မခံႏိုင္၍ ဖိတ္စင္သြားသည့္ သေဘာ” ဟုလည္း ေရးခဲ့ဖူးသည္။

ႏိုင္ငံေရးသမား ဆိုတာကေကာ ဘာလဲ။ က်ေနာ္ စဥ္းစားေနမိသည္။ ႏိုင္ငံေရးသမား မဟုတ္ဟုသာ ဆိုသည္။ ဆရာ့ႏိုင္ငံေရး အျမင္ေတြက ဘယ္နံေရာအခါကမွ မပီတတ္ေသး၊ ဝိုးဝါးေထြး မျဖစ္။ ထာဝစဥ္ ၾကည္လင္ေနသည္။ တခုပဲ ႐ွိသည္။ ဆရာက စကားလံုးတလံုးကို ဘယ္အခါတြင္မွ ေပါ့ေပါ့လြယ္လြယ္ သံုးစြဲျခင္း မရွိ။ (ဆရာသည္ က်ေနာ္သိသမွ် လူပုဂၢိဳလ္မ်ားထဲတြင္ စကားလံုးကို သတိၾကီးၾကီးထား၍ ေ႐ြးခ်ယ္အသံုးစြဲတတ္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။) စကားလံုးမ်ားကို ဆီသည္မ လက္သုတ္ဖတ္သဖြယ္ သံုးစြဲေသာေၾကာင့္ မူရင္းစကားလံုး၏ ေလးနက္မႈဂုဏ္သတၱိ ေလ်ာ့ပါးေနသည့္ ယေန႔ေခတ္ အခ်ဳိ႕စကားလံုးမ်ားကို ျမင္ရတိုင္း က်ေနာ္ကေတာ့ ဆရာ့ကို သတိရေနမိသည္။

ဆရာ အေလးအနက္ထားေသာ ေနာက္ထပ္ ဘာသာရပ္ႏွစ္ခုက “ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ” ႏွင့္ “မ်ဳိးဆက္” တို႔ ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္လိုကေတာ့ contemporary ႏွင့္ generation ။ ျမန္မာလို အေခၚအေဝၚအေနႏွင့္ေတာ့ ဘယ္တုန္းက စတင္ သံုးစြဲသလဲ က်ေနာ္မသိ။ သည္စကားလံုး ႏွစ္လံုးကလည္း ဆက္စပ္ေနသည္။ သီးျခား ေဝးကြာကင္းလြတ္ေနသည္ မဟုတ္။ ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ “ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ” ဆိုေသာ စကားလံုးသည္ ဆရာ အသံုးစြဲဆံုးေသာ စကားလံုးျဖစ္မည္ ထင္သည္။ သံုးစြဲရေလာက္ေအာင္လည္း ဆရာက “ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ” မ်ားကို အထူးတလည္ စိတ္ဝင္စားသည္။ မ်ဳိးဆက္အဆက္ဆက္ႏွင့္ အၿမဲထိေတြ႔ေနသည္။ သည္ေနရာတြင္ “မ်ိဳးဆက္” ဟူေသာ စကားလံုးကို ဆရာ သတ္မွတ္ ပိုင္းျခားပံုက စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းသည္။ ေယဘုယ် အဂၤလိပ္စကားလံုးတြင္ေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃ဝ ကို မ်ဳိးဆက္တခု ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ ၃ဝ ၾကာတိုင္း မ်ဳိးဆက္တဆက္ ေျပာင္းလဲသြားသည့္ သေဘာ။ ဆရာသံုးသည့္ “မ်ဳိးဆက္” ကေတာ့ ႏွစ္ ၃ဝ မဟုတ္။ ၁ဝ ႏွစ္မွ်သာ။ ဆရာက ပထမမ်ိဳးဆက္။ ဆရာ့ထက္ ၁ဝ ႏွစ္ခန္႔ငယ္ေသာ ဆရာျမသန္းတင့္ တို႔က ဒုတိယမ်ဳိးဆက္။ အစရွိသည္ျဖင့္။

အစကေတာ့ ထိုသို႔ သတ္မွတ္ျခင္းကို က်ေနာ္ သေဘာမေပါက္။ ၁ဝ ႏွစ္ဆိုေတာ့ နီးလြန္းမေနဘူးလား။ ေနာင္ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ သမိုင္းေခတ္မ်ားကို ျဖတ္သန္းလာမွ သေဘာေပါက္လာသည္။ မ်ဳိးဆက္ႏွင့္ မ်ဳိးဆက္ ကြာဟမႈ သေဘာတရားကို ေရးေရးရိပ္ရိပ္ ျမင္လာသည္။ က်ေနာ္ႏွင့္ က်ေနာ့္ထက္ ၁ဝ ႏွစ္ (မ်ဳိးဆက္တဆက္) ငယ္႐ြယ္သူ လူငယ္ ႏုပ်ဳိပြင့္သစ္မ်ားအၾကား ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္တတ္လာသည္။ အခ်ိန္ကာလတခုကို ျဖတ္သန္းေနၾကတာခ်င္း အတူတူ မ်ဳိးဆက္မတူသည့္အခါ တံု႔ျပန္ပံုခ်င္း မတူတတ္ပံုကို ခြဲျဖာဆန္းစစ္ ႏိုင္လာသည္။

ဒါေၾကာင့္ပဲ “မာယာ” ကဗ်ာတြင္ သည္သို႔ ေရးဖြဲ႔ခဲ့တာပါလား။ “ မ်ဳိးဆက္တို႔ကား သမိုင္းေခတ္မ်ား၊ ျဖတ္သန္းသြားၾက၊ ခံစားမႈ၏၊ တံု႔ျပန္ခ်က္မ်ား၊ ေထြျပားမ်ားေျမာင္၊ စံုလင္ေအာင္ပင္၊ ႐ႈပ္ေထြးရစ္ျမႇင္၊ အျမင္ကြဲျပား၊ တံု႔ျပန္ျခင္းကား၊ မတူၾကေလ” ဟု။ တကယ္က ကိစၥေတာ့သိပ္မ႐ွိ။ တံတားထိုး၍ မရေသာ အရာမ်ား မဟုတ္။ လြတ္လပ္ျခင္းခ်စ္သူ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းခ်စ္သူ၊ ပိေတာက္ခ်စ္သူမ်ားၾကား ဘာအေျခခံတရားမွ ကြဲျပားစရာမ႐ွိ။ သည္ေနရာမွာ ဆရာ့အခန္းက႑က အေတာ္ၾကီးမားသည္။ ဆရာက ပထမမ်ဳိးဆက္မွ အစခ်ီ၍ ယခု ဆ႒မ၊ သတၱမ မ်ဳိးဆက္မ်ားတိုင္ ေတာက္ေလွ်ာက္ တံတားထိုးေပးခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ တံတားထိုး႐ံုမွ် မဟုတ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ မ်ဳိးဆက္မ်ားႏွင့္ တေျပးညီ ရင္ေဘာင္တန္း လိုက္ႏိုင္ခဲ့သူ၊ လိုက္ေနသူ ျဖစ္သည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ တို႔ကို ဘယ္ေတာ့မွ မ်က္ျခည္ျပတ္သည္မရွိ။ မ်က္ျခည္မျပတ္ရေအာင္လည္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ေနသည္။ ဘယ္ေသာအခါကမွ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ မကင္းကြာစဖူး။ တသားတည္း ေနထိုင္ခံစားခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ေအးအတူပူအမွ် ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ ထင္ဟပ္ျခင္းေပလား။ က်ေနာ္ စဥ္းစားေနမိပါသည္။

တကယ္က ဆရာ့ဇာတိက ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ပဝတၳိ ကေတာ့ ဘာလဲမသိ။ က်ေနာ့္ အယူအဆ အရဆိုလွ်င္ေတာ့ ပဝတၳိလည္း ကဗ်ာပဲျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ ယံုၾကည္မိသည္။ က်ေနာ္တဦးတည္းက ယံုၾကည္သည္ေတာ့မဟုတ္။ က်ေနာ္က စတင္ယံုၾကည္ခဲ့သူလည္း မဟုတ္။ ဟို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ ဆရာ လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္တို႔ စကားဝိုင္းမွ အစျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ဆရာျမသန္းတင့္က သည္လိုဆိုခဲ့သည္။ ဆရာဒဂုန္တာရာသည္ စကားေျပသမားမဟုတ္။ ကဗ်ာဆရာစစ္စစ္ ျဖစ္သည္။ မည္မွ်အထိ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္ေနသလဲဆိုလွ်င္ ဆရာတာရာ ေရးသည့္ စကားေျပသည္ပင္လွ်င္ စကားေျပအစစ္မဟုတ္။ ကဗ်ာျဖစ္ေနသည္။ ဆရာတာရာသည္ ကဗ်ာကိုစား၊ ကဗ်ာကို႐ႉ၊ ကဗ်ာျဖင့္သာ ေနထိုင္ေနသည့္ တကယ့္ ကဗ်ာဆရာစစ္စစ္ ျဖစ္ပါသည္ဟု ဆိုခဲ့သည္။

ဆရာ လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္က ထိုသို႔မျမင္။ “ျမသန္းတင့္ ေျပာတာကို က်ေနာ္က ဟိုလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက ျငင္းခဲ့သလိုပဲ အခုျငင္းလိုက္ပါတယ္။ ႐ုပ္ပံုလႊာေတြကို ၾကည့္ပါ။ ပထမတန္း စကားေျပအေရးအသားေတြပါ“ ဟု ျပန္ေျပာခဲ့သည္။ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ထိုစဥ္ကတည္းက ဆရာျမသန္းတင့္၏ အယူအဆကို ႏွစ္သက္ေထာက္ခံခဲ့မိသည္။ ဆရာတာရာကေကာ သူ႔ကိုယ္သူ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ ဒါကို က်ေနာ္က စိတ္ဝင္စားသည္။ ဆရာ့ဆီမွ ဘာမွေတာ့ ျပန္ေျပာသံမၾကားမိ။ က်ေနာ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေစာင့္ခဲ့ရသည္။ ဒါေပမယ့္ ေစာင့္ရက်ဳိးနပ္သည္ဟုပဲ ဆိုရပါမည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ၂ ႏွစ္ခန္႔က ဆရာ့မ်က္ႏွာဖံုးႏွင့္ ဆရာ့ကို အထူးျပဳထုတ္ေဝေသာ ပိေတာက္ပြင့္သစ္ မဂၢဇင္း ထြက္လာသည္။ ဆရာ့စာေပဘဝ ျဖစ္စဥ္မ်ား၊ ဆရာေရးခဲ့ၿပီးသမွ်မ်ားထဲမွ ဆရာကိုယ္တိုင္ ေ႐ြးခ်ယ္ေပးေသာ ကဗ်ာ ၁ဝ ပုဒ္၊ ဆရာ့၏ ကဗ်ာအေပၚအျမင္မ်ား၊ ေဝဖန္ေရးအေပၚ အျမင္မ်ား၊ ဆရာ့အေပၚျမင္သည့္ မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔၏ အျမင္မ်ား စသျဖင့္ အေတာ္စံုစံုလင္လင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို က်ေနာ္ ဖတ္႐ႈရသည္။ သည္အထဲမွ ဆရာႏွင့္ ဆရာေမာင္ေႏြထက္စကားဝိုင္းတြင္ က်ေနာ္ သိခ်င္ေနခဲ့ေသာအရာကို ဘြားခနဲ ေတြ႔လိုက္ရသည္။

“ကဗ်ာေရးတိုင္း ခံစားမႈရွိမွ ကဗ်ာေရးတာ။ စကားေျပကေတာ့ ရတယ္။ ကဗ်ာနဲ႔ မတူဘူး။ ခံစားမႈ မ႐ွိလည္း ေရးလို႔ရတယ္”၊ “ကဗ်ာကို စကားေျပာဟန္နဲ႔ ေရးတယ္။ စကားေျပကို ကဗ်ာလိုေရးတယ္။ အဲဒါ က်ေနာ့္ လွ်ဳိ႕ဝွက္ခ်က္ပဲ“။ ဆရာ့ ႏႈတ္ထြက္စကားမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ေၾသာ္ … ဒါေၾကာင့္ပဲ ဆရာ ျမသန္းတင့္က ဆရာတာရာဟာ ကဗ်ာဆရာစစ္စစ္လို႔ ေျပာခဲ့တာပါလား…။ ပုစာၦတပုဒ္ကို အၿပီးတိုင္ ေျဖ႐ွင္းလိုက္ႏို္င္ေသာ သူတေယာက္လို က်ေနာ္ ခံစားလိုက္မိသည္။

ထို ပိေတာက္ပြင့္သစ္ မဂၢဇင္းတြင္ပဲ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္က ႐ွင္မဟာရဌသာရ၏ “ငါႏွင့္ ငါသာ ႏႈိင္းစရာဟု…” ကဗ်ာစာသားကို ႐ြတ္ဆိုရင္း ဆရာတာရာ့ကို ဂါရဝ ျပဳသြားခဲ့သည္။ ယခင္က ဂိုဏ္းဂဏစြဲ ၾကီး၊ အာဃာတ ၾကီးခဲ့ေၾကာင္း၊ အဲဒီအမွားကို ဆရာတာရာႏွင့္ ေတြ႔စဥ္က ေတာင္းပန္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဗ်ာ/ေျပ မ်ဥ္း ကိစၥတြင္ေတာ့ သေဘာထား မေျပာင္းေသးေၾကာင္း၊ ဆရာတာရာ့ကို တကယ္ေလးစားလို႔ ရလာၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ''ျမန္မာစာေပေလာကမွာ ထည့္ဝင္သယ္ပိုး အက်ဳိးျပဳခဲ့တာေတြဟာ မနည္းပါလားလို႔ ေလးစားစြာ အသိအမွတ္ျပဳလို႔ ရလာပါၿပီ” ဟု ေျပာသြားခဲ့သည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ စာဖတ္ပရိသတ္ တဦးအေနႏွင့္ ဆရာၾကီး ႏွစ္ဦးအၾကား အမ်က္အအီမ႐ွိ၊ ၿငိမ္းခ်မ္း ခင္မင္ျခင္းကို ျမင္ရ၍ ဝမ္းေျမာက္ေနမိခဲ့ပါသည္။

ကဗ်ာကို စိတ္ဝင္စားသူ တဦးအေနႏွင့္ ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ေတာ့ ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားတြင္ ထင္ထင္လင္းလင္း ေတြ႔ရသည္က ခံစားခ်က္မ်ားႏွင့္ အဘိဓမၼာ အႏွစ္အသားမ်ား ျဖစ္သည္။ စိတ္အန္ဖတ္မ်ားကို ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႔ရေလ့မ႐ွိ။ “မိမိကိုယ္ကို မဲဇာသို႔ ပို႔ျခင္း”၊ “မာယာ”၊ “ ဒိုင္ႏိုေဆာႏွင့္ ပန္းလိပ္ျပာ”၊ “တေစၦ” ႏွင့္ “ခ်ယ္ရီကို ျပဳျပင္ရျခင္း” ကဗ်ာမ်ားမွာ သည္အခ်က္ကို အေလးအနက္ ေတြ႔ျမင္ရသည္။ ခံစားခ်က္၊ နိမိတ္ပံုႏွင့္ အယူအဆတို႔ကို ဆရာ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေပါင္းစပ္ေရးဖြဲ႔ႏိုင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရမလား။ ကာရန္မဲ့တာ၊ မမဲ့တာထက္ အဘိဓမၼာမမဲ့ဖို႔ပဲ ပိုအေရးၾကီးတယ္ ဟူေသာ ဆရာ့စကား ေရာင္ျပန္ဟပ္ျခင္းလား။ ပံုသ႑ာန္ကေတာ့ ေလးလံုးစပ္ကို ခ်ဲ႕ထြင္ထားေသာ လြတ္လပ္ကာရန္ျဖင့္ ေရးဖြဲ႔သည္ဟု ဆိုရမလားမသိ။

ကာရန္ယူရာတြင္ စည္းကမ္းအတိအက်ကို လိုက္နာထားျခင္း မရွိ။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဆရာ့ “တဟီတီသြားရေအာင္“ ကဗ်ာ ထြက္ေပၚလာစဥ္က ဂယက္ထခဲ့ရေသးသည္။ ပံုသ႑ာန္မ်ားထက္ က်ေနာ္ အထူးတလည္ ႏွစ္ၿခိဳက္ေနမိသည္က ကဗ်ာအတြင္းမွ နိမိတ္ပံုႏွင့္ အဘိဓမၼာ အႏွစ္အသားမ်ား။ “ငါတမူကား မည္သူကမွ် အမိန္႔မခ်၊ မိမိဆႏၵျဖင့္၊ ၿမိဳ႕ျပမွခြာ၊ မဲဇာသို႔ သြားေနလိုက္သည္” ဟူေသာ စာသားမ်ား။ “အျဖဴၾကားမွ အျဖဴ႐ွာရ၊ အနက္ထဲမွ၊ အနက္႐ွာရ၊ ခက္လွပါဘိ၊ တကယ္႐ွိကို၊ မသိရာမွ၊ သိေအာင္ၾကံဆ၊ ႏွစ္လမ်ားစြာ၊ ကုန္ခဲ့ပါသည္၊ မာယာေတာမွာ၊ အလွတရား႐ွာေဖြျခင္း” တဲ့လား။ တေစၦကဗ်ာတြင္ေတာ့ ဆရာက သူ႔ကိုယ္သူ သစ္ေျခာက္ပင္ကို ေရေလာင္းေနမိသူ အျဖစ္ပံုေဖာ္ထားသည္။ ေနာင္မွ ကေလးမ်ားက ေျပာသျဖင့္ ေသေနၿပီမွန္းသိသြားၿပီး အားႏွင့္ခုတ္ျဖတ္ အဆံုးသတ္လိုက္ရသည္ဟု ဖြဲ႔ဆိုထားသည္။

သို႔ေသာ္ “ခ်ယ္ရီကို ျပဳျပင္ရျခင္း” ကဗ်ာတြင္ေတာ့ တမ်ဳိးေျပာင္းသြားျပန္သည္။ ဆရာ ေန႔စဥ္ လမ္းေလွ်ာက္ရာတြင္ အသံုးျပဳေသာ ခ်ယ္ရီသား လက္ကိုင္တုတ္ကေလး။ သည္တုတ္ကေလးျဖင့္ ေျမြတေကာင္ကို လူငယ္တေယာက္က ႐ိုက္သတ္မိခဲ့သည္။ ဆရာ့တုတ္ကေလး ေသြးတို႔ျဖင့္ စြန္းေပသြားသည္။ သာမန္လူအတြက္ကေတာ့ ထူးခ်င္မွထူးမည္။ အခုေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသမား ဆရာ့ခမ်ာ အသက္သတ္သည့္ လက္နက္ ျဖစ္ခဲ့ရၿပီျဖစ္ေသာ သူ႔တုတ္ကေလးအတြက္ ခံစားထိရွေနရသည္။ တုတ္ကေလးကိုလည္း မစြန္႔ရက္။ ဘာလုပ္ရပါမလဲ။ ေနာက္ဆံုး တုတ္ကေလး၏ အေပၚယံလႊာကို ဓားျဖင့္ ျခစ္ခြာပစ္လိုက္သည္။ သြားေပေရာ့ အမုန္းမ်ား၊ သြားေပေရာ့ ေသြးစက္မ်ား ရန္ၿငိႇဳးမ်ား။

ထိုက်မွ ေတြေဝစိတ္မ်ား ကုန္စင္သြားၿပီး ျပဳျပင္လိုက္က ၿငိမ္းခ်မ္းသြားသည့္ သေဘာ ေရးဖြဲ႔ထားသည္။ အင္မတန္ အားေကာင္းသည့္ နိမိတ္ပံု အဖြဲ႔အႏြဲ႔မ်ားပါလား။ က်ေနာ္ ဆြတ္ဆြတ္က်င္က်င္ ခံစားေနမိခဲ့ပါသည္။

သည္ဘက္ ႏွစ္ပိုင္းမ်ားမွာေတာ့ ဆရာ့ထံမွ “ရန္သူမ႐ွိ၊ မိတ္ေဆြသာ႐ွိ၊ မုန္းသူမ႐ွိ၊ ခ်စ္သူသာ႐ွိ” ဟူေသာ စကားကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ၾကားလာရသည္။ “ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာ” ဟူေသာ စကားလည္း အပါအဝင္ ျဖစ္သည္။ ထိုစကားကို စၾကားကာစ အခ်ိန္တြင္ ပန္းဆိုးတန္းစာအုပ္တန္း႐ွိ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ တဦးႏွင့္ ေဆြးေႏြးခဲ့ဖူးသည္ကို က်ေနာ္ ျပန္လည္ အမွတ္ရလာသည္။

ထိုေန႔က ေႏြတေန႔။ ေလအေဝွ႔တြင္ ဗာဒံ႐ြက္ေျခာက္မ်ားက လမ္းေပၚ ရွပ္တိုက္ေျပးလႊားလ်က္။ “ရန္သူမ႐ွိ မိတ္ေဆြသာ႐ွိ မုန္းသူမ႐ွိ ခ်စ္သူသာ႐ွိ” ။ က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္ဦး စကားဝိုင္းက ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ မျပတ္။ ေဆးလိပ္တိုမ်ားသာ အမ်ားအျပား ျပန္႔က်ဲသြားသည္။ ဆရာ့အဘိဓမၼာကို က်ေနာ္တို႔ ေက်ေက်လည္လည္ သေဘာမေပါက္ႏိုင္။ ရန္/ငါ မ်ဥ္း မရွိေတာ့ၿပီလား၊ အဆံုးစြန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းႏွင့္ အလွတရားဆီ ညႊတ္ေပ်ာင္းသြားျခင္းလား။ ဗုဒၶဓမၼဆီ အေ႐ြ႔အယိုင္လား။ ဆရာကေတာ့ စိတ္ကူးသက္သက္၊ စကားလံုးသက္သက္ ေျပာျခင္းမဟုတ္။ သမိုင္းျဖတ္သန္းမႈမ်ား၊ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားမွ ထုတ္ႏုတ္ရယူထားေသာ အေတြးအေခၚဟု ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ ဆရာကေတာ့ ေျပာင္းမည္မဟုတ္။

တေလာက ဆရာ ျမင္သာတြင္ ေဆာင္းခိုရန္ ေရာက္႐ွိေနစဥ္ ၾကံဳၾကိဳက္ေသာ ဆရာနတ္ႏြယ္၏ ေမြးေန႔ပြဲတြင္လည္း သည္အတိုင္းပဲ ေျပာခဲ့သည္။ ယခု က်ေနာ္ သည္စာကို ေရးေနစဥ္မွာပဲ ဆရာ့ ၉ဝ ျပည့္ေမြးေန႔ပြဲ ေအာင္ပန္းမွ ဆရာ့အသံက က်ေနာ့္ဆီ လြင့္ပ်ံလာျပန္သည္။ “ လူငယ္ေတြကို အထူးမွာၾကားခ်င္တာက ေခတ္အဆက္ဆက္မွာေတာ့ တာဝန္ခန္းဆိုတာ ရွိတယ္ဗ်”၊ “ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ သမိုင္းဟာ၊ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ လႈပ္႐ွားမႈဟာ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးကို ေပးစြမ္းမႈရွိတဲ့ လႈပ္ရွားမႈပဲ။ အခုေခတ္ ေက်ာင္းသားေတြက သူတို႔မီတဲ့ေခတ္၊ သူတို႔ ၾကီးျပင္းတဲ့ ေခတ္မွာရွိတဲ့ စနစ္ကို မၾကိဳက္ရင္မၾကိဳက္သလို၊ ၾကိဳက္ရင္လည္း ၾကိဳက္သလို ေထာက္ခံႏိုင္တယ္၊ ကန္႔ကြက္ႏိုင္တယ္။ ကန္႔ကြက္ခ်င္ရင္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ကန္႔ကြက္ၾကပါ”၊ ''ရန္သူမ႐ွိ မိတ္ေဆြသာ႐ွိ၊ မုန္းသူမ႐ွိ၊ ခ်စ္သူသာ႐ွိ၊ ႏိုင္ငံေရးလုပ္တယ္ဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာ။ အဲဒီအေတြးအေခၚနဲ႔ လုပ္ရင္ ဘယ္စနစ္ျဖစ္ျဖစ္ ခ်က္ခ်င္း မပ်က္ေတာင္ ၾကာရင္ေတာ့ ပ်က္ရမွာပဲ။ အဲဒီေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ေခတ္ကို ေရာက္ေစခ်င္တယ္။ ဒါ က်ေနာ့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ပဲ” ဆရာ့ထံမွ က်ေနာ္ ၾကားလိုက္ရေသာ စကားမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
သည္သေဘာထားအျမင္မ်ားက အမုန္းမ်ား ဆံုးရာလား။ အခ်စ္မ်ားစရာလား။ မဆံုးေသာ သမိုင္း၏ ပင္မ အကိုင္းအခက္တခုလား။ ေတြးစရာမ်ားကေတာ့ အမ်ားၾကီးပဲ ျဖစ္သည္။ မ်ဳိးဆက္မ်ားကေတာ့ တဆက္ၿပီး တဆက္။ ဘာပဲေျပာေျပာ က်ေနာ္တို႔ အားလံုး ဦးတည္ေနရာက လြတ္လပ္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းႏွင့္ တရားမွ်တျခင္းဆီ။ က်ေနာ္တို႔ အားလံုးက သည္လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ။ အေရာင္မ်ားကေတာ့ လူးလြန္႔ၿပိဳးျပက္ ေနလိမ့္မည္။ မတူႏိုင္။ ဒါကို သေဘာတူႏိုင္သည္က ဆရာ့ အႏိၱမ ဦးတည္ရာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္ ခိုင္ခိုင္မတ္မတ္ ေျပာႏိုင္တာက တခုတည္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚသို႔၊ ျမန္မာစာေပေပၚသို႔ ဆရာ့အရိပ္ ေႏြးေႏြးေထြးေထြး၊ ၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္ က်ေရာက္ခဲ့ပါသည္ဟု။ က်ေရာက္ေနပါသည္ဟု။ က်ေရာက္ေနပါလိမ့္ဦးမည္ဟု။ ဒါကပဲ တာရာ၏ အလွေဗဒ ျဖစ္ေနသည္ဟု က်ေနာ္ ယူဆမိသည္။ ဆရာ သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ႐ွည္ပါေစသတည္း။ ။


No comments: