ေအးခ်မ္းေျမ႕
ထုိင္းႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းေဒသ၊ ျမန္မာျပည္၊ ရွမ္းျပည္နယ္နဲ႔ ထိစပ္ေနတဲ့ မယ္ေဟာင္ေဆာင္နယ္ထဲ ဝင္လာ ေလေလ ျမန္မာ အရိပ္အေငြ႕ေတြကို ပိုၿပီးျမင္ရေလေလပါပဲ။
အိမ္ပံုစံေတြက ျမန္မာဆန္လာသလို ေတြ႕ရတဲ့ ေစတီ၊ ဘုရားေက်ာင္းကန္ ေတြရဲ႕ လက္ရာ၊ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ပန္းေျပာက္ေတြရဲ႕ လက္ရာေတြဟာလည္း သိသိသာသာ ျမန္မာနဲ႔ ရွမ္း လက္မႈေတြနဲ႔ ေဆာက္လုပ္ ျခယ္မႈန္း ထားတာကို ေတြ႕ရတယ္။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႀကီးေတြရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့သိပ္ကို ႀကီးမား တိတ္ဆိတ္တဲ့ သစ္သားေက်ာင္းႀကီးေတြ ျဖစ္ေနတာပါ။ လူႀကီးလက္တဖက္စာ သစ္လံုးတိုင္ႀကီးေတြ လႈိင္လႈိင္သံုးထားတဲ့ ပ်ဥ္ခင္း၊ ပ်ဥ္ကာေက်ာင္း ႀကီးေတြရဲ႕ အရြယ္အစားက အနည္းဆံုး ေပ ၈၀ ပတ္လည္ေလာက္ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ၾကမ္းခင္းနဲ႔ အမိုး ၾကားမွာ အျမင့္ေပ ၄၀ ေလာက္ကေတာ့ အနည္းဆံုးရွိေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းတိုင္းလိုလို သဘာဝ အပူဒဏ္ကို ေကာင္းေကာင္း ကာကြယ္ ေပးႏိုင္ပါတယ္။
မယ္ေဟာင္ေဆာင္ ၿမိဳ႕ကို အဝင္မွာ ပထမဆံုး ေတြ႕ရတဲ့ ေက်ာင္းႀကီးရဲ႕ ညေနပိုင္း ေမွာင္ရီၿဖိဳးဖ် ဝတ္တက္ခ်ိန္မွာ ကိုရင္ေလးေတြရဲ႕ စာအံသံက တိတ္ဆိတ္မႈကို ေဖာက္ထြင္း ထြက္ ေပၚလာေပမယ့္ နားဝင္ပီယံ ရွိလွပါတယ္။ သစ္သားေက်ာင္းႀကီးေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မီးေဘး အႏၱရာယ္ စိုးရိမ္ရတယ္လို႔ အဲဒီေက်ာင္းႀကီးက ဦးပဥၨင္း တပါးက ဆိုပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းႀကီးကလည္း လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္က မီးသင့္ခဲ့လို႔ အသစ္ ျပန္ေဆာက္ ထားတဲ့ ေက်ာင္းႀကီးပါ။
ဟြာဝင္း ဆိုတဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႀကီး (Wat Hwa Wing) ကေတာ့ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕လယ္မွာ ရွိပါတယ္။ ဒီေက်ာင္း ႀကီးက မယ္ေဟာင္ေဆာင္မွာ ဒုတိယ တည္တဲ့ ရွမ္းဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႀကီး ျဖစ္ၿပီး အရင္က ၿမိဳ႕ဦးေက်ာင္းလို႔ ေခၚခဲ့တယ္လို႔ သက္ေတာ္ ၇၄ ႏွစ္ ရွိၿပီျဖစ္တဲ့ အဲဒီေက်ာင္းႀကီး ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္၊ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ဦးနာဃ က မိန္႔ပါတယ္။
“ခုေတာ့ တျဖည္းျဖည္း ၿမိဳ႕လယ္ကို ေရာက္လာလို႔ ၿမိဳ႕လယ္ေက်ာင္းလို႔ ေခၚၾကတယ္” လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးက ဆက္ေျပာပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ရွမ္းျပည္နယ္ မိုးနဲ ဇာတိျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားေရး အတြက္္ ႀကိဳးပမ္းေနသူလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း၂၀၀ နီးပါးရွိၿပီျဖစ္တဲ့ ဒီေက်ာင္းႀကီးရဲ႕ ပဥၥမ ေျမာက္ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးနာဃဟာ မယ္ေဟာင္ေဆာင္က ဟြာဝင္း ေက်ာင္းႀကီးမွာ ေက်ာင္းထိုင္အျဖစ္ ၃၉ ႏွစ္ သီတင္းသံုးေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ထိုင္းႏုိင္ငံေျမာက္ပိုင္းမွာ ေထရဝါဒဒုတိယ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ထိုင္းဘုရင့္ သားေတာ္က ယပ္ေတာ္ဆက္ေနတဲ့ ဓာတ္ပံုလည္း ခ်ိ္တ္ဆြဲထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက ျမန္မာစကားကို နည္းနည္းပါးပါးပဲ နားလည္ၿပီး လံုးလံုးနီးပါး မေျပာႏုိင္ပါဘူး။ ဆရာေတာ္ႀကီး ေျပာႏိုင္တဲ့ တခုတည္းေသာ ျမန္မာစကားကေတာ့ “နားမလည္ဘူး” ဆိုတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္တုန္းက ဆရာေတာ္ႀကီး ျမန္မာျပည္ကို ဘုရားဖူးႂကြခဲ့ၿပီး ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး၊ က်ိဳက္ထီးရိုး၊ တာခ်ီလိတ္ အႏွံ႔အျပား သြားေရာက္ခဲ့ေသးတယ္လို႔ ေျပာျပပါတယ္။
အဲဒီ ေက်ာင္းဝင္းႀကီးထဲမွာ ေျမစိုက္ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီး တေဆာင္ေတြ႕ရၿပီး မဟာျမတ္မုနိ ေၾကးသြန္း ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီး တဆူ စံပါယ္ေနတာကိုလည္း ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။
ဉာဏ္ေတာ္ ၆ ေပ ေလာက္ရွိမယ့္ အဲဒီ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ ေအာက္ေျခမွာေတာ့ “မယ္ေဟာင္သြန္ၿမိဳ႕ ဆန္စက္ပိုင္ရွင္ ေက်ာင္းတကာ ဦးဝဏၰႏွင့္ ေက်ာင္းအမ ေဒၚေရႊပြင့္တို႔ ေကာင္းမႈ။ တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔၊ ၁၃၀၀ ျပည့္ႏွစ္” လို႔ ျမန္မာစာနဲ႔ ကမၸည္းထိုးထားတာ ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။
ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးထားရာ မွန္ေက်ာင္းေဆာင္ေဘးက ဘီ႐ိုထဲမွာလည္း ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ေရးထားတဲ့ ပိဋကတ္သံုးပံု စာအုပ္ေတြ စီထပ္ထားတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ေတြရဲ႕ အလွဴရွင္ကလည္း မဟာျမတ္မုနိ ရုုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ အလွဴရွင္ေတြပါပဲ။
“ဒီေက်ာင္းႀကီးက အရင္က ျမန္မာေတြလႊမ္းမိုးခဲ့တဲ့ေက်ာင္းပဲ။ လက္ရာက ရွမ္းလက္သမားေတြရဲ႕ လက္ရာ။ မိုးနဲ ဘက္က ရွမ္းလက္သမားေတြေဆာက္တာ” လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးနာဃက ရွင္းျပတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးသီတင္းသံုးတဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးကေတာ့ မယ္ေဟာင္ေဆာင္က တျခားေသာ ရွမ္းဘုန္းေတာ္ ႀကီး ေက်ာင္းေတြလုိပဲ အုတ္ဖိနပ္၊ ပ်ဥ္ခင္းပ်ဥ္ကာနဲ႔၊ သစ္လံုးႀကီးေတြနဲ႔၊ ေပ ၈၀ ဝန္းက်င္ ပတ္လည္ေလာက္ရွိတဲ့ ေက်ာင္းႀကီးပါ။ အဲဒီေက်ာင္းႀကီးနဲ႔ မ်က္ေစာင္းထိုးမွာ ပ်ဥ္ေထာင္ေက်ာင္းေလး တေဆာင္ကိုလည္း ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီ ပ်ဥ္ေထာင္ေက်ာင္းေလးကေတာ့ သက္တမ္းပိုရွည္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အခုရွိေနတဲ့ ေနရာကို လြန္ခဲ့တဲ့ ၂ ႏွစ္ကမွ အေဆာက္အအံုမပ်က္ ေရႊ႕ထားတာျဖစ္ၿပီး ေရႊ႕ခတင္ ဘတ္ ၂ သိန္းကုန္က်တယ္လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးက မိန္႔ပါတယ္။
မယ္္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕ဟာ ျမန္မာလက္ရာ ဘုရား၊ ပုထိုးေစတီေတြနဲ႔ ျပည့္ေနတဲ့ၿမိဳ႕ ျဖစ္တယ္လို႔ ေတာင္ေပၚက ဖရာသက္ ေကာင္းမႈ (Wat Phra That Doi Kong Mu) ေစတီမွာ ကမၸည္းထိုးထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီမွာေစတီ အႀကီးနဲ႔ အငယ္ ႏွစ္ဆူရွိၿပီး ေစတီႀကီးကေတာ့ ျမန္မာျပည္က သယ္လာတဲ့ ရဟႏၱာတပါးရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္ေတြကို ဌာပနာၿပီး ၁၈၆၀ ျပည့္ႏွစ္မွာတည္ထားတယ္လို႔ ေရးသားထားပါတယ္။
ေစတီအငယ္ကိုေတာ့ ၁၈၇၄ ခုႏွစ္မွာ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ရဲ႕ ပထမဆံုး အာဏာပိုင္ Phaya Sihanal Racha က တည္ခဲ့တယ္လို႔ ေရးသားထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီ ေတာင္ေပၚေစတီကေတာ့ မယ္ေဟာင္ေဆာင္မွာ နာမည္ အႀကီးဆံုး ေစတီျဖစ္ပါတယ္။
ေစတီေတာ္မွာ လိုအပ္ေနတဲ့ ေနရာေတြကို ျပဳျပင္ဖို႔ အုတ္ခ်ပ္ကေလးေတြကို လွဴဒါန္းႏိုင္ၿပီး အလွဴေငြ ထည့္ၿပီး တာနဲ႔ အုတ္ခ်ပ္ေလးေတြမွာ မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ နာမည္ကို ေဆာ့ဖ္ပင္နဲ႔ ေရးထိုးခဲ့လို႔ရပါတယ္။
မယ္ေဟာင္ေဆာင္က အျပန္ ေတာင္တက္ ေတာင္ဆင္းလမ္းေတြကို ေကြ႕ကာဝိုက္ကာ ၁ နာရီေလာက္ ကားေမာင္းအၿပီး လမ္းခြဲတခုကေန႔ ဖဲ့ဆင္းလို႔ ေနာက္ထပ္ ၁၀ မိနစ္ေလာက္ ေမာင္းလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရွမ္းရြာ တရြာကို ေရာက္သြားပါတယ္။
အဲဒီရြာထဲမွာလည္း မယ္ေဟာင္ေဆာင္ ၿမိဳ႕က ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔ အရြယ္အစားတူ၊ ပံုစံတူ ေက်ာင္းႀကီး တေက်ာင္း ေတြ႕လိုက္ရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းမွာ သီတင္းသံုးတဲ့ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ကေတာ့ သက္ေတာ္ ၄၀ ေက်ာ္ပဲရွိေသးတဲ့ ရွမ္းဆရာေတာ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာလို အနည္းငယ္ေျပာတတ္တဲ့ ဆရာေတာ္ဟာ ဝိပႆနာကို အဓိကထားက်င့္ႀကံတဲ့အတြက္ သက္ေတာ္ ထက္ စာရင္ ရုပ္ရည္က ပိုမို ႏုနယ္ေနတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာျပည္သား ခရီးသြား ဧည့္သည္ေတြဆိုတာ သိလိုက္တာနဲ႔ သူ႔မွာရွိတဲ့ အသီးအႏွံ၊ မုန္႔ပဲသြားရည္စာ၊ လက္ဖက္ရည္ၾကမ္း စတာေတြနဲ႔ ဧည့္ေထာက္ ခံသလို ေက်ာင္းမွာ တည္းဖို႔၊ ေနာက္လည္း သူ႔ေက်ာင္းကို လာၾကဖို႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။ ေျပာင္လက္ေနတဲ့ ၾကမ္းခင္းေတြနဲ႔ ေလတျဖဴးျဖဴး တိုက္ခတ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးရဲ႕ အရိပ္အာဝါသက ေအးခ်မ္းလွပါတယ္။
အဲဒီေက်ာင္းႀကီးမွာ သက္ေတာ္ ၈၀ ေက်ာ္ ဦးပဥၨင္းႀကီး တပါးနဲ႔ ကိုရင္ေလး ၄၊ ၅ ပါးပဲ ေတြ႕ရပါတယ္။ အေနာက္ ဘက္မွာ သိမ္တေဆာင္လည္း ရွိပါတယ္။
ျမန္မာအေငြ႕အသက္ေတြ ထံုမႊမ္းေနတဲ့ အဲဒီေက်ာင္းႀကီးက ျပန္ထြက္လာေတာ့ ညေနေစာင္း ဝတ္တက္ခ်ိန္ ေရာက္ၿပီ။ ကိုရင္ေလးေတြရဲ႕ ဘုရားစာရြတ္ဆိုသံက တျဖည္းျဖည္း တိုးညင္းလာတာနဲ႔အမွ် ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ လႊမ္းမိုးေနတဲ့ ရွမ္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းႀကီးေတြဟာလည္း တျဖည္းျဖည္း အေနာက္မွာ က်န္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။
No comments:
Post a Comment