Wednesday, August 5, 2009

အမႈမွ အၿပီးျပတ္ လႊတ္ျခင္းႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ သတ္မွတ္ျခင္း


ဥပေဒေရးရာတိုက္ပြဲမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ အရံႈးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရေတာ့မွာလား၊ အမွန္တရားအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္သူေတြအတြက္ ဥပေဒက ဘာမွ အကာအကြယ္ မေပးႏိုင္ေတာ့ဘူးလား။

တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈဆိုတာ ျပည္သူေတြအတြက္ မဟုတ္ဘဲ၊ အာဏာရွင္ေတြ အာဏာတည္ၿမဲဖို႔ ထင္သလို ရမ္းကားႏိုင္ဖို႔ကိုပဲ ေထာက္ကူပံ့ပိုးေနေတာ့မွာလား။

အမွန္တရားကို တည့္မတ္ေပးမည့္ ထီးခ်က္ေစာင့္နတ္သမီး အိပ္ေပ်ာ္ေနသလား။

အမ်ဳိးမ်ဳိး ေတြးေတာစရာေတြ ျဖစ္ေပၚလာတာေတာ့ အမွန္ပါ။ မွားယြင္းတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ အရံႈးေတြကို ထပ္ဆင့္ ရင္ဆိုင္ေနရလို႔ စိတ္ဓာတ္က်စရာေတြ ျဖစ္လာတယ္ဆိုရင္ မျငင္းႏိုင္တဲ့ အခ်က္တခ်က္လို႔ ေျပာရမွာပါ။

ဒါေပမဲ့ မႈခင္းေတြ ျဖစ္ပြားလာၿပီဆိုတာနဲ႔ အမွားနဲ႔ အမွန္၊ အေကာင္းနဲ႔ အဆိုး စသျဖင့္ ဒြန္တြဲေနတာဟာ နိယာမ တရားတခုပဲ ျဖစ္တယ္။ မွားယြင္းဆံုးျဖတ္လိုက္လို႔ နစ္နာတဲ့သူအတြက္ သက္သာခြင့္ ကုစားခြင့္ အဆိုးထဲက အေကာင္းေရြးခ်ယ္လို႔ေကာ မရေတာ့ဘူးလား။ ဒီလိုေတာ့ မဟုတ္ပါ။ အေကာင္းျမင္တတ္သူေတြအတြက္ ေကာင္းတယ္လို႔ ေရြးခ်ယ္ခံစားႏိုင္ဖို႔ အခ်ဳိ႕အခ်က္အလက္ေတြ ရွိပါတယ္။

အာဏာရွင္တို႔အေနနဲ႔ အာဏာတည္ၿမဲႏိုင္ဖို႔ရာအတြက္ ဘာကိုမွ အေလးမထားဂ႐ုမစိုက္ဘဲ လုပ္ကိုင္တယ္ဆိုတာကို ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ျပည္သူလူထုတရပ္လံုး ပိုမိုသိျမင္လာေစတယ္။

ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒေတြကို လက္နက္သဖြယ္ အသံုးျပဳၿပီး၊ ျပည္သူေတြနဲ႔ အတိုက္အခံေတြကို ဖိႏိွပ္ႏိုင္ဖို႔ အသံုးျပဳတယ္ဆိုတာကို ႏိုင္ငံတကာက ပိုမိုထင္ရွားစြာ သိလာၿပီျဖစ္တယ္။

ႏိုင္ငံတကာက လက္ခံက်င့္သံုးလိုက္နာရမယ့္ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခခံမူေတြဟာ အာဏာရွင္လူတစုအတြက္သာ ျဖစ္ၿပီး၊ ျပည္သူအမ်ားအတြက္ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔ျမင္ေစတယ္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဘက္မွ သက္ေသေတြအျဖစ္ တင္ျပထားတဲ့ ဦးတင္ဦးနဲ႔ ဦးဝင္းတင္တို႔အား လက္ခံစစ္ေဆးေပးဖို႔ ေလွ်ာက္ထားတာကို ပလပ္ခဲ့တဲ့ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ရဲ႕ စီရင္ခ်က္မွာ ေလွ်ာက္ထားသူ အမွတ္ (၁) က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚ စြဲဆိုထားတဲ့အမႈမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၂ အရ စြဲဆိုျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ယင္းပုဒ္မမွာ အေရးယူခံရသူတဦးဟာ ကန္႔သတ္မိန္႔ (ဒါမွမဟုတ္) တားဆီးမိန္႔ကို ဆန္႔က်င္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မလိုက္နာရင္ေသာ္လည္းေကာင္း အေရးယူသည့္ ပုဒ္မျဖစ္ေၾကာင္း တရား႐ံုးခ်ဳပ္က မွတ္ခ်က္ျပဳဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဒါ့အျပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ မူလ႐ံုး အမႈမွာ သူ႔အေပၚ အေရးယူထားတဲ့ ကန္႔သတ္မိန္႔ (ဒါမွမဟုတ္) တားဆီးမိန္႔ကို ဆန္႔က်င္ျခင္း မရွိ၊ ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း မရွိေၾကာင္းနဲ႔ အဓိက ထုေခ်ေျဖရွင္းဖို႔သာျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုထားပါတယ္။

တရားဆုိင္ ၂ ဦး ၂ ဖက္ တင္ျပတဲ့ သက္ေသေတြကို စစ္ေဆးၿပီးေနာက္ ၂၅-၇-၂ဝဝ၉ ရက္ ေသာၾကာေန႔မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ အက်ဳိးေဆာင္ေတြက ေလွ်ာက္လဲခ်က္ေပးၿပီးေနာက္ ႐ံုးခ်ိန္ကုန္သြားတဲ့အတြက္ ၂၈-၇-၂ဝဝ၉ တနလၤာေန႔ ထပ္ခ်ိန္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ ရန္ကုန္ေျမာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ အထူးတရား႐ံုးက ၂ ဖက္ တင္ျပတဲ့ အၿပီးသတ္ ေလွ်ာက္လဲခ်က္ကို ၾကားနာခဲ့ၿပီးေနာက္ အမိန္႔ခ်မွတ္ဖို႔ ဇူလိုင္လ ၃၁ ရက္ေန႔ ခ်ိန္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီ့ေနာက္ ဥပေဒေရးရာ အခ်က္အလက္ေတြ ေပၚေပါက္ေနတဲ့အတြက္ ခ်ိန္းဆိုထားတဲ့ေန႔မွာ အမိန္႔မခ်ျဖစ္ဘဲ ၾသဂုတ္လ ၁၁ ရက္ေန႔ ထပ္ခ်ိန္းခဲ့သည္။

အမႈမွာ စစ္ေဆးေပၚေပါက္ခ်က္ေတြ၊ သက္ေသထြက္ဆိုခ်က္ေတြ၊ သက္ေသအေထာက္အထားေတြနဲ႔ ႏွစ္ဖက္တင္ျပတဲ့ ေလွ်ာက္လဲခ်က္ကို ၾကားနာၿပီးေနာက္ တရားလိုဘက္က စြဲဆိုထားတဲ့အတိုင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က က်ဴးလြန္ေၾကာင္းနဲ႔ အျပစ္ရွိေၾကာင္း တရား႐ံုးက ေတြ႔ရွိရင္ ျပစ္မႈနဲ႔ အခ်ဳိးက်တဲ့ ျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ေပးရမွာပါ။ အဲဒီလို ျပစ္ဒဏ္ခ်မွာ ပထမ သင့္ျမတ္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္အမ်ဳိးအစားကို ေရြးရပါတယ္။ ၿပီးရင္ ျပစ္ဒဏ္ရဲ႕ အတိုင္းအတာကို သတ္မွတ္ရပါတယ္။

ျပစ္ဒဏ္အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ ေငြဒဏ္၊ ေထာင္ဒဏ္နဲ႔ ေသဒဏ္တို႔ ပါတယ္။ စည္းကမ္းခ်က္ေတြနဲ႔ ခံဝန္ခ်ဳပ္ဆိုၿပီး အလြတ္ေနထိုင္ရတာလည္း ျပစ္ဒဏ္တမ်ဳိးပါပဲ။

ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ရင္ ဘယ္လိုျပစ္ဒဏ္ ထိုက္သင့္ေစရမယ္လို႔ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒက တပါတည္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ တရား႐ံုးက ဥပေဒနဲ႔အညီသာ ဆံုးျဖတ္ရတယ္။ ဥပေဒက သတ္မွတ္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္ၾကီး ေလးလြန္းတယ္လို႔ ယူဆရင္လည္း ေလွ်ာ့မေပးႏိုင္၊ ေပါ့လြန္းတယ္လို႔ ယူဆရင္လည္း တိုးမေပးႏိုင္၊ ဥပေဒ ေဘာင္အတြင္းမွာ အမႈအျဖစ္အပ်က္၊ အေျခအေန၊ တရားခံေနာက္ေၾကာင္း စတာေတြကို ေထာက္ၿပီး ျပစ္ဒဏ္အမ်ဳိးအစားကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္တယ္။ အတိုင္းအတာကို ခ်ိန္ဆခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္တယ္။

တခ်ဳိ႕ျပစ္မႈေတြမွာ ျပစ္ဒဏ္အမ်ဳိးအစားကိုပင္ တရား႐ံုးက မေရြးႏိုင္၊ ဥပမာ ေသဒဏ္ မေပးမေနရ ျပ႒ာန္းထားရင္ ေငြဒဏ္ခ်မွတ္ယံုနဲ႔မၿပီး၊ ေထာင္ဒဏ္မေပးမေနရ သတ္မွတ္ထားတဲ့အျပင္ အနည္းဆံုး ေထာင္ဒဏ္ ၁ဝ ႏွစ္ကေန တသက္ေထာင္ဒဏ္လို႔ပါ အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားရင္ ေထာင္ဒဏ္ကို ၁ဝ ႏွစ္ေအာက္ေလွ်ာ့ၿပီး ျပစ္ဒဏ္ေပးလို႔ မရ။ ဒါေၾကာင့္ ၁ဝ ႏွစ္နဲ႔ တသက္ ေထာင္ဒဏ္အၾကားမွာပဲ တရား႐ံုးက ခ်ိန္ဆသတ္မွတ္ႏိုင္တယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ သစၥာေဖာက္မႈအတြက္ ျပစ္ဒဏ္ဟာ တသက္တကြ်န္းဒဏ္ ဒါမွမဟုတ္ ေသဒဏ္ျဖစ္တယ္။ ျပစ္မႈထင္ရွားေတြ႔ရွိရင္ ဒီေထာင္ဒဏ္ ၂ ရပ္အနက္ တရပ္ကိုပဲ တရား႐ံုးက ေရြးခ်ယ္အျပစ္ေပးႏိုင္တယ္။ တျခားျပစ္ဒဏ္ကို တရား႐ံုးက ေရြးခ်ယ္ခ်မွတ္ၿပီး မေပးႏိုင္ပါ။

ေထာင္ဒဏ္တသက္ဆိုရင္ သာမန္အားျဖင့္ ႏွစ္ ၂ဝ ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ေပးရင္ ၁၄ ႏွစ္ထက္မပိုတဲ့ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္တယ္လို႔ ဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းထားတယ္။

ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ရမယ္လို႔ ဥပေဒက ျပ႒ာန္းေပမယ့္ အမ်ားဆံုးကိုပဲ ေဖာ္ျပၿပီး၊ အနည္းဆံုးကို ခ်န္လွပ္ထားရင္ တရား႐ံုးက တရက္ကေန သတ္မွတ္တဲ့ အမ်ားဆံုးအထိကို ခ်ိန္ဆသတ္မွတ္ရတယ္။ တရက္ကို တရား႐ံုးတထိုင္ လို႔လည္း သတ္မွတ္တယ္။ တရက္ကေန တသက္အထိကို ခ်ိန္ဆဆံုးျဖတ္ရရင္ တရား႐ံုးမွာ တာဝန္ၾကီးေလးတယ္။ အမွားျဖစ္တတ္တယ္။ အေျပာခံရတတ္တယ္။ အဂတိဝင္တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တရား႐ံုးရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခြင့္ဟာ မက်ဥ္းလြန္း၊ မက်ယ္လြန္း၊ မတင္းမက်ပ္ မေလ်ာ့လြန္း ျဖစ္သင့္တယ္။

တခ်ဳိ႕ျပစ္မႈေတြမွာ ေငြဒဏ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေထာင္ဒဏ္ ၂ ရပ္စလံုး စီရင္ႏိုင္တယ္။ ေငြဒဏ္ကိုလည္း ဘယ္ေလာက္အထိလို႔ သတ္မွတ္ေလ့ရွိတယ္။ ဒဏ္ေငြကေန တဖက္နစ္နာသူကုိ ဘယ္ေလာက္ေပးေစလို႔ တရား႐ံုးက အမိန္႔ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။

ေငြဒဏ္မေပးေဆာင္ႏိုင္သူကို ေထာင္ဒဏ္အခ်ဳိးက် ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။ အစားထိုး ေထာင္ဒဏ္ဟာ ဘယ္ေလာက္မပိုရလို႔ ဥပေဒက သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားတယ္။ ျပစ္ဒဏ္အမ်ဳိးအစားနဲ႔ အခ်ဳိးကို ေရြးခ်ယ္ရာမွာ အမႈအျဖစ္အပ်က္၊ ကာလေဒသ၊ အေျခအေနနဲ႔ တရားခံရဲ႕ ေနာက္ေၾကာင္းကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တယ္။ အမွန္းအဆ၊ ကိုယ့္အထင္အျမင္ ေဒါသနဲ႔ ျပစ္ဒဏ္ကို သတ္မွတ္ရင္ တရား႐ံုးရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ မွားတတ္တယ္။ အျပစ္ရွိေၾကာင္း ေတြ႔ၿပီးလို႔ ျပစ္ဒဏ္ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ဖို႔ ျဖစ္လာရင္ အခ်က္အလက္ေတြကို ေလ့လာသံုးသပ္ၿပီး အဂတိတရား ေလးပါး ကင္းစြာ ေဒါသကင္းကင္းနဲ႔ ဆံုးျဖတ္သင့္တယ္။

အခု ရန္ကုန္ေျမာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ အထူးခံု႐ံုးမွာ စစ္ေဆးေနတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ အမႈမွာ ခ်မွတ္ႏိုင္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။

''ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၂ အရ အေရးယူျခင္း ခံရသူတဦးဦးသည္ ကန္႔သတ္မိန္႔ သို႔မဟုတ္ တားဆီးမိန္႔ကို ဆန္႔က်င္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဖာက္ဖ်က္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မလိုက္နာလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အနည္းဆံုး ၃ ႏွစ္မွ အမ်ားဆံုး ၅ ႏွစ္ထိ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ ၅ ေထာင္ထိ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ ၂ ရပ္လံုးျဖစ္ေစ စီရင္ျခင္းခံေစရမည္'' ဟု ျပဌာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ဒီပုဒ္မနဲ႔ အျပစ္ေပးအေရးယူႏိုင္ဖို႔ ပုဒ္မ ၁၁ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ေၾကာင္းကို တရားလိုဘက္ကေန အထင္အရွား သက္ေသျပႏိုင္မွပဲ အျပစ္ေပးႏိုင္မွာပါ။

''ပုဒ္မ ၁ဝ (ခ) အရ အေရးယူျခင္းခံရသူအား တားဆီးမႈျပဳရာတြင္ -
(က) မည္သည့္ေနရာတြင္ မေနထိုင္ရဟု သတ္မွတ္ျခင္း၊
(ခ) မည္သည့္ေနရာေဒသတြင္ ေနထိုင္ရမည္ဟု သတ္မွတ္ျခင္း၊
(ဂ) သြားလာမႈကို လိုအပ္သလို တားဆီးျခင္း၊
(ဃ) သတ္မွတ္သည့္ အရာဝတၳဳမ်ားကို လက္ဝယ္ထားရွိျခင္း သို႔မဟုတ္ အသံုးျပဳျခင္းကို ပိတ္ပင္တားဆီးျခင္း'' လို႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။

အမႈမွာ တင္ျပထားတဲ့ သက္ေသခံ အေထာက္အထားေတြအရ - သက္ေသခံ (ခ-၁) မွာ ပါရွိတဲ့ အပိုဒ္ (က) (ခ) (ဂ) ေတြပါ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ တားဆီးထားပါတယ္။

''အပိုဒ္ (က) တြင္ သံ႐ံုးမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီႏွင့္ ဆက္ႏြယ္သူမ်ား၊
အပိုဒ္ (ခ) တြင္ ေနအိမ္မွအပ ျပင္ပသို႔ လံုးဝ မထြက္ရ၊
အပိုဒ္ (ဂ) တြင္ အျခားသို႔ စာျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စကားေျပာေၾကးနန္းျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ဆက္သြယ္ျခင္း မျပဳရ'' ဟု အစိုးရအဖြဲ႔ရဲ႕ ၾကိဳတင္ခြင့္ျပဳမိန္႔နဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကုိ အထက္ပါအတိုင္း တားဆီးထားတဲ့ အမိန္႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၉ (စ) မွာ ''ကန္႔သတ္တားဆီးမႈ ခံထားရသူသည္ ပုဒ္မ ၁၁ ပါ ကန္႔သတ္ထားသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားမွတပါး ႏိုင္ငံသားမ်ား ခံစားခြင့္ရွိေသာ အျခားအခြင့္အေရးမ်ားကို ခံစားခြင့္ရွိသည္'' လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ တားဆီးထားတဲ့ ကာလအတြင္း အထက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ တားဆီးမိန္႔ကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ျခင္း မရွိပါ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ေနအိမ္မွာ ထိန္းသိမ္းထားၿပီး ေနအိမ္ကို အာဏာပိုင္ေတြက လံုၿခံဳေရးတာဝန္ ယူထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနအိမ္ထဲကို လံုၿခံဳေရးစည္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး၊ ဂြ်န္ဝီလ်ံယက္ေတာ ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ကိစၥမွာ အာဏာပိုင္ေတြက ဂၽြန္ဝီလ်ံယက္ေတာကုိ ညဥ့္အခ်ိန္ ပုန္းလွ်ဳိးဝင္ေရာက္မႈ၊ ပိုင္နက္က်ဴးလြန္မႈနဲ႔ တရားစြဲဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဂၽြန္ဝီလ်ံယက္ေတာကိုယ္တိုင္က က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာေၾကာင္း ဝန္ခံထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို မလုပ္ဘဲ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကုိ အဓိက တရားခံအျဖစ္ တရားစြဲဆိုတာဟာ အလြန္ကိုပဲ မွားယြင္းေနပါတယ္။

တရားလိုဘက္ကေန သက္ေသေတြျဖစ္တဲ့ ဒုရဲမႉးၾကီးေဇာ္မင္းေအာင္နဲ႔ ဒုရဲမႉးၾကီးဝင္းႏိုင္ထြန္းတို႔က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ၁၉၇၄ခု ခုႏွစ္ ဆိုရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၄၈ (ဂ)၊ ၁၅၇၊ ၁၅၈၊ ၁၅၉ (က) (ခ) ပုဒ္မ ၁၆ဝ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္ေၾကာင္း သက္ေသထြက္ဆိုခဲ့တယ္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကေန ပယ္ဖ်က္တဲ့ ဥပေဒေတြ စာရင္းမွာ မပါဝင္ေပမယ့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စစ္တပ္ကေန အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ အမိန္႔အမွတ္ ၁/၈၈ စကားရပ္ေတြ အစားထိုးတဲ့ ဥပေဒအမွတ္ ၈/၈၈ ဥပေဒလို အာဏာတည္တဲ့ အမိန္႔အမွတ္ ၂/၈၈၊ ၃/၈၈ ၊ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၂/၈၈ တို႔အရလည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၁/၉၇၊ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ စကားရပ္ေတြ အစားထိုးတဲ့ ဥပေဒအမွတ္ ၁/၉၇ တို႔အရလည္းေကာင္း၊ သက္ေသခံအမွတ္ (ခ) ကန္႔သတ္မိန္႔မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြဟာ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ ၆/၈၈ မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ပယ္ဖ်က္ျခင္းအရ ပယ္ဖ်က္တဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။

ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၊ ျပည္သူ႔တရားသူၾကီးအဖြဲ႔၊ ျပည္သူ႔ဥပေဒအက်ဳိးေဆာင္အဖြဲ႔၊ ျပည္သူ႔လုပ္ငန္း စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔နဲ႔ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ အဆင့္ဆင့္ကို ပယ္ဖ်က္ထားၿပီးျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ သက္ဝင္လႈပ္ရွား အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့ပါ။

၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ၆/၁၉၈၈ အရ ေၾကညာခ်က္အရ မပယ္ဖ်က္ေသးလို႔ အတည္ျဖစ္လ်က္ရွိေၾကာင္းနဲ႔ တရားလိုဘက္ကေန တင္ျပတဲ့ သက္ေသေတြက ထြက္ဆိုေပမယ့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ကိုယ္တိုင္က ၄၆ ႏွစ္ေျမာက္ ေတာ္လွန္ေရးေန႔ ၂၇-၃-၁၉၉၁ မွာ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ မရွိေတာ့ေၾကာင္း မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားထားတာကိုလည္း ေတြ႔ရတယ္။

ရန္ကုန္ ေျမာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ တရား႐ံုး အထူးခံု႐ံုးက ဇူလိုင္လ ၃၁ ရက္ေန႔မွာ အမိန္႔ခ်ဖို႔ ခ်ိန္းဆိုထားေပမယ့္ ဥပေဒေရးရာ အခ်က္အလက္ေတြ ေပၚေပါက္ေနတဲ့အတြက္ ၾသဂုတ္လ ၁၁ ရက္ေန႔ ျပန္ခ်ိန္းခဲ့တယ္။ ဥပေဒေရးရာ အျငင္းပြားေနတဲ့ အခ်က္ေတြအေနနဲ႔ -

၁။ ၁၉၇၄ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ အတည္ျဖစ္တုန္းလား။
၂။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ပုဒ္မ ၁၄၈ (ဂ)၊ ၁၅၇၊ ၁၅၈၊ ၁၅၉ (က) (ခ) ပုဒ္မ ၁၆ဝ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကုိ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္တယ္လို႔ သက္ေသထြက္ဆိုခ်က္ေတြကို အမႈစစ္ေဆးစီရင္ရာမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုအပ္ပါသလား။
၃။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၁ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္သလား ဒါမွမဟုတ္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္ပါသလား စတဲ့ အခ်က္ေတြဟာ အမႈကို စီရင္ဆံုးျဖတ္မယ့္ တရားသူၾကီးေတြအေနနဲ႔ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ ဥပေဒျပႆနာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ အက်ဳိးေဆာင္ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၁ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း မရွိေၾကာင္း ခုခံေခ်ပခဲ့ၿပီး ျဖစ္တယ္။

တရားလိုေတြဘက္က တင္ျပစြဲဆိုတဲ့ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ သက္ဝင္လႈပ္ရွားႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့တဲ့အတြက္ ပယ္ဖ်က္ၿပီးသလို ျဖစ္ေနေၾကာင္းလည္း တင္ျပထုေခ်ခဲ့ၿပီး ျဖစ္တယ္။

အထူးခံု႐ံုးအေနနဲ႔ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ၊ သက္ေသခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထံုး ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြအရ အမိန္႔ခ်ရမယ္ဆိုရင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ေဒၚခင္မမနဲ႔ ေဒၚဝင္းမမတို႔ကို အမႈကေန အၿပီးျပတ္လႊတ္ေပးတဲ့ အမိန္႔ကိုပဲ ခ်မွတ္ရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးအရ တရား႐ံုးဆီ တင္ပို႔တရားစြဲဆိုတဲ့ မႈခင္းေတြကို တရားသူၾကီးေတြက စစ္ေဆးဆံုးျဖတ္တာ မဟုတ္ဘဲ၊ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဖတ္ျပယံုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ကုလအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ လာလည္း ေဒၚစုအမႈအတြက္ေတာ့ ဘာမွထူးလာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို သက္ေသေတြ ေခၚယူစစ္ေဆးခြင့္ျပဳဖို႔ ေလွ်ာက္ထားတဲ့ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ျပင္ဆင္မႈအမွတ္ ၃၃၃/၂ဝဝ၉ မွာ တရား႐ံုးခ်ဳပ္က ခ်မွတ္လိုက္တဲ့ အမိန္႔နဲ႔ သက္ေသျပလိုက္သလို ေနာက္တဆင့္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ဦးမယ္ ဆိုတာကိုလည္း ရဲခ်ဳပ္ခင္ရီရဲ႕ သတင္းစာရွင္းပြဲက သက္ေသျပထားၿပီးျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚ ယံုၾကည္ေလးစားမွႈနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ဖိအားေတြေၾကာင့္ အခုအမႈကို ဘယ္လို တံု႔ျပန္ၿပီး အမိန္႔ခ်မွတ္မယ္ဆိုတာကို ေစာင့္ၾကည့္ရဦးမွာျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။

No comments: