မဇၥ်ိမသတင္းဌာန
စစ္ကိုင္းအတြင္းမွာ လူစည္ကားလွတဲ့ ေဂဇက္ရ ဘုရားပြဲၾကီး တပြဲကေတာ့ ေရႊဘိုၿမိဳ႕ေထာင့္ ေစတီပြဲပါ၊ ေရႊဘိုၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြကေတာ့ “ေစတီေတာ္ပြဲ” လို႔ပဲ ေခၚၾကပါတယ္။ ဒီပြဲရ ဘုရားက ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္ကို လက္မြန္မဆြ တည္ေထာင္တဲ့ အေလာင္းမင္းတရား ဦးေအာင္ေဇယ်ရဲ႕ ကုသိုလ္ေတာ္ေပကိုး။ေစတီေတာ္ပြဲဟာ ေျမာင္ေရႊကၽြန္းပြဲၿပီးရင္ ေရႊဘိုပြဲကို ၁၂ပြဲ ေဈးသည္ေတြက ဆက္ၿပီး ကူးလာၾကတာပဲ။ သူ႔ပြဲရက္က ေတာ္သလင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္မွာစၿပီး လကြယ္ေန႔မွ ဆြမ္းခ်ပြဲနဲ႔ အၿပီးသတ္ပါတယ္။ ႏို႔ေပမယ့္ ၁၂ ပြဲ ထံုးစံအတိုင္း လျပည့္ေက်ာ္ ၄၊ ၅၊ ၆ ရက္ကစၿပီး လူစည္စျပဳၿပီ။ ပြဲသိမ္းမွာလည္း နယ္က စီးပြားေရး စိုျပည္ရင္ စိုျပည္သလို ပြဲသိမ္းရက္ ၂ရက္၊ ၃ရက္ ေနာက္ဆြဲၿပီး သိမ္းသြားတာပါပဲ။
ေရႊဘိုဆိုတာက တူးေျမာင္းေတြနဲ႔ ဆည္ေရေသာက္ၿပီး စပါးေတြစိုက္တဲ့နယ္၊ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဆန္အိုးၾကီး ျဖစ္ေလေတာ့ စီးပြားေရးက အမ်ားအားျဖင့္ မဆိုးတတ္ပါဘူး။ အထိုက္အေလ်ာက္ ေခ်ာင္လည္ၾကပါတယ္။
ဒီေတာ့ ပြဲေတာ္ရက္ဟာလည္း နယ္မွာ စီးပြားေရး အဆင္ေျပရင္ ေျပသလို အေရာင္း အဝယ္ေတြ ေကာင္းၾက တာပါပဲ။ ေရႊဘိုက က်မတို႔ အေဖ့ဘက္က အမ်ဳိးေတြရွိတဲ့ အရပ္ဆိုေတာ့ ပြဲေတာ္ကိုလည္း မၾကာမၾကာ ေရာက္ဖူးတာပဲ။
ဒီပြဲမွာ ေဈးသည္ေတြက “ရန္ကုန္တန္း” “မႏၲေလးတန္း” လို႔ခြဲျခားၿပီး ေရာင္းေနၾကတဲ့ ကုန္သည္ေတြကလည္း စံုသလားမေမးနဲ႔၊ ရန္ကုန္တန္းမွာ ခ႐ုေခါက္ဆြဲအထိ ဝယ္စားလို႔ရတယ္ေလ။
ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေရႊဘိုဆိုတာ ျမစ္ၾကီးနား ရထားလမ္းေပၚက ၿမိဳ႕ျဖစ္ေလေတာ့ ေစတီေတာ္ပြဲခင္းမွာ တည္သီးေတြ၊ မွ်စ္ေျခာက္ေတြ သစ္အယ္သီးေတြ ဝယ္လို႔ရတယ္။ တျခား ဘုရားပြဲၾကီးေတြမွာလိုပါပဲ ေတာင္သူသံုး ပစၥည္းေတြက တတန္းစီ ထားေရာင္းတယ္။ သံထည္၊ ေၾကးထည္ဆိုင္ၾကီးေတြကလည္း တန္းစီလို႔ ဘုရားကုန္းေတာ္ အတက္အဆင္းမွာ။ ၿပီးေတာ့ ကုန္းေတာ္အျပင္တန္းကေတာ့ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ခါ၊ ေတာင္း၊ ဗန္း၊ ခေမာက္ စတဲ့ ႏွီးဝါးပစၥည္းဆိုင္ေတြ။
ဘုရားေရွ႕ေစာင္းတန္းက ဆင္းလိုက္ေတာ့ ေျမာင္တို႔လို႔ အရပ္ေတြက လာေရာင္းတဲ့ ေဆးရြက္ၾကီးဆိုင္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဘုရားေျခေတာ္ရင္းနဲ႔ က်ံဳးၾကားထဲမွာ ဝင္းၿခံကေလး ခတ္ထားတဲ့ ဇရပ္တေဆာင္ေပၚမွာ ဘယ္မွာမွ မျမင္ရဖူးတဲ့ ဧရာမ ေက်ာက္ျပင္ၾကီးတခ်ပ္ ထူးထူးျခားျခား ရွိပါတယ္။ မန္က်ည္းပင္ၾကီးေအာက္က အဲဒီ ေက်ာက္ျပင္ၾကီးဟာ လွည္းဘီးေလာက္ၾကီးပါတယ္။ လူ ၄၊ ၅၊ ၆ ေယာက္ တၿပိဳင္တည္း ေသြးခ်င္ရာ ဝင္ေသြးၾကေရာ့၊ ဒီေလာက္ၾကီးတဲ့ ေက်ာက္ျပင္ၾကီး က်မတို႔ ဘယ္မွာမွ မေတြ႔ဖူးဘူး။
ဒီေက်ာက္ျပင္ၾကီးေပၚမွာ သနပ္ခါး လာေသြးၾကရင္ တျခား ေက်ာက္ျပင္ေတြေပၚတင္ေသြးေတာ့ ျမည္တဲ့ အသံမ်ဳိး ရွဲရွဲ၊ ရွီးရွီး မျမည္ဘူးတဲ့။ အပ်ဳိဖ်န္းကေလးေတြကေသြးရင္ “ေခ်ာမွယူမယ္ ေခ်ာမွယူမယ္” လို႔ ေက်ာက္ျပင္ထက္က ျမည္တာတဲ့။
အပ်ဳိရြယ္ကေလးေတြေသြးရင္ေတာ့ “ဥစၥာေပါမွယူမယ္၊ ဥစၥာေပါမွယူမယ္” လို႔ျမည္သတဲ့။ အပ်ဳိၾကီးေတြ ဝင္ေသြးေတာ့ “ရတာယူမယ္၊ ရတာယူမယ္” လို႔ျမည္သတဲ့ေလ။
ဘာျမည္ျမည္ ေက်ာက္ျပင္ၾကီးကေတာ့ ဝင္ေသြးခ်င္စရာၾကီးပါ။ သူ႔ကို ဒီအတိုင္းပစ္ထား၊ ဘယ္သူခုိးကမွလည္း ထမ္းမသြားႏိုင္ဘူး။ ေတာ္ေတာ္စိတ္ကူးေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အလႉရွင္ရဲ႕ ကုသိုလ္မွန္းေတာ့ မသိပါဘူး။
ေရႊဘိုသူ ေရႊဘိုသားက က်မတို႔ မႏၲေလးသူ မႏၲေလးသားေတြလိုပဲ ကိုယ့္ၿမိဳ႕ကို တည္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ ဘုရင္မ်ားအေပၚ ေလးစားခ်စ္ခင္ သံေယာဇဥ္ ရွိပါတယ္။ အေလာင္းဘုရား တည္ထားခဲ့တဲ့ ေစတီေတာ္ သမိုင္းကို ဘယ္လို ေျပာသလဲဆိုေတာ့ သူတို႔ ေရႊဘိုနားမွာ “ပဲခိုးကုန္း” ဆိုတဲ့ ရြာေလးတရြာ ခုထက္ထိ ရွိတယ္။ အဲဒါဟာ အေလာင္းဘုရားကို မြန္ဘုရင္က ပဲခူးမွာ သမီးေတာ္ ပင္တိုင္စံ ဆက္လိုက္တဲ့အခါ သမီးေတာ္နဲ႔အတူ အေႁခြအရံ ၂ဝဝ ေက်ာ္ ၃ဝဝ ေလာက္ ပါလာတာကို ေနရာခ်ထားလို႔ ရြာျဖစ္ေနတဲ့ေနရာ။ မြန္မင္းသမီးကို အေလာင္းမင္းတရားက ျမတ္ႏိုးတယ္။
တေန႔ေတာ့ မင္းသမီးက ပဲခူးက သူတို႔ ေရႊေမာ္ေဓာ ဘုရားကို အဖူးေျမာ္ ျပန္ပါရေစလို႔ အေလာင္းမင္း တရားၾကီးကို ခြင့္ပန္သတဲ့။ အေလာင္းမင္းတရားၾကီးက ေရႊေမာ္ေဓာေစတီေတာ္ကို သူလည္း ၾကည္ညိဳတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ပဲခူးမွာ သူရွိစဥ္က ပန္းခ်ီေက်ာ္တဦးကို ဘုရားပံုေတာ္ေတြ ေရးဆြဲယူခဲ့ေစတယ္။ ခုေရႊဘိုၿမိဳ႕ေတာ္မွာ အဲဒီ ေရႊေမာ္ေဓာေစတီ အခ်ဳိးအစားအတိုင္း တည္ထားကိုးကြယ္မယ္။ မိဖုရားလည္း ေရႊေမာ္ေဓာ ကို အလြမ္းေျပ ဖူးရေရာေပါ့လို႔ဆိုၿပီး ေရႊဘိုၿမိဳ႕ရဲ႕ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္ (တနဂၤေႏြေထာင့္) မွာ တဆယ့္ ခုနစ္ေတာင္ အျမင့္ရွိတဲ့ “ဣႏၵသာလာ” ဆိုတဲ့ ကုန္းေျမေပၚမွာ ဖိနပ္ေတာ္ ၄၅ ေတာင္ ဥာဏ္ေတာ္ ၆၇ေတာင္နဲ႔ ၁ ထြာရွိတဲ့ ေစတီကို ေရႊေမာ္ေဓာ ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ တည္ထားၿပီး ေသာၾကာသား အေလာင္းမင္းတရားၾကီးရဲ႕ နံေတာ္လည္းပါေအာင္ “ေမာ္ေဓာ ျမင္သာ” လို႔ ဘြဲ႔ေတာ္ တပ္ခ်ီ လိုက္ပါသတဲ့။
ဒီေစတီဟာ ၿမိဳ႕တနဂၤေႏြေထာင့္မွာရွိတာမို႔ “ၿမိဳ႕ေထာင့္ေစတီ” လို႔ အလြယ္ေခၚၾက၊ ပြဲေတာ္ကိုလည္း ၿမိဳ႕ေထာင့္ ေစတီပြဲလုိ႔ ေခၚၾကေပမယ့္ အေလာင္းမင္းတရားၾကီး တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ နံေတာ္သင့္ ဘုရားမို႔ “ေစတီေတာ္” လုိ႔ ေခၚၾက၊ ပြဲေတာ္ကိုလည္း “ေစတီေတာ္ပြဲ” လို႔ ေခၚၾကတာပါ။
ပြဲေတာ္ရက္ ေရြးခ်ယ္တာကေတာ့ သကၠရာဇ္ ၁၁၇၅ (ခရစ္ ၁၈၁၃ ဘုိးေတာ္ဘုရားေခတ္-အယ္ဒီတာ) ခုႏွစ္တုန္းက မိုးေခါင္လို႔ အစာေရစာရွားပါး ျပတ္လတ္တာကို ၾကံဳရေတာ့ ဒီကိစၥမ်ဳိး ေနာက္မျဖစ္ရေလေအာင္ဆိုၿပီး ႏိုင္ငံက ေထရ္ၾကီး ဝါၾကီးေတြက ဘုရားပုထိုး ၁၃ ဆူကို သီတင္းစဥ္ ပြဲေတာ္ရက္မ်ား သတ္မွတ္ၿပီး ဆြမ္းေလာင္းပြဲေတြ လုပ္ခဲ့ၾကသတဲ့။
ဟုိတုန္းက စာေရးတံမဲခ်ၿပီး သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ ပြဲေတာ္ရက္ကို ဝါဆိုလျပည့္ကစၿပီး သီတင္းကၽြတ္လျပည့္အထိ စဥ္လိုက္တဲ့အခါ “ ဆာ၊ ေသ့၊ ဗန္၊ ဆု၊ ကူ၊ ရ၊ ကၽြန္း၊ ေတာ္၊ က်၊ ဦး၊ ေတာ္၊ ခမ္း၊ ေလာ” ဆုိတဲ့ သေကၤတေလး ရလာပါတယ္။
ဆာ - ေရႊတန္ဆာ
ေသ့ - ေရႊျခေသၤ့
ဗန္ - ေနရဗန္
ဆု - ဆုေတာင္းျပည့္
ကူ - ေရႊကူၾကီး
ရ - သက္ေတာ္ရွည္ သက္ေတာ္ရ
ကၽြန္း - ေရႊေပၚကၽြန္း
ေတာ္ - ေရႊသိမ္ေတာ္
က် - ေရႊခ်က္က်
ဦး - ေဖာင္ေတာ္ဦး
ေတာ္ - ေမာ္ေဓာျမင္သာ ေစတီေတာ္
ခမ္း - ပခမ္းဘုရား
ေလာ - ေလာကမာရဇိန္ တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ေစတီေတာ္ပြဲကို ေတာ္သလင္းလကြယ္ေန႔မွာ ဆြမး္ခ်ပါတယ္။ ဆြမ္းခ်တယ္ဆိုတာ ဆြမ္းၾကီး ေလာင္းတာကို ေခၚတာပါ။
ေရႊဘိုမွာ ပြဲေတာ္ရက္ဆိုရင္ ဧည့္ေၾကာက္တတ္တဲ့အိမ္မ်ဳိး အနည္းအပါးကလြဲလို႔ အိမ္တိုင္းေစ့ အေဝးဧည့္ေတြနဲ႔ ၿမိဳင္ေနတာပဲ။ တခ်ဳိ႕က ေန႔ခ်င္းျပန္လာတယ္။ ေဈးဝယ္ၿပီးရင္ ရြာတို႔၊ ၿမိဳ႕တို႔ကို ျပန္တယ္။ တခ်ဳိ႕က ပြဲၾကည့္ၿပီး လင္းမွျပန္တယ္။
ေစတီေတာ္ပြဲမွာ ေရွးကထဲက ဆက္ကပ္၊ ႐ုပ္ေသး၊ အၿငိမ့္၊ ႐ုပ္ရွင္နဲ႔အတူ ဇာတ္ပြဲေတြ ၃၊၄ ပြဲ ပါေလ့ရွိၿပီး ေရႊဘိုက ေအာင္ေမာင္းကို အလြန္ၾကိဳက္တယ္လို႔ ေျပာရမလားမသိဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မင္းသား ေအာင္ေမာင္း ႏွစ္တိုင္းလိုလို ေစတီေတာ္ပြဲကို လာကရာမွာ တႏွစ္မွာေတာ့ ညေန ၄ နာရီ ႐ံုဖြင့္ေပးလိုက္ရတဲ့ အျဖစ္နဲ႔ ၾကံဳဖူးလို႔ပဲ။
ဇာတ္႐ံုေတြဖြင့္တယ္ဆိုတာ မနက္ ၄ နာရီ စခန္းခ်ၿပီးလို႔ အပူတိုက္ေရာက္တဲ့အခါမွ လင္းခါနီးၿပီမို႔ ႐ံုကိုဖြင့္ေပးတာ ဇာတ္ပြဲထံုးစံမဟုတ္လား။ ဦးေအာင္ေမာင္းၾကီး လာကတဲ့တႏွစ္မွာေတာ့ လက္မွတ္ေတြ အေစာၾကီးဝယ္ၿပီး လူေတြက ႐ံုထဲ ဝင္ထိုင္ႏွင့္ေနၾကတာ။ ညေန ၄ နာရီပဲ ရွိေသးတယ္။ ထိုင္စရာေနရာ မရွိေတာ့ေအာင္ ၾကိတ္ၾကိတ္တိုး ျဖစ္ေနတယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္ ညေနၾကီးရွိေသးေပမယ့္ ႐ံုဖြင့္ေပးလိုက္ရတယ္။ ဦးေအာင္ေမာင္းၾကီးဇာတ္မွာ လူစည္လုိက္ပံုကေတာ့ တကယ့္ေျပာစမွတ္ပါပဲ။
ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ ဇာတ္ကတဲ့ ဇာတ္႐ံုက အလြန္နည္းလာၿပီး ဗီဒီယို႐ံုေတြ၊ အလွျပင္ဆိုင္ေတြ၊ ဓာတ္ပံုဆိုင္ေတြ ဘုရားပြဲေဈးတန္းၾကီးမွာ အလြန္မ်ားတဲ့ အေရအတြက္မ်ဳိးနဲ႔ ေတြ႔လာရတယ္။
အဝတ္အထည္တန္းေတြမွာလည္း ဂ်င္းအကၤ် ီ၊ ဂ်င္းေဘာင္းဘီ ဆိုတာေတြက စပါးရတဲ့ လယ္သမားေတြရဲ႕ သားသမီးမ်ားကို အၾကီးအက်ယ္ မ်က္စပစ္ျပေနတာနဲ႔အတူ ငယ္ရြယ္သူေတြကလည္း ဝယ္ၾကပါေပ့၊ ဝတ္ၾကပါေပ့၊ ဪ သူ႔ေခတ္နဲ႔ သူေပကပဲ။
No comments:
Post a Comment