ဧရာ၀တီ
အစိုးရဘက္မွ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈကို မူအားျဖင့္ သေဘာတူထားၿပီး အတုိက္အခံ ပါတီ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္(NLD) ဥကၠဌ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကလည္း၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ အခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ ႏုိင္ေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္ ေနေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။
လက္ရွိတြင္လည္း တပ္မေတာ္ အပါအ၀င္ အစိုးရ ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အေျခအေန၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေလွ်ာက္လွမ္းေန သည့္ ႏုိင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္း၊ တိုင္းရင္းသား ႏွင့္ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး၊ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ေက်ာင္းသားမ်ား အဖြဲ႔က ၀င္ေရာက္မယ့္ လႊတ္ေတာ္ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ တဦး ျဖစ္တဲ့ ဦးကိုကိုႀကီး ကို ဧရာ၀တီ သတင္းဌာနမွ သတင္းေထာက္ မသူဇာက ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းထားသည္။
ေမး။ ။ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ေက်ာင္းသားေတြ အခုအထိ ပါတီ မေထာင္ေသးဘူးလားလို႔ ေမးေနၾကတယ္။ အဲဒီအေျခအေနကို ေျပာျပေပး ပါ။
ေျဖ။ ။ စၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ထဲကို ေရာက္လာကတည္းက ကိုယ္ ဘယ္ကြက္လပ္ကို ၀င္ျဖည့္ရမလဲ ဘာလုပ္ရမလဲလို႔ စဥ္းစားေနတာ။ စဥ္းစားေတာ့ အခုလည္းပဲ ၈၈ ကေနၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးကို ထဲထဲ၀င္၀င္ ေဆာင္ရြက္မယ့္သူေတြလည္း ေပၚလာလိမ့္မယ္။ ေနာက္ ဒီအရပ္ဘက္ အဖြ႔ဲအစည္း အားေကာင္းေအာင္ ဆက္လက္ၿပီး လုပ္ေဆာင္မယ့္သူေတြလည္း ဆက္ လုပ္ လိမ့္မယ္။ ပံုစံႏွစ္မ်ိဳးနဲ႔ သြားမွာေပါ့။
ေမး။ ။ ပါတီ အေနနဲ႔ မသြားဘူးလား။
ေျဖ။ ။ လႊတ္ေတာ္ ႏုိင္ငံေရးဆုိတာက အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏုိင္တယ္။ အခုအခ်ိန္ထိကေတာ့ ဘာမွ တိတိက်က် တရား၀င္ထုတ္ေျပာတာမ်ိဳး မရွိေသးဘူး။ တကယ္ တိတိက်က် ဆံုးျဖတ္ၿပီ ဆုိရင္ေတာ့ အားလံုးကို အသိေပးမွာပါ။
ေမး။ ။ ဦးကိုကိုႀကီးတုိ႔ ၈၈ အေနနဲ႔က လူ႔ေဘာင္သစ္ အဖဲြ႔အစည္းနဲ႔လည္း အဆက္အသြယ္ ရွိခဲ့တယ္ဆုိေတာ့ အခု လူ႔ေဘာင္ သစ္ က ပါတီေထာင္မယ္ဆုိေတာ့ အဲဒီပါတီနဲ႔ေရာ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ ရွိသလား။
ေျဖ။ ။ အခုအခ်ိန္မွာ ပံုသဏၭာန္အေနနဲ႔ေတာ့ ကြဲသြားၿပီေပါ့။ ကာလအားျဖင့္လည္း အႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္သြားၿပီ။ ၈၈ တုန္းကေတာ့ ဗကသ(ေက်ာင္းသားသမဂၢ)အေနနဲ႔ လုပ္တယ္။ အဲဒီကေန ႏုိင္ငံေရးပါတီအေနနဲ႔ လုပ္တယ္။ အလားတူပဲ တျခားေက်ာင္းသား သမဂၢေတြလည္း ရွိတယ္။ အဲဒီလိုပဲ တျခား ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြနဲ႔လည္း ရွိခဲ့ၾကတယ္။
အဲဒီကေနၿပီးေတာ့ အခု ၈၈ မ်ိဳးဆက္ျပန္ဖြဲ႔တဲ့ အခါၾကေတာ့ အရင္တုန္းက မတူတဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြ အဖြ႔ဲအစည္းေတြ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္း သားေတြပါ ထပ္ၿပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသား ဆုိတာထက္ကို ၈၈မ်ိဳးဆက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ပြင့္ လင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔လိုက္တဲ့အခါမွာ ၈၈-၈၉ တုန္းက ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြလည္း ကြာသြားတယ္။ ေနာက္ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ ဆုိတာကလည္း ဖ်က္သိမ္းသြားတာေတြ၊ ျပည္ပသြားတာေတြ အခုေနာက္ပိုင္းမွ ပါတီေတြ ဆုိတာမ်ိဳး ပံုစံေတြ ေျပာင္းသြားေတာ့ လူပုဂၢိဳလ္လို ရင္းႏွီးတဲ့ သူေတြရွိေပမယ့္ ႏုိင္ငံေရးပံုစံေတြေတာ့ ေျပာင္းသြားတယ္။
ေမး။ ။ ဒါဆုိရင္ ၈၈ အေနနဲ႔ပါတီတခု တည္ေထာင္လာတာမ်ိဳး လုပ္ေဆာင္လာရင္ေရာ အဲဒီအဖြဲ႔ဲနဲ႔ မဟာမိတ္ဖြ႔ဲၿပီး လုပ္ေဆာင္သြားဖုိ႔ေရာ မရွိဘူးလား။
ေျဖ။ ။ အဲဒါေတြ အားလံုးက လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးကို ကူးေျပာင္းၿပီဆုိေတာ့မွပဲ အားလံုးပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာပါ့မယ္။ အခုေတာ့ အခ်ိန္မက်ေသးလို႔ပါ။
ေမး။ ။ အခုဆို အစိုးရဘက္ကေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္တဲ့အေပၚမွာ မူအားျဖင့္ သေဘာတူလာၿပီဆိုေပမယ့္ တကယ္တမ္းျပင္ တဲ့အခါ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တုိ႔ ျပင္ဆင္ခ်င္တဲ့အတုိင္း ျဖစ္မလာရင္ ဘယ္လို အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္လာႏုိင္မလဲ။
ေျဖ။ ။ တခုကေတာ့ ႏုိင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္၊ ႏုိင္ငံေရး ဦးတည္ခ်က္ေတြ ရွိတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အဖြဲ႔အစည္းပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မတူ တာေတြေတာ့ ရွိလာႏုိင္တာပဲ။ အဲဒီအထဲမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒက ႏုိင္ငံအတြက္ အျမင့္ဆံုးဥပေဒျဖစ္ေနေတာ့ ဒီဖြဲ႔စည္းပံု အေျခ ခံ ဥပေဒကို စဆြဲကတည္းက လက္မခံႏုိင္တာေတြ၊ သေဘာထားကြဲတာေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာတာကိုး။
ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္မယ္ ဆိုကတည္းက ဘယ္အခ်က္ေတြကို ဘယ္ေလာက္ ျပင္မယ္ဆိုတဲ့ ပမာဏေတြ ေျပာၾကမွာပဲ။ အဲဒီလို ေျပာတဲ့ အခါမွာ တဘက္က ၾကည့္ရင္ ႏုိင္ငံက ဒဏ္ရာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားခဲ့ၿပီ ျပည္တြင္းမွာ ျဖစ္တဲ့ အနိဌာ႐ုံေတြ၊ ႏုိင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ အေသအေပ်ာက္၊ အထိအခိုက္ အဆံုးအ႐ႈံးေတြ ေတာက္ေလွ်ာက္ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီးၿပီ။ ေနာက္ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္လည္း အမ်ားႀကီး ေနာက္က်သြားခဲ့ၿပီ။
ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလို႔ ေျပာၿပီဆိုကတည္းက တကယ္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ျဖစ္လို႔ေျပာတာ အမ်ိဳးသားျပန္ လည္ သင့္ျမတ္ေရး တည္ေဆာက္ႏုိင္မွပဲ ႏုိင္ငံေရး ျပႆနာေတြ၊ တုိင္းရင္းသား ျပႆနာေတြ၊ စီးပြားေရး ျပႆနာေတြ အားလံုး ကို ေျဖရွင္းႏုိင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခု ဒီဖြဲ႔စည္းပုံ ျပင္ဆင္ေရးမွာလည္း အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ခိုင္ခိုင္မာမာ ဆုပ္ကိုင္ၿပီးေတာ့ပဲ ႀကိဳးစားသင့္တယ္။ အဲဒီေတာ့ တဘက္ ကလည္း ဟိုတုန္းကလိုမ်ိဳး ငါေပးခ်င္သေလာက္ေပးမယ္၊ ငါျပင္ခ်င္သေလာက္ပဲ ျပင္မယ္ဆုိတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ က႑နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖုိ႔ လိုတယ္။ ဒီဘက္ကလည္းပဲ ျဖစ္ခ်င္တာေတြ ေျပာရင္ေတာ့ ကိုယ့္ဘက္ က အမ်ားႀကီးေပါ့။ ျဖစ္ခ်င္တာေတြ အားလံုးကို ကာလ အကန္႔အသတ္နဲ႔ ၂၀၁၅ မတုိင္ခင္မွာ ဘယ္ေလာက္ျပင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမလဲ။ မေျပလည္ေသးတဲ့ဟာ အားလံုးက ၂၀၁၅ အလြန္ ဟိုဘက္မွာ ဆက္ၿပီးေတာ့ ျပင္ရမယ္။
ေမး။ ။ အခု ေျပာခ်င္တာက ႏွစ္ဘက္ ညိႇႏိႈင္းရမယ့္ သေဘာမ်ိဳးလား။
ေျဖ။ ။ ႏွစ္ဘက္ညိႇႏိႈင္းတယ္ ဆုိတာကလည္း တဘက္ကလည္း လူထုဆႏၵေဖာ္ထုတ္တာေတြ၊ လႈပ္ရွားတာေတြ ရွိေနမွာပဲ၊ အဲဒါက တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ ေျခဖ်က္ဖို႔ ႀကိဳးစားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲနဲ႔ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ျပႆနာေတြ၊ လူထုရဲ႕ ဆႏၵေတြ ပူးေပါင္းၿပီး ေတာ့ ဘယ္လို ေျဖရွင္းမလဲဆုိတာကို ၀ိုင္းၿပီးအေျဖရွာၾကဖုိ႔ လိုတယ္။
ေမး။ ။ ေနာက္ၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဖုိ႔ သမၼတ အပါအ၀င္ ေလးပြင့္ဆုိင္ေတြ႔ဆံုမႈ လုပ္ဖုိ႔ ကမ္းလွမ္းမႈ အေပၚမွာလည္း အစုိးရဘက္က အခ်ိန္မက်ေသးလို႔ ဆုိၿပီး ျငင္းလိုက္တယ္။ အဲဒီအေပၚ ႏုိင္ငံေရး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူ တခ်ိဳ႕က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အစိုးရအဖြဲ႔နဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ေရး ထိေတြ႔ဆက္ဆံမႈ နည္းပါးတာေၾကာင့္လို႔ ေ၀ဖန္ၾကတယ္။ အဲဒီအေပၚ ဦးကိုကိုႀကီး အျမင္က ဘယ္လိုရွိသလဲ။
ေျဖ။ ။ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရးဆုိတာက က်ေနာ္တုိ႔လည္း တေလွ်ာက္လံုး အခိုင္အမာ ကိုင္စြဲထားခဲ့တာပဲ။ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး ေရး ျဖစ္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းတာေတြအားလံုးကို ႀကိဳလည္း ႀကိဳဆိုတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေအာင္ျမင္တဲ့ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြြးပြဲေတြအားလံုးဟာ အလြတ္ သေဘာ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမႈေတြ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖတ္သန္းလာၿပီးမွ ျဖစ္လာတာေတြပါ။ အခုလည္းပဲ ဒါဟာတရား၀င္ ကမ္း လွမ္းတာက တပိုင္းေပါ့။ တခ်ိန္တည္းမွာလည္း အလြတ္သေဘာေတြ႔ဆံုတာေတြ လုပ္ေဆာင္ဖုိ႔လည္းလိုတယ္လို႔ အဲဒီလိုျမင္တယ္။
ေမး။ ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ လက္ရွိသြားေနတဲ့ ႏုိင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းအေပၚကိုလည္း တခ်ိဳ႕က သံုးသပ္ၾကတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ျပည္ပႏုိင္ငံေတြသြားၿပီး ျပည္ပအစိုးရေတြနဲ႔ပဲ ေတြ႔ဆံုၿပီး ျပည္တြင္းအစိုးရကို ဖိအားေတြပဲ ေပးေနတယ္။ ျပည္တြင္း အစိုးရကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကလည္း နည္းေနတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဦးကိုကိုႀကီး အျမင္ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ကေတာ့ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးဟာ အေရးႀကီးဆံုး ဆိုတာကို ထပ္ခါတလဲလဲ ေျပာတယ္။ က်ေနာ္ ခံယူတာက ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးဆုိတာ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာလည္း လိုတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစု အခ်င္းခ်င္း ၾကားထဲမွာ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ထားၿပီးၿပီလဲ၊ နားလည္မႈရၿပီလဲ၊ တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြၾကားထဲမွာ၊ ျပည္မက ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုေတြရဲ႕ၾကားထဲမွာ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ၿပီးၿပီလဲ အဲဒါေတြက အေရးႀကီးတယ္။ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း ၾကားထဲမွာလည္း လုိအပ္တယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာ ကိုယ္နဲ႔ တခ်ိန္တုန္းက မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိ္င္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္အသိုင္းအ၀ိုင္း ေနာက္ဆံုး ေျပာရမယ္ဆုိရင္ အႏုိင္ရ ပါတီေတြလည္း ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္သင့္တယ္။
ႏုိင္ငံရဲ႕ ျပႆနာက အဓိကက ႏိုင္ငံမွာ ႏုိင္ငံေရးအရ အေရးပါတဲ့ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြအားလံုးကို ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ဖို႔က အေရးႀကီးတယ္။ ဒီထက္ ပုိသိမ္ေမြ႔တာက တခ်ိန္က မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ ထိပ္တုိက္ျဖစ္ခဲ့တဲ့သူေတြနဲ႔ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္မဟာမိတ္ေတြကို ကိုယ့္အင္အားစုေတြရဲ႕ ၾကားထဲမွာပါ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိဖ္ုိ႔လိုတယ္။ အဲဒါမွ တဘက္နဲ႔ ယံုၾကည္ မႈ ယူတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းၾကားထဲမွာ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ၿပီး ျဖစ္ေနဖုိ႔ပဲ။ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ျခင္းဆုိတာက ေျပာရတာ လြယ္သေလာက္ လက္ေတြ႔လုပ္ရတာ အရမ္း ခက္ပါတယ္။
ေမး။ ။ ေနာက္တခုက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေနနဲ႔ သာယာ၀တီမွာ ေျပာသြားတာ တခုရွိတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို မျပင္ဘူးဆုိရင္ ၂၀၁၅ မွာ ၀င္မၿပိဳင္ဘဲ သပိတ္ေမွာက္မယ္ဆုိတာမ်ိဳး အဓိပၸာယ္ရတဲ့ စကားမ်ိဳး ေျပာသြားတဲ့အေပၚမွာ ဦးကိုကိုႀကီး အျမင္ကို ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ အခုေနာက္ဆံုး သိရတာေတြက ဒီလိႈင္းဂ်ာနယ္ေတြမွာ ျပန္ၿပီးေတာ့ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အဲဒီ သေဘာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ေရြးေကာက္ပြဲ မ၀င္ဘူး၊ သပိတ္ေမွာက္မယ္လို႔ ေျပာတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ျပန္ရွင္းထားေတာ့ ထပ္ေတာင္ရွင္းျပ စရာ မလိုေတာ့ဘူး ထင္ပါတယ္။
ေမး။ ။ အခု ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဆီးဂိမ္းေတာ့ ၿပီးသြားၿပီ။ ေနာက္ထပ္ တာ၀န္က အာဆီယံ ဥကၠဌ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ရေတာ့မွာ ဆုိေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီလို႔ ဦးကိုကိုႀကီး ျမင္ပါသလား။
ေျဖ။ ။ ေဒသတြင္းမွာ ကိုယ့္ႏုိင္ငံပံုရိပ္ကို ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ဆုိတာ အေရးႀကီးတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ အေနနဲ႔က လည္း ေဒသတြင္း ဦးေဆာင္မႈေနရာကို တာ၀န္ယူရမယ့္ အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္ႏုိင္ငံတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ျပႆနာေတြ၊ ပဋိပကၡေတြကို ဘယ္ေလာက္ ေျဖရွင္းႏိုင္သလဲ ဆုိတဲ့ စမ္းသပ္မႈနဲ႔လည္း သူႀကံဳရမွာပဲ။ အဲဒီေတာ့ တဖက္က ေဒသတြင္းေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံ တကာ အခင္းအက်င္းထဲမွာ ကိုယ့္ႏုိင္ငံရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑ကို ျပသဖုိ႔ လိုအပ္သလို တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ႏုိင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ ျပႆနာေတြ၊ ပဋိပကၡေတြကို ေျဖရွင္းႏုိင္ဖုိ႔လည္း လိုအပ္တယ္။ ဒါဟာ တကယ့္တဖက္က အခြင့္အလမ္းေပၚမွာ ေဒသတြင္းမွာ ကိုယ့္ ရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈကို ျပသႏုိင္တဲ့ အခြင့္အလမ္း၊ တဖက္က အဲဒီလို ေဒသတြင္းကိစၥကို ႏုိင္ငံတကာက အာ႐ုံစိုက္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ႏုိင္ငံ ေရးျပႆနာေတြ ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲ ဆုိတာကိုလည္း စိန္ေခၚေနတယ္။
ေမး။ ။ ဒါဆုိ အခု ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡေတြရဲ႕ ေျဖရွင္းမႈကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျပည္သူေတြဘက္က ထင္သေလာက္ ေက်နပ္မႈ မရခဲ့ဘူး။ ဒါကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံက အာဆီယံ ဥကၠဌ ရာထူး တာ၀န္ယူမႈမွာ ထိခိုက္ႏုိင္တာေပ့ါ။
ေျဖ။ ။ အဲဒါကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးအရ အေရးပါတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ အားလံုးနဲ႔လည္း ဆုိင္တယ္။ တာ၀န္အရွိဆံုးကေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ ႏုိင္ငံရဲ႕ အႀကီးအကဲဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ၊ သူကေတာ့ တာ၀န္အရွိဆံုးလို႔ ေျပာရမယ္။ အကူးအေျပာင္း ကာ လမွာ ကေသာင္းကနင္းျဖစ္မႈေတြဟာ ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ ရွိတယ္။ အစိုးရအဆက္ဆက္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ျပႆနာေတြအားလံုးဟာ ဒီစပ္ကူး မတ္ကူး ကာလမွာ ျဖစ္သြားတဲ့ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္ ေခါင္းေပၚက်တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏုိင္ေလာက္ တဲ့ အရင္းအျမစ္ၾကေတာ့ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျပႆနာေတြ ရွင္းေနတာက လက္တန္းရွင္းေနရတဲ့ အေနအထားမ်ိဳးပဲ။ အေဆာက္ အအုံေတြက ခို္င္ခိုင္မာမာ မေျပာင္းလာေသးဘူး။ အရင္ အေဆာက္အအုံေတြပဲ ရွိေသးတယ္။ အခုမွ တစတစ ေျပာင္းဖုိ႔ လုပ္ေန တာဆုိေတာ့ ဒီကေသာင္းကနင္း ျဖစ္မႈေတြက ႀကံဳရမွာပဲ။ အခုက အရင္လူေတြကပဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသးတာဆုိေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ တာ၀န္ ခံ မႈ၊ တာ၀န္ယူမႈက အမ်ားႀကီး လိုတယ္။
ေမး။ ။ စစ္တပ္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ကေန တေလွ်ာက္လံုး ရွိလာတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံအေျခအေနက လက္ရိွအေနအထားကို ၾကည့္ရင္ အစိုးရ အပါအ၀င္ စစ္တပ္ပိုင္းကလည္း ေျပာင္းလဲမႈေတြကို လိုလုိလားလား ျဖစ္လာၿပီလို႔ ေျပာလို႔ရမလား။
ေျဖ။ ။ အရင္ကဆိုရင္ စစ္တပ္ပိုင္းက ဖက္ဒရယ္ ေျပာင္းလဲေရးကိစၥလို႔ ေျပာရင္ ခြဲထြက္ခြင့္လို႔ ၀ါဒျဖန္႔ထားၿပီးေတာ့ ဖက္ဒရယ္လို႔ ေျပာဖုိ႔ ေနေနသာသာ အဲဒီအသံုးအႏႈန္းကို သံုးလိုက္ရင္ကိုပဲ ရာဇ၀တ္မႈ က်ဴးလြန္သလိုမ်ိဳး ျဖစ္ေနသလိုပဲ။ အခုဆို လႊတ္ေတာ္ က လည္း ဖက္ဒရယ္ ဆုိတာကို ေျပာလာတယ္။ အာလံုးကလည္း ႏုိင္ငံကို ဖက္ဒရယ္ဆုိတာနဲ႔ တည္ေဆာက္ရမယ္ ဆုိတာကိုလည္း အားလံုးက ေယဘုယ် လက္ခံလာတယ္။
အဲဒီလို လက္ခံလာတဲ့ ေနရာမွာ လုံၿခံဳေရး တပ္ဖြဲ႔ေတြ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္လာမယ့္ အခန္းက သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ႏုိင္ငံတခု အတြက္ လံုၿခံဳေရး အခန္းက႑လို႔ ေျပာမယ္္ဆုိရင္ စစ္တပ္၊ ရဲတပ္ဖြဲ႔ စတာေတြပါမယ္။ သူတို႔ကို ျပန္လည္ေနရာ ခ်ထားေရး ဆုိရင္ ကာကြယ္ေရးက ကာကြယ္ေရးသပ္သပ္၊ လံုၿခံဳေရးက လံုၿခံဳေရးသပ္သပ္ ျဖစ္ရမယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးမွာ တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑၊ ႏုိင္ငံတြင္း ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ လံုၿခံဳေရးက႑က ရဲတပ္ဖြဲ႔ရဲ႕ အခန္းက႑၊ အဲဒါေတြကို ပိုင္းပိုင္းျခားျခား ျပန္ျဖစ္ဖုိ႔ ပံုမွန္အတုိင္း ျပန္ျဖစ္ဖုိ႔က ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီလည္း လိုတယ္။ နည္းပညာ အကူအညီေတြလည္း လိုတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေျပာင္းလာတာကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ စစ္တပ္ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္ေတြ ေျပာင္းလာၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္တက္လာမယ့္ စစ္တပ္အရာရိွေတြဟာ တကယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွယ္နယ္(Professional)လို ျဖစ္လာေအာင္ တျဖည္းျဖည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ သြားရမွာေပါ့။
ေမး။ ။ ဦးကိုကိုႀကီးအေနနဲ႔ စစ္တပ္တခုကို ေျပာင္းမယ္ဆုိရင္ ဘယ္အပိုင္းကို စေျပာင္းမလဲ။
ေျဖ။ ။ အဓိကက ႏုိင္ငံေရးကို ေျပာင္းရမယ္။ ႏုိင္ငံေရးအရ အကုန္လံုးက လုပ္ငန္းတာ၀န္ခြဲေ၀မႈေတြကို သူ႔ေနရာနဲ႔သူ လူမွန္ ေန ရာ မွန္ ေရာက္လာေအာင္ ေျပာင္းရမယ္။ တပ္တခုတည္းကို ေျပာလို႔ မရဘူး။ တဖက္က စီးပြားေရးေရာ၊ ႏုိင္ငံေရးေရာ ဘက္စံုေျပာင္းလဲမွ ရမယ္။ ႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး အေျခခံအက်ဆံုးမွာ ႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးတုိးတက္မလာရင္ တပ္ရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ကိစၥက အစ ေျပာစရာေတြ ျဖစ္လာမယ္။ အရင္တုန္းကဆုိရင္ ဘတ္ဂ်က္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို တပ္အတြက္ သံုးမယ္ဆုိရင္ တကယ့္တကယ္က်ေတာ့ ေငြေၾကး ပမာဏ အရေျပာရင္ သူမ်ားႏုိင္ငံနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ သိပ္မ်ားလို႔ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏုိင္ငံရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္က ေသးတဲ့ အခါက်ေတာ့ တ၀က္လံုးလံုး ခြဲယူသြားတယ္ ျဖစ္တာပဲ။ တကယ္လို႔ ႏုိင္ငံစီးပြားေရးကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ လုပ္မယ္ဆုိရင္ ဥပမာ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း သံုးမယ္ဆုိရင္ေတာင္ ေငြသားပမာဏက အမ်ားႀကီး ရတာပဲ။
ဒါေၾကာင့္ တပ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္မယ္ဆုိလို႔ ရွိရင္ ႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး၊ ဘတ္ဂ်က္ ႀကီးလာေအာင္ အာ႐ုံစုိက္ရမယ္။ အခုက ႏုိင္ငံေရးစကားလံုးေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး ျပႆနာေတြကို ေျပာဆုိျငင္းခံုေနၾကတယ္။ သာမန္ျပည္သူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘ၀ စီးပြားေရး ျပႆနာကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္မေပးႏုိင္ဘူး။ အဲဒီ စီးပြားေရးကို စနစ္တက် မကိုင္တြယ္ႏုိင္ရင္ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပႆနာ ေတြ ျဖစ္တဲ့ စစ္တပ္ကို ဘတ္ဂ်က္ ဘယ္ေလာက္ မ်ားေနတယ္။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးမွာ ဘယ္ေလာက္နည္းေနတယ္ ဆုိတာ ေတြ အားလံုးဟာ ဘတ္ဂ်က္ ႀကီးလာရင္ ဒီဘတ္ဂ်က္ကို စီမံခန္႔ခြဲရတဲ့ ေငြသားပမာဏလည္း ႀကီးလာမယ္။ အဲဒါနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္း မွာပဲ စစ္တပ္က စီးပြားေရးလုပ္ေနတဲ့ကိစၥ၊ အစရွိသျဖင့္ အဲဒါေတြအားလံုးက တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်သြားႏုိင္မယ္လို႔ အဲဒီလိုျမင္တယ္။
No comments:
Post a Comment