ညိဳျမ
မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ သီေပါမင္းေခတ္တို႔၌ ထြန္းေပၚခဲ့ေသာ ေယာအတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလႈိင္ကို ျမန္မာ့ စြယ္စံုက်မ္း၌ “ယခုေခတ္ လူတို႔သည္ ေယာအတြင္းဝန္အား ႏွလံုးရည္ ေတာ္လွန္ေရး ေခါင္းေဆာင္တဦးအေနႏွင့္ ပူေဇာ္ သကၠာရ ျပဳလ်က္ရွိၾကသည္” ဟု အကဲျဖတ္ထား၏။
ႏွလံုးရည္ ေတာ္လွန္ေရးဟူရာ၌ အေတြးအေခၚေတာ္လွန္ေရး၌ အက်ံဳးဝင္လ်က္ရွိ၏။ ထိုစြယ္စံုက်မ္း၌ပင္ ဆက္လက္ပါရွိသည္မွာ “ဦးဘိုးလႈိင္သည္ ေရွးနီတိက်မ္းတို႔၌ ဖြင့္ဆိုေသာ ေရွး႐ိုးစဥ္လာ ျမန္မာ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆတို႔ကို ႏိုင္ငံျခားႏွင့္ ကူးလူးဆက္ဆံရာမွ ရရွိအပ္ေသာ ႏိုင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအသိတရားမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းဆ၍ ထိုေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား တို႔အား အျမင္သစ္တရပ္ ေပးအပ္ခဲ့သည္။
“ဦးဘိုးလႈိင္ ေရးသားစီရင္ေသာ ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္း သည္ ဤအခ်က္ကို သက္ေသျပဳ၏။ ထိုက်မ္း တေစာင္ႏွင့္ပင္ သူ႔ကို ႏိုင္ငံေရး သုခမိန္ေခၚထိုက္၏။ စင္စစ္ ဦးဘိုးလႈိင္သည္ သကၠတ၊ ပါဠိ၊ ျမန္မာစာေပတို႔ ၌သာ ႏွံ႔စပ္သည္ မဟုတ္။ အေနာက္တိုင္း ဝိဇၹာႏွင့္ သိပၸံပညာရပ္တို႔၌လည္း ႏွံ႔စပ္သည္။
“သို႔ျဖစ္၍ အေနာက္တိုင္းမွ ရအပ္ေသာ ပညာဗဟုသုတတို႔ကို ျမန္မာပစၥည္းျဖစ္ေအာင္ ၾကံေဆာင္ရင္းႏွင့္ ျမန္မာ့ ႐ိုးရာကိုလည္း ထိန္းသိမ္း ေပးသည္။
“ဤ၌ ႏိုင္ငံျခားဗဟုသုတ ျပန္႔ပြားေအာင္ ျပဳ၍ ျမန္မာ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကိုလည္း ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ေသာ ျမဝတီဝန္ၾကီးဦးစ၏ အစဥ္အလာကို ေယာအတြင္းဝန္က ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္၏”
ပထမ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စည္းမ်ဥ္း
ဦးဘိုးလႈိင္က ျမန္မာတုိ႔၏ ရာဇဝင္ကိုယ္ေတြ႔ႏွင့္ လက္ရွိ ဥေရာပ အေျခအေနတို႔ကို သံုးသပ္ၫွိႏႈိင္းကာ ပထမ ျမန္မာ့ အေျခခံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စည္းမ်ဥ္းကို ေရးဆြဲခဲ့ေပသည္။ ထိုမူၾကမ္းကို ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္း ဟု ေခၚ၏။
သီေပါမင္း နန္းတက္ေသာ ၁၂၄ဝ (ခရစ္ ၁၈၇၈) ျပည့္ႏွစ္၌ပင္ ေရးသားၿပီးေသာ ထိုက်မ္း၌ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္မွ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း၌ စိုးစံေသာ ဘုရင္စနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲရန္ စီစဥ္ေလသည္။ ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားကို အဂၤလိပ္ ရွင္ဘုရင္မ်ားကဲ့သို႔ လခ ရိကၡာေတာ္ေပးထားၿပီး ဘ႑ာေတာ္ အသံုးစရိတ္ အရပ္ရပ္ကို လႊတ္ေတာ္ဝန္ၾကီးမ်ားက ျပည္သူ႔ကိုယ္စား ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရန္ ရည္ရြယ္သည္။
အဂၤလိပ္ နမူနာ
အဂၤလန္ျပည္တြင္ အထက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ ထားရွိသကဲ့သို႔ ျမန္မာျပည္၌လည္း (၁) မ်ဳိး႐ိုး စဥ္လာအတိုင္း မႉးၾကီးမတ္ၾကီး၊ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္တို႔က တသင္း (၂) ျပည္သူျပည္သားတို႔က သေဘာတူ တင္ေျမႇာက္သည့္ လူၾကီးစုကတသင္း ဟူ၍ ဘိလပ္ပါလီမန္ ဖြဲ႔စည္းထားရွိသလို စံထားလိုေလသည္။
ဤကား အဂၤလိပ္ကို အစစအထင္ၾကီး၍ သူတို႔ လုပ္နည္းမ်ားကို ခိုးခ်ျခင္းဟု မယူဆအပ္ေပ။ အဂၤလိပ္ကို အႏိုင္တိုက္လိုလွ်င္ အဂၤလိပ္၏ လုပ္ရပ္မ်ားကို ဦးစြာေလ့လာ၍ ထိုထက္ သာလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ စနစ္မ်ား တီထြင္ႏိုင္ရေပမည္။ လက္နက္ေကာင္းမ်ားလည္း သူတို႔ႏွင့္ ၿပိဳင္ဆိုင္ထုတ္လုပ္ႏိုင္ရမည္။ ဘ႑ာေရးလည္း သူတို႔ထက္ ေတာင့္တင္းခိုင္လံုမႈရွိေစရမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားတို႔၏ အဆီးအတားမရွိ သံုးျဖဳန္းမႈတို႔ကို ေဘာင္ခတ္ရန္ လိုအပ္ေလသည္။
ေႁမြမေသ - တုတ္မက်ဳိး
တေၾကာင္းမွာလည္း ဥေရာပတိုက္သည္ အသက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္မွ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ေသြးထြက္သံယို ေတာ္လွန္ကာ ဒီမိုကေရစီေခတ္သို႔ အတင္းကူးေျပာင္းခဲ့ရသည္။ အဂၤလန္ျပည္တြင္ ၁၆ဝဝ ျပည့္ုႏွစ္ေလာက္မွစ၍ (ျမန္မာတို႔၏ ေတာင္ငူေခတ္) လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ရွင္ဘုရင္တို႔ အတိုက္အခံျဖစ္ခဲ့ရာမွ တိုက္ပြဲမ်ားျဖစ္ခဲ့ရသည္။ အႏိုင္ရေသာ ပါလီမန္ေခါင္းေဆာင္ ကရြမ္းဝဲ (Cromwell) က သူတို႔၏ ဘုရင္ ခ်ာလီ (Charles 1) ကို ေသဒဏ္ေပးကာ ေခါင္းျဖတ္သတ္ခဲ့သည္။
၁၇၈ဝ ေလာက္၌ (ဘိုးေတာ္ဘုရားေခတ္) ျပင္သစ္အေရးေတာ္ပံုၾကီး ျဖစ္ပြားရာ သက္ဦးဆံပိုင္ လူဝီဘုရင္ (Louis 16) ကို ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကပင္ စက္တိုင္တင္ခဲ့ရာ မိဖုရားလည္း အတူ ေခါင္းျဖတ္ခံခဲ့ရေလသည္။
ျမန္မာျပည္၌ သီေပါေခတ္တြင္ ေရႊျပည္ဝန္ၾကီး ဦးဘိုးလႈိင္ႏွင့္ ကင္းဝန္မင္းၾကီးတို႔ ဦးေဆာင္ကာ ဥေရာပမွာက့ဲသို႔ လခစားဘုရင္စနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းရန္ ၾကိဳးစားျခင္းမွာ အေျခအေနကို ေစတနာ ေရွ႕ထား၍ ၾကိဳးပမ္းျခင္းျဖစ္သည္။
အျခားႏိုင္ငံတို႔၌ ရွင္ဘုရင္ကို ေခါင္းျဖတ္ၿပီးမွ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေသာ ကိစၥမ်ဳိးကို ဦးဘိုးလႈိင္ႏွင့္ ဦးေကာင္းတို႔က ျမန္မာျပည္၌ “ေႁမြမေသ တုတ္မက်ဳိး” စီမံလိုေလသည္။
လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ သတင္းစာႏွစ္မ်ဳိး
ဦးဘိုးလႈိင္၏ ျပဳျပင္ေရး စီမံကိန္းတြင္ “ဤသို႔ မႉးမတ္လူၾကီး ႏွစ္သင္းတို႔ တိုင္းေရးျပည္မႈ လုပ္ေဆာင္မည့္ ၫွိႏႈိင္းသည့္ကာလ သတင္းစာဆရာတို႔လည္း ၫွိႏႈိင္းရာသို႔ဝင္၍ နားေထာင္ေစၿပီးလွ်င္ ေျပာဆိုသမွ် စကားစုကို သတင္းစာ႐ိုက္၍ ေန႔စဥ္ႏိုင္ငံကို ထုတ္ေဝေစမည္။ ႏိုင္ငံသားတို႔က မႉးမတ္တို႔ စည္းေဝး တိုင္ပင္ၾကရာတြင္ ၾကိဳက္သည္မၾကိဳက္သည္တို႔ကို မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ ထုတ္ေဝေသာ ႏိုင္ငံသားတို႔ ပံုႏွိပ္သည့္ သတင္းစာမွ ျပန္လည္ေဝဖန္ရမည္။ ဤသို႔မႉးမတ္ႏွင့္ ျပည္သူတို႔ တဖန္ၫွိႏႈိင္းၿပီးမွသာလွ်င္ လူၾကိဳက္မ်ားေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို မင္းဧကရာဇ္ထံ သြင္းသည့္ကာလ သေဘာတူ လက္မွတ္ထိုး၍ အမိန္႔ေတာ္ အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံသုိ႔ ထုတ္ျပန္ရသည္”
သို႔လွ်င္ ဦးဘိုးလႈိင္က (၁) အထက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ (၂) အစိုးရ သတင္းစာႏွင့္ ျပည္သူ႔ သတင္းစာ (၃) ၫွိႏႈိင္း၍ အမ်ားသေဘာတူရာကို ရွင္ဘုရင္က လက္မွတ္ထိုးကာ အတည္ျပဳဟူေသာ ထံုးစံသစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ အားလံုးစုေပါင္း ပါဝင္ႏိုင္ေသာ မူသစ္ကို ခ်ေပးေလသည္။
ယဇ္နတ္ ပူေဇာ္ျခင္းကို ပယ္
ဘုရားလက္ထက္က လိစၦဝီမင္းတို႔သည္ အပရိဟာနိယ တရား ၇ပါးကို အဓိကထား၍ က်င့္သံုးကာ မင္းႏွင့္ ျပည္သူ အက်ဳိးစီးပြားကို ရွာခဲ့၏။ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ ျမတ္စြာဘုရားက ထုိ တရား ၇ပါးကို ေဖၚျပေတာ္ မူသည္ကား -
၁) စည္းေဝးတုိင္ပင္ျခင္း
၂) အညီအၫြတ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း
၃) ဥပေဒအတိုင္း က်င့္သံုးျခင္း
၄) လူၾကီးတို႔၏ အဆံုးအမ၌ တည္ျခင္း
၅) အမ်ဳိးသမီးမ်ားအား မႏွိပ္စက္ျခင္း
၆) ယဇ္နတ္ပူေဇာ္ျခင္း
၇) ရဟႏၲာတို႔အား ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း
အပရိဟာနိယသည္ “မဆုတ္မယုတ္ မပ်က္စီးႏိုင္ျခင္း” ဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာမင္း အဆက္ဆက္တို႔သည္ ဤမင္းက်င့္တရားကို ဦးထိပ္ထားခဲ့ၾကသည္။
ဦးဘိုးလႈိင္က ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေအာင္ ထိုတရား ၇ပါးတို႔၌ တပါး အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ “ယဇ္နတ္ပူေဇာ္ျခင္း” ကို ပယ္ဖ်က္လို၏။ ဦးဘိုးလႈိင္က “ႏိုင္ငံမွာ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္း နည္းဥပေဒသစ္ ျပဳလုပ္မည္ရွိလွ်င္ အပရိဟာနိယတရား ပ်က္လိမ့္မည္ ထင္မွတ္ ေျပာဆိုေနၾကသည္။ ဤစကားကို အလ်ဥ္းမမွတ္အပ္” ဟုဆို၏။
သူ႔သေဘာအရ “ေဟာင္းေသာ္လည္း ပယ္သင့္မွ ပယ္မည္၊ သစ္ေသာ္လည္း လိုက္သင့္မွ လိုက္မည္” ကို ေတြ႔ရသည္။ အပရိဟာနိယ တရား ၇ပါး၌ ၆ ပါးကို ဆက္လက္ က်င့္သံုးကာ ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္းကိုသာလွ်င္ ေခတ္ႏွင့္ မဆီေလ်ာ္ေတာ့၍ ပယ္ရန္ဆိုျခင္းျဖစ္၏။
ထုိသို႔ ပူေဇာ္ရာတြင္ ႐ိုးသားစြာ ရြာေစာင့္နတ္၊ အိမ္ေစာင့္နတ္မ်ားကို ဆီမီးခဲဘြယ္ ပူေဇာ္ျခင္းကို မဆိုလို၊ လူကို စေတး၍လည္းေကာင္း တိရစာၦန္မ်ားကို သတ္၍လည္းေကာင္း ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္းကို ဆိုလိုသည္။
ဤအေရး၌ ပုဂံေခတ္တြင္ အေနာ္ရထာမင္းသည္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ငူေခတ္တြင္ ဘုရင့္ေနာင္သည္ လည္းေကာင္း ဤအေလ့အထဆိုးကို ပိတ္ပင္ ဖိႏွိပ္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေလသည္။
သို႔ေသာ္ ေခတ္အဆက္ဆက္တို႔၌ အေဟာင္းသမား (conservatives) ႏွင့္ အသစ္သမား (radicals) တို႔သည္ ႏိုင္ငံေရးေလာက၌ အတိုက္အခံ အေျခအတင္ ျပဳစၿမဲျဖစ္ရာ တဦးကိုတဦး ဆီလို အေပါက္ရွာ၍ ကန္႔ကြက္စၿမဲ ျဖစ္သည္။
ဦးဘိုးလႈိင္က အပရိဟာနိယ ၇ ပါး၌ တပါးပယ္ရန္ေျပာသည္ကိုပင္ “အားလံုး ပ်က္ကုန္ၿပီ” စသည္ျဖင့္ ေဝဖန္ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ထိုအယူဝါဒကို ဦးဘိုးလႈိင္က ဘုရားေဟာ ပါဠိေတာ္ အကိုးအကားမ်ား အလံုအေလာက္ တင္ျပကာ ပယ္ခဲ့သည္။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဦးဘိုးလႈိင္၏ အရပ္ရပ္ သံုးသပ္ခ်က္တို႔မွာ ပူအိုက္ေသာ ပေဒသရာဇ္ရာသီတြင္ ေလေျပေလေအးေလး တိုက္ခတ္သကဲ့သို႔ စိတ္ခ်မ္းသာစရာ ျဖစ္၏။
ဘုရားလည္း အလုပ္လုပ္ရသည္
ေလာက၌ လူတို႔သည္ အမိေမြးသည့္အတုိင္းျဖစ္၍ ဝီရိယျဖင့္ မသုတ္မသင္ မရွင္းမလင္းထားလွ်င္ ေျခသည္း လက္သည္း၊ ဆံပင္၊ အေမြးတို႔သည္ ရွည္၍ လူႏွင့္မတူ၊ ေမ်ာက္ကဲ့သို႔ ျဖစ္လိမ့္မည္။
ေလာက၌ လူတို႔စားေသာက္ရန္ကိုလည္း လံု႔လ ဝီရိယ ထုတ္၍ မလုပ္ေဆာင္လွ်င္ လယ္ယာ မျဖစ္ထြန္း စားေသာက္ရန္ ဆန္စပါး မရွိျဖစ္လိမ့္မည္။ ဝတ္ဆင္ရန္ကိုလည္း လံု႔လ ထုတ္၍ မရက္လုပ္လွ်င္ အဝတ္ ပုဆိုး ဝတ္ဆင္ရန္မရွိ၊ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္လိမ့္မည္။ ေနထိုင္ရန္ ၿမိဳ႕ရြာအိမ္ေက်ာင္းကိုမွေသာ္လည္း မေဆာက္လုပ္လွ်င္ လြင္တီးေခါင္မွာ ထီးတည္းေနရလိမ့္မည္။
ဧကန္ဘုရားျဖစ္မည့္ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳ မင္းသားေသာ္လည္း လံု႔လ ထုတ္၍ ဒုကၠရစရိယ က်င့္ျခင္း ကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းျခင္းမ်ားကိုျပဳမွ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္။
တကိုယ္ေကာင္းႏွင့္အမ်ားေကာင္း
ေလာကကို ေကာင္းေအာင္ျပဳရာ၌ တေယာက္၊ ႏွစ္ေယာက္ ျပဳလုပ္၍ မေကာင္း၊ အမ်ားႏွင့္ျပဳမွ ေကာင္းသည္။ ေလာကုတၱရာအေရး၌ မဂ္ဖိုလ္ရေအာင္ ျပဳလုပ္လွ်င္လည္း တေယာက္တည္း ျပဳလုပ္မွေကာင္းသည္။
တရားဆိုသည္မွာ ေဆးကဲ့သို႔ျဖစ္၏၊ ရင္ဘတ္နာေဆးသည္ ရင္ဘတ္နာကို ေပ်ာက္ေစႏိုင္၏။ အဖ်ားကို မေပ်ာက္ေစႏိုင္၊ အဖ်ားေဆးသည္ အဖ်ားကို ေပ်ာက္ေစႏိုင္၏။ ရင္ဘတ္နာကို မေပ်ာက္ေစႏိုင္။
ထုိ႔အတူ တရားသည္လည္း ေလာကေကာင္းေၾကာင္းက်င့္လွ်င္ ပစၥဳပၸန္၌ ေကာင္းသည္။ ေလာကုတၱရာ၌ မေကာင္း။ ေလာကုတၱရာ ေကာင္းေၾကာင္းတရားကို က်င့္လွ်င္ ေလာက၌ မေကာင္း၊ နိဗၺာန္ မဂ္ဖိုလ္ကားရ၏။ ေလာကေကာင္းက်ဳိး အက်င့္ႏွင့္ ေလာကုတၱရာ ေကာင္းက်ဳိး အက်င့္တို႔သည္ မုခ် ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သည္။
ဤကား လက္ရွိ ဆိုရွယ္လစ္ေလာက တည္ေဆာက္ေနခ်ိန္တြင္ ျမန္မာျပည္တြင္ လက္ေတြ႔ ၾကံဳၾကဳိက္ေနရေသာ ျပႆနာမ်ားကို ဦးဘိုးလႈိင္က ကိုယ္တိုင္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသကဲ့သို႔ရွိ၏။ ျမန္မာ အစိုးရက ယခုအခ်ိန္အတြင္ ငါးေမြးျမဴေရး ၾကက္ဘဲ ေမြးျမဴေရး စသည္တို႔ကို တိုင္းျပည္၏ စီးပြားေရး ဖူလံုမႈအတြက္ အားေပးလ်က္ရွိရာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔အတြက္ နားဝင္မခ်ဳိပါေခ်။ သို႔ေသာ္ ဤကား ေလာကီေရး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဦးဘိုးလႈိင္ကဲ့သို႔သာ သံုးသပ္သင့္ေပသည္။
ထုိက္တန္ေအာင္ မေပးလွ်င္ ထိုက္တန္ေအာင္ မလုပ္
သီေပါမင္းေခတ္၌ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းမွ ကုန္သည္ လယ္လုပ္တို႔၏ အက်ိဳးစီးပြား မသယ္ပိုးႏိုင္သျဖင့္ လူေပါင္း မ်ားစြာတို႔သည္ ေအာက္ျပည္ ေအာက္ရြာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသို႔ ေရႊ႔ေျပာင္း သြားၾကသည္။ ျမန္မာဘုရင္ နယ္ေျမကိုစြန္႔ခြာကာ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္သို႔ ေရာက္သြားၾကေလသည္။ ဦးဘိုးလႈိင္က ထိုအေျခအေနကို မႏွစ္သက္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးသပ္ခဲ့၏။
“ေလာက၌ အလုပ္ကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အစိုးရပင္ ျဖစ္ေစကာမူ ထိုက္တန္ေအာင္ ေပး၍ မခိုင္းလွ်င္ မည္သည့္ အရာကိုမွ် ေနရာက်ေအာင္ ျပဳလုပ္မည့္သူမရွိ။ အကယ္၍ အစိုးရ၏ ဂုဏ္အာဏာႏွင့္ ႏွိပ္စက္၍ ခိုင္းလွ်င္ လွန္ျပန္ႏိုင္က လွန္ျပန္လိမ့္မည္။ မလွန္ျပန္ႏိုင္လွ်င္ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္လိမ့္မည္”
အစုအစပ္လုပ္ငန္း ေကာင္း၏
စီးပြားေရး၌ အစုအစပ္ (ဝါ) ကုမၸဏီမ်ား ထူေထာင္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးကို ဦးဘိုးလႈိင္က သေဘာက်၏။ “ကုမၸဏီ ဖြဲ႔စည္း ေဆာင္ရြက္သျဖင့္ သိုးေဆာင္း ဥေရာပသားမ်ားသာမက ကုလား၊ တ႐ုတ္ လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ လည္း ယခုအခါ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားစြာ တိုးတက္သည္ကို မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ပင္ျဖစ္သည္” ဟုဆို၏။
ခ်စ္ခင္ေအာင္ လုပ္တတ္ရာ၏
“ကုန္သည္ လယ္လုပ္တုိ႔၏ စိတ္ႏွလံုးသည္ အျခားႏိုင္ငံက မႉးမတ္အရာရွိတို႔ကို အားကိုးျခင္း မရွိေစပဲ ကိုယ့္ႏိုင္ငံက မႉးမတ္တို႔ကိုသာ ခ်စ္ခင္စံုမက္ေအာင္ ျမန္မာအစိုးရက သူတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို ေက်ာ့ကြင္းႏွင့္ ခ်ည္သကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္တတ္ရာ၏”
ေငြကို သူ႔ေနရာႏွင့္သူ သံုးစြဲပါ
“ေကာင္းေရာင္း ေကာင္းဝယ္ႏွင့္ လယ္ယာ လုပ္ေဆာင္ေရးအတြက္ သံုးသင့္ေသာ ေငြကို အလုိရွိရာ အျခား တပါးသို႔ ေပးကမ္းလႉဒါန္းျခင္း မလုပ္သင့္၊ မင္းမႉးမတ္ ရဲမက္ လက္နက္ကိုင္တုိ႔သည္ တိုင္းျပည္ ေစာင့္ထိန္းရန္ အခြန္ဘ႑ာမွ လခရရွိသူမ်ားျဖစ္၍ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေအာင္ ဧကန္ ေစာင့္ေရွာက္သင့္သည္။
“ထိုသို႔ မေစာင့္ေရွာက္ဘဲ အလိုရွိရာ လႉဒါန္းေပးကမ္းသံုးစားပါက ခိုးျခင္း ၂၅ ပါးတို႔တြင္
၁) လိမ္လည္ လွည့္စား၍ယူေသာ ကုဋာဝဟာရ
၂) ႏွိပ္စက္၍ ယူေသာ ပသယွာဝဟာရတို႔မွ လြတ္ကင္းရန္ အေၾကာင္းမရွိ
“ကုန္သည္ လယ္လုပ္တို႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ အားရွိေအာင္ အပိတ္အပင္မရွိ ဖြင့္၍ေပးျခင္း ေစာင္မသင့္သမွ် ေစာင္မၾကည့္႐ႈျခင္း အရင္းအႏွီး မရွိသူမ်ားကို အတိုးမရွိ ရင္းႏွီးေငြ ေပးကမ္း မ,စျခင္းသည္ သမၺပါသ မည္၏။”
ဂါထာရြတ္၍ ေ႐ႊမိုးေငြမိုး မရြာ
အလုပ္မလုပ္ဘဲ ဂါထာ မႏၲရားမ်ားကို အားကိုးတတ္သူမ်ားကိုလည္း “ဤမႏၲန္ကို ရြတ္လွ်င္ ေရႊမိုး ေငြမိုး ရြာသည္၊ အကာလ ဖလမႏၲန္ျဖင့္ ေရကိုမန္း၍ သစ္ပင္ကို ပက္လွ်င္ အခ်ိန္မဟုတ္ဘဲ အသီးသီးသည္။ ပထဝီ ဇယမႏၲာန္ကို ရြတ္လွ်င္ ရန္အေပါင္း ေအာင္သည္။ ပဒကၡမည္ေသာ ဂါထာေၾကာင့္ ေပါရိသာဒမင္းသည္ ေလကဲ့သို႔ လ်င္ျမန္သည္။ ဖုတ္သြင္းေသာ မႏၲန္ကိုရ၍ က်ားေသကို ဖုတ္သြင္းရာ က်ားထ၍ ကိုက္သည္။ ေရွးအခါက မႏၲန္တန္ခိုးရွိပံုမ်ား က်မ္းဂန္တို႔၌ ဆိုသည္။ ယခုအခါမူကား ဤသို႔စြမ္းေသာ မႏၲန္တို႔ကို မေတြ႔မျမင္ဖူးၾကေလ” ဟု ဆိုခဲ့၏။
ျပည္ပသို႔ ေငြမထြက္ေစႏွင့္
သီေပါမင္းလက္ထက္ နန္းတြင္းအေျခအေနကို ေယာအတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလႈိင္ မႏွစ္သက္ေခ်၊ နန္းတြင္း၌ ႏိုင္ငံ ျခားသားမ်ား မျပတ္ဝင္ထြက္ သြားလာေနၾကသည္။ ညစဥ္ပင္ ႏိုင္ငံျခား ဖာရစီ ကပြဲ၊ ျပပြဲမ်ား ခင္းက်င္းလ်က္ ဆုေတာ္ေငြမ်ား မျပတ္ေပးေနသည္။
“မိမိ ႏိုင္ငံမွ ေငြမ်ား ႏိုင္ငံျခားသို႔ မထြက္ေစေအာင္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကေငြျဖင့္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ၾကီးက်ယ္စည္ပင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္မွ ႏိုင္ငံေတာ္အင္အား ေတာင့္ေပမည္။ ရွင္ဘုရင္ကို သတိေပးသင့္သည္” ဟု ဦးဘိုးလႈိင္ထင္၏။
သူရဲေကာင္းက နမ္းခ်င္စရာ
ထုိ႔အျပင္ နယ္ခ်ဲ႕မ်ား အႏၲရာယ္နီးကပ္စြာရွိေနခ်ိန္တြင္ အစစအရာရာ သတိႏွင့္ ေနသင့္သည္။ အထူးသျဖင့္ အမႈထမ္း အရာထမ္းမ်ားသည္ ဝ့ံဝံ့စားစား ရဲစြမ္းသတၱိႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္။ ဝတ္စားဆင္ယင္ပံုမ်ား ေယာက္်ား ပီသရမည္။ သူတပါး ႐ိုေသခန္႔ညားေသာ အသြင္ရွိရမည္။ သီေပါမင္းလက္ထက္၌ ထိုသို႔မဟုတ္ေခ်၊ တေန႔သ၌ ၿဗဲတိုက္ေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိရာတြင္ ဦးဘိုးလႈိင္က “ယခင္ ေတာ္ၾကီးဘုရား (မင္းတုန္းမင္း) လက္ထက္က လက္သံုးေတာ္ၾကီးမ်ားကို ၾကည့္လိုက္ရလွ်င္ ေယာက္်ားပီပီ ခြန္အားဗလႏွင့္ သူတို႔ကို ျမင္ေသာ္ အလြန္ ေၾကာက္ရြံ႕ခန္႔ညားဖြယ္ျဖစ္သည္။ ယခု ေရႊလက္ထက္ကေလး (သီေပါမင္း) မွာ လက္သံုးေတာ္ကေလးမ်ားကို ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ေရႊက်င္ခတ္ ေခါင္းေပါင္းႏွင့္ ထိုင္မသိမ္း အကၤ် ီႏွင့္၊ တို႔ပတ္ႏွင့္၊ ပန္းေပါင္းနားေဋာင္းကို ပန္လ်က္ ေနၾကသည္ကို ျမင္ရေတာ့ ဖက္ၿပီး နမ္းခ်င္စရာသာ ေကာင္းေတာ့သည္” ဟုဆို၏။
ဘုရင္သံုးေငြ သိန္း ၄ဝ
သီေပါမင္း နန္းတက္ၿပီး ၄ ႏွစ္အၾကာ ၁၂၄၄ ခုအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ ဘ႑ာေတာ္ေငြ စာရင္းကား ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္၏။
ဝင္ေငြ - ၉,၅၉၈,၁၈၂ က်ပ္ ၂ မူး
ထြက္ေငြ - ၅,၄၇၄,၅၅၆ က်ပ္ (အမႈထမ္းလခ)
က်န္ေငြ- ၄,၁၂၃,၆၂၆ က်ပ္ ၂ မူး (ဘုရင္သံုး)
ထုိက်န္ေငြကို ဘုရင္မင္းျမတ္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပိုင္ဆိုင္သည္ဟု ယူဆစၿမဲျဖစ္၏။ မင္း၊ မိဖုရား၊ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ အထိန္းေတာ္၊ အပ်ဳိေတာ္မ်ားသို႔ ခ်ီးျမႇင့္ေငြမ်ားပါဝင္၏။ ထိုမွ ပိုလွ်ံသည္တို႔ကို ေက်ာင္း၊ ဘုရား၊ စာေပ ပိဋကတ္ ရဟန္း သံဃာေတာ္တို႔ကို လႉဒါန္းျပဳစုေတာ္မူသည္။
နားသမဂၤလာ ၂၁ သိန္း
မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ သမီးေတာ္ သံုးပါး (စုဘုရားၾကီး၊ စုဘုရားလတ္၊ စုဘုရားေထြး) တို႔ကို နားသမဂၤလာ ျပဳရာတြင္ တဦးလွ်င္ ေငြ ၇ သိန္းစီ ဘ႑ာေတာ္မွ ထုတ္ေပးခဲ့သည္။ စုဘုရားလတ္က မိဖုရားျဖစ္လာေသာ အခါ ပြဲထဲက လူျပက္ကို ေငြ ၁,ဝဝဝ ဆုခ်သည္။ ဤသို႔ေသာ အသံုးစရိတ္ကို မႉးၾကီးမတ္ၾကီးမ်ားက သေဘာ မက်ေခ်။
ပုဂံဦးတင္၏ ထုတ္ေဖၚခ်က္တြင္ “မည္သည့္ အခါမွ် စာရင္းပါသည့္အတိုင္း ဘ႑ာတိုက္၌ လက္က်န္မရွိ။ လာမည့္ႏွစ္အတြက္ တင္ကူး၍ ေတာင္းခံရျခင္း ေခ်းငွားရျခင္း စာရင္းမ်ားလည္း သီးျခားရွိေသးသည္” ဟုဆို၏။
ႏွာေခါင္းရွည္မ်ား လာလိမ့္မည္
ဝန္ၾကီးမ်ား အစည္းအေဝး၌ ဦးဘိုးလႈိင္ကပင္ “သားေတာ္ သမီးေတာ္တို႔ကိုလည္း ဝန္စု၊ မႉးစု၊ မႈထမ္း ရာထမ္း မ်ားကဲ့သို႔ လခႏွင့္ ထားရန္ ဥပေဒျပဳသင့္ေၾကာင္း၊ ပိုလွ်ံေငြကို ဘဏ္တိုက္ဖြင့္၍ ရန္ပံုေငြအျဖစ္ျဖင့္ ေဆာင္ထားသင့္ေၾကာင္း၊ သို႔မွသာလွ်င္ အေရးၾကံဳက သံုးရန္ေငြအဆင္သင့္ ရွိမည္။ ထုိေငြတို႔ျဖင့္ နယ္စပ္ဆိုင္ရာ တပ္မ်ား ခိုင္ခံ့ရန္ လက္နက္မ်ား လုပ္ကိုင္၍ စစ္သည္မ်ား စုေဆာင္း သင္ၾကားထားသင့္ေၾကာင္း၊ လက္နက္အင္အား ျပည့္စံုမွ ရန္သူတို႔ ၾကံဝ့ံမည္ မဟုတ္၍ တိုင္းျပည္ စည္ကားတိုးတက္မည္၊ ဤသို႔မဟုတ္လွ်င္ ႏွာေခါင္းရွည္ သိုးေဆာင္းလူမ်ဳိးျခားတို႔က ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးတို႔ကို နမ္း႐ႈပ္ျခင္း ျပဳမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဤအၾကံ အစည္အတိုင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲပါက ငါးႏွစ္အတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေရွးက ပိုင္သည့္အတိုင္းျဖစ္ေအာင္ ၾကံေဆာင္ႏိုင္မည္” ဟု ရွင္းလင္းတင္ျပသည္။
ဤသို႔ ဘ႑ာေရး ေျပာင္းလဲရန္ ဦးဘိုးလႈိင္က တင္ျပေၾကာင္းကို သီေပါမင္းႏွင့္ မိဖုရားတို႔ ၾကားသိရာတြင္ -“ခက္ကုန္ၿပီ၊ ငါတို႔ပိုင္တဲ့ေငြကို ငါတို႔သေဘာအတိုင္း မသံုးရ၊ သံုးလိုလွ်င္ ေရႊျပည္ဝန္ၾကီး ဦးဘိုးလႈိင္ထံ အမိန္႔ခံ ၿပီးမွ သံုးစြဲရေတာ့မည္။ သည္အတုိင္းမွန္လွ်င္ ငါတို႔ကို ရွင္ဘုရင္အျဖစ္က ခ်တာပဲ” ဟု အမ်က္ေတာ္ ရွိေလသည္။
ဘိုးလႈိင္ေပးမွ စားရမွာလား
ယခု မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ စိန္မဟာသဘင္အဖြဲ႔က သီေပါမင္း ပါေတာ္မူဇာတ္ကို တင္ျပရာ အေတာ္ပင္ လူၾကိဳက္မ်ား၏။ ေရႊျပည္ဝန္ၾကီး ဦးဘိုးလႈိင္က အေျခခံ စည္းမ်ဥ္းသစ္ မူၾကမ္းပါရွိေသာ ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္းကို အရွင္ႏွစ္ပါးသို႔ တင္ဆက္ခန္း၌ စုဘုရားလတ္က ရာဇမာန္ရွလ်က္
“သယ္ ငဘိုးလႈိင္က ရာရာစစ၊ သူက မုန္႔ဖိုးေပးမွ ငါတို႔ စားရမွာတဲ့လား” ဟု ေအာ္ဟစ္ ေငါက္ငမ္းၿပီး ဦးဘိုးလႈိင္အား ထိုစာအုပ္ႏွင့္ပင္ ကိုင္ေပါက္ကာ ကားလိပ္ခ်သြားေလသည္။
ထို႔ေနာက္ မၾကာမီပင္ အရွင္ႏွစ္ပါး ပါေတာ္မူခန္းႏွင့္ ဇာတ္သိမ္း ကားလိပ္ကို ေနာက္ဆံုး ခ်သြား၏။ အျဖစ္မွန္ ရတနာပံုသမိုင္း အေတြ႔အၾကံဳတုိ႔မွာ ဤအတိုင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။
“ျမန္မာေတြ ဒီမုိကေရစီအေၾကာင္း နားမလည္ပါဘူး” ဟု အစြဲကပ္ေနသူမ်ားအတြက္ မႏၲေလးျဖစ္ ဒီမုိကေရစီလႈပ္ရွားမႈအေၾကာင္း အုိးေဝဦးညိဳျမ (၁၉၁၄-၁၉၈၅) သတင္းစာပညာ မဟာသိပၸံ (ခ်ီကာဂုိ) ၏ ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္ (၁၉၈၂) မွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment