Sunday, January 15, 2012

“၈၈ ေတြ အကုန္လံုး ေတြ႔ၾကေပါင္းၾက စကားေျပာၾကၿပီးမွ စီစဥ္ရလိမ့္မယ္”

ကိုဝိုင္း

(စစ္ေတြေထာင္မွ ၈၈ မ်ဳိးဆက္ေက်ာင္းသား ကိုသန္းတင္ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴး)

၂၀၀၇ ခုေလာင္စာဆီေစ်းက်ဆင္းေရး၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းက်ဆင္းေရး လမ္းေလွ်ာက္ဆႏၵျပရာတြင္ ပါဝင္ခဲ့သျဖင့္ ဖမ္းခံရသူ ၈၈ မ်ဳိးဆက္ ေက်ာင္းသားမ်ားအဖြဲ႔ဝင္ ကိုသန္းတင္သည္ စစ္ေတြေထာင္မွ အျခားႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား ၇ ဦးႏွင့္အတူ ေသာၾကာေန႔က လြတ္ ေျမာက္လာသည္။

အသက္ ၅၂ ႏွစ္ ရွိၿပီျဖစ္သည့္ ကိုသန္းတင္ အား မဇၥ်ိမ သတင္းေထာက္ ကိုဝိုင္းက ေမးျမန္းထားသည္။

စစ္ေထြေထာင္ကေန ဘယ္ႏွေယာက္ လြတ္လာပါလဲ။

“က်ေနာ္တို႔ စစ္ေထြေထာင္က ၈ ေယာက္ပါ ခင္ဗ်။ ျပည့္ၿဖိဳးလိႈင္၊ ေအာင္ေအာင္ေက်ာ္၊ ေဇယ်ာဦး၊ ေဒါက္တာ သက္လြင္၊ ဦးပုဇင္း ပုရစ္၊ ေက်ာ္လင္းေအာင္၊ ေက်ာ္ဇင္ဝင္း။ ၈၈ က က်ေနာ္ တေယာက္ထဲ ပါပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးေတြ ေက်ာင္းသားေတြ။ ေက်ာ္ဇင္ဝင္းက NLD ပါ”


လႊတ္မယ္ဆိုတာကို ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္မွာ ဘယ္သူက လာအေၾကာင္းၾကားလဲ။

“က်ေနာ္တို႔ကို ည ၁ဝ နာရီေလာက္မွာ ေထာင္မႉးႀကီးက လာအေၾကာင္းၾကားတာခင္ဗ်။ က်ေနာ္တို႔ စာရင္းေတြ ပါလာတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ လိုက္ၿပီးေတာ့ ေျပာတာေပါ့ဗ်ာ။ တခန္းဝင္ တခန္းထြက္ေပါ့။ ေထာင္မႉးႀကီးက ဦးသိန္းလြင္ပါ”


လြတ္လာတဲ့သူေတြက စစ္ေထြေထာင္မွာ ေနေတာ့ သတ္သတ္စီလား။

“က်ေနာ္တို႔က တိုက္တတိုက္ထဲပါ။ တေယာက္တခန္းစီေပါ့ ေနရတာပါ။ က်ေနာ္တို႔ အုပ္စုက သတ္သတ္တိုက္တခုေပါ့”


အခု အခ်ဳပ္အေႏွာင္ထဲမွာ ေလးႏွစ္ေလာက္ေနခဲ့ရၿပီး အျပင္ေလာကကို ျပန္ေရာက္လာၿပီဆိုေတာ့ ခံစားခ်က္ကို ေဖာ္ျပေပးပါ။

“ေထာင္ဆိုတာကေတာ့ဗ်ာ နံရံေတြ ေလးဘက္ဝိုင္းထားတာေပါ့ဗ်ာ။ ေထာင္ဆိုတာေတာ့ ဟိုတယ္ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ အက်ဥ္းေထာင္ ဆို ေတာ့ အက်ဥ္းေထာင္ပံုစံအတိုင္း ေနရတာေပါ့။ လြတ္ေျမာက္လာရတာေတာ့ ဝမ္းသာတာေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အားလံုးနီးပါးလို႔ လြတ္လာၿပီလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္ေလ။”


အကို ဖမ္းခံရတဲ့ေနရာနဲ႔ ဖမ္းခံရပံုကို ေျပာျပေပးပါခင္ဗ်ာ။

“က်ေနာ္တို႔ကို ၂ဝဝ၇ ခု၊ ၈ လပိုင္းေပါ့ဗ်ာ ဖမ္းတာေပါ့။ သံအမတ္ႀကီးဟိုတယ္မွာ က်ေနာ့္ကို ၂၃ ရက္ေန႔မွာ မိတာေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္ တေယာက္ထဲပါပဲ။ လာဖမ္းတာ လူ ၅ဝ ေလာက္နဲ႔ေပါ့ဗ်ာ။ လက္နက္ေတြနဲ႔ေပါ့ဗ်ာ”


ဖမ္းၿပီးေတာ့ ဘယ္ကိုေခၚသြားၿပီး ဘာဆက္ျဖစ္လဲခင္ဗ်။

“က်ေနာ့္ကို ဖမ္းၿပီးေတာ့ ျပည္ထဲေရး႐ုံးမွာေပါ့ဗ်ာ ႏွစ္ပါတ္ေလာက္ထားတာေပါ့။ ၿပီးေတာ့မွ အင္းစိန္ စစ္ေခြးတိုက္ကို ပို႔တာေပါ့။ စစ္ေခြးတိုက္မွာ တလေက်ာ္ေလာက္ ေနရတာေပါ့။ စစ္ေၾကာေရးေပါ့ေနာ္။ စစ္ေၾကာေရးမွာ က်ေနာ္တို႔ကို ေအးေအးေဆးေဆးပါပဲ။ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ဆက္ဆံပါတယ္။ စစ္ေၾကာေရးမွာေတာ့ သီးသန္႔ ခြဲစစ္တာေပါ့။”


စစ္ေခြးတိုက္ စစ္ေၾကာေရးၿပီးေတာ့ ဘာဆက္ျဖစ္ေသးလဲခင္ဗ်။

“စစ္ေခြးတိုက္ကေန ေနာက္ဆံုး ၅ ေဆာင္တိုက္ကို ပို႔တာေပါ့ဗ်ာ။ ၅ ေဆာင္တိုက္မွာေတာ့ က်ေနာ္ တႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္ ေနရတာေပါ့။ အဲဒီကေနမွ အမိန္႔က်၊ ေထာင္က်ၿပီးမွ စစ္ေတြေထာင္ကို ေျပာင္းရ တာေပါ့။ ၂ဝဝ၈ ခု ႏိုဝင္ဘာ ၂ဝ ရက္ေန႔ေပါ့”


အကိုနဲ႔အတူ တျခားဘယ္သူေတြကို ဘယ္တရား႐ုံးမွာ ႐ုံးထုတ္ခဲ့လဲဗ်။

“က်ေနာ္တို႔ကို အင္းစိန္ေထာင္ဝင္းထဲက အထူးတရား႐ုံးမွာပဲ ႐ုံးထုတ္တာေပါ့။ က်ေနာ္နဲ႔အတူ က်ေနာ္တို႔ ၈၈ ေတြ အားလံုး ၃၇ ေယာက္ တၿပိဳင္နက္ထဲပါ။”


႐ုံးထုတ္ေနတဲ့အခ်ိန္ ခုခံပိုင္ခြင့္တို႔ မိသားစုနဲ႔ ေတြ႔ခြင့္တို႔ အေျခအေနေလးေတြ ေျပာျပေပးပါ။

“အင္းစိန္တရား႐ုံးမွာ ပထမေတာ့ ရတယ္ခင္ဗ် ေရွ႕ေနေတြဘာေတြေလ။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေရွ႕ေနေတြ ဘာေတြကို လာ ခြင့္မျပဳေတာ့ဘူးဗ်။ ပထမေတာ့ မိသားစုေတြဘာေတြနဲ႔ ေတြ႔ခြင့္ ရတာေပါ့။ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ မိသားစုေတြနဲ႔ပါ ေတြ႔ခြင့္မရေတာ့ဘူး။ ေရွ႕ေနေတြကေတာ့ မ်ားတယ္ အေယာက္ ၂ဝ ေလာက္ေတာ့ ရွိမယ္ထင္တယ္။ ဦးေအာင္သိန္းလည္း ပါတာေပါ့ဗ်ာ သူကလည္း ေထာင္က် သြားတာေပါ့ က်ေနာ္တို႔ကို လိုက္ရင္းနဲ႔”


၂ဝဝ၇ ခု ၾသဂုတ္မတိုင္မီ ဖမ္းခံရတာရွိေသးလား။

“ဟိုတုန္းကေတာ့ ခဏေတာ့ ဖမ္းခံရဖူးတယ္ဗ်။ ေထာင္ေတာ့ မက်ဖူးဘူး။ ၁၉၈၉ ခု မတ္လတုန္းကေပါ့ဗ်ာ”


၂ဝဝ၇ ခုက ပုဒ္မေတြ အတပ္ခံရတာ ဘယ္ႏွခုရွိလဲ။ ဘာေတြလဲ။

“ပုဒ္မေတြက က်ေနာ္တို႔ကို အမ်ားႀကီးပဲဗ်။ ၁၁ ခုပဲဗ်။ က်ေနာ္တို႔ ၈၈ ေတြ ပုဒ္မေတြ အတူတူပဲ။ ၆၅ ႏွစ္ က်တာေတြပဲ”


စစ္ေထြေထာင္မွာ စုစုေပါင္း ဘယ္ႏွႏွစ္ေလာက္ ၾကာသြားလဲ။ ေလွ်ာ့ရက္ ရေသးလား။

“၂ဝဝ၈ ခု ႏိုဝင္ဘာဆိုေတာ့ ၃ ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေပါ့ခင္ဗ်။ စစ္ေတြမွာေနရတာ။ ေလွ်ာ့ရက္ ဘယ္ရပါ့မလဲဗ်ာ”


အခု အကို႔က်န္းမာေရး အေျခအေန ဘယ္လိုရွိလဲ။ စစ္ေထြေထာင္တြင္း က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ။

“က်ေနာ္က အစာအိမ္ ေသြးေၾကာေပါက္တဲ့ ေဝဒနာ ရွိေတာ့ က်န္ခဲ့တဲ့ ဇူလိုင္လက စစ္ေတြေဆး႐ုံႀကီးမွာ တက္ၿပီးေတာ့ ေသြး ၇ ပုလင္း သြင္းရတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ေထာင္အာဏာပိုင္ေတြကပဲ ေသခ်ာ လုပ္ေပးပါတယ္။ အထူးဂ႐ုစိုက္ၿပီးေတာ့။ ေဆး႐ုံကအစေပါ့။ ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ ဆက္ဆံပါတယ္”


ေထာင္ထဲမွာ စားရေသာက္ရတာနဲ႔ ေနထိုင္ရတဲ့ အေနအထား။

“ေထာင္ထဲမွာေတာ့ အဆင္ေျပပါတယ္။ အဆင္ေျပေအာင္ သူတို႔စီစဥ္ေပးပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ တေယာက္ထဲပဲေနရပါတယ္။ အဆင္ ေျပပါတယ္။ အခန္းေတြဘာေတြ၊ လိုအပ္တဲ့ဟာကို ေဆာင္ရြက္ေပး ပါတယ္”


အျပင္က သတင္းေတြ ဘာေတြေရာ ဘယ္လို သိရပါလဲ။

“က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ မိသားစုဝင္ေတြ လာတဲ့အခါလည္း နည္းနည္းသိရတာေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္ ဂ်ာနယ္ေတြ ဘာေတြ ဖတ္ေန ရတဲ့ အခါ က်ေတာ့ သိရတာေပါ့”


အခုအျပင္ေရာက္လာၿပီ။ ႏွမျဖစ္သူနဲ႔လည္း ဆံုၿပီဆိုေတာ့ လက္ရွိ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေတြေရာ ဘယ္ေလာက္ထိ သိထားၿပီလဲ။ ဘယ္လိုမ်ား ယူဆပါလဲ။

“အဲဒါကေတာ့ဗ်ာ က်ေနာ္တို႔က သိပ္ၿပီးေတာ့ ထဲထဲဝင္ဝင္ မသိရေသးဘူး။ က်ေနာ္တို႔က ဂ်ာနယ္ေပၚက၊ သတင္းစာေပၚကဟာေတြပဲ ဖတ္ရတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီဥစၥာကို ေျပာရဆိုရ ခက္ပါတယ္။ သံုးသပ္ရမွာေလေစာလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”


အစိုးရက ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားလို႔ေတာ့ မသံုးႏႈန္းဘူးေပါ့။ ေထာင္ထဲမွာေရာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားဆိုတဲ့ သေဘာမ်ဳိး ဆက္ဆံတာ ရွိလား။

“ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကို သီးသန္႔အေနနဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံတာ ရွိတယ္။ ေကၽြးတာေမြးတာကအစ ေဆးဝါး ကုသတာ အစ၊ သြားခြင့္လာခြင့္ ေနခြင့္ထိုင္ခြင့္ကအစေပါ့ေနာ္ သီးျခားဆက္ဆံပါတယ္။ ဒါကေတာ့ေတာ္ေတာ္ ကြဲျပားပါတယ္”


ေထာင္ထဲမွာ ေထာင္က်အခ်င္းခ်င္းေရာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ဆိုတာ ဘယ္လိုသိႏိုင္မလဲ။

“အျခားအက်ဥ္းသားေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ျမင္တာနဲ႔ သိသာပါတယ္။ ပံုစံေတြက ေတာ္ေတာ္ ကြဲတာကိုးဗ်။ ေနမႈထိုင္မႈေရာ ယဥ္ေက်းမႈေရာ အကုန္ကြဲတာကိုး။ လူပံုၾကည့္တာနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ သိသာပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ စစ္ေတြေထာင္ဆိုေတာ့ ရခိုင္လူမ်ဳိးနဲ႔ ကုလားလူမ်ဳိး မ်ားတဲ့အခါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ပံုေတြက အမ်ားႀကီး သိသာပါတယ္”


ဘာမ်ားဆက္လုပ္ဖို႔ စဥ္းစားထားပါလဲ။

“အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ၈၈ ေတြအကုန္လံုး ေတြ႔ၾကေပါင္းၾက စကားေျပာၾကၿပီးမွ စီစဥ္ရလိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ အခုေနကေတာ့ ဘယ္သူနဲ႔မွ မေတြ႔ရေသးဘူးေလ။ က်ေနာ္တို႔ နဂိုကတည္းက ပံုစံကလည္း စုေပါင္းလုပ္ စုေပါင္းသြားတဲ့ ကိစၥပဲဟာ”


ရန္ကုန္ျပန္ဖို႔ ဘယ္လို စီစဥ္ထားပါလဲ။ ဘယ္ေတာ့ ျပန္မလဲ။

“ျပန္ဖို႔ကေတာ့ ဒီက အာဏာပိုင္ေတြက စီစဥ္ေပးပါတယ္။ မနက္ျဖန္ျပန္ျဖစ္ပါမယ္။ ေလယာဥ္ပ်ံနဲ႔ စီစဥ္ေပးေန ပါတယ္။”


၈၈ မ်ဳိးဆက္အဖြဲ႔ကို တရားဝင္ မွတ္ပံုတင္ရင္ေကာင္းမလားလို႔ စဥ္းစားခ်က္ေတြ ရွိေနတဲ့အေပၚမွာ ဘာေျပာခ်င္ပါလဲ။

“အဲဒါကလည္း က်ေနာ္တုို႔ေတြ အားလံုးဆံုမွေလ စုေပါင္းလုပ္ စုေပါင္း ဝိုင္းစဥ္းစားတာက ၈၈ မူေလ။ အဲဒီက်မွ ေျပာျပႏိုင္ပါမယ္”

အရင္က ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆန္႔က်င္ခဲ့တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ NLD က ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ေတာ့မယ္။ အကိုတို႔အေနနဲ႔ ဘယ္လိုျမင္လဲ။ တြဲလုပ္မလား။

“ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို က်ေနာ္တို႔က အစထဲက ဝိုင္းရံၿပီးေတာ့၊ သူ႔ကို ဗဟိုျပဳၿပီးေတာ့ ဝိုင္းရံလာတာပဲေလ။ ဒါကေတာ့ ဆက္ရွိ ေနမွာပဲ။ ေနာက္ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ကလည္း သူက သူရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ လိုအပ္လို႔ အလုပ္လုပ္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ယံုၾကည္ တယ္ေလ။ သူဟာ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတြက္ သူ႔ရဲ႕ လုပ္ရပ္တိုင္းကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ၾကိဳဆိုတယ္ေပါ့ဗ်ာ”


အကိုတို႔ လုပ္ကိုင္တာနဲ႔ ပုဒ္မခ်တာနဲ႔ အေပၚ ဘယ္လိုျမင္လဲ။ ဘာေျပာခ်င္လဲ။

“က်ေနာ္တို႔ နဂိုထဲက တရား႐ုံးကို စထြက္ကတည္းက တရားေရး မ႑ိဳင္ဟာ ဘာလဲဆိုၿပီးေတာ့ ထြက္ၿပီးေတာ့ စမ္းသပ္ၿပီးေတာ့ ရင္ဆိုင္တာဗ်။ တရားေရးမ႑ိဳင္က မဟုတ္ဘူး ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီတရား႐ုံးကို ေနာက္ဆံုး က်ေနာ္တို႔ ေက်ာခိုင္းခဲ့တယ္ေလ။ အဲဒါက ၈၈ ရဲ႕ လုပ္ရပ္ပါ”


အမ်ဳိးသားရင္ၾကားေစ့ေရးကိစၥမွာ ဘာေတြ လုပ္ဖို႔လိုအပ္ေသးတယ္ယူဆလဲ။

“အရင္ဆံုးကေတာ့ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ စကားေတြေျပာရဦးမယ္ဗ်ာ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြ လုပ္ရဦးမယ္ ဗ်ာ။ ဒါေတြက ပီပီျပင္ျပင္ကို ျဖစ္လာတဲ့အခါက်မွ ေျပာတာပိုေကာင္းမယ္ထင္တယ္”


ကခ်င္ဘက္က တိုက္ပြဲ သတင္းေတြေရာ ၾကားရေသးလား။

“ၾကားပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ သမၼတႀကီး အမိန္႔ရွိၿပီးေနာက္မွ တိုက္ပြဲေပါင္း ၁ဝဝ ေက်ာ္ျဖစ္ေနတာလည္း က်ေနာ္တို႔ ၾကားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ မရွိဘူးဆိုတာ ဒါ ျပသတာပဲဗ်။ က်ေနာ္ေတာ့ ဒီလိုပဲ ယူဆတယ္ေလ”

တျခားဘာမ်ားေျပာခ်င္တာ ရွိပါေသးလဲ။

“အခုလို က်ေနာ္တို႔ လြတ္ေျမာက္လာဖို႔အတြက္ အဘက္ဘက္က ဝိုင္းဝန္းၾကိဳးပမ္းၾကတဲ့ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသား အားလံုး၊ ကမၻာသူ ကမၻာသားအားလံုး က်ေနာ္ ဒီေနရာကေန ေက်းဇူးတင္ပါတယ္လို႔ ဒါပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္ ခင္ဗ်”

No comments: