Thursday, January 9, 2014

စပ္ၾကားအစိုးရမ်ားအေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကည့္ျခင္း (၂)

လယ္ရီ ဒိုင္းမြန္း

စပ္ၾကားအစိုးရ ဆိုတာကို ေနာက္တမ်ိဳးေခၚတာကေတာ့ (ေနာက္အက္ေဆး ၃ ခုကလည္း အဲဒီလို ေခၚတာကို အနည္းနဲ႔ အမ်ားဆိုသလို ၾကိဳက္ပါတယ္) “ေရြးေကာက္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္” ဆိုတာပါ။ ဒါေပမယ့္ “အေယာင္ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီ” (Pseudo-democracy) ဆိုတဲ့ စကားလံုးကမွ ဒီေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာနဲ႔ အဓိပၸါယ္ခ်င္း ပိုၿပီး အဟပ္မိေနပါတယ္။ ေခာတ္ၿပိဳင္ကမၻာမွာ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာကပဲ လူေတြက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေထာက္ခံမႈေပးၾကတဲ့ တခုတည္းေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုစံျဖစ္ၿပီး၊ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံကို က်င့္သံုးဖို႔ ( ဒါမွမဟုတ္ ဟန္ျပ လုပ္ေဆာင္ျပဖို႔) အစိုးရေတြက ဖိအားေတြ ေပးခံေနရၿပီး (ျပည္တြင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာကေနလာတဲ့) ဖိအားေတြကလည္း အရင္က မႀကံဳဖူးတဲ့ အတိုင္းအတာနဲ႔ မ်ားျပားလွပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္ ကမာၻႀကီးမွာ ေပၚထြက္ေနတဲ့ စပ္ၾကားအုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေတြက တမင္ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိနဲ႔ ‘အေယာင္ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီ’ ကို က်င့္သံုးေနၾကတာျဖစ္ၿပီး အဲဒီစနစ္ေတြမွာ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲေတြဆိုတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ ဒီမိုကေရစီဆန္တဲ့ အင္စတီက်ဳးရွင္းေတြက အဏာပိုင္စနစ္္လႊမ္းမိုးမႈကို ဖံုးကြယ္ (တခါတေလမွာ ဆိုရင္ေတာ့ တရား၀င္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပး) ေနၾကပါတယ္။

အဆိုပါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြမွာ ရွိေနတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈနယ္ပယ္က လံုေလာက္တဲ့ အတိုင္းအတာအထိ လြတ္လပ္္၊ ပြင့္လင္း၊ တရားမွ်တေနျခင္း မရွိပါ။ အဲဒီလိုမရွိတဲ့အတြက္ လက္ရွိ အာဏာရပါတီကို မဲဆႏၵရွင္ေတြအမ်ားစုက မႀကိဳက္္ႏွစ္သက္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ လြယ္လင့္္တကူ ဖယ္ရွားဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ စပ္ၾကားႏိုင္ငံေတြမွာ အတိုက္အခံေတြ ေအာင္ပြဲခံႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိေပမယ့္ သာမာန္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတခုမွာ ေအာင္ပြဲခံႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ စည္းရံုးလႈပ္ရွားမႈ၊ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ သတၱိရွိမႈ အတိုင္းအတာထက္ အမ်ားႀကီး ပိုလိုအပ္္ပါတယ္။ တခါထပ္ၿပီးေတာ့ အာဏာပိုင္ စနစ္ေတြအတြင္းက ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ၾကံဖန္တီးမႈနဲဲ႔ မဲလိမ္မဲညာမႈေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ရံႈ႕ခ်ဖို႔ (၁၉၈၆ ခုႏွစ္မွာ ဖိလစ္ပိုင္မွာ လုပ္သလိုမ်ိဳး) နဲ႔ ႀကိဳတင္ဟန္႔တားတာေတြ ကာကြယ္တားဆီးတာေတြလုပ္ (ႏိုင္ကာရာဂြာမွာ ၁၉၉၀ ျပည္ႏွစ္ေတြက လုပ္ခဲ့သလိုမ်ိဳး) လုပ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ႏိုင္ငံတကာ ဖလ့လာေစာင့္ၾကည့္မႈေတြနဲ႔ ၾကား၀င္ေဆာင္ရြက္မႈေတြ ရွိရပါမယ္။

စပ္ၾကား ဒါမွမဟုတ္ ေရြးေကာက္ပြဲရွိတဲ့ အာဏာပိုင္စနစ္ေတြကို ပညာရွင္ေတြ အာရံုစိုက္ေလ့လာၿပီး ရွင္းျပလာတာက အသစ္အဆန္း ျဖစ္ရပ္္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္းရယ္၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္ေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာတဲ့ ေနရာရယ္မွာေတာ့ ပညာကိုအေျခခံၿပီး ေလ့လာအားထုတ္ခဲ့တာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈေတြ ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ ရလဒ္ေတြကို ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းလို႔ မရႏိုင္ဘဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို ဂြီလာမို အို ေဒၚနယ္္လ္နဲ႔ ဖိလစ္ရွမစ္ထာတို႔က အေလးေပး ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ အာဏာပုိင္စနစ္ကေန လမ္းခြဲၿပီး ႏိုင္ငံေရး အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ လုပ္ေဆာင္ရင္ ဒီမိုကေရစီလည္း ရလဒ္အျဖစ္ ထြက္ေပၚလာႏိုင္သလို လြတ္လပ္ခြင့္ေပးတဲ့ အာဏာပိုင္စနစ္ (Dictablanda) လည္း ေပၚထြက္လာႏိုင္သလို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ဳယ္ၿပီး မလြတ္လပ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ (Democradura) လည္း ထြက္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။

လက္္တင္အေမရိကားမွာ ဒီမိုကေရစီေတြ ကူးစက္္ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားလို႔ အားလံုး စိတ္အားတက္ၾကြေနတဲ့ ႏွစ္ကာလေတြမွာ ဒီမိုကေရစီ နဲ႔ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲေတြဆိုတာ အတူတူပဲလို႔ဆိုၿပီး သူတို႔ ၂ ခုကို ညီမွ်ျခင္းခ်ျခင္တဲ့ သေဘာထားေတြ ေပၚထြက္လာပါတယ္။ အဲဒီ သေဘာထားေတြကို တယ္ရီကားလ္က ေ၀ဖန္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြနဲ႔ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြအေစာပိုင္းမွာ ေပၚထြက္ခဲ့တဲ့ ဗဟိုအေမရိကား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနစ္ေတြက လူ႔အခြင့္အေရးကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ၿပီး စစ္တပ္လႊမ္းမိုးမႈေတြ ရွိခဲ့တာေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီလို႔ မေျပာႏိုင္ဘဲ စပ္္ၾကားအစိုးရေတြ အျဖစ္သာ သတ္မွတ္လို႔ ရႏိုင္မယ္လို႔ တယ္ရီကားလ္က ေျပာပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ အျပိဳင္အဆိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ၆ မ်ိဳးေလာက္္ကို ေရာဘတ္ဒါးလ္က (၁၉၆၉ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ) “ ေရာက္လုေရာက္ခင္ ေပၚလီအာခီ Near polyarchy” လို႔ ကင္ပြန္းတပ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံ အရာရွိေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို ကန္႔သတ္ခံထားရ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြရဲ႕ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈကို အလြန္အမင္း ကန္႔သတ္ခံထားရ ဒါမွမဟုတ္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြက အၿပိဳင္အဆိုင္ရွိေပမယ့္ လြတ္လပ္မႈ နဲ႔ တရားမွ်တမႈေတြက အႀကီးအက်ယ္ ေလွ်ာ့ခ်ခံထားရတာေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ေတြက ျပည္သူလူထု လိုလားမႈေတြနဲ႔ လမ္းေခ်ာ္ေ၀းကြာေန၊ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံေရး နဲ႔ အရပ္ဖက္ လြတ္လပ္မႈေတြက ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ကန႔္္သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ခံထားရတာေၾကာင့္္ တခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳးစီးပြားေတြနဲ႔ ရည္မွန္းခ်က္ေတြကို မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မ်ိဳးေတြကို “တ၀စ္တပ်က္ ဒီမိုကေရစီ” (Semi-democratic) လို႔ က်ေနာ္ရယ္၊ ဂ်ဴအန္လင့္ဇ္ ရယ္ ေဆးျမြာမာတင္လစ္ပ္ဆက္ ရယ္က သမုတ္ခဲ့ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာတဲ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၂၆ ခု ထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ ဆီနီေဂါလ္၊ ဇင္ဘာေဘြ၊ မေလးရွားနဲ႔ ထိုင္း (၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေတြအတြင္းက ထိုင္း ႏိုင္ငံံကို ညႊန္းတာျဖစ္ၿပီး အဲဒီအခ်ိန္ေတြအတြင္းမွာ ေရြးေကာက္ပြဲကေန တက္လာတာ မဟုတ္တဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တေယာက္က တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနပါတယ္) တို႔က (လယ္ဗစ္စကီး နဲ႔ ေ၀းလ္ တို႔နာမည္ေပးထားတဲ့ ) ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္ဆိုတဲ့ အုပ္္စုထဲမွာ ပါ၀င္ပါတယ္။ မကၠဆီကိုကေတာ့ တပါတီလႊမ္းမိုး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။ အဲဒီမွာဆိုရင္္ေတာ့ လက္ရွိ အာဏာရပါတီက အင္စတီက်ဳးရွင္းတခုလို အေတာ္အသင့္ ခိုင္မာေနၿပီး ႏိုင္ငံေရး အေနအထားတခုလံုးကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားပါတယ္။ အက်ပ္ကိုင္ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း၊ ဆရာေမြး တပည့္ေမြး အုပ္စုဖြဲ႔ျခင္း၊ မီဒီယာကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း၊ တရား၀င္ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အေနနဲ႔ အာဏာရေရး မႀကိဳးပမ္းႏိုင္ေအာင္ လုပ္ထံုးလုပ္ထံုးအရ ျငင္းပယ္ ပိတ္ပင္ထားျခင္းဆိုတဲ့ နည္းလမ္းေတြသံုးၿပီး လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားတာပါ။

အေယာင္ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီမ်ား ေပၚထြန္းလာျခင္း


တတိယလႈိုင္း ေႏွာင္းပုိင္းကာလေတြမွာ အထူးျခားဆံုး အျခင္းအရာကေတာ့ ဒီမိုကေရစီရယ္လို႔လည္း ျပတ္ျပတ္သားသား မေျပာႏိုင္၊ အစဥ္အလာ အာဏာပိုင္ စနစ္ေတြနဲ႔လည္း လံုး၀မတူတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြ ထူးထူးျခားျခား မ်ားမ်ားစားစား ေပၚထြန္းလာျခင္းပါ။ ဒီမိုကေရစီဆန္တဲ့ ေရြးေကာက္္ပြဲေတြ ရွိေနရံုနဲ႔ မရဘဲ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ခိုင္ခိုင္မာမာရွိၿပီး အဲဒီခိုင္မာတဲ့ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈေအာက္မွာ အရပ္ဖက္ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို အကာအကြယ္ ေပးထားရမယ္ဆိုတဲ့ တင္းက်ပ္တိက်တဲ့ ေပတံနဲ႔ တိုင္းတာမယ္ဆိုရင္ ၾကားအဆင့္မွာ က်ေရာက္ေနသူေတြ (စပ္ၾကားအစိုးရေတြ) ရဲ႕ အေရအတြက္ အခ်ိဳးအစားက တကယ္ကို မ်ားျပားလာပါလိမ့္မယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ တတိယလႈိုင္းမွာ ေပၚလာတဲ့ ႏိုင္ငံသစ္ေတြက “မလြတ္မလပ္ ဒီမိုကေရစီ” ႏိုင္ငံေတြျဖစ္ေနလိုပါ။

ေရြးေကာက္ပြဲသက္သက္ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာကို အနိမ့္ဆံုး စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို သံုးၿပီး ရႊမ္းပီတာ၊ ဟန္တင္တန္နဲ႔ တျခား ပညာရွင္ေတြက တိုင္းတာထားတာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို နည္းစနစ္ကိုသံုးလို႔ ေရြးေကာက္ပြဲသက္သက္ ဒီမိုကေရစီကို သီးျခားစီတိုင္းတာၿပီး လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို သီးျခားစီ တိုင္းတာတာက ပိုၿပီးအက်ဳိးမ်ားတဲ့ သရုပ္ခြဲနည္းစနစ္ ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ မဆန္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြကို ပါတီစံု ေရြးေကာက္ပြဲ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ တမ်ိဳးတမည္ရွိေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြ (ေရြးေကာက္ပြဲ ရွိေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္၊ အေယာင္ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္၊ စပ္ၾကားစနစ္ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး သမုတ္ႏိုင္ပါတယ္) နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို ပိတ္ထားတဲ့ စနစ္ေတြဆိုၿပီး ခြဲျခားႏိုင္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေတြကိုမွ ေနာက္တခါထပ္ၿပီး (လယ္ဗစ္စကီး နဲ႔ ေ၀းလ္တို႔ရဲ႕ နည္းစနစ္အတိုင္း လိုက္ၿပီး) ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္မ်ား၊ ဒါမွမဟုတ္( ရွယ္ဒလာ နဲ႔ ဂ်ီအိုဗန္နီ ဆာတိုရီတို႔ရဲ႕ နည္းလမ္းအတိုင္း) ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ မရွိေသာ၊ တစုတဖြဲ႔ အာဏာလႊမ္းမိုးေသာ အာဏာပိုင္ စနစ္မ်ားဆိုၿပီးေတာ့လည္း ခြဲျခားႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဇယား (၁) နဲ႔ (၂) တို႔က ကမာၻေပၚမွာရွိတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြကို ၅ မ်ိဳး ၅ စားခြဲထားၿပီး ေနာက္ထပ္ က်န္ေနေသးတာကိုေတာ့ ယတိျပတ္ မေျပာႏိုင္ေသာ စနစ္မ်ားလို႔ ထပ္ၿပီးခြဲျခားပါေသးတယ္။

တတိယလႈိုင္း ရိုက္ခတ္စဥ္ အတြင္းမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြ က အေရအတြက္အားျဖင့္ေရာ အခ်ိဳးအစားအားျဖင့္ပါ ၂ ဆေလာက္ မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္အဆံုးမွာ ကမာၻေပၚမွာ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၀၄ ခု (ဖရီးဒမ္းေဟာက္စ္က ေရတြက္ထားတာထက္ ၁၇ ႏိုင္ငံ ေလ်ာ့နည္းပါတယ္) ေလာက္ရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာေတြ႔ရွိထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တတိယလႈိုင္း အထြတ္္အထိပ္ကို ေရာက္စဥ္မွာ ရွိခဲ့တဲ့ ၃၉ ႏိုင္ငံထက္ ၂ ဆေက်ာ္ ပိုမ်ားပါတယ္။ အဲဒီအေရအတြက္က ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေတြရဲ႕ ၅၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ရွိၿပီး ၁၉၇၄ ခုႏွစ္တုန္းက ကမာၻ႔ႏိုင္ငံ အခ်ဳိးအစားရဲ႕ ၂ ဆေလာက္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ရွိခဲ့တဲ့ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံ ၁၀ ခုမွာ ၇ ခု ေလာက္ကို (အရပ္္ဖက္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္မႈေတြအေပၚ အေျခခံလို႔ အမွတ္ (၁) ကေန (၇) ေလာက္အထိ ဖရီးဒမ္းေဟာက္္စ္္ အဖြဲ႔ႀကီးက ေပးၿပီး တိုင္းတာၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ အဲဒီႏိုင္ငံေတြက ၂ မွတ္ကေန ၂ မွတ္ေအာက္ကို ေလ်ာ့နည္းၿပီး ရတာေၾကာင့္) လစ္ဘရယ္ျဖစ္တယ္လို႔ ေကာက္ယူႏိုင္ပါတယ္။

တျခား ၃၁ ႏိုင္ငံကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲဲ သက္သက္သာ ျဖစ္ၿပီး လစ္ဘရယ္ မဆန္ၾကပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြမွာ မလြတ္မလပ္ ျဖစ္ေနတာက ေတာ္ေတာ္ေလးကို ထင္ရွားေနၿပီး အရပ္ဖက္ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြမွာ အလယ္အလတ္ အဆင့္ေလာက္ေတာင္ မရွိၾကပါ။ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇ ႏိုင္ငံကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲသက္သက္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္ၾကား ျပတ္ျပတ္သားသား မေျပာႏုိင္တဲ့အဆင့္မွာ က်ေရာက္ေနတာေၾကာင့္ ယတိျပတ္ မေျပာႏိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မ်ားလို႔ က်ေနာ္က သတ္မွတ္ခ်င္ပါတယ္။ သူတို႔ကို ဘယ္လို အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားသတ္မွတ္ရမယ္ဆိုတာ တျခားလြတ္လပ္တ့ဲ ပညာရွင္ေတြ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာလည္း သေဘာထား ကြဲလြဲၾကပါတယ္။ အဲဒီထဲကမွ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇ ခုလံုးနီးပါးကို ယွဥ္ျပိဳင္မႈရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္မ်ားလို႔ သမုတ္ႏိုင္ပါတယ္။

အဲဒီလိုသာ ခြဲျခားသတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ ယွဥ္ျပိဳင္မႈရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္မ်ား ဆိုတာက ၂၁ ႏိုင္ငံကေန ၃၈ ႏိုင္ငံံေလာက္အထိကို တိုးပြားသြားႏိုင္ၿပီး အခ်ိဳးအစားအားျဖင့္ေတာ့ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္းကေန ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္အထိ မ်ားသြားႏိုင္ပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ကို သိသာထင္ရွားၿပီး အေရးပါတဲ့ ကိန္းဂဏန္းလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၂၅ ခုေလာက္ကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္လို႔ ေျပာလို႔ရႏိုင္ေပမယ့္ တစုတဖြဲ႔တည္းက အာဏာလႊမ္းမိုးထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ လယ္ဗစ္စကီး နဲ႔ ေ၀းလ္တို႔ ရွင္းျပထားခဲ့တဲ့ ယွဥ္ျပိဳင္မႈ အတိုင္းအတာနဲ႔ ပံုစံေတြ မရွိၾကသလို (တခ်ိဳ႕ အာဖရိကႏိုင္ငံေတြအတြက္) နီကိုးလပ္စ္္ ဗန္ဒယ္ ေ၀းလ္ ရွင္္းျပထားတဲ့ ယွဥ္ၿပိဳင္္မႈေတြလည္း မရွိၾကပါ။ အဲဒီႏိုင္ငံေတြက ေရြးေကာက္ပြဲေတြနဲ႔ တျခား “ဒီမိုကရက္တစ္” အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြက အေပၚယံ ဟန္ျပေလာက္သာျဖစ္ၿပီး အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးအဖြ႔ဲေတြအတြက္၊ လြတ္လပ္တဲ့ မီဒီယာေတြအတြက္၊ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းေတြအတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေနရာ အနည္းအက်ဥ္းကိုပဲ ဖန္တီးေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔က အစိုးရကို ျပတ္ျပတ္္သားသား ေ၀ဖန္တာ စိန္ေခၚတာေတာ့ မလုပ္ႏိုင္ပါ။ က်န္တဲ့ ၂၅ ႏိုင္ငံကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအရ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈနဲ႔ ဗဟု၀ါဒ ထြန္းကားဖို႔အတြက္ ဖြ႔ဲစည္းတည္ေဆာက္ထားပံု တစိုးတစိမွ မရွိတာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိတ္ဆို႔ထားတယ္ လို႔ေျပာလို႔ရႏိုင္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတြကို အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားျပတဲ့ ဇယား (၁) နဲ႔ အဲဒီဇယား (၁) ကို ေရးဆြဲဖို႔ အေျခခံအျဖစ္သံုးတဲဲ့ နည္းစနစ္ေတြေၾကာင့္ စိတ္၀င္တစား ေျပာဆိုေဆြးေႏြးရမယ့္ အခ်က္ေတြနဲ႔ အေၾကာင္းကိစၥေတြ ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ အံ႔ၾသစရာ အေကာင္းဆံုးကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိတ္ဆို႔ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြအေရအတြက္နဲ႔ အခ်ိဳးအစားက ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းသြားတာပါ။ အဲဒီလို ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနေတြ တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာတာကို ကမာၻတခြင္မွာ တျဖည္းျဖည္း တိုးျမင့္ရလာေနတဲ့ လြတ္လပ္မႈေတြ (ဖရီးဒမ္းေဟာက္စ္ အဖြ႔ဲၾကီးရဲ႕ အခ်က္ ၇ ခ်က္ပါ ေယဘုယ် အကဲျဖတ္ခ်က္မွာ သူတို႔က ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွာ ၄.၄၇ ရွိထားရာကေန ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ၃.၄၇ အထိ ျမင့္တက္သြားပါတယ္) က တစိတ္တပိုင္း ေရာင္ျပန္ဟပ္ ေဖာ္ျပေနပါတယ္။

အဲဒီအမွတ္ေပး စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမွာ ၆.၅ ကေန ၇ အထိ ေရာက္ေနတယ္ဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ၿပီး အဲဒီလိုႏိုင္ငံေတြ အေရအတြက္နဲ႔ အခ်ိဳးအစား ေလ်ာ့နည္းသြားတာကို ၾကည့္ျခင္း အားျဖင့္လည္း ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈေတြ ျဖစ္ေပၚေနတယ္ဆိုတာ တစိတ္တပိုင္း သိႏိုင္ပါတယ္။ အဖိႏွိပ္ဆံုး အခ်ဳပ္ခ်ယ္ဆံုး အစိုးရေတြက ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွာ ၂၉ ႏိုင္ငံရွိရာကေန ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ၂၁ ႏိုင္ငံေလာက္ပဲ ရွိေတာ့ၿပီး အခ်ဳိးအစားအားျဖင့္ေတာ့ ၅ ပံု ၁ ပံုကေန ၁၀ ပံု ၁ ပံုေလာက္အထိ (၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္း) က်ဆင္းသြားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီမိုကေရစီကို သြားေနတဲ့ လမ္းေၾကာင္းနဲ႔အၿပိဳင္ အေယာင္ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီဆီကိုသြားတဲ့ ပိုၿပီး စိိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ လမ္းေၾကာင္းတခုလည္း ထပ္ၾကပ္မကြာ လိုက္ေနတယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွာ ရွိခဲ့တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေတြထဲမွာ ၆ ခု (၅ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ နည္းပါး) ေလာက္ကပဲ ရွက္္ခ်္ဒလာရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္ကို ျပည့္မီၿပီး ေရြးေကာက္္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္္ဆိုတဲ့ အုပ္စုထဲမွာ အက်ံဳး၀င္ ၾကပါတယ္။ ေရြးေကာက္္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္ဆိုတာကေတာ့ ႏိုင္ငံတခုမွာ ဒီမိုကေရစီ အျပည့္္အ၀ မရေသးေပမယ့္ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲေတြကို က်င္းပေပးၿပီး ႏိုင္ငံေရး ဗဟု၀ါဒကို အတိုင္းအတာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က်င့္သံုးခြင့္ ေပးထားပါတယ္။ က်န္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ စစ္အာဏာရွင္၊ တပါတီအာဏာရွင္နဲ႔ လူပုဂၢိဳလ္ အစြဲျပဳအာဏာရွင္ ႏိုုင္ငံေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒီေန႔မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၄၅ ခု (၆၀ ေလာက္လည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္) ေလာက္က ေရြးေကာက္္ပြဲရွိေသာ အာဏာပိုင္စနစ္္ေတြ ျဖစ္ၾကၿပီး ႏိုင္ငံေတြအားလံုးရဲ႕ ၃ ပံု ၁ ပံုကေန ၄ ပံု ၁ ပံုေလာက္အထိ ရွိၾကပါတယ္။ ပါတီစံုေရြးေကာက္္ပြဲေတြကို အၿပိဳင္အဆိုင္က်င္းပၾကတဲ့ အာဏာပိုင္ႏိုင္ငံေတြက တတိယလႈိုင္းအတြင္းမွာ မ်ားျပားလာလိုက္တာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြ မ်ားျပားလာတဲ့ႏႈန္းထက္ အခ်ိဳးအစားအားျဖင့္ အမ်ားႀကီး ပိုေနပါတယ္။

တခ်ိန္တည္းမွာပဲ စစ္အာဏာရွင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြလည္း ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္သြားပါၿပီ။ အသြင္ကူးေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ အျဖစ္နဲ႔ ေပ်ာက္ကြယ္တာ မဟုတ္ဘဲ တျခားတမ်ိဳးတမည္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပံုစံေတြအျဖစ္နဲ႔ ေပ်ာက္ကြယ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ႏို္င္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္ရွိတဲ့ စစ္သားေတြက သမၼတျဖစ္လာႏိုင္ေရးအတြက္ (လိမ္ညာမႈေတြ၊ အက်ပ္ကိုင္္မႈေတြ၊ မသမာမႈေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲဲ ရွိေနပါေစ ) အႀကိတ္္အနယ္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိတဲ့ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲေတြမွာ ၀င္ေရာက္္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ တရား၀င္မႈကို တည္ေဆာက္တာ ဒါမွမဟုတ္ ပါတီစံုအုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္အတြင္း အရပ္၀တ္ကို ေျပာင္း၀တ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးအရ စီးပြားေရးအရ ကိုယ္ထင္သလို ခ်ယ္လွယ္ႏိုင္တဲ့ နယ္ပယ္ေလးေတြကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း တည္ေဆာက္ ထားတာေတြ လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။

ပထမလမ္းေၾကာင္းကိုေတာ့ ဂါနာ ႏိုင္ငံ အာဏာရွင္္ ဂ်ယ္ရီေရာလင္း နဲ႔ ဂမ္ဘီယာ ႏိုင္ငံက ရာဟြား ဂ်ာမဲ အပါအ၀င္ အာဖရိက စစ္အာဏာရွင္ေတြ အေျမာက္အမ်ား ေလွ်ာက္လွမ္းထားပါတယ္။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွာ ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ ကြယ္လြန္သြားခဲ့တဲ့ ႏိုင္ဂ်ီးရီးယား အာဏာရွင္ ဆန္နီအဘာခ်ာလည္း အဲဒီလိုလုပ္ဖို႔ ၾကိဳးစားေနတုန္းမွာ ေသဆံုးသြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး (ေနာက္တာ့ သမၼတျဖစ္လာသူ) ပါဖက္္စ္မူရွာရက္ဖ္လည္း ပါကစၥတန္မွာ အဲဒီလိုျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနႏိုင္ၿပီး သူကေတာ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ တကယ့္စစ္မွန္တဲ့ ေထာက္္ခံမႈကို ရေကာင္းရႏိုင္ပါတယ္။ ဒုတိယလမ္းေၾကာင္းကိုေတာ့ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္က ေလွ်ာက္လွမ္းထားပါတယ္။ တူရကီ၊ ထိုင္း၊ ႏိုင္ဂ်ီးရီးယား နဲ႔ လက္တင္အေမရိကရဲ႕ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြကလည္း (အင္ဒိုနီးရွားေလာက္ ထင္ထင္ရွားရွားႀကီး မဟုတ္ေပမယ့္) ဒုတိယလမ္းေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းထားပါတယ္။

တိုင္းျပည္အရြယ္အစားနဲ႔ အစုိးရစနစ္ေတြၾကားမွာ ရွိေနတဲ့ ဆက္စပ္ေနမႈကလည္း အံ့ၾသေလာက္စရာပါပဲ။ လူဦးေရ ၁ သန္းထက္ ေလ်ာ့နည္းတဲ့ ႏိုင္ငံေတြက ဒီမိုကေရစီလည္းျဖစ္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီလည္း ပိုၿပီးျဖစ္ႏိုင္တာကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္နည္းငယ္မွာ က်ေနာ္ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို လူဦးေရ ၁ သန္း မျပည့္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ၃ ပံု ၂ ပံုေလာက္က လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ တိုင္းျပည္ေတြျဖစ္ၾကၿပီး လူဦးေရ ၁ သန္းေက်ာ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ကပဲ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ၾကရပါတယ္။ လူဦးေရ ပိုမ်ားတဲ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၅၀ ေလာက္ထဲမွ တ၀က္ေလာက္ကပဲ ဒီမိုကေရစီေတြျဖစ္ၾကၿပီး လူဦးေရနည္းပါးတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္က ဒီမိုကေရစီေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ လူဦးေရ ၁ သန္းထက္ေက်ာ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြက ေရြးေကာက္ပြဲသက္သက္ အာဏာပိုင္စနစ္ ျဖစ္လာဖု႔ိ ႏိုင္ငံငယ္ေလးေတြထက္ အခြင့္အလမ္း ၂ ဆေလာက္ ပိုမ်ားၿပီး ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္ခြင့္ကို ပိတ္ထားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ျဖစ္လာဖို႔ ေနာက္ထပ္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ပိုမ်ားပါတယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

No comments: